Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja Happi »

Komeetahan se olis sähkömopolla päräytellä menemään tai voisko sillä enään päräytellä. Olis se hienoo, kun esim. AT-rallissa, päivän ajelujen jälkeen, starttaillaan aggregaatit tulille, että päästään seuraavana aamuna pois mettästä.
Illalla tulilla juteltas, mikä on kevein ja tehokkain aggregaatti matkaenduro käyttöön.

Happi
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja mico »

Happi kirjoitti:Komeetahan se olis sähkömopolla päräytellä menemään tai voisko sillä enään päräytellä. Olis se hienoo, kun esim. AT-rallissa, päivän ajelujen jälkeen, starttaillaan aggregaatit tulille, että päästään seuraavana aamuna pois mettästä.
Illalla tulilla juteltas, mikä on kevein ja tehokkain aggregaatti matkaenduro käyttöön.

Happi
:D
Avatar
juvander
Viestit: 1758
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: KTM690EnduroR
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja juvander »

juvander kirjoitti:Tesla tuota akkujen vaihtoa kokeili, Model S:ään taitaa minuutissa vaihtua akku. Ei vaan saatu siitä toimivaa businesta kun lataukset onnistuu supereilla sen verran vikkelään ettei ehdi kusella kunnolla käydä kun pitää jo matkaa jatkaa.

Ei siis jatkoon.
Samalla kun Audia tankataan, vaihtuu akku kahteen ässään: https://www.youtube.com/watch?v=HlaQuKk9bFg

Tekniikka siis toimi, mutta business idea ei oikein kantanut pidemmälle.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja Hobes »

KN76 kirjoitti:Ei saakeli, kyllä mä vielä tilailen cd-levyjä. Puhelimen kautta kuuntelen ainoastaan nettiradiota kun radio rock ei täällä pohjoisessa kuulu..

Ja koska kaikki suomalaiset ovat keskimääräistä parempia kuskeja (ainakin omasta mielestään) niin pitää roboauton olla TODELLA hyvä että on parempi. :D

Tuo tulevaisuudenkuva muuttaa kyllä auton pelkäksi liikkumisvälineeksi, nykyään kun se toisille on kuitenkin harrastepeli ja nautintoa tuottava laite. Toki varmaan saa tilattua eri hintaisia ja erilailla varustettuja autoja mutta suurin osa taitaa olla perus bulkkia millä vaan siirrytään paikasta a paikkaan b. Ja ajamisen nautinto jää ainakin pois. Jos moottoripyörässä mennään joskus samaan niin harrastus loppuu viimeistään silloin.
Vaikka toki voi olla että koko moottoripyöräily kielletään itseajavien autojen tullessa liikenteeseen koska ihmisen ohjaama laite roboautojen seassa muodostaa melkoisen riskin... :?
Tää lipsuu nyt offtopicin puolelle oikeen urakalla, mutta eiköhän harrastusajamista kuitenkin ole myös tulevaisuudessa. Sen sijaan tietyille alueille voi tulla rajoituksia, kuten kaupungin keskustat. Ajeleehan meillä jo nyt Tesloja ja muita premium puolen autoja käytännössä itsekseen tuolla normaalin liikenteen joukossa. Ei se tuolla avoimella ole niin nokonuukaa, mutta jo pelkästään liikenteen sujuuvuden takia kaupunkiliikenteestä pitää saada inhimillinen tekijä poistettua. Yksikin päivä tässä katselin hki-tre motarilla, kun Teslakuski lueskeli aikansa kuluksi paperista iltalehteä ajamisen lomassa :lol:
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Joo niinhän tämä harhailee alkuperäisestä aiheesta mutta ei kai se niin vakavaa ole.. :D Tuosta Zerosta on kuitenkin niin vähän kokemuksia että siitä paljon juttua tule mutta muuten tämä sähköinen liikkuminen herättää keskustelua ja on oikein mielenkiintoisa ajatusten vaihtoa. Varsinkin kun täällä keskustelu on paljon fiksumpaa kun fasebookin puolella.

