Muutto Espanjaan?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Muutto Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Olen tässä miettinyt, että voisi muuttaa vaikka Espanjaan tai Portugaliin tai jonnekin etelään, kun jään eläkkeelle pikapuoliin.
Tuolla voisi ajella läpi vuoden, vaikka olenhan täälläkin ajellut jotain 9 kuukautta joka vuosi.

Onko täällä foorumilla kuskeja, jotka siellä jo asuvat?
Minne sitä olisi mukava muuttaa eläkepäivikseen?

Miten menee verotukset sun muut? Minkälaisia vuokria pitää maksaa jne.?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Kurahousu
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS

Re: Muutto Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Tiaisen Karilta kannattaa kysellä vihjeitä, Fuengirolan tienoot Suomalaisten suosimia mutta kesällä ei saa ajella maastossa.
mek
Pyörä: V-Strom 800 DE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Touring Finlandia foorumille kannattaa rekisteröityä ja kysellä vinkkejä nimimerkiltä karza. .orgin puolella nimimerkki ek@ vaikuttaisi asuvan Espanjassa. Karavaanareita talvehtii paljon Fuengirolan seutuvilla. Noilla seuduin kai asuu & talvehtii yhteensä niin paljon suomalaisia, että joissakin kylissä saa kaikki peruspalvelut suomeksi. Eli asuinpaikan valintaa voi suunnata sen mukaan, haluaako iltaisin ryypätä suomalaisten kanssa vai paikallisten kanssa. Sen perusteella, mitä tuttuja karavaanareita on siellä talvehtinut, niin alkoholismi tuntuu olevan aika todennäköinen lopputulos, jos vähänkään siihen on taipumuksia tai sukurasitusta. Karavaanariporukasta yhä suurempi osa tuntuu talvehtivan nykyisin Marokon puolella, kannattaa harkita sitäkin.

Karavaanarien sivuilta löytyy haulla aika paljon hyödyllistä tietoa eläkkeistä, verotuksesta ym. käytännön asioista.
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaist ... lkomailla/
KTM-JP
Pyörä: KTM

Viesti Kirjoittaja KTM-JP »

Kyllähän tuolla Fuengirolan Los Boliches alueella on pirusti suomalaisia. Pärjää varmasti suomen kielellä! Joka kulmassa suomalaisia ravintoloita ja kuppiloita. Asunnonvälitystä, parturia, autovuokraamoa, suomalaista kirjakauppaa jne. Muistaakseni noin 10 000 suomalaista asuu siellä!

Jos on oma-aloitteinen, sekä osaa englantia ja tykkää hieman espanjalaisemmasta elämästä niin Coin tai Alhaurin de la Torre ois mun valintoja ja on lyhyt matka vuorille :)

Alkoholin kanssa saa olla tosiaan tarkkana. Marketissa 0,69e litra talous punaviiniä :D

Tuokin kannattaa tsekata: http://fuengirola.fi/
Aatos
Pyörä: Moto Guzzi V85TT

Viesti Kirjoittaja Aatos »

Jos Espanjaan niin ei ainakaan fuengirolaan. Marokko? Tai granadan seutu. Olen yhden joulun viettänyt alueella. Oli hienoa ajella vuoristossa päivät ja yöksi telttaan rannikolle. Tosin tuskin sinä pitkään teltassa asuisit siellä
Gessumies
Pyörä: BMW R 1200 GSA

Viesti Kirjoittaja Gessumies »

7.10 klo.17 Finnlinesillä yli Travemundeen ja siitä alas Fuengirolaan talveksi. Keväällä takas kotimaahan. Kalustona pakettiauto ,R 1200 Gs adve ja asuntovaunu. Hyvin talvi sujuu kierrellessä Gessulla vuoristojen mutkateitä. Toissa talvena n.6000 km ajeluita. Verot eläkkeistä maksan normaalisti suomeen, ei tarvi kenenkään nimitellä veropakolaiseks. Mutta hauskaa on. Fuge hyvä paikka josta voi tehdä retkiä myös esim.Marokkoon ja Portugaliin.
Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Gessumies kirjoitti:7.10 klo.17 Finnlinesillä yli Travemundeen ja siitä alas Fuengirolaan talveksi. Keväällä takas kotimaahan. Kalustona pakettiauto ,R 1200 Gs adve ja asuntovaunu. Hyvin talvi sujuu kierrellessä Gessulla vuoristojen mutkateitä. Toissa talvena n.6000 km ajeluita. Verot eläkkeistä maksan normaalisti suomeen, ei tarvi kenenkään nimitellä veropakolaiseks. Mutta hauskaa on. Fuge hyvä paikka josta voi tehdä retkiä myös esim.Marokkoon ja Portugaliin.
Jaahas, hyvää talvea sitten taas. Joulukuun alussa ollaan mahdollisesti tulossa seudulle käymään. Jos älytön oluen kittausseura kelpaa jälleen, niin voin rimpauttaa, kun alkaa kitalaki napsua kuivuuttaan.

