Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Koheltaja kirjoitti: Se oli tarkoituksella kärjistetty ja tarkoitin lähinnä akkuja, niiden kapasiteettia kokoon ja painoon nähden sekä ladattavuutta. Kokoa ja painoa on edelleen liikaa suhteessa kapasiteettiin, eikä latausajat ole vielä sillä tasolla joka mahdollistaisi nopean latauksen muuten kun osittain.

Jos mietitään infraa niin se ei tule olemaan valmis pitkään aikaan ilman mittavia investointeja. Sähköä ei pysty järkevästi varastoimaan isossa kuvassa joten voimaloissa pitää olla kapasiteettia kun puolimiljoonaa autoa lyödään verkkoon klo16-17 välillä että päästään illalla työpäivän jälkeen harrasteisiin-kauppaan tms. Akkujen valmistus sekä niiden materiaali ei ole myöskään ihan piis of keik.

Edelleen, patterikulkineet ja hybridit on välivaihe itsenäisille virtalähteille. Aika tulee näyttämään mikä niistä tulee käyttöön, eikä niidenkään vallankumous tapahdu ihan heti. Sähköautoon vaihtaisin heti jos niitä saisi järkevällä hinnalla ja pystyisi lataamaan niissä kohteissa joissa operoin, tai range olisi nykyisen auton tasolla ympäri vuoden. Siihen asti ajetaan ottomoottoreilla ja/tai hybrideillä.
Jos nyt ei kuitenkaan kärjistettäisi niin paljon että puhutaan ihan puutaheinää. Nykyaikaisen Li-ion akun energiatiheys/kg on pessimistisesti arvioituna kymmenkertainen verrattuna 50-luvun lyijyhappoakkuihin. Tuossa on lisäksi hyvä huomata, että li-ion pitää jännitteensä huomattavasti pidempään stabiilina, joka parantaa akusta saatavaa hyötysuhdetta. Käytänössä siis 50-luvun akkuteknologialla varustettu nykyauto auto liikkuisi hyvällä tuurilla muutamia kymmeniä kilometreja.

Toisekseen älykkäät logiikkaohjatut laturit käyttävät lataukseen murto-osan siitä ajasta mitä moisen akkukapasiteetin lataamiseen olisi kulunut 50-luvulla. Lisäksi materiaalien kehitys ja ymmärrys molekyylitason muutoksista akun kennoissa on parantanut latauskertojen määrää niin dramaattisesti, että asiasta ei oikein voi puhua edes saman otsikon alla.

Toinen asia mikä näiden akkukäyttöisten vehkeiden kanssa on hyvä myös muistaa, että ei sen akun tarvitse olla täyteen ladattuna. Tesla lupailee että 20minuutin latauksella varauksen saa puoleen väliin. Jos lähdetään täydellä akulla liikkeelle, niin tuolla ajelee jo enemmän kuin moni suostuu yhdessä päivässä ajamaan.

Suurin osa autoilusta ei ole pitkiä siivuja. Etenkään Suomen ulkopuolella. esimerkiksi 400km range rittää monessa euroopan maassa siihen, että ajetaan koko maan halki. Ja jos mietin milloin itse tulee ajeltua yli 300km siivuja, niin nuo reissut rajoittuvat pariin reissuun vuodessa. Ja minä sentään reissaan Pirkanmaalta Helsinkiin vähintään kerran viikossa. Hiihtolomalla kävin lapin maisemissa ja laskeskelin, että matkan pituus olisi pidentynyt ehkä parilla tunnilla. Suurin ero olisi ollut siinä, että taukopaikat olisi tullut luonnollisesti valittua latausasemien perusteella. Jännästi myös pelko virran loppumisesta näyttäisi olevan suurin heillä, jotka sähköautoa eivät omista :) Itselläni on pari sähköauton omistavaa tuttua, eikä kumpinkaan vaihtaisi omaansa pois enää mistään hinnasta. Kokemukset tuntuisivat olevan hyvin samanlaisia skuikan kanssa.

Mitä taas tulee sähkön loppumiseen, niin jo nykyisellän sähköverkko Suomessa pystyy kattamaan teollisuuden piikit ja energian tarpeen. Pelko sähkön loppumisesta on perusteltua tuolla etelän maissa, missä sähkön infra on ihan lapsen kengissään Suomeen verrattuna. Jos alkaa oikeasti tutkimaan, kuinka paljon sähköä Suomessa palaa, niin eipä noi sähköautojen latausvirrat ole kauhean ihmeellisiä, kun alkaa oikeasti naputtelemaan lukuja laskimeen. Eikä tuo sähköautojen räjähdysmäinen kasvu Norjassakaan ole saanut verkkoa polvilleen.

