Kun kurapyörä kaatuu, niin...

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
jusupov2002
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Syys 08, 2015 3:38 pm
Pyörä: Honda SLR650
Paikkakunta: Tampere

Kun kurapyörä kaatuu, niin...

Viesti Kirjoittaja jusupov2002 »

Nämäkin jutut varmaan löytyy arkistojen kätköistä, mutta kun käytännön kautta tuli eilen* koettua, niin kirjaanpa tähän:

Eli kun kurapyörä on syystä tai toisesta kyljellään, niin:
- katkaise virta
- sulje bensahana
- varsinkin, jos ei ole alipainehanaa tai ruiskua, niin kaasuttimen neulaventtiili ei toimi ja bensaa valuu solkenaan
- pyörän pystyyn saaminen on oma laaja asiansa, en puutu tässä siihen
- irroita sytystulppa/tulpat ja pyöritä moottoria niin, että mahdollinen polttoaine lentää pytystä/pytyistä ulos
- varsinkin, jos kyljellään ollessa keula oli alempana kuin perä
- tyhjennä ilmasuodatinkotelo bensasta
- itse purin suodattimen pois, kunnes huomasin, että olipa siellä ilmasuodatinkotelon tyhjennysletku ja tulppakin...
- varsinkin, jos kyljellään ollessa keula oli ylempänä kuin perä

Ei muuten lähde moottori käymään, jos ilmasuodattimen kotelon pohjalla lainehtii bensa. Paitsi, kun ottaa ilmansuodattimen edestä pois ja kaasutin henkii "raakaa" ulkoilmaa.

* Vauhtia noin 30 km/h tunnissa, kun tie meni pihan läpi. Koira loikkasi puskista eteen ja (ilmeisesti) refleksistä kouraisin etujarrua. Keula luisti soralla alta ja moto kyljelleen ja itse rojahdin sen päälle. Onneksi leukasuoja, koska kypärän naarmuista päätelleen pääppökin on tiehen kolahtanut. Kuskille suurimmat vauriot pyörän pystyyn nostosta (vain 175 kg ja oli jopa nostoapua) - vain lihaskipua onneksi, selkä kesti, toivottavasti. Motossa miehekkäitä naarmuja, keulan kitkaliitoksen hieman joustaneet ja pientä vinoutta havaittavissa sekä tietysti(!) vaihdepoljin solmussa. No kaikki oli toimivaa, kun sai moton taas käymään. Vaihteensiirto hieman potkaisuja vaativaa.

Nyt uusi vaihdepoljin tilattu ja tulossa. Vanhaakin voisi yritellä vääntää takaisin kohdalleen. Pitäiskö pistää ensin kuumaksi vai ei?
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Kun kurapyörä kaatuu, niin...

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Domin poljin muistaakseni ainakin vääntyy ihan hyvin kylmiltään. Aika hurjasti sinulla on bensaa hölvännyt, liekkö kuinka kauan ollut nurin? En ole bensan takia ikinä joutunut tyhjentämään mitään, veden kanssa on noita em temppuja tullut tehtyä jos mopo pääsee uimaan. Kannattaa katsoa onko öljy lisääntynyt paljon, veikkaan että sinnekkin on joku desi bensaa mennyt ohenteeksi. Jos on selvästi pinta noussut, vaihtaisin uudet.
Avatar
jusupov2002
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Syys 08, 2015 3:38 pm
Pyörä: Honda SLR650
Paikkakunta: Tampere

Re: Kun kurapyörä kaatuu, niin...

Viesti Kirjoittaja jusupov2002 »

Mulla on sellaisen käsitys, että bensaa päätyy öljyjen sekaan silloin, kun bensahana ja neulaventtiili vuotavat moottorin normaaliasennossa ja bensa valuu imuventtiilin ohi pyttyyn ja sieltä hiljakseen männän ohi öljyn sekaan.

Itse en älynnyt sulkea bensahanaa heti ja moto oli kyljellään bensaa tiputtaen kymmenkunta minuuttia ennenkuin saimme sen taas pystyyn. Varmaan puolikin desiä bensaa ilmaputsarin kotelon pohjalla estää käynnistymisen totaalisesti.

Kuten sanoin alipainehana tai ruiskussa bensapumpun pysähtyminen estävät bensavuodon. Näissä vanhoissa maan vetovoimaa hyödyntävissä, manuaalisilla on-off hanoilla varustetuissa vehkeissä bensaa valuu kylkiasennossa. (Jollei hana ole off - asennossa.)

Sama domin kone ja todennäköisesti lähes sama vaihdepoljin tuossa on. Ensi viikolla voisi koittaa mennä tallille polkusinta vääntelemään. On hitsausvehkeetkin tarjolla ja todennäköisesti hitsarikin, jos onnistun vaihdevivun katkaisemaan. Ja uusi (tarvikemallinen) on juuri saapumassa sakasan DHL:n kuljetettavaksi. https://www.motorsportgoetz.com/Schalth ... or-SLR-650
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Kun kurapyörä kaatuu, niin...

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Manuaalihanoilla ja kaasareilla meilläkin kaatuillaan. Se vähän riippuu asennosta ja ajasta minne ja missä määrin se bensa valuu. Enimmäkseen sahuuttaa muutaman sekunnin pitempään startilla ja haisee jalostamolle vähän aikaa.
Totta on että aika hitaasti se renkaiden ohi valuu mutta jos pytyssä on ollut tavaraa niin kyllä sitä on mennyt. Katkosvälyksestä valuu kuitenkin ihan kohtuudella. En siis sano että on ongelmaksi asti mutta tarkastaisin kuitenkin.
Vastaa Viestiin