Kesä kääntyi syksyyn ja tämmöisen haaveilun saanee nyt aloittaa. Mikä pyörä olisi sopiva pitkään eli useamman viikon yksin ajettavaan reissuun, jolla olisi tarkoitus ajaa parempaa ja huonompaa liikenteelle tarkoitettua tietä Venäjällä?
Omat kriteerit jotakuinkin alla, mutta ehkä hankala niitä laittaa eksaktiin järjestykseen
Rahaa rajallisesti ja ihkauutta pyörääkään ei viitsisi naapuriin viedä
Luotettavuus
Ajomukavuus (kaikkine reissutavaroineen)
Toimintasäde (ilman lisäkanistereita)
Keveys
Huollettavuus/vian etsintä reissussa
Tallissa on 1150 GSA Öhlinssin iskareilla ja 21 tuumaisella eturenkaalla ja sillä on tullut aikanaan ajettua muutama viikon reissu Venäjälle. Haastavissakin olosuhteissa on tullut temuttua, missä on pyörän elopaino tullut tutuksi. Yksin reissatessa jää tahallinen temuaminen vähemmälle, mutta jos/kun tämän pyörän kippaa käy yksin nostaminen raskaasti voimille.
Vastaus tähän on että melkein mikä tahansa pyörä (tuota uuden pois karsimista en allekirjoita, ei sillä ole oikeastaan merkitystä ja jos epäilyttää varmista että vakuutus kattaa eri tilanteet, niin ei mene senkään takia yöunet).
Tärkeintä on, että se on sinun mielestä mukava ja jaksat nostaa sen ylös (ja tähän toki vaikuttaa minkälaista määrää roinaa raahaa mukanaan).
Muuten mikä tahansa nykyinen matkaehduro soveltuu tuohon, jos ei muuten niin isommalla- tai lisätankilla.
Luotettavuus on enemmän kiinni yksilöstä (ei näissä niin isoja eroja ole jos on käynyt mahdolliset "tyyppiviat" läpi), eli olisi hyvä että olisi jo kotimaassa kilometrejä takana jotta on käsitys mahdollisista ongelmakohdista.
Huollettavuus ja vianetsintä menee ylläolevan kanssa samaan kategoriaan, eli sen minkä tunnet hyvin on helpoin.
Jos haluaa oikein lähteä viattomuuden ja vikaantumisen kautta niin esim vanha Transalp: toimii ilman akkua, kaasaripeli, matalaviritteinen eli kone kestää jne. Tähän pitää sitten uusia alusta jos haluaa nykyvehkeiden tasolle jne.
Oikeastaan yritän sanoa, ettei tähän kysymykseen ole oikeaa eikä väärää vastausta, tärkeintä on että lähtee reissuun!
No juu, ajatus oli vain spekuloida. Nykyisen Bemarin suurin vika on juurikin paino. Pyörä sinällään on tuttu ja mukava ajettava. Mutta... kyllähän se on masentava verrata sitä noihin pykälää pienempiin kilpailijoihin. Toisaalta jalkaprässistä saa kyllä äkkiä sen 50 kg lisää jerkkua, kunhan selkä kestää.
1150GSA, kuivapaino 238 kg
Transalp ~200 kg
Africa twin 1000 ~212 kg
KTM 790 Adv ~189 kg
BMW 850 Adv ~211 kg
Tenere ~180kg
jos katselee sitä ichy boots youtube kanavaa, niin sehän vetää afrikkaa halki honda crf250 kaalla, ja hankaliin teihin se on varsin sopiva, kun ei siellä mitään motarivauhteja tarvitse. halpa hankkia ja omistaa jne.
kantavuus varmaan riittää, ellei ole raskas ego. samahan se on autoissa. joku sanoi etteikö pienempi auto riittäisi mulle. joo mutta ego ei mahdu.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
jaket kirjoitti: ↑Pe Syys 17, 2021 12:25 pm
kantavuus varmaan riittää, ellei ole raskas ego. samahan se on autoissa. joku sanoi etteikö pienempi auto riittäisi mulle. joo mutta ego ei mahdu.
Egoa ei tarvi korostella näin keski-ikäisenä, ennemminkin se matkustusmukavuus ja luotettavuus (?) tulee noissa pikkupyörissä vastaan.
Tähän sellainen huomio, että päivittämällä matkatavarat kevyemmiksi ja pienempään tilaan meneviksi, ellei ne ole jo sitä, voi pienempikin pyörä kantaa periaatteessa samat tavarat. Tosin tuolla 1150 GSA => 700 Tenere välillä ei välttämättä ole niin radikaalia eroa, ellet siirry suoraan vielä pienempiin.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14