Pelottavaa kyllä että joku luottaa noin sokeasti Teslan autopilottiin. Ite en antais vielä sille vielä valtaa.. :shock:
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Avatar
juvander
Viestit: 1758
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: KTM690EnduroR
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja juvander »

KN76 kirjoitti: Pelottavaa kyllä että joku luottaa noin sokeasti Teslan autopilottiin. Ite en antais vielä sille vielä valtaa.. :shock:
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, isoilla teillä menee ihan hienosti kunhan jotain valkoisen viivan näköistä on näkyvissä. Motariajossa aivan yliveto puhumattakaan pimeällä vesisateessa pitkää siivua painaessa, aivan eri viereystasolla itse kun ei tarvii koko ajan tietä tapittaa vaan voi rentoutua ja nauttia kyydistä.

Tuhansia kilometrejä jo tuolla autopilotilla ajellut ja edelleenkin: pois en vaihtaisi! Varsinkin kun päivityksiä satelee ja laite paranee koko ajan.

Mulla on autossa FSD ja lähitulevaisuudessa kunhan EU:n määräämät rampautustoimenpiteet loppuu niin sitten se vasta ilo alkaa 8)
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Varmasti totta tuo. Tässä kun muutama kuukauden taas ajanut pelkällä polanteella on saanu kaikki avusti et kytkeä pois hyödyttömänä. Teslasta ei ole kokemusta mutta ei varmaan sekään lumen peittämällä tiellä aja itsekseen...

Nuo sähkö-adventure mopot kun yleistyvät niin alkaakohan lisäakkuja saamaan tarvikkeina niinku nyt lisätankkeja? Sittenhän tuo on ihan varteenotettava laite kun saadaan se range ja latausaika asialliseksi. Metsäteillä melkein äänettömästi liikkuessa saattaa kaikenlaisia ötököitä bongata.. :D
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

KN76 kirjoitti:Metsäteillä melkein äänettömästi liikkuessa saattaa kaikenlaisia ötököitä bongata.. :D
Harha.

Jos kulttuuriin ei tule muutoksia niin meteliä pitää olla, ja kun ei voi vaihtaa änkkää suoraan vaimentimeen niin kai niihin alkaa ilmaantumaan tuuninkiosana pinnaräpättimiä :D
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja mek »

Koheltaja kirjoitti:
KN76 kirjoitti:Metsäteillä melkein äänettömästi liikkuessa saattaa kaikenlaisia ötököitä bongata.. :D
Harha.

Jos kulttuuriin ei tule muutoksia niin meteliä pitää olla, ja kun ei voi vaihtaa änkkää suoraan vaimentimeen niin kai niihin alkaa ilmaantumaan tuuninkiosana pinnaräpättimiä :D
Tuohi pyykkipojalla sopivaan paikkaan kiinni. Tosin valuvanteiilla tuo on aika vaisu. Paremmissa varoissa olevat voi ostaa tokmannista patterilla toimivan kaasukahvan vaihdettavilla efekteillä (tömäri, B2, V2, R3, R4, V4, R6 ja vielä entisille wingimiehille B6)
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Omat ajoni 690:llä ovat pääsääntöisesti 200-300 km:n päiväsurauksia, joten 300 km riittäisi minulle hyvin toimintasäteeksi, kunhan suorituskyky ei merkittävästi laskisi sen aikana. Koko päivän reissulla olisi sitten välilataus ruokatauon aikana. Jos paino ja alusta olisivat myös samaa tasoa kuin 690:ssä, niin voisin vaihtaa sähköön. Vielä tällaista pyörää ei ole näköpiirissä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Koheltaja kirjoitti:
KN76 kirjoitti:Metsäteillä melkein äänettömästi liikkuessa saattaa kaikenlaisia ötököitä bongata.. :D
Harha.

