Moottoripyöräilijä kuoli Espoossa

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Jönssi

Viesti Kirjoittaja Jönssi »

Iltalehti 1.4.2007

1.4.2007 20:30

Moottoripyöräilijä sai surmansa liikenneturmassa sunnuntai-iltana Espoossa.

Onnettomuus tapahtui vähän ennen kello 20:tä Turunväylällä ennen Kehä III:n liittymää Helsinkiin päin tultaessa, kerrotaan Espoon poliisista.

Moottoripyörä ajautui jostain syystä vasemmalle pientareelle ja osui tien keskikaiteeseen. Surmansa saanut oli keski-ikäinen mies.

Poliisi ohjasi turman selvittelyn ajan Turun suunnasta Helsinkiin tulevaa liikennettä sivuteitse onnettomuuspaikan ohitse.

STT
Jönssi
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ikävä tapaus.
Oliko onnettomuuden syystä mitään tietoa?

Itsellä tulee mieleen muutama vaihtoehto:
- Kaveri kokeili pyörän kulkua ja pyörä lähti käsistä 200 km/h
- kaveri sääti matkapyörän stereoista parempaa kanavaa tai MP3 biisiä kuulokkeisiin ja keskittyminen ajamiseen meni.
- kaveri ihmetteli GPS:ssän näytöltä, että mihin tässä Kehä III liittymässä pitää kääntyä. Se on aika mielenkiintoinen liittymä.
- Lintu osui päähän ja kuskilta taju pois.

Ja on varmaan vielä 20 muutakin vaihtoehtoa.
Noista saa vaan moottoripyörät ikävää julkisuutta, kun niitä luullaan tappovehkeiksi.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Arto

Viesti Kirjoittaja Arto »

Just luin tän artikkelin IL:sta. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007040 ... 8_uu.shtml Todella surullista luettavaa. Kyllähän se näin on että pyörän selässä sitä on turvallisuuden kannalta aika heikoilla, mutta se tosiaan riippuu asenteesta.

Mullakin oli läheltä piti tilanne 31.3 Lauantaina keskustassa, kun yhtäkkiä valoristeyksessä edellä ollut pakun kuski huomasi että ei haluakaan mennä suoraan vaan kääntyä vasemmalle. Sen vuoksi laittoi peruutusvaihteen päälle ja lähti peruuttamaan. Minulla oli ykkönen silmässä ja alamäki... mietin hetken kun pyörääkään ei saanut vastamäkeen peruutettua... ei muuta kuin kaasua, kytkin ylös ja vasemmalle.... Meni hiukan liki pakun takakulmaa, mutta sain kuin sainkin väistettyä. Pakun kuskilla oli aika äimäilme naamalla kun sitten kuiten hoksasi minut siinä vasemmalla puolella huitomassa nyrkkiä!

Näinhän se on että kolaritilanteessa autossa on jonkinlainen mahdollisuus pelastua, pyöränpäällä pieni mahdollisuus ja lentokoneessa ihan olematon.
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Kävipä samantapaisesti männäkesänä Porin huiteilla, kun soratiellä saavuttamani täysperävaunuydistelmä ensin pysähtyi ja lähti sitten pöröttämään. Olin pysähtyneenä parin metrin päässä sen takana, eikä Lakussakaan ole pakkia. Ykkönen silmään, vasemmalle ojaan, ojaa pitkin kuormurin ohi, siitä takaisin tielle, nyrkkiä puiden ja soraa viskoen seuraavaan mutkaan...

Make & Laku
selo

Viesti Kirjoittaja selo »

Nyt on hyvä olla kaukaa ja jälkikäteen viisas mutta itse kyllä tiedän, ettei täysperävaunuyhdistelmän hytistä/peileistä näe pari metriä perävaunun takana olevaa moottoripyörää. En siis itse ajaisi niin lähelle enkä varsinkaan keskelle vaan aina sinne takakulmaan niin että näyn peileistä. Ei se rekkakuski tahallaan päälle peruuta.

Työtään se rekkakuskikin vain tekee ja tuskin oli ainakaan nyrkin puintia ansainnut. Puolustukseksesi täytyy toki sanoa, että sattuuhan noita. Liikenne on meidän kaikkien yhteistoimintaa ja tilanteisiin on usein monta vaikuttavaa tekijää. Vastuukin jakautuu osapuolien kesken.

Tuosta Espoon tapauksesta ei tunnu kukaan tietävän mitä on tapahtunut. Ikävä tapaus kuitenkin. Jotenkin sitä on oppinut pitämään muita motoristeja saman heimon jäseninä ja aina se sattuu kun joku omista lähtee.
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

selo kirjoitti:Nyt on hyvä olla kaukaa ja jälkikäteen viisas mutta itse kyllä tiedän, ettei täysperävaunuyhdistelmän hytistä/peileistä näe pari metriä perävaunun takana olevaa moottoripyörää. En siis itse ajaisi niin lähelle enkä varsinkaan keskelle vaan aina sinne takakulmaan niin että näyn peileistä. Ei se rekkakuski tahallaan päälle peruuta.
Joo, olen samaa mieltä Selon kanssa. Moottoripyöräiljän on ennakoitava liikennetilanteita paljon enemmän kuin autoilijan. Aina pitää miettiä, että mitä voisi tapahtua ja mitä teen jos käy näin tai noin..

Itse säästin kerran henkeni, kun rekka tuli eteen oikealta päätielle jäisellä tiellä. Lukkojarrutus, ei hidastu yhtään, jarru pois, kytkin sisään ja nopea väistö tien vasempaan laitaan. Melkein törmäsin vasemmalla olleseen bussipysäkkiin. Väliä ei varmaan jäänyt montaa senttiä mun ja rekan keulan väliin. Tämä tapahtui kuitenkin autolla. Rekkakuski oli nähnyt kaksi peräkkäin ajanutta punaista autoa yhtenä.

Olin ehkä siinä alitajunnassa miettinyt, että mitä teen JOS...

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Sergei

Viesti Kirjoittaja Sergei »

ORG:issa oli selvitys onnettomuuteen johtaneista syistä, tässä tyttären kertomus.

--------------------------------------------------------------------------------
Googletin miten tämä uutinen on levinnyt ja koska täällä on samanhenkisiä kuin isäkin haluan kertoa todellisen tapahtuman. Olen siis motoristin tytär ja isä oli meiltä tulossa turusta kohti kotiaan. Hän ei ajanut ylinopeutta jne vaan sai sairaskohtauksen ja tippui pyörän selästä jonka seurauksena pyörä jatkoi yksikseen matkaa kaiteeseen. Kiitän osaanotoista.
-Sergei-
NiKu
Pyörä: EiOo vielä..
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiKu »

Ite yritän ain jättää vähä väliä edess olevaa, niin valois ku muual pysähdyxis. Jos takaa tulee joku lujaa, ja ei meinaa pysähtyy, ni saapi sitte vedettyä vaikk ojaan / jalkakäytävälle nopeammin, ettei tarv. sitte rupee pakittaan jne..

Ku noit sokeitha liikentees löytyy.. :evil:

..joskus jopa itellekki käynny käpyjä.
Ei mopoilla tänäkää vuonna..
Vastaa Viestiin