Mutta akkuteknologian haasteet ovat sinällään ihan totta. Litiumin kysyntä on kasvanut räjähdysmäisesti ja pelko sen loppumisesta on sinällään ihan aiheellinen. Ei siitä syystä, että litiumia ei pallolla riittäisi louhittavaksi vaan lähinnä siinä, että nykyisten tuontolaitosten kapasiteetti ei tahdo riittää. Tällä hetkellä uusia litiumkaivoksia avataankin kiihtyvää tahtia ja alkaa hiljalleen näyttää siltä, että teollisuus pysyy kasvavan litiumkysynnän tahdissa. On hyvin mahdollista, että litiumin tuotannossa tulee vielä hetkellinen vaje, mutta tuo saadaan kyllä korjattua ajan kanssa. Lisäksi tietyn ajan jälkeen käyttöikänsä päässä olevat akut alkavat olemaan myös kierrytyskelpoisia, joka vähentää vielä lisää louhitun litiumin tarvetta. Toisaalta li-ion akku on on vasta muutaman kymmentä vuotta vanha teknologia ja ilmestyessään se oli ihan jotain muuta kuin olemassa olevat akut. Tällä hetkällä hiiili vaikuttaisi nano-muodossaan lupaavalta korvaajalta Li-ioneille ja sitähän maailmassa riittää. Ei siis ole mmitenkään sanottua, että ajelemme li-ion-akuilla enää parin kymmenen vuoden päästä.

Tulevaisuus näyttää kuinka nopea on itseajavien- ja sähköautojen vallankumous. Ottomoottori tulee todennäköisesti vielä elämään pitkän elämän, mutta nimenomaan käyttökohteissa, joissa tarvitaan pitkää toiminta-aikaa/etäisyyttä. Tai laitteissa, jossa moottorin koko ja paino ovat merkityksellisiä (kuten MP). Jos ja kun ottomoottorit jäävät marginaaliin ei ole mitään ongelmaa kattaa yhä vähenevää polttoaineentarvetta biopohjaisilla polttoaineilla. toisaalta fossiiliset päästötkin ovat niin vähäisiä, että sillä tuskin on kovinkaan suurta merkitystä käytetäänkö ottomoottorissa fossiilisia- vai biopolttoaineita. Tuossa kohtaa esimerkiksi polttokennolaitteet jäänevät kuriositeettiratkaisuiksi, koska vetyjakelun infra on vaan niin hirmuisen monimutkainen sähköön, kaasuun tai nestemäisiin polttoaineisiin verrattuna.
Avatar
PAH
Viestit: 924
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja PAH »

juvander kirjoitti: Aivan hirveää kun välillä joutuu koskemaan vaimon dinoon niin aika nopeasti on kyllä omaan autoon _todella_ tyytyväinen.
Kyllä tuollaisella dinollakin olisi kiva kauppareissut heittää :mrgreen:

https://www.classicdigest.com/cars/inde ... re_cache=1
Heikki
Avatar
juvander
Viestit: 1760
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja juvander »

PAH kirjoitti:
juvander kirjoitti: Aivan hirveää kun välillä joutuu koskemaan vaimon dinoon niin aika nopeasti on kyllä omaan autoon _todella_ tyytyväinen.
Kyllä tuollaisella dinollakin olisi kiva kauppareissut heittää :mrgreen:

https://www.classicdigest.com/cars/inde ... re_cache=1
En huolisi - enää.

Tänään olin pojan dinon kyydissä ja oli kyllä kestämistä... Huomenna taas Tesla S P100D:n voimapoljinta painetaan :D
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja mico »

Vai vielä oikeen Tesla...

Litiumin kierrätys kun saadaan kuntoon niin eiköhän sekin riitä tulevaisuudessa. Akkutekniikan osalta olisin odottanut vaihdettavia akkuja myös auto käytössä, tuskin se vaihtosysteemi huono olisi jos useampi valmistaja siihen sitoutuisi. Vaihtoakku ylläpitolatauksessa asemalla odottamassa asiakasta, uusi akku(t) pesään ja meno jatkuu...

Sähkömoottorien hyötysuhde on yleisesti parempi kuin polttomoottorien, joten ihan oikeaan suuntaan ollaan kehityksessä menossa siinäkin suhteessa.