Jos kulttuuriin ei tule muutoksia niin meteliä pitää olla, ja kun ei voi vaihtaa änkkää suoraan vaimentimeen niin kai niihin alkaa ilmaantumaan tuuninkiosana pinnaräpättimiä :D
Biltemasta sellanen fillariin tarkoitettu "kaasukahva" :lol:
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja timo »

Juuri saamani tiedon mukaan Tesla sisältää yhden vakavan tyyppivian. Takuu onneksi tulee vastaan. Takaisinkutsu koskee kaikkia tähän asti valmistettuja yksilöitä.
Paparazzi ehti juuri paikalle missä korjaustoimenpiteet ovat täydessä käynnissä.
Liitteet
20200311_144248.jpg
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja timo »

Huhu kertoo, että myös Zero-tehtaalla tapahtuu kummia.
Sinne on tilattu iso kasa paisuntakammioita.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Laskeskelin tässä että nopeahkolla reissulla tulee helposti 600-700km päivässä vähän yli 6 litran keskikulutuksella. Jos bensan energiasta saadaan liikkeeksi neljännes, niin se tekee...(11kWh/kg...6 litrassa 53kWh josta siis liikuttamiseen 13,2 kWh)...päiväkulutus takikselle noin 90 kWh. Sen verran pitäisi saada vuorokaudessa tankattua (jos oletetaan optimistisesti sähkömopon häviöt nollaksi).

Iso ajoakku? Ei tu kesää, painaisi kuin Hoss Boss. Lataus...10kW teholla 9 tuntia vuorokaudessa...jos olis iso akku niin yön yli ok, paitsi jos on telttamajoituksessa korvessa. Pienemmällä akulla latauksiin kuluu sama aika mutta niitä on enemmän. Paitsi että edes 7kW latausta ei taida olla mihinkään sähkömopoon edes tarjolla, DC-latauksesta puhumattakaan.

Ja kyllä sähkiksellekin energia maittaa jos sorakaarteesta tullaan suoralle pienessä latikaisessa. Sähköautoillahan voi tunnetusti ajaa joko pitkän matkan TAI lujaa. Ei molempia. Siksi ne Teslatkin ajaa motarilla 80km/h.

Joten kun tykkään vetää pitkää legiä korvessa vähän reippaammin, niin vielä joutuu odottelemaan...
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
juvander
Viestit: 1758
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: KTM690EnduroR
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja juvander »

Hanski T kirjoitti: Ti Marras 17, 2020 11:10 am Laskeskelin tässä että nopeahkolla reissulla tulee helposti 600-700km päivässä vähän yli 6 litran keskikulutuksella. Jos bensan energiasta saadaan liikkeeksi neljännes, niin se tekee...(11kWh/kg...6 litrassa 53kWh josta siis liikuttamiseen 13,2 kWh)...päiväkulutus takikselle noin 90 kWh. Sen verran pitäisi saada vuorokaudessa tankattua (jos oletetaan optimistisesti sähkömopon häviöt nollaksi).

Iso ajoakku? Ei tu kesää, painaisi kuin Hoss Boss. Lataus...10kW teholla 9 tuntia vuorokaudessa...jos olis iso akku niin yön yli ok, paitsi jos on telttamajoituksessa korvessa. Pienemmällä akulla latauksiin kuluu sama aika mutta niitä on enemmän. Paitsi että edes 7kW latausta ei taida olla mihinkään sähkömopoon edes tarjolla, DC-latauksesta puhumattakaan.

Ja kyllä sähkiksellekin energia maittaa jos sorakaarteesta tullaan suoralle pienessä latikaisessa. Sähköautoillahan voi tunnetusti ajaa joko pitkän matkan TAI lujaa. Ei molempia. Siksi ne Teslatkin ajaa motarilla 80km/h.

Joten kun tykkään vetää pitkää legiä korvessa vähän reippaammin, niin vielä joutuu odottelemaan...
Eiköhän harrikassa ollut DC lataus, 150kW. Eri juttu sitten monessako pikkupitäjässä on tuollainen pönttö josta saa kunnolla virtaa ulos.

Oma sähkis vie motarilla sen 20kWh/100km, range ajaessa 80km/h on hyvinkin 600km, motarilla ei pääse kun vajaa 500km.

Ja kyllä Teslalla voi ajaa pitkää matkaa JA lujaa, sitä varten on ne SuperChargerit joista ilmaista juissia patteriin!
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Vastaa Viestiin