Tuskin niitä on ulkomaille takaisinkaan myyty tai lopullisesti romutettu. DR Suzukeja on valitettavasti jonkin verran haaskattu näihin tracker/scrambler hirvityksiin joita yritetään myydä jollain poskettomalla hinnalla, koskee myös malleja DR750/DR800. Erityisesti loppupään (96-98) isot tohtorit on kadonneet markkinoilta täysin.
TT Yamahaa näkee välillä myynnissä, mutta välillä nekin on pitänyt pilata jollain ihme virityksillä ja viimeistään vaihdettu joku sigman mittari ja samalla nollattu kilometrit
Noita isoja XR Hondia tuli tällekin foorumille useampi yksilö Saksasta silloin 2000-luvun alkupuolen hyvinä vuosina, itseni mukaan lukien. Kilvellä katsoin sen verran että useamman vuoden on sekin yksilö seissyt liikenteestäpoistossa, omistajan nimi kyllä näkyy trafilla mutta ei näy paikkakuntaa ja puhelinnumeroa ei nimellä löydy
Mä olen tota omaani välillä koittanut myydä, mutta kiinnostus on ollut aika vähäistä. Tiedä sitten kannattaako enää edes kokeilla, just oon laittanut rahaa ehjään hipo-kanteen ja pari muutakin päivitystä on tallissa odottelemassa. Kyllä noita muitakin Suzukeja ja Hondia välillä näkee esim. Kivetyssä...
Joopa. Aika tiukka mallirajaus näihin "suomiolosuhteisiin" . Ja toki näistä hengissäolevat mopot alkavat olla museokamaa kaikessa hyvyydessään.
Kuka nyt sellaisista aarteista luopuisi?.
Oletettavaa että vuosina jolloin olleet enemmän aktiivisessa arkikäytössä niitä on tosiaan poistunut rekisteristä lopullisesti mikä minkäkinlaisen insidentin seurauksena. Ei ehkä montaa vuodessa mutta kanta harvenee kuin laitetaan riittävästi vuosia.
Jossain vaiheessa koittanut matalan arvostuksen vaihe. Ikää rupeaa olemaan eivätkä enää pärjää suorituskyvyssä uudemmille. Vesijäähyille allergiset henkilötkin ovat onnistuneet saamaan siedätyshoitoa vaivaansa. Eli pyörien markkinahinta laskee eikä niistä enää pidetä huoltakaan ihan samalla tapaa. Toki kestävinä laitteina eivät ihan heti jää seisomaan mutta vääjäämättä kunto heikkenee. Lopulta edessä on joku isompi remontin tarve, johon ei viitsitä ryhtyä kun iso työmäärä. Eli jää seisomaan tallinperille.
Yksilöt jotka välttäneet tuollaisen ikävän kohtalon ajautuneet puunaajien suojiin. Niitä rassataan ja kiillotellaan ja ajellaan kohtuudella eikä välitöntä tarvetta myydä ole. Esim. töissäni eräällä on tämän kategorian DR.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Edullinen ylläpito ja monipuolisuus ovat ainakin omalla kohdalla ne syyt joiden takia DR pysyy omistuksessa. Tuolla voi ajaa ympäri vuoden ja millä alustalla tahansa. Onhan sitä rakennettu (pilattu) oman mielen mukaan kohtuullisen paljon eikä se silti ole kovin hyvä missään. Siinä on kuitenkin omanlaisensa levollinen ajamisen fiilis, luottopeli. Muita pyöriä siinä rinnalla on pyörinyt useita ja niitä olenkin vaihdellut mielen mukaan. Käyttöarvo on suurempi kuin rahallinen arvo, taisin maksaa tuosta aikanaan 2700€ jos en väärin muista.
Yksi ongelma noissa vanhemmissa mihin itse törmäsin ison DR kanssa on osien saatavuus. Moni jää seisomaan koska osia ei löydy tai joku 100tkm ajettu purkuosa maksaa maltaita.
Osien kannalta nuo isot DR:t on hankalia, etenkin 750 kun niitä tehtiin niin vähän aikaa. Yksi osiltaan täydellinen DR750 olisi lähistöllä mutta tuontipyörä ilman papereita joten kilvitykseen vaatisi paperillisen rungon.
DR650SE on myynnissä edelleen (!) jenkeissä/Kanadassa, siihen saa ihan kaikkea mitä kuvitella saattaa. Suomen myyntikanavista tämä viimeisin 96-> versio on kadonnut melko täydellisesti, vaikka niitä tuotiin isoja määriä jälkituontina ja myytiin myös maahantuojan kautta.
Myös noihin RFVC -koneisiin XR-Hondiin on tarjolla käytännössä ihan kaikkea.
Tämmöiseen pieneen satunnaiseen käyttöön yksinkertainen ilmajäähdytteinen on kaikkein paras.
Kyllä ne viimeiset jäljellejääneet yksilöt taitaa pikkuhiljaa siirtyä vanhempien ukkojen pyhäpyöriksi eivätkä enää vaihda vaan omistajaa. XR600 hinnat alkaneet jo aika hyvin keulimaan ja pikkuhiljaa DR650 SE:t seuraa perässä.
Onneksi löysin vielä XR250 lääkkeeksi tähänkin vaivaan. Alkaneet muuten XR:ienkin osat kallistumaan aika rivakasti, vielä saa kaikenmoista mutta ei enää lähelläkään 10 vuoden takaisia hintoja.
Ps. Silti saa ottaa yhteyttä jos löytyy ylimääräinen XR650L!
Nyt puhutaan 30 vuotta vanhoista laitteista. Ne on ehkä edullisia ylläpitää jos omistajalla on siihen itsellä kykyä. Osien saatavuus huononee koko ajan kun vanhat varastot hupenevat. Joitain osia ei saa enää mistään. Johtosarjat hapettuvat pilalle, kumiosat hapertuvat, muovit halkeavat kolmatta kertaa samasta kohdasta. Jossain vaiheessa innon lopahdettua pyörä hautautuu tallin perälle ja aikanaan perikunta ihmettelee, että mitähän tuollekin tekisi. Kuusakoski noutaa sen sitten pois.
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.