Terve, tässä uusi jäsen

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

kalle

Terve, tässä uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja kalle »

Hei,

Löysin juuri äsken sen foorumin ja päätin heti tulla mukaan. Toivottavasti sallitte huonoa suomea kirjoitavat vieraat:-)

Vähän itsestää, nimeni on Kalle olen 31 vuotta nuori mies ja asun Tallinnassa.
Ajan pyörälla vuodesta 95, elikkä ei mikä ihan lapsesta asti, kun ikää katoo. Sen vastineksi yritän ajaa näin paljon kun vähänkin vion ja tänän saaka on km kertynyt noin 162000.

Toivon että voin pitää itseää matkamotoristiksi, kun voudesta 96 olen yrittanyt joka vuosi päästä pyörällä rajan taaks. Suomessakin on käyty pyörällä siitä lähtien joka vuosi 2-4 kerta ja sillä päin vettä on mulla aika monta tuttua ja üstävää motoristien piirissä.

Yritän harrastaa ja ajaa maht. laajasti ja sen vouksi on tallissa pari eri pyörää. Kun tässä puhutaan enduroista, niin üritän sitäkin harrastaa. Ajan talvella ja metsässä(sitä mukaa, kun osaan) nyt Honda XL600R 86 motskarillä. Ennen sitä oli vilä pari eri merkitä talvipyörää, millä kävin esim. MP69 Talviralleissä 3 kertaa. Tänäkin vuosi on tarkoitus tulla.

Ja kun avovaimokin ajaa itse, niin tietysti on oltava mukana ja tähän tarkoitukseen löytyy hänen pyörinä vielä Honda SLR650 98 ja MZ125SX 03

Tässä pari meitän ajoa ja matkoja, mika vähän voisivät liityä tähän foorumiin.
http://www.emmk.ee/kalle/travel/talv/j6ul2004.html
http://www.emmk.ee/janc/album/2005/02ra ... index.html
http://www.emmk.ee/kalle/travel/elbrus/

Löyty sielt tallista vielä mun Honda ST1100 92 ja myös vanha rakas matkakumpani Kawa KZ1000 C3 80, mut ei niistä enemmän tässä:-)
Vähän näkee tästä http://www.emmk.ee/kalle/

Kun tässä maasa on pyörien omistaminen halvempaa, niin sitää mukaa niita on vähän sillä tallissa, mutta sen voin kyllä sanoa, etta saavat tavalliset työntekijät ( itse korjaan ja remontoin päätyöksi Makitan sähkökoneitä ja avovaimo on tietokone alalla) nähtää vaivaa ja säästä, että sais pyörät liikumaan ja matkat tehtyä!

Olen aina tehnyt kaikki huollot ja korjaukset kaikiin pyöriin itse ja myös siksi olen eri foorumeissä mukana, kun aina on hyötyä.

Lopetan tästä tähän kerta, toivon monia hyviä hetkiä tässä foorumissä ja paljon hyötyä ja luetavaa.

ps. sory vileä kerran mun viallinen Suomen kieli
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Tervetuloa ! Mukaan kyllä mahtuu :D
Eihän tuo mitään huonoa suomen kieltä ollut, vaan tosi hyvin sai selvää.

Onkos muuten Tallinnassa hyviä varusteliikkeitä ? Mimmoinen hintataso mp varusteilla siellä on verrattuna Suomen hintoihin ? Esimerkkinä nyt vaikka kypärät, krossisaappaat jne.
HeikkiL
Pyörä: Kaik' o mänt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

Tere tulemast!

Mukava nähdä, jotta kurapyöräjuttuja lueskellaan myös Suomenlahden eteläpuolella. Vähän miettinyt mennäkkö tämänvuotiseen FIM-Ralliin Tartoon, mutta taitaa jäädä tänäkin vuonna käymättä. Noh, joskus kuitenkin ihan "asiakseen" kiertelemään sinnekinpäin pitää päästä!

Pitäiskiköhän se KKKK '06 järjestää sitten jo vaikka Kuresaaressa (Kuresaaren KurapyöräKokoontuminen - KKK)... :D

Oli meeldiv tutvuda.

Ja Markolle (niin no muillekin) annetaan heti linkkivinkki eestiläisestä on-linekaupasta: http://www.motopood.ee/pood/index.php?language=en Erityisesti miellytti tuo "Ja tietysti kaikki hinnat ovat neuvoteltavissa"-lause. :)
kalle

Marko Hemmilä kirjoitti:
Onkos muuten Tallinnassa hyviä varusteliikkeitä ? Mimmoinen hintataso mp varusteilla siellä on verrattuna Suomen hintoihin ? Esimerkkinä nyt vaikka kypärät, krossisaappaat jne.
Maasa maan tavalla, eli ehkä ne liiketkin on..no en mene sanomaan. Kyllä tavarat liikuu ja kaikki merkit huippuja myöten on saatavissa. Juuri viimme pari vuoten aikana on kehtitys ollut huimaa vauhtia, niin pyörien
(käytetyt enim. Saksasta) ja myös vasteiden puolella.

Hintatason vertailu...sitä en uskalla noin heti sanoa. Siitäkin huolimatta, että vielä pari-kolme voutta sitten ostin melkein kaiken varustuksen jne Suomesta. MP messuilta ja Kalevan katun BigBike liikestä esim.
Nyt ei siihen enää ole tarvetta, mutt esim. MP messut on silti tapahtuma, mihin meitän motoristit menevät hyviä tarjouksia esimään. Ja tavaraa myös ostetaan.

Näin laajasti voin arvella, että hintahaarukka on suht sama, ehk vähän halvempi täälää, esim kun ostaa kerralla paljon on erot enemmän nähtävissä.

Mut villä kertaan, sitä pitäis ihan vertailla, koska siitä on jo aikaa, kun itse ostin Suomesta jotain

Kk
Jukka
Site Admin
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

http://www.emmk.ee/janc/album/2005/02ra ... get17.html

Hienon näköisiä teitä! Eikä näy usko loppuvan kesken, vaan mennään siitä mistä mieli tