Ajaminen seisaaltaan...
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- NiKu
- Viestit: 432
- Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 11:43 am
- Pyörä: EiOo vielä..
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Juu, se seisaalta ajo menee kyllä paljon helpommin.
Ois kyll viikonlopulla vedetty pari mahtavaa lippaa, mut nousin pystyyn niin pyörä siin vähän aikaa pomppas ja heilui ja sit matka jatkui taas tasaseen tahtiin.
Sama koski yhtä pehmeetä hiekkamäkee, kun pyörä hyppii iha törkeesti jonku traktorispååris ja viel takanakki heittää hiekkaa minkä kerkee ni siin aloin jo miettii et kohtako ollaa naama eessä tos hiekas. Mut ihan hyvin siin meni, lisäs vaan vähän sitä kaasua, ni kyl se siitä kiipes.
Yksi ongelma ( monesta ) on mulla et mutkis ei oikee luota pystyssä pysymiseen.. pitäis vaan pitää muistis et vetoa mutkis ja kattelee vähä kauemmaks.. mut ei mene oikein jakeluun
Ois kyll viikonlopulla vedetty pari mahtavaa lippaa, mut nousin pystyyn niin pyörä siin vähän aikaa pomppas ja heilui ja sit matka jatkui taas tasaseen tahtiin.
Sama koski yhtä pehmeetä hiekkamäkee, kun pyörä hyppii iha törkeesti jonku traktorispååris ja viel takanakki heittää hiekkaa minkä kerkee ni siin aloin jo miettii et kohtako ollaa naama eessä tos hiekas. Mut ihan hyvin siin meni, lisäs vaan vähän sitä kaasua, ni kyl se siitä kiipes.
Yksi ongelma ( monesta ) on mulla et mutkis ei oikee luota pystyssä pysymiseen.. pitäis vaan pitää muistis et vetoa mutkis ja kattelee vähä kauemmaks.. mut ei mene oikein jakeluun
Ei mopoilla tänäkää vuonna..
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 9:00 pm
- Paikkakunta: Lohja
Itselläni on hieman agressiivin ajotyyli,mutta kuitenkin jos ajan kovaa hiekkatiellä,yleensä istun aika tiiviisti penkissä. harvemmin tulee noustua seisomaan,mutta jos maasto muuttuu todelliseksi velliksi tai epätasapainoiseksi nousen vasta sitten hieman seisomaan. Mutta suurimmaksi osaksi ajan istuallaan ja eipä ole tullut pariin vuoteen kaaduttua. (vielä)
Mitä mutkaisempi tai huonompi,sen parempi.
- ramirin
- Viestit: 1341
- Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
- Pyörä: Ready To Push
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Aktiivinen ajo - Seisten
Siirtymät - Istuen
Seisten vaan tulee rakkoja käsiin kun yrittää roikkua kotkan liidossa mukana, istuen taas polvisuojat ei istu niin hyvin kuin seisten ja ajo muuttuu matkustamiseksi...
Eli summa summaarum, lähes aina tulee istuttua ellei seiso ja toisinpäin..
Siirtymät - Istuen
Seisten vaan tulee rakkoja käsiin kun yrittää roikkua kotkan liidossa mukana, istuen taas polvisuojat ei istu niin hyvin kuin seisten ja ajo muuttuu matkustamiseksi...
Eli summa summaarum, lähes aina tulee istuttua ellei seiso ja toisinpäin..
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Re: Ajaminen seisaaltaan...
Ihmettelen seisten ajamisen suosiota. Takalisto pysyy penkissä jos ei ole ihan pakko sitä vähän nostaa. Lähinnä jousituksen avuksi nostelen.
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Ajaminen seisaaltaan...
Katupyörän ergonomia ei suosi tapeilta ajamista, eikös sulla Duke ollut?