Pari kertaa olen Sierra Nevadalla käynyt vuokra-auton kanssa pyörimässä ja sen seudun tiet ja maisemat näyttävät kyllä myös erittäin houkuttelevalta moottoripyöräilylle. Siellä toki on talvella lunta korkeammalla ja osa teistä lienee jopa suljettu. Ainakin ajokieltomerkkjä näkyi. Johtuiko sitten keliolosuhteista vai jostain muusta, en tiedä.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Gessumies
Pyörä: BMW R 1200 GSA

Viesti Kirjoittaja Gessumies »

Joo, soitteleppa kun tulette, mukava nähdä.
Ja tuohon Mek:in kommenttiin noista alkoholisoituvista karavaanareista toteaisin, että minullakin on siellä aikamoinen karavaanari porukka tuttuja, en vielä ole alkoholisteja heissä tavannut yhtään. Muuten siellä kaupungilla liikkuessa näkyy niitä spurguja välillä, mutta ei ne taida olla karavaanareita.
Rohkeasti vaan sinne ajelemaan ja asustelemaan.
Creature
Pyörä: Suzuki DR 800

Viesti Kirjoittaja Creature »

Euroopassa nuo taitaa olla niitä harvoja kelvollisia ilmastopakolaisseutuja ja on tullut kyllä jonkin sortin talvenvihaajana mietittyä mahdollisuuksia oleilla joskus tuolla. Kaiketi enemmän kelvollista lääniä ajella kuin Sisiliassa, Korsikalla... niille, joita asia motivoi.

Kyllähän tuo käsittääkseni on aika julkinen salaisuus, että Suomalaisilla on ongelmia Espanjassa ja suurelta osin kai juurikin Fuengirolassa. Sinne lähdetään ilmeisesti pakoon muutakin kuin talvea ja kun huomataan, ettei pakoon pääsekään niin siitä se sitten lähtee. Eikä sikälikään mikään ihme kun meitä siellä niin paljon on. Joukkoon mahtuu kaikenlaista. Toinen asia on se, että voihan sitä seuransa ja seutunsa valita ja paikallisten kanssa avautuu varmasti rikkaampi aika. Jos ei kieltä osaa niin siinähän yksi uusi harrastus lisää.

Kukin tyylillään, mutta kun katselin taannoin tuota Fuengirola tv-sarjaa niin ei voi muuta sanoa kuin että äärimmäisen masentava otos ulkosuomalaista elämää. En vaan tajua, mutta eihän tässä minun tajuamisia tarvitakaan.

Ja mikäs sitä estää vapaan liikkuvuuden aikana kokeilemasta eri seutuja ja maita. Siinähän olis hyvä ohjelmanumero ajella hiljakseen pariin kolmeen otteeseen ennen vakituista asettumista syksyisin etelään ja keväällä takas Suomeen.
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S
Eka
Pyörä: HP2 MM, HP2 Sport, K1600GT, TR 650

Viesti Kirjoittaja Eka »

Itse asun Benalmadenassa Fuengirolan naapurissa omakotialueella. Mukavaa on ja rauhallista. Ihan mielettömiä teitä on ajella ympäri vuoden joka suuntaan. Suosittelen.
Ville81
Pyörä: KTM 690ER

Viesti Kirjoittaja Ville81 »