Mitä tuohon itse pyörään tulee, ostaisin jos se toimintamatka olisi sen 250...300km ja pikalataus 15...30 min
Avatar
juvander
Viestit: 1760
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja juvander »

Tesla tuota akkujen vaihtoa kokeili, Model S:ään taitaa minuutissa vaihtua akku. Ei vaan saatu siitä toimivaa businesta kun lataukset onnistuu supereilla sen verran vikkelään ettei ehdi kusella kunnolla käydä kun pitää jo matkaa jatkaa.

Ei siis jatkoon.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Nykyisellä 1290 Kotarilla kun pääsen noin 400km tankillisella niin ei tuo Zero oikein innosta. Varsinkin kun en viitti edes alle 200km lenkeille lähteä. Mielummin se 200km putkeen ennen ekaa kahvitaukoa ja se tankillinen ainakin per lenkki. Mutta sitten kun akulla pääsee vähintään 300km, mieluiten 350-400km ja pikalataus vartissa niin mikäettei. Vaikka toisaalta luulen että ikävä tulis V-2:sen ääntelyä.. :mrgreen:

Autoista jos vielä niin tässä yhtenä päivänä lenkillä ollessa mut ohitti kymmenkunta Audin S4:sta jotka olivat matkalla jääradalle. Kiihtyvyydessä eivät välttämättä sille voimateslalle pärjää mutta se äänimaailma ku kolme litraset TDI V6:set sai vähän käskyä oli jotain aivan muuta.. 8) Ehkä olen vanhanaikainen mutta jotenkin tuntuu että tuollainen äänetön sähköauto tai mopo on jotenkin "sieluton" :?
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Puhumattakaan BMW M2/140/240 höpinöistä, niin auton sisällä kun ulkopuolelta kuunneltuna. Ei siinä varmaan mene kauaa kun sähköautoihin saa ladata sovelluksen bensanisteille että kaasua painaessa auton kaiuttimista kuuluu moottorin murinaa, tätähän on käytetty joissain nykyisissä bensa autoissa kun klikataan sporttinen varustelu :D

Hobesilta hyviä pointteja, mutta pessimisti ei pety joten pitäydyn edelleen linjassani 8)

Tesla on hieno auto jonka ostaisin mielelläni mutta pinkka ei ole niin kovassa kunnossa että siihen kykenisin. Samalla rangella ja latausajalla kun alkaa saamaan sähköautoja "korollan" hinnalla niin mikä ettei, eikä tarvii kiihtyä kun 6-8sek sataseen, kelpaa mulle. BMW i3:sta on katsottu powerpackilla mutta...

Otsikon aiheeseen, KN76 kertoi kaiken oleellisen sähkö adventuresta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Eikös nyt jo jotain varoitusääntä suunnitella sähköautoille kun ovat liian hiljaisia ja sitämyötä vaarallisia jalankulkijoille? Sama tulee varmaan koskemaan sähkömopoja... Tekniikka kun kehittyy niin varmaan saa itse valita soittoäänen näissäkin. Se perinteinen jäätelöauto olis kyllä selkeä suosikki.. :lol:
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Mitä Kotarin sähkö-Freeriden kävin koeajamassa jo muutama vuosi sitten, niin äänettömyys oli minusta vain plussaa. Veikeä tunne, kun nappularenkaiden hurina kuuluu jo endurovauhdeissa samoin kuin maastopyörällä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja KN76 »

No sitähän on hehkutettu sitä hiljaisuutta mutta näin luin että jotain ääntä noiden pitää tulevaissudessa päästää..

Aikasemmin mainittu akkujen vaihto vaikutta kyllä kaiken hankalimmalta "tankkaus" vaihtoehdolta.
Minkälaiset akkuvarastot pitää olla että riittää? Varastojen turvallisuus?? Onnistuuko vaihto syrjäseudulla etenkin öiseen aikaan? Minkälaiset jonot syntyisi vaihtopaikkoihin? Onnistuisko mopoissa vaihto? Minuutin vaihtoon en usko, etenkään Suomessa jos ei oteta virolaisia asentajia hommiin...
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja Hobes »

KN76 kirjoitti:No sitähän on hehkutettu sitä hiljaisuutta mutta näin luin että jotain ääntä noiden pitää tulevaissudessa päästää..

