Vaelluskengät soveltuvuus pyöräilyyn

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

eari

Vaelluskengät soveltuvuus pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja eari »

Mä olen uusi matkaenduron omistaja ja varusteita tässä pikkuhiljaa ostelen syysalennuksista :wink: Ajokengät on seuraavana listalla ja rupesinkin miettimään että miten esim. Meindelin korkeavartiset maiharit soveltuis ajohommiin. Gore-texiä on ja hintakin miltei sama kuin oikeilla ajokengillä. Lisäksi niitä voisi käyttää ihan vaellushommissa, eipä tarvii ostaa monia kenkiä. Kommentteja!?
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ne pitää hyvin vettä ja ovat lämpimät mutta eivät suojaa jalkoja kuten krossisaappaat. En suosittele.
jaket
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

eihän mikään tietysti voita crossisaappaita, mutta monet perus mp saappaat kyllä häviää tukevuudessa vaelluskengille. perus mp saappaat mitä monet liikkeet myy, eivät suojaa mitään, ne on ihan rättejä.

itse ajelen aika paljon varsinkin kadulla häglöfsin pitkillä maihareilla. maastossa ja kovemmassa menossa tietty isommat saappaat.

JT
eari

Viesti Kirjoittaja eari »

Jep. Näinhän se varmasti menee, että vaelluskengät on vaeltamista varten ja ajokengät ajamiseen. Mä olen ainakin toistaiseksi ajanut lähinnä asfaltilla, sorateillä ja metsäautoteillä, joten näihin hommiin ei varmaankaan tarvitse välttämättä mahdottoman tukevia kenkiä.
Ruoste

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

Metsäpolulla tiukkaa haipakkaa vaelluskengät jalassa, jalka jysähti mutkassa kantoon... kengästä repes pohja melkeen kokonaan irti ja jalaka turpos hervottomaksi :shock: Siitälähtien aina crossikengät jalassa.
tjlo
Pyörä: dominator

Viesti Kirjoittaja tjlo »

eari kirjoitti:Jep. Näinhän se varmasti menee, että vaelluskengät on vaeltamista varten ja ajokengät ajamiseen. Mä olen ainakin toistaiseksi ajanut lähinnä asfaltilla, sorateillä ja metsäautoteillä, joten näihin hommiin ei varmaankaan tarvitse välttämättä mahdottoman tukevia kenkiä.
Itse ajattelin samoin, kunnes ensimmäisen hiekkahärdellin turvottamat sääriluut neuvoi ostamaan oikeat ajokengät. Suojausluokaltaan keskiverrot diadorat (stone-2) ostin, ja tyytyväinen olen ollut. Tasainen kengänpohja vaati hieman totuttelua, mutta muutaman ajokerran jälkeen on tuntuma ollut hyvä.
an13
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja an13 »

Krossisaappaita tulee ikävä siinä kohdassa kun makaa pyörän alla kumollaan ja nilkka on tien ja pyörän välissä. Halvimmat Alpinestarsin saappaat ovat afrikaanon painon ottaneet vastaan mukisematta jo useita kertoja kun tullut kontattua.
tenere660

Joo kannattaa pitää silmät auki

Viesti Kirjoittaja tenere660 »

Jostain syystä kaikki moottoripyöräilyyn liittyvä on kallista. Kyllä saappaiksi käy aivan hyvin normaaliajossa muutkin, kun moottoripyöräjalkineet. Jos kunnon mälli käy, niin henki lähtee, oli saappaat mitkä tahansa. Kävin tuossa Pirkkahallissa messuilla ja siellä oli hyvän tuntuisia oikeita mp-saappaita leveällä lestillä, hinta 180. Valmistaja Laitosjalkine, Orivesi. www.laja.com.
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Juuri nyt on tarkoitus lähteä linnun pyyntiin, jalkaan tulee matkankin ajaksi vaelluskengät, jos lähden "oikeasti ajelemaan" niin kyllä silloin jalassa kuitenkin on oikeat crossisaappaat. Silti on kesän ajan vaivannut venähtänyt nilkka joka kivikossa kovassa nousussa alkukesästä väännähti, mitenhän olisi huonoilla kengillä käynyt? Itsellä on hanx:ilta ostetut W2 merkkiset saappaat, kohtuu hintaiset ja ainakin kun ei paremmasta tiedä niin olen ollut tyytyväinen, ei pidä vettä (no eipä sitä missään luvatakkaan eli mitään kalvoa ei ole) ja lukot on muovia, silti ovat kyllä ainakin tämän kesän kestäneet!
antti
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Harrastuksen voi hyvin aloittaa niillä vaelluskengillä ja ne on ajokenkinä muutenkin varmaan "ok". Krossikengät tietysti ovat aina krossikengät (myös huonoine puolineen). Rypemiseen ja muuhun "kunnon" ajoon krossikengät ovat tietysti oikea varuste. (Samalla tapaa kuten rintapanssari, polvarit yms.)

Jos olet hommaamassa niitä kenkiä lähes pelkästään mopoilukäyttöön niin sitten kannattaa ostaa oikeat mopoilukengät. Vaikka vaelluskengät olisivat tukevat ja jäykät niin silti niissä ei ole ikinä samanlaista säärisuojaa mitä oikeissa ajokengissä. Toisaalta päivittäinen mopoilukäyttö varmasti vaikututtaa kengän ominaisuuksiin vaelluskenkänä varsin negatiivisesti.

