Uusi kurapyöräilijä ja tarvittavat hankinnat !!

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

TJAP
Pyörä: KTM 450 EXC

Uusi kurapyöräilijä ja tarvittavat hankinnat !!

Viesti Kirjoittaja TJAP »

Tervehdys vaan kaikille !! Tulipa sitten kymmenen vuoden hiljaiselon jälkeen hankittua Yamahan Xt600:n enska.. Ja hirvee hinku olisi jo päästä ajelemaan, mutta pakko käydä varustekaupassa ensin. Ajamiset on aluksi varmaan asfalttia ja jonkin verran pienempää sora ja hiekkatietä. Taitojen ja itseluottamuksen kasvaessa tarkoitus olisi ajella enimmäkseen sitten ”kuralla” =)

Mutta jos saisin kysyä hiukan noista varusteista... ?

Onko kenelläkään tietoa seuraavasta puvusta.. Eli eurobikeristä saa Sweep Mercury puku + Sweep tourmaster käsine pakettihintaan 279 €, onko tuo puku ihan hanurista , vai kävisikö se aloittelijalle ensimmäiseksi puvuksi... ?

Mites muiden suojien laita..Puvuissa on ilmeisesti jotain suojia.. Mutta hankinko jotain muita suojia...?

Mitäs sitten kypärän laita , olen ajatellut että ostan ihan perusmallisen kypärän aluksi, ehkä myöhemmin crossimallisen. Jossain forumilla kehuttiin Shoei:n Raid 2 kypärää erittäin hyväksi, ja hintakin on ilmeisesti kohtalainen. Onko kenelläkään kokemuksia ? Tai osaako joku suositella jotain muuta kypärää.. ?

Entäs kengät ? Käykö esimerkiksi jalaksen teräskärkiset turvakengät...Vai ostanko heti jotkut pidempivartiset kengät..? esim Sidi Raptor evo ?? Vai mikä olisi järkevintä...?

Joo, pukkaa kyselyikää näköjään päälle... Mutta kysytään vielä seinäjoen seudun kurapyöräilijöistä...Löytyykö täältä ?? Onko jotain yhteisiä ajeluita ??

No, kiitos jo etukäteen...
EsaM
Pyörä: Honda XR 600 + Sherco SER300

Viesti Kirjoittaja EsaM »

tervetuloa joukkoon! :lol: itellä on jalaksen offroadit jollain lisävuorella ja hyvät on ollu pitää. alkuun tykkäsin kovasti hinnan ja laadun puolesta mut vaihdan varmaan rossikenkiin ku jalakset ei hirveästi nilkkoja suojaa, mut katukäytössä kelpo kengät.. :P
Kickstar my heart!
Kossu

Re: Uusi kurapyöräilijä ja tarvittavat hankinnat !!

Viesti Kirjoittaja Kossu »

TJAP kirjoitti:
Entäs kengät ? Käykö esimerkiksi jalaksen teräskärkiset turvakengät...Vai ostanko heti jotkut pidempivartiset kengät..? esim Sidi Raptor evo ?? Vai mikä olisi järkevintä...?
Kannattaa varmaan ostaa oikeat krossikengät, meinaan suojaa jalkateriä ja nilkkoja paremmin mitä normis turvakengät. Tietysti turvakengätkin on paremmat mitä lenkkarit :)
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Mullakin tarkoitus siirtyä enemmän soralle kuin mitä viime kesänä tuli ajettua. Siksi etsin itsekin kunnon kenkiä katumallien tilalle. Joskus nuorena sällinä venähti kerran nivelsiteet jalaksen turvasaappaitten löysän pohjan takia ja toisen kerran kaaduttaessa jäi jalka jonnekin CB:n mahan alle, jolloin kenkä lähti jalasta. :(

On ne turvakengät varmaan kehittyneet paljon, mutta itse kyllä uskon enemmän juuri tähän hommaan suunniteltuihin releisiin.

Noista suojista oli kanssa puhetta, eli minkälaisia suojia porukka yleensä käyttää? Onko noi krossissuojat ja rintapanssarit kuinka välttämättömiä pikkuteitä kolutessa? Ajattelin vaan, että kuinka sitä pärjää Rukan puvulla ja sen omilla suojilla? :?: :?:
Taas menossa jonnekin...
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Selkäsuojan hankkimista olen minäkin miettinyt.
MP-Maailma lehdessä ( 1/2005 ) oli siitä juttua niin kuin muidenkin ajovarusteiden hankinnasta.

Onko kokemuksia selkäsuojasta?

Pekka
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Pekkavee kirjoitti:Selkäsuojan hankkimista olen minäkin miettinyt.
MP-Maailma lehdessä ( 1/2005 ) oli siitä juttua niin kuin muidenkin ajovarusteiden hankinnasta.

Onko kokemuksia selkäsuojasta?

Pekka
Eikös ajotakeissa ole selkäsuojia? Omasta kohta 10-vuotiaasta takistakin löytyy kohtalaisen jämäkkä sellainen.
404 HTTP Error File not found
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Varusteista oli puhetta otsikolla "Millaisilla varusteilla ajelet"

Mutta pikaisesti kerraten, kadulla Rukan ajopuku, soralla: krossi haarniska, polvisuojat, kyynärsuojat ja Tech8-saappaat.

