Ajaminen seisaaltaan...

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

EHi kirjoitti:GS1200:sta löytyy selvästi mukavampi asento kun on tappeja laskettu ja tankoa nostettu.
Ei ainakaan minulle (R1200GS:ssä) tuo vakio asetukset istuneet mitenkään... (Kuskilla mittaa 184cm ja myöskin nuorena joka paikassa roikkuneena-> pitkät kädet).
Pyörään oli pakko laittaa korokepalat tangon alle ja muutenkin kääntää tankoa eri asentoon.

Seisaallaan tulee ajettua aina välistä jotta jalat saa liikettä, asento hieman vaihtuu ja olo viilenee mukavasti.
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Viesti Kirjoittaja TTA »

Marko Hemmilä kirjoitti:
EHi kirjoitti:GS1200:sta löytyy selvästi mukavampi asento kun on tappeja laskettu ja tankoa nostettu.
Ei ainakaan minulle (R1200GS:ssä) tuo vakio asetukset istuneet mitenkään... (Kuskilla mittaa 184cm ja myöskin nuorena joka paikassa roikkuneena-> pitkät kädet).
Pyörään oli pakko laittaa korokepalat tangon alle ja muutenkin kääntää tankoa eri asentoon.
Tankohan asennetaan ilmeisesti myyjäliike/maahantuojakohtaisesti ja siksi voi olla päin prinkkalaa. Mielestäni tangon säätäminen on ihan vakiojuttu missä tahansa mopossa (jos sitä voi säätää) käyttöönottovaiheessa.

Kirjoituksista paistaa läpi että seisomakuskit on tottuneet ajamaan krossiradalla tai ajavat oikeaa maastoa ja ehkä hieman kevyemmillä pyörillä. Kelkkaillessa kyllä sen huomaa että perse penkissä kun paukuttaa vastapattiin niin on telasto kuin selkäkin kovilla. Seisaaltaan sujuu paremmin.
Itse olen saanut tämän foorumin kirjoitteluista kuvan että seisoma-asennossa ajetaan 80% ajosta ja se on se oikea asento ja istualtaan ajetaan vain erikoistilanteissa. Kyllähän itsekin nousen seisomaan jos monttujen koko alkaa olla sitä luokkaa että jousitus vaatii keventämistä. Normi sorateillä sen sijaan mieluummin istun ja annan iskareiden hoitaa työn. Jos katsoo enskamiesten menoa niin tottakai röykyissä seisotaan ja kurvit hoidetaan istualtaan. Mutta jos puhutaan matkaenduroilusta niin se on hieman eri hommaa kuin kevyillä pyörillä spoorissa urheilu.

Ehkä ajan väärin. En tiedä. Kuitenkin niin kauan kuin ajo ei tapahdu kelloa vastaan on kai suorituksen oikeellisuuskin sivuseikka. Silti on kiva hioa tekniikkaa jos on tiedossa puhtaampia/turvallisempia/nopeampia tapoja ajaa.

Sen sanon että yli 230 kiloisella pyörällä jos vetää hiekkatiekurveja sladissa seisaaltaan on aika fakiiri. Tai ehkä en vain osaa :(
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

TTA kirjoitti:Tankohan asennetaan ilmeisesti myyjäliike/maahantuojakohtaisesti ja siksi voi olla päin prinkkalaa. Mielestäni tangon säätäminen on ihan vakiojuttu missä tahansa mopossa (jos sitä voi säätää) käyttöönottovaiheessa.

Kirjoituksista paistaa läpi että seisomakuskit on tottuneet ajamaan krossiradalla tai ajavat oikeaa maastoa ja ehkä hieman kevyemmillä pyörillä.
Kyllähän tuo ensimmäisiin säätöihin kuuluu samoin kuin kahvojen säätäminen sen jälkeen.
Eihän liike voi tankoa laittaa sopivasti kaikille vaan joka kuskilla on oma tuntemus tangon oikeasta asennosta.

Se miksi laitoin tangon korokepalat oli siinä että tanko oli liian alhaalla meikäläisen pitkille raajoille :D

Krossia ei ole tullut koskaan ajettua, radalla oon ehkä vajaan kierroksen ajanut :shock:

Tuo välistä seisaallaan ajaminen vain tuo mukavaa vaihtelua ajoasentoon.
Tietenkin patikkoiset paikat ovat sitten asia erikseen.

Ei tähänkään topikkiin varmaan ole yhtä oikeaa vastausta / ajotyyliä, vaan kukin taaplaa tyylillään... Tietenkin ajatuksia nämä keskustelut herättävät ja hauskahan noita toisten kertomia jippoja on kokeilla käytännössä. (aina oppii jotain uutta !) :D
Avatar
NiKu
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 11:43 am
Pyörä: EiOo vielä..
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiKu »

Oltii täs eile soramontul ajelemas, ja on se offroad-ajelemine helpompi seisaltaa.. jtnki pyörä hoitaa ite hommat.
Varsinki ku soraseinii kiiveltii. Mut silloha muutki fysiikan lait vähä vaati et seiso.
Ei mopoilla tänäkää vuonna..
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tase »

TTA kirjoitti:Sen sanon että yli 230 kiloisella pyörällä jos vetää hiekkatiekurveja sladissa seisaaltaan on aika fakiiri.(
http://www.ktm.com/990-Adventure-S.197.6.html

Sivun oikealla, valitse video.

Just tyypillinen seurusteluendurokuski, hyvästellään vaimo ja lapset, käydään revittelemässä kuin viimeistä päivää ja tullaan kiltisti takaisin kotiin. :lol: :lol:
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Tuo asfaltilla sladiminen on kyllä melko näyttävää touhua...
Ei vaan meinaa tuolla puolikkaalla LC4:lla onnistua! :oops:
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Jukka kirjoitti:Tuo asfaltilla sladiminen on kyllä melko näyttävää touhua...
Ei vaan meinaa tuolla puolikkaalla LC4:lla onnistua! :oops:
Onnistuu, tai sitten minä olen kuvitellut "vetäneeni viivoja" LC4:lla tapeilta :D Reilusti painoa eteen ja jarrua. Mitaksen C-08 ei meinanut kulua loppuun millään, vaikka kolmosella annoin runtua monta sataa metriä, ja tienoo peittyi siniseen savuun :D Tosin taitaa Jukka tarkoittaa erilaista sladittelua. Soralla sladittelukin on helppoa, kun perän saa helposti irti painon ollessa edessä.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Viesti Kirjoittaja THä »

Wanhaa ylös...

Tänään tuntui siltä, että alkoi aueta tuo tapeilta ajaminen. Toisinsanoen ehdin ensimmäistä kertaa KLE:llä kiertelemään samoja maastoja mitä on tullut crossilla tahkottua. Crossilla olen ajellut aika paljon etupäässä ihan istualtaan sopivasti persettä kevennellen tarpeen mukaan. Havaitsin, että tuollainen möhköenska kulkee paljon kivemmin kun pitää asennon korkeampana ja paino nojaa käsiin reilusti. Noin ajaen keula menee justiinsa sinne mihin tahtoo ja kyllä se perä sitten seuraa siellä perässä jossain. Myöhemminhän se on perillä, mutta aina se sieltä tulee. Edelleen jos oli tasaista, siis ei monttuista, mutkaa, niin nopeampaa on istualtaan ajaa veto kunnolla päällä niin takakumilla on pitoa. Mutta jos on röykkyistä, niin etenkehaista alustaa paikkaa huimasti omalla aktiivisella ajamisella. Noinhan se on, mutta tajusin vaan tuon taas tänään ihan oikeasti :D

Nuo mun maastot on siis mettäautoteitä, mettäkoneen uraa ja soramonttuja. Vajaan tunnin tahkosin ristiin rastiin ja vauhdit alkoi jo pelottaa itseeänkin niin päätin lopettaa. Nyt huomasin, että jalat ja kädet vapisevat jostain syystä :lol: Toki montulla upotin tuon kerran kunnon kuraliejuun ja hetken temusin sitä pitävämmälle.