Mä olen tän kesän ajokerroista ajanut ehkä kolmanneksen oikeilla ajokengillä ja loput sitten sandaaleissa, kävelykengissä, kumisaappaissa tai maiharimallisissa turvakengissä. Kengät olen valinnut lähinnä sen mukaan millaisesta ajelusta on kyse. Kauppaan en viitsi mennä ajosaappaissa köpöttelemään ja uimarannelle mennessä sandaalit, shortsit ja t-paita on kelpo varustus.
av2
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997

Viesti Kirjoittaja av2 »

Itse aloitin MP-harrastuksen uudelleen 1,5vuotta sitten 7vuoden tauon jälkeen hakemalla African97 kouvolasta. Koeajossa oli kumisaappaat jotka oli mukavat mutta toki ei ne mitään olisi kaadossa suojannut. Kotimatkalla helsinkiin jalassa oli Hanvag hunter korkeat vaelluskengät. Ne oli erittäin epämukavat, paksun pään takia vaihteita oli tosi hankala vaihtaa ylöspäin. Nykyään jalassa Oxtar Infinityt jotka oli parhaat mun jalkaan mitä löysin.
XRV-97
Jevil
Pyörä: Taistelumopo

Viesti Kirjoittaja Jevil »

Juu.. Tästä keskustelusta tulikin mieleeni, kun olin Lapland-Trophyssä (off-road suunnistuskisa Raajärvellä mönkkäreille ja Offi-autoille), siellä oli eräs off-road liikkeen edustaja paikalla joka myi myös saappaita ATV-käyttöön. Firma joka nämä saappaat valmistaa on alunperin tehnyt vaellusjalkineita. He ovat nyt erikoistuneet myös ATV-saappaisiin. Valmistaja sekä myyjä ilmoittaa niiden kestävän hyvin vettä.
Saappaita oli jonkinverran siellä esillä ja ne myytiin melkein kaikki heti. Itselleni jäi saappaista laadukas kuva - varsinkin jos ne tukevuuden ja hyvän tuntuman lisäksi vielä pysyisivät kuivina...
Saapasmerkki on Kamval ja hinnat alk. 202,- Euroa.

http://www.cros4wd.com/atv_kamval.shtml
-Jevil-

"Jos sulla olis ollu vaihde päällä niin olisit jo perillä"
JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Viesti Kirjoittaja JSL »

Mä olen koko lyhyen motoristiurani, pari vuotta, ajanu Meindlin pitkävartisilla Army Pro -kengillä. Pitää vettä, ei oo palellu varpaat edes nollakeleillä 1h moottoritieajossa. Vaikka ehkä kävellessä tuntuvatkin tukevalle niin ei varmaankaan juuri suojaa jos mopo rojahtaa nilkan päälle. Muuten erinomaisen oivalliset kengät.

Itselläkin on tässä ollut Oikeat(tm) ajosaappaat ostoslistalla jo pitkään, mutta ongelmana on, että niitä ei tunnu olevan vedenpitävinä. Oxtarin Infinity:ssä olisi Gore-Tex, mutta haluaisin kuitenkin hieman tukevammat saappaat ja niissä ei ole edes mitään kiina-texejä.

Kävin tässä hiljan lähikaupassa, eli Lauttasaaren BW:ssä, sovittelemassa Oxtarin ja Alpinestars:n saappaita ja hämmästyksekseni eniten miellyttivät Alpinestarsin halvimmat saappaat, eli Tech4:t. Olisin ne siltä seisomalta ostanutkin (toki hinnasta riippuen) ellei ko. liikkeen asiakaskohtelu olisi ollut jälleen esteenä: ei myyjää missään! Haahuilin saappaat kädessä ympäri liikettä, mutta ketään ei kiinnostanut myydä niitä minulle. Edellisellä kerralla olisin ostanut bränikän SXC:n, mutta myyjiä ei kiinnostanut palvella. Tällä kertaa myyjiä ei edes näkynyt. Pitäköön tunkkinsa :evil: Ei tarvitse siellä enää vaivautua käymään.

Kuulisin mielelläni kuinka nuo Tech-sarjan saappaat pitävät tai eivät pidä vettä. Auttaako esim. rasvaus? Tai jos jollain olisi suositella vastaavaa, mutta vedenpitävää saapasta?

(Tech4:t saisi nyt 169 EUR (+postikulut) mlol.de:stä.)
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

n00b kirjoitti:Kuulisin mielelläni kuinka nuo Tech-sarjan saappaat pitävät tai eivät pidä vettä. Auttaako esim. rasvaus? Tai jos jollain olisi suositella vastaavaa, mutta vedenpitävää saapasta?

(Tech4:t saisi nyt 169 EUR (+postikulut) mlol.de:stä.)
Mulla on Tech8:t. Kyllä ne pikkuroiskeet suojaa, mutta parasta pitää neopreenisukkaa jalassa niin ei vesi haittaa.
Juppe

Viesti Kirjoittaja Juppe »

Ei kyllä tulis mieleenkään lähteä ajelemaan yhtään huonompia pätkiä ilman crossisaappaita.
Vastaa Viestiin