Aiemmilla kurapyörillä ajoin aika paljon penkistä mutta T7 on opettanut ajamaan tapeilta, saan siinä luontevan asennon tapeilta ajamiseen. Tapeilta ajaessa pystyy viemään pyörää rennommin ja pyörä pääsee elämään paljon enemmän kun penkistä ajaessa, myös pyörän painopiste on alempana kun perse penkissä ajaen.
Aiemmilla kurapyörillä ajoin aika paljon penkistä mutta T7 on opettanut ajamaan tapeilta, saan siinä luontevan asennon tapeilta ajamiseen. Tapeilta ajaessa pystyy viemään pyörää rennommin ja pyörä pääsee elämään paljon enemmän kun penkistä ajaessa, myös pyörän painopiste on alempana kun perse penkissä ajaen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Ajaminen seisaaltaan...
Jos ajat vaikemmassa maastossa, vähänkin vauhdikkaammin, on melkein pakko ajaa tapeilta. Tosin viimesen päälle säädetty jousitus mahdollistaa perse penkissä ajon aika pitkälle.sivuluisu kirjoitti:Ihmettelen seisten ajamisen suosiota. Takalisto pysyy penkissä jos ei ole ihan pakko sitä vähän nostaa. Lähinnä jousituksen avuksi nostelen.
Happi
-------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos
Re: Ajaminen seisaaltaan...
En osaa juurikaan ajaa, mutta niin paljon on tullu ajettua seisaaltaan että se on luontevampi asento ajaa kuin istuviltaan. Pyörän käsittely helpompaa seisaallaan ja pitoa enempi
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
- ramirin
- Viestit: 1341
- Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
- Pyörä: Ready To Push
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Re: Ajaminen seisaaltaan...
Sitten on vielä se, että miten seisoo ja miten istuu.
Istuaaltaankin voi ajaa aktiivisesti, kun vetää selän suoraksi, kassit tankkia vasten, kyynärpäät leveälle ja painetta jaloille -- silti jalat pääsee paljon vähemmällä. Sopii hyvin reitille jossa silloin tällöin poukkoilee kivikossa ja yhtäkkiä taas onkin pitkästi tasaisempaa. Aktiivisesta istuma-asennosta pääsee hyvään seisoma-asentoon ilmaiseksi kun takarengas osuu ekaan pattiin.
Seisaaltaan ajaminen pystyssä ku nelisormimangusti ei liene juurikaan parempi kuin istuminen.
Suosittelen lämpimästi kaikille Chris Birchien videosarjaa, jossa herra käy läpi ajoasentojen lisäksi paljon muutakin. Parhaiten käytetty 33€ vaikka ei saanutkaan mitään anodisoitua nuppia mopoon.. https://vimeo.com/ondemand/saynotoslow
Istuaaltaankin voi ajaa aktiivisesti, kun vetää selän suoraksi, kassit tankkia vasten, kyynärpäät leveälle ja painetta jaloille -- silti jalat pääsee paljon vähemmällä. Sopii hyvin reitille jossa silloin tällöin poukkoilee kivikossa ja yhtäkkiä taas onkin pitkästi tasaisempaa. Aktiivisesta istuma-asennosta pääsee hyvään seisoma-asentoon ilmaiseksi kun takarengas osuu ekaan pattiin.
Seisaaltaan ajaminen pystyssä ku nelisormimangusti ei liene juurikaan parempi kuin istuminen.
Suosittelen lämpimästi kaikille Chris Birchien videosarjaa, jossa herra käy läpi ajoasentojen lisäksi paljon muutakin. Parhaiten käytetty 33€ vaikka ei saanutkaan mitään anodisoitua nuppia mopoon.. https://vimeo.com/ondemand/saynotoslow
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Re: Ajaminen seisaaltaan...
Kirjoitin omia mietteitä asiasta tuonne toiseen ketjuun.
Lainaus:
Mielestäni on kaksi eri asiaa mistä puhutaan, tapeilta ajo aktiivisesti esim. enduro polulla ja seisten ajo, esim. matkalla.