Huomenna uusiks ja kamera mukaan, niin täytyypä laitella tuonne ajoreissuihin muutama räpsy. Kyllä enduro vaan on se oikea moottoripyörä. Menee vähän hehkutuksesksi, mutta on tämä vaan upeaa puuhaa :D
Neljä vaihdetta riittää.
repa
Viestit: 225
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 8:56 pm
Pyörä: 950 Adventure
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja repa »

Varsin hyvin sanoi muuan kotarikuski J Salminen, kun hän opasti ajamisen saloissa: moottoripyörää ajetaan tapeilta, ja sillä matkustetaan istualtaan.
Oma kokemus on, että tapeilta on pyörän hallinta helpompaa, varsinkin huonommassa maastossa.

Repa
Avatar
PantseK
Viestit: 796
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
Pyörä: 950 WC Adventure, 450 EXC, Haibike
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja PantseK »

Tapeilla ajaen ainakin tuntee seuraavana aamuna olleensa ajamassa :) Sitten kun röykysiiä vielä nostaa turhan laiskasti persettä ylös penkistä, niin saa mukavasti naamansa kolautettua pleksiin kun satula pökkää arseelle.
Aloittelijan erheitä oletan...
Hinku.
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2007 10:19 pm
Pyörä: Honda nx650
Paikkakunta: Kontiolahti/Konnevesi

Viesti Kirjoittaja Hinku. »

Seisaaltaan tulee ajettua jos alkaa ahteri puutumaan, tai poikkeuksellisen röykkysillä teillä. Mulla on pituutta alle vähän 170, ja Domi aika matalalla että yltää jalat maahan, joutuu joskus vähä keventämään..
Joskus tiiraillaan seisaaltaan maisemia, ja joskus sitte tekee muuten vaan mieli oikasta itteesä. Vaikeemmissa paikoissa pitää miun tällä ajokokemuksella pitää perä visusti penkissä, meinaan siis niitä paikkoja mis saattaa tarvita töppöstä maahan, hitaassa ajossa.
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Jhalmar kirjoitti:Painopiste on matalammalla siksi, koska seisten ajaessa paino on pääosin jalkatapeilla kun istuen ajaessa se on enemmänkin penkin korkeudella.

Miksi ajaa seisten?
- jalat on iskunvaimentimina säästäen selkää
- näkee paljon kauemmas
- pyörä on jostain syystä helpomman tuntuinen käsitellä

Aina kun voi ajaa istuen pyrin näin myös tekemään... Paitsi tietysti jos haluan harjoitella seisten ajamista :D
Mä oon täysin samoilla linjoilla, jalkatapin ovat munkin mopossa paljon matalammalla kuin penkki :wink:

Mulla nousee persaus heti kun tulee ns. hankalampi paikka. Jopa joskus oikein hitaasti liikkuvassa liikenneruuhkassakin tekisi mieli nousta seisomaan.

Painopiste on todella selkeästi alempana, käsillä saa "pystytukea" tangosta ja koko vartalo käytössä tasapainovenkoiluun. Jossain hitaassa kuramöyrinnässä on sitten varmaankin parempi olla istualtaan ja pökkiä jaloilla, jos vain ylettää.

Uskoisin että ehdoton edellytys luontevaan seisten ajamiseen on se että tanko olisi tarpeeksi korkealla eli ajoasento olisi riittävän pysty, kuten esim. Trial-pyörissä.
En usko että kovinkaan moni haluaa tasapainotella kyykkypyörällä perse pitkällään :lol: :lol:
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Sottapytty kirjoitti:
Jhalmar kirjoitti:Painopiste on matalammalla siksi, koska seisten ajaessa paino on pääosin jalkatapeilla kun istuen ajaessa se on enemmänkin penkin korkeudella.

Miksi ajaa seisten?
- jalat on iskunvaimentimina säästäen selkää
- näkee paljon kauemmas
- pyörä on jostain syystä helpomman tuntuinen käsitellä

Aina kun voi ajaa istuen pyrin näin myös tekemään... Paitsi tietysti jos haluan harjoitella seisten ajamista :D
Mä oon täysin samoilla linjoilla, jalkatapin ovat munkin mopossa paljon matalammalla kuin penkki :wink:

Mulla nousee persaus heti kun tulee ns. hankalampi paikka. Jopa joskus oikein hitaasti liikkuvassa liikenneruuhkassakin tekisi mieli nousta seisomaan.

Painopiste on todella selkeästi alempana, käsillä saa "pystytukea" tangosta ja koko vartalo käytössä tasapainovenkoiluun. Jossain hitaassa kuramöyrinnässä on sitten varmaankin parempi olla istualtaan ja pökkiä jaloilla, jos vain ylettää.