Mitenhän siellä suunnalla tuo maastossa ajo yleensäkin? Saako siellä ajella kuten Suomessa vai mikä on meininki? Ja onko siellä ratoja esim crossiin?
Kunkku
Pyörä: Gessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Miksi juuri Espanjaan? Leudon talven takiako? Vai onko jotain muita painavia syitä? Jos minä alkaisin miettiä kohdemaata, niin siellä alkupäässä olisi itäisemmän Euroopan maita: Unkari, Moldova, Kroatia... Mitä pidemmälle itään menet, sitä ystävällisempiä ja vieraanvaraisempia ovat paikalliset ihmiset. Ja hintatasokin on yleensä aika kohtuullinen. Mutta kai minä olen erakkoluonne, ainakin suomalaisten suhteen. Kaikkein vähiten kaipaisin ympärilleni jotain suomalaisten yhteisöä.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Kunkku kirjoitti:Miksi juuri Espanjaan? Leudon talven takiako? Vai onko jotain muita painavia syitä? Jos minä alkaisin miettiä kohdemaata, niin siellä alkupäässä olisi itäisemmän Euroopan maita: Unkari, Moldova, Kroatia... Mitä pidemmälle itään menet, sitä ystävällisempiä ja vieraanvaraisempia ovat paikalliset ihmiset. Ja hintatasokin on yleensä aika kohtuullinen. Mutta kai minä olen erakkoluonne, ainakin suomalaisten suhteen. Kaikkein vähiten kaipaisin ympärilleni jotain suomalaisten yhteisöä.
Viikko sitten kävin Albaniassa. Lennot Istanbulin kautta ja mennessä yksi yöking siellä. Eipä tarvitse enää ikinä välttämättä mennä Turkkiin, mutta Albaniassa voisi vierailla toistekin. Tirana on siisti kaupunki, juoppoja ei näy ollenkaan, vaikka terasseja on vieri vieressä. Kertaakaan ei tullut mieleen, että ei voisi kävellä hotelliin, kun matkalla oli pari pimeääkin korttelia. Turvallisuutta voisi kuvata sekin, että esim. parin korttelin päässä hotellistamme oli koko ajan kadunvarsiparkissa C63AMG twin turbo, mikä ei Helsingissä kestäisi varmaan arkiyötäkään ettei kaikki pellit olisi raavittu avaimella. Ruoka oli hyvää ja edullista. Hotellin baarimikko suositteli seuraavaksi kerraksi Albanian Alppeja käyntikohteeksi.
Bensa 1.26€/litra, paras hinta 0.5litran tuopilliselle 0.71 senttiä. Hotellihakuun klikkasimme vain "luxory", 135€/3yötä kahdelta hengeltä. Nämä hinnat siis Tiranan keskustassa. Syrjässä varmaan paljon edullisempaa, mutta myös vähemmän siistiä. Muista vanhoista kommunistimaista poiketen jäi sellainen maku, että kaikki on tehty hyvistä materiaaleista ja työn jälki on siistiä.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Timo Tasakaasu kirjoitti:
Kunkku kirjoitti:Miksi juuri Espanjaan? Leudon talven takiako? Vai onko jotain muita painavia syitä? Jos minä alkaisin miettiä kohdemaata, niin siellä alkupäässä olisi itäisemmän Euroopan maita: Unkari, Moldova, Kroatia... Mitä pidemmälle itään menet, sitä ystävällisempiä ja vieraanvaraisempia ovat paikalliset ihmiset. Ja hintatasokin on yleensä aika kohtuullinen. Mutta kai minä olen erakkoluonne, ainakin suomalaisten suhteen. Kaikkein vähiten kaipaisin ympärilleni jotain suomalaisten yhteisöä.
Viikko sitten kävin Albaniassa. Lennot Istanbulin kautta ja mennessä yksi yöking siellä. Eipä tarvitse enää ikinä välttämättä mennä Turkkiin, mutta Albaniassa voisi vierailla toistekin. Tirana on siisti kaupunki, juoppoja ei näy ollenkaan, vaikka terasseja on vieri vieressä. Kertaakaan ei tullut mieleen, että ei voisi kävellä hotelliin, kun matkalla oli pari pimeääkin korttelia. Turvallisuutta voisi kuvata sekin, että esim. parin korttelin päässä hotellistamme oli koko ajan kadunvarsiparkissa C63AMG twin turbo, mikä ei Helsingissä kestäisi varmaan arkiyötäkään ettei kaikki pellit olisi raavittu avaimella. Ruoka oli hyvää ja edullista. Hotellin baarimikko suositteli seuraavaksi kerraksi Albanian Alppeja käyntikohteeksi.
Bensa 1.26€/litra, paras hinta 0.5litran tuopilliselle 0.71 senttiä. Hotellihakuun klikkasimme vain "luxory", 135€/3yötä kahdelta hengeltä. Nämä hinnat siis Tiranan keskustassa. Syrjässä varmaan paljon edullisempaa, mutta myös vähemmän siistiä. Muista vanhoista kommunistimaista poiketen jäi sellainen maku, että kaikki on tehty hyvistä materiaaleista ja työn jälki on siistiä.
Turkista ei kannata vetää johtopäätöksiä pelkän Istanbulin perusteella.
Itse olin aikaisemmin tavannut Turkkilaisia lähinnä Saksassa, eikä heistä kovin hyvää kuvaa saanut. Mutta, kun ajoin turkin halki sinne tänne niin kuva muuttui totaalisesti. Turkkilaiset ovat todella ystävällisiä kun heitä tapaa pahimpien turistipaikkojen ulkopuolella.
Jopa huoltoasemilla tankatessa omistaja tuli useasti tarjoamaan teetä :) Sama homma tietyömailla.
Polttoainehhan tuolla on aivan kammottavan hintaista :(

Turkki on todella iso maa ja sieltä löytyy aivan kaikenlaista maastoa ajettavaksi, vuoria, autiomaata, yms yms
Kunkku
Pyörä: Gessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Säälistä ne turkkilaiset sinulle teetä tarjoilivat. Eivät olleet koskaan ennen nähneet mitään vastaavaa. Mies ja loppuun ajettu moottoripyörä kulkemassa ympäri maailmaa. Kyllä minäkin jotenkin yrittäisin sellaista ilmestystä auttaa, jos kohdalle osuisi.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Vastaa Viestiin