Aikasemmin mainittu akkujen vaihto vaikutta kyllä kaiken hankalimmalta "tankkaus" vaihtoehdolta.
Minkälaiset akkuvarastot pitää olla että riittää? Varastojen turvallisuus?? Onnistuuko vaihto syrjäseudulla etenkin öiseen aikaan? Minkälaiset jonot syntyisi vaihtopaikkoihin? Onnistuisko mopoissa vaihto? Minuutin vaihtoon en usko, etenkään Suomessa jos ei oteta virolaisia asentajia hommiin...
Infra moiselle on turhan hankalaa, kuten totesitkin. Pikalataus on vasta lastenkengissä, joten eiköhän nuo pikalaturit tuosta tule vielä nopeutumaan kunhan saadaan lisää oikeaa käyttödataa. Lataus/huoltoasemilla on toistaiseksi vielä ongelmana, että isoja parannuksia infraan ei kannata tehdä, koska ei ole asiakkaita. Kunhan autonvalmistajat alkavat oikeasti saamaan kansanmalleja pihalle, niin latausverkostokin alkaa kehittymään, jollei muuten niin valtiovallan pakottamana.

Sama tilanne kaiken tekniikan kanssa. FullHd-lähetyksiä alkoi tulemaan vasta kun ihmisillä oli FullHd-töllöjä. Toisena ääripäänä sitten esimerkiksi lainsäädännöllä toteutetut pakko ABS:t.
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Latausverkon kehittäminen se oikea ratkaisu varmasti on. Tuntuu vaan että Tesla on ainoa joka homman ottaa tällä hetkellä. Varmaan sitten pitää tuollainen Teslan cyberprätkä ostaa kun tulee tuotantoon...
Kuva

Mutta kymmenessä vuodessa ehtii tapahtumaan paljon, ehkä tässä vielä sen päivän näkee että pihassa seisoo sähkökäyttöinen kulkuneuvo. Ajokortissa riittää virtaa kuitenkin vuoteen 2046 asti, sitä ei toki tiedä että riittääkö miehessä.. :lol:
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja Hobes »

KN76 kirjoitti:Latausverkon kehittäminen se oikea ratkaisu varmasti on. Tuntuu vaan että Tesla on ainoa joka homman ottaa tällä hetkellä. Varmaan sitten pitää tuollainen Teslan cyberprätkä ostaa kun tulee tuotantoon...

Mutta kymmenessä vuodessa ehtii tapahtumaan paljon, ehkä tässä vielä sen päivän näkee että pihassa seisoo sähkökäyttöinen kulkuneuvo. Ajokortissa riittää virtaa kuitenkin vuoteen 2046 asti, sitä ei toki tiedä että riittääkö miehessä.. :lol:
Voi olla, että kymmennessä ollaan tilanteessa, jossa oman auton omistaminen alkaa väistyä palvelujen tieltä. Vähän niinkuin DVD- ja CD-levyjen omistaminen. Sen sijaan kännykästä löytyy läjä appeja, joilla itse ajavan auton saa tilattua näppärästi kotiovelle tai missä ikinä sitä kulloinkin sattuu olemaan. Labrojen roboautot ovat jo nyt pääsääntöisesti parempia kuskeja kuin ihmiset. Vaan kun tuo ei oikein vielä riitä, niiden kun pitää olla täydellisiä ja kaiken kukkuraksi immuuneja kaikenlaiselle sabotoinnille, jolla autonomisia järjestelmiä yritetään saada huijattua.
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Ei saakeli, kyllä mä vielä tilailen cd-levyjä. Puhelimen kautta kuuntelen ainoastaan nettiradiota kun radio rock ei täällä pohjoisessa kuulu..

Ja koska kaikki suomalaiset ovat keskimääräistä parempia kuskeja (ainakin omasta mielestään) niin pitää roboauton olla TODELLA hyvä että on parempi. :D

Tuo tulevaisuudenkuva muuttaa kyllä auton pelkäksi liikkumisvälineeksi, nykyään kun se toisille on kuitenkin harrastepeli ja nautintoa tuottava laite. Toki varmaan saa tilattua eri hintaisia ja erilailla varustettuja autoja mutta suurin osa taitaa olla perus bulkkia millä vaan siirrytään paikasta a paikkaan b. Ja ajamisen nautinto jää ainakin pois. Jos moottoripyörässä mennään joskus samaan niin harrastus loppuu viimeistään silloin.
Vaikka toki voi olla että koko moottoripyöräily kielletään itseajavien autojen tullessa liikenteeseen koska ihmisen ohjaama laite roboautojen seassa muodostaa melkoisen riskin... :?
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja mico »

Onhan siihen Freerideekin mukava ottaa vaihtoakku mukaan kun lähtee sitä korpeen tai radalle kärryllä viemään ajettavaksi :D
Vastaa Viestiin