Saappaat on pelastaneet nilkat useamman kerran, haarniska ja kyynärsuojat tuntuu välttämättömiltä nykyään eikä ilman niitä enää uskalla ajella pikku sorateillä ja poluilla.
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Mun takissa on kyllä selkäsuoja, mutta se on Rukan pehmeä verkkomalli. Tosi mukava käyttää, mutta arveluttaa jos joutuu soralla heittelehtimään, että suojaako se tarpeeksi?
Marko Hemmilä kirjoitti:kadulla Rukan ajopuku, soralla: krossi haarniska, polvisuojat, kyynärsuojat ja Tech8-saappaat.
Muistan kyllä kun sanoit tuon. Sulla on sitten joku toinen ajopuku soraa varten että sopii suojat alle? Joutuu tekemään kompromissejä kun ei ainakaan pariin vuoteen oo varaa hommata kaikkea.

MP-messuilla sovittelin jalkaan mm. vedenpitäviä trialsaappaita. Mukavat kävellä ja pitävä pohja, mutta siinä nilkkaa väännellessä mietin että taitaa olla liian mukavat tässä vaiheessa. Ja joku sanoi, että kuvioitu pohja nappaa kiinni kun laittaa jalkaa maahan?

Alpinestarsin myyjä kehui Tech 6sia (oliko?) ja sanoi että "itse ajan kesällä kerta viikkoon ja siinä käytössä kestävät kaksi vuotta hyvin". Ei hitto, mulla ei todellakaan ole varaa vaihtaa saappaita parin vuoden välein - etenkään jos ne maksavat 300-400 euroa! Kai noi koppurat nyt kauemmin kestää??!

Kyselen taas tietämättömänä, että mihin sitä haarniskaa tarttee jos ajopuvussa on jo olka-, kyynär-, selkä-, lonkka- ja polvisuojia? Tietysti nuo suojat on pehmeitä eikä ehkä ole ihan oikeimmissa paikoissa, mutta ajattelen asiaa pienen budjetin omaavan, hiljakseen ajavan, kunnon sladeja hallitsemattoman, etupyörä maassa ajavan kuskin kannalta...

T. nimim. Ehkä-minäkin-vielä-joskus-opin :D
Taas menossa jonnekin...
JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Viesti Kirjoittaja JSL »

Kenkien hankintaa tässä itsekin pohtinut, mutta ei oikein ota selkoa mitkä olis sopivimmat. Eli kun kun nyt keväällä pääsee vasta ekaa kertaa "kunnolla" ajamaan niin eipä tuota edes vielä tiedä kuinka paljon tulee ajettua minkäkinlaista ajoa. Joku krossi ja katusaappaan puoliväli voisi olla hyvä jos olisi vielä oikeasti vedepitäväkin, että niillä viitsisi reissuunkin lähteä. Käveltävätkin ne sais olla. Nyt olen ajellut tukevilla pitkävartisilla vaelluskengillä.

En noista suojistakaan oikein mitään tiedä, mutta arvailen :) Rukan suojat on tosiaan aika pehmeät ja mukavat päällä. Varmasti ajavat asiansa jos tietä pitkin joutuu liukumaan/pyörimään kun siinä ei kaiketi tule teräviä pistemäisiä iskuja niin paljon. Voisin kuvitella, että enemmän endurohenkisessä touhussa tarvitsisi nimenomaan suojaa iskuilta, eli suojien pitäisi olla suht. kovat jotta isku jakaantuisi isommalle alueella. Eli esim. jos vaikka kyynerpää nasahtaa kiveen niin olettaisin kovan suojan olevan huomattavasti mukavamman kuin pehmeän vaikka se pehmeäkin iskua vaimentaa. Jos tulee leikkaava kohtisuora isku luuhun niin pehmeä suoja ei luun katkeamista varmaan estä ollenkaan samaan tapaan kuin kova.

Rukastahan saa suojat poiskin joten kai sinne alle muutkin suojat sitten mahtuisi?

Kypärästä sen verran, että Arain Tour-X on katu ja krossipotan välimuoto. Itse ainakin olen siihen tyytyväinen, joskin on todettava, että muista ei ole juurikaan kokemusta eikä tuostakaan vielä muusta kuin landella rauhallisesta metsäautotie/metsäpolku ajelusta :)
Kipa
Pyörä: SE ja kolmipökö

Viesti Kirjoittaja Kipa »

n00b kirjoitti:Kenkien hankintaa tässä itsekin pohtinut, mutta ei oikein ota selkoa mitkä olis sopivimmat. Eli kun kun nyt keväällä pääsee vasta ekaa kertaa "kunnolla" ajamaan niin eipä tuota edes vielä tiedä kuinka paljon tulee ajettua minkäkinlaista ajoa. Joku krossi ja katusaappaan puoliväli voisi olla hyvä jos olisi vielä oikeasti vedepitäväkin, että niillä viitsisi reissuunkin lähteä. Käveltävätkin ne sais olla. Nyt olen ajellut tukevilla pitkävartisilla vaelluskengillä.
Daytonan Trans Open GTX on tuollainen saapas; mukava, vedenpitävä (Goretex), toistaiseksi kestänytkin useammallakin kuskilla. Mutta kun ekan kerran polulla tulee kanto tai kivi niin ikävä tulee Tech8-saappaita.
Googlella löydät noista lisätietoja.

Kipa (molemmat mallit kaapissa)
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Ylimatti kirjoitti:Muistan kyllä kun sanoit tuon. Sulla on sitten joku toinen ajopuku soraa varten että sopii suojat alle? Joutuu tekemään kompromissejä kun ei ainakaan pariin vuoteen oo varaa hommata kaikkea.

Alpinestarsin myyjä kehui Tech 6sia (oliko?) ja sanoi että "itse ajan kesällä kerta viikkoon ja siinä käytössä kestävät kaksi vuotta hyvin". Ei hitto, mulla ei todellakaan ole varaa vaihtaa saappaita parin vuoden välein - etenkään jos ne maksavat 300-400 euroa! Kai noi koppurat nyt kauemmin kestää??!

Kyselen taas tietämättömänä, että mihin sitä haarniskaa tarttee jos ajopuvussa on jo olka-, kyynär-, selkä-, lonkka- ja polvisuojia? Tietysti nuo suojat on pehmeitä eikä ehkä ole ihan oikeimmissa paikoissa, mutta ajattelen asiaa pienen budjetin omaavan, hiljakseen ajavan, kunnon sladeja hallitsemattoman, etupyörä maassa ajavan kuskin kannalta...

T. nimim. Ehkä-minäkin-vielä-joskus-opin :D
Mulla on vanha MP asun puku märälle kelille jonka alle saa tungettua tuon haarniskan, kuivalla kelillä saattaa haarniskan päällä olla pitkähiainen paita.

Lähinnä tuo että suojat pysyvät varmasti paikallaan ja kuten joku jo mainitsikin että esim kivikossa kaatuessa kovat suojat suojaavat paremmin kuin pehmeät.
Tietysti sitä aina toivoo ettei suojien suojaavuutta tarvitsisi koskaan kokeilla käytännössä :wink:

Varmasti normaalilla ajopuvullakin pärjää mainiosti, mutta itse olen tämän ajatellut sillä tavalla että kadulla tulee ajeltua nätimmin jolloin kuitenkin kallis gorepuku ajaa asiansa. Soralla taas tulee suttailtua ja kikkailtua jolloin mahdollisuus kumpsahdukseen on huomattavasti isompi eikä raaski kallista gorepukua pilata noissa kumpsahduksissa.

Jos sulla on auringolle herkät silmät niin suosittelen krossi pottaa tai tuota Arain Tour-X_ää, itse pärskein umpipotan märäksi aina aurinkoisella kelillä. Nykyään samaa ongelmaa ei ole krossikypärällä. Toinen asia mikä krossikypärässä on tosi hyvä on se että vasten aurinkoa ajaessa tienpinnan näkee huomattavasti paremmin kuin umpipotalla (testaa vasten aurinkoa ajaessa niin että laitat käden lipaksi visiirin yläpuolle).

Ajopukuun hyvä vaihtoehto varmaan olisi Oulun Motormanille myyntiin tulevat olikos nyt Halvarssonin enduropuvut. Hinta on kohdallaan http://www.jofama.se/motorcycle_wear/. Muistaakseni Biken kuvastossa oli kuvia näistä puvuista. Hinnat lähtivät jostain noin 200 eemelistä.

Kengissä huomattavaa että Tech8 ei pidä vettä, joten jos et halua laittaa muovipusseja sukkien päälle ei näillä viitsi kauaa sateessa ajella (riippuu tietenkin kuskista ja tien hauskuuskertoimesta)

Polvi- ja kyynärsuojien paikallaan pysyminen on mielestäni tärkeää, koska kaaduttaessa nämä kohdat ottavat ensimmäiseksi maahan kiinni.
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Vaikka valmistajan mukaan on touring saapas, Oxtarin infinity on kanssa toiminut ihan mukavasti sekalaisessa ajossa.

http://www.oxtar.com/

http://www.compacc.com/moreinfo.cfm?Pro ... N=91609544

Vielä ei ole edes vesi tullut läpi, ja lesti on ainakin omaan jalkaan riittävän leveä.
niffestone
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Sinisalon puoliosmoottiset Tech- talvibyysat ovat asialliset. Ylös asti leveät lahkeet liikkuvat hyvin ja polvisynditkään eivät seilaa muniaisten ja nilkkojen väliä. Lisäksi saappaiden päälle tulevassa lahkeessa on hyvät lumilukot, jotka on helppo pujottaa päälle. Kotarin käynnistyspedaalikin menee nykyään edemmäs kuin aikaisemmin, ettei avolahkeisten kiusallinen ongelma, kun pedaali lahkeessa yrität saada jalkaa maahan todennäköisesti enää kiusaa. Kivan näköisetkin ovat... :lol:
Vastaa Viestiin