Uskoisin että ehdoton edellytys luontevaan seisten ajamiseen on se että tanko olisi tarpeeksi korkealla eli ajoasento olisi riittävän pysty, kuten esim. Trial-pyörissä.
En usko että kovinkaan moni haluaa tasapainotella kyykkypyörällä perse pitkällään :lol: :lol:
Tapeille noustessa mopon ja kuskin muodostaman 'kappaleen' massakeskipiste nousee ylemmäs eikä alemmas.
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Ehdoton edellytys tapeilla ajamiseen on se että ko pyörä on alunperin suunniteltu siihen. Vanhalla transulla olo oli hieman hutera tapeilla vaikka tankoa oli korotettu. Nykyisellä se on pelkkää juhlaa seisoskella. Hyvin monessa paikassa ei voisi kuvitella edes istuskelevansa. Pikku-adventurella pystyy ajamaan aika suorilla jaloilla, lisäksi polvet on lähellä toisiaan penkin muotoilun takia.

Ja edelleen huomauttaisin että pyörissä on erilaisia alustoja. Kotarilla voit ajaa kaiken helvetin kivikon yli mutkassa sladissa tapeilla seisten ilman suurempia ongelmia. (Minä en usko että nuo behr:n vanteet olisi huonommat kuin jotkut muut, alusta on vaan niin tunteeton "töyssyille" että sitä vetelee täysiä kaikkien järjettömien kivien yli).

Toissapäivänä olin mönkkärisafarilla ja aika yllättävää että siinäkin joutuu ajamaan "tapeilta". Kahlaukset olivat hauskimpia, kaksipyöräisellä joutuu aina pysähtymään ja katsomaan/kahlaamaan ajolinjan tarkkaan. Nelivetoisella senkun vaan päästeli satulaa myöten veteen. Tanko noissa vaan oli niin alhaalla että otti pikkuisen kipeää reisiin kun joutuu polvet koukussa ajamaan.

Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

vkoivu kirjoitti:
Sottapytty kirjoitti:
Jhalmar kirjoitti:Painopiste on matalammalla siksi, koska seisten ajaessa paino on pääosin jalkatapeilla kun istuen ajaessa se on enemmänkin penkin korkeudella.

Miksi ajaa seisten?
- jalat on iskunvaimentimina säästäen selkää
- näkee paljon kauemmas
- pyörä on jostain syystä helpomman tuntuinen käsitellä

Aina kun voi ajaa istuen pyrin näin myös tekemään... Paitsi tietysti jos haluan harjoitella seisten ajamista :D
Mä oon täysin samoilla linjoilla, jalkatapin ovat munkin mopossa paljon matalammalla kuin penkki :wink:

Mulla nousee persaus heti kun tulee ns. hankalampi paikka. Jopa joskus oikein hitaasti liikkuvassa liikenneruuhkassakin tekisi mieli nousta seisomaan.

Painopiste on todella selkeästi alempana, käsillä saa "pystytukea" tangosta ja koko vartalo käytössä tasapainovenkoiluun. Jossain hitaassa kuramöyrinnässä on sitten varmaankin parempi olla istualtaan ja pökkiä jaloilla, jos vain ylettää.

Uskoisin että ehdoton edellytys luontevaan seisten ajamiseen on se että tanko olisi tarpeeksi korkealla eli ajoasento olisi riittävän pysty, kuten esim. Trial-pyörissä.
En usko että kovinkaan moni haluaa tasapainotella kyykkypyörällä perse pitkällään :lol: :lol:
Tapeille noustessa mopon ja kuskin muodostaman 'kappaleen' massakeskipiste nousee ylemmäs eikä alemmas.
yksi vanhemman polven motoristi joskus tästä puhui, ja sanoi, että itse asiassa matalan painopisteen pyörä ei ole hyvä käännellä ja tukeva kaarteissa. vertasi ilmiötä vasaraan, eli ota vasara ja tasapainottele sitä kädelläsi, jos painava pää on alhaalla sen hallitseminen on vaikeata, mutta jos painava pää on ylhäällä, on tasapainon pitäminen itse asiassa helpompaa.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Vastaa Viestiin