Ne ovat hyvin erilaisia tavoitteiltaan. Tapeilta ajossa on tarkoitus päästä kovaa ja hallitusti etenemään. Seisten ajossa esim. halu nähdä kauvemmaksi, pahojen paikkojen läpi pääsy, jäähdyttely, paikkojen puutuminen, prassailu...
Seisten ajossa tulee oltua välillä pitkiä aikoja aika, silloin asennonpitää olla mahdollisimman rento. Ei niin kuin tapeilta ajaessa, jolloin reisille tulee reilusti painetta.
Itse olen EXC-F:ssä laskenut tankoa ja kahvatkin on vaakatasossa. 690:ssä en tarvitse korotuspaloja, koska olen tälläinen hukkapätkä, mutta ymmärrän kyllä, että pidempi kaveri niitä kaipaa. Sarvet jouduin siirtämään edemmäksi takaisin, koska reissussa huomasin joutuvani roikumaan sarvissa seisten ajaessa.
Happi
Lainaus:
Mielestäni on kaksi eri asiaa mistä puhutaan, tapeilta ajo aktiivisesti esim. enduro polulla ja seisten ajo, esim. matkalla.
Ne ovat hyvin erilaisia tavoitteiltaan. Tapeilta ajossa on tarkoitus päästä kovaa ja hallitusti etenemään. Seisten ajossa esim. halu nähdä kauvemmaksi, pahojen paikkojen läpi pääsy, jäähdyttely, paikkojen puutuminen, prassailu...
Seisten ajossa tulee oltua välillä pitkiä aikoja aika, silloin asennonpitää olla mahdollisimman rento. Ei niin kuin tapeilta ajaessa, jolloin reisille tulee reilusti painetta.
Itse olen EXC-F:ssä laskenut tankoa ja kahvatkin on vaakatasossa. 690:ssä en tarvitse korotuspaloja, koska olen tälläinen hukkapätkä, mutta ymmärrän kyllä, että pidempi kaveri niitä kaipaa. Sarvet jouduin siirtämään edemmäksi takaisin, koska reissussa huomasin joutuvani roikumaan sarvissa seisten ajaessa.
Happi
Re: Ajaminen seisaaltaan...
Kattelin (pyörä)kuumeessa joitakin videoita...siellä vedettiin seisten melko tasaisellakin pinnalla.
Voi olla että multa on jäänyt jotain hokaamatta mutta itse nousen tapeille vasta kun on pakko, ison patin tai montun osuessa hollille, loikatessa tai tietty jyrkässä nousussa tai laskussa. Toki riippuu alustasta, ja painoa on tapeilla niin että nopeesti voi keventää. Mutta en pysty tehokkaasti kiihdyttämään enkä jarruttamaan tapeilla seisten, junttiasvaltilla nopeemmin edettäessä tuulikin painaa niin vietävästi. Yleensä soralla joko kiihdytän tai hidastan, ei juurikaan tule rullailtua. Mut ehkä noissa videoissa vaan fiilistellään...
Voi olla että multa on jäänyt jotain hokaamatta mutta itse nousen tapeille vasta kun on pakko, ison patin tai montun osuessa hollille, loikatessa tai tietty jyrkässä nousussa tai laskussa. Toki riippuu alustasta, ja painoa on tapeilla niin että nopeesti voi keventää. Mutta en pysty tehokkaasti kiihdyttämään enkä jarruttamaan tapeilla seisten, junttiasvaltilla nopeemmin edettäessä tuulikin painaa niin vietävästi. Yleensä soralla joko kiihdytän tai hidastan, ei juurikaan tule rullailtua. Mut ehkä noissa videoissa vaan fiilistellään...
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Ajaminen seisaaltaan...
Happi kiteyttää tuossa edellisessä asian mielestäni oivallisesti. Seisten sekä ajetaan että matkustetaan ja kyseessä on ihan eri asiat. Molemmimme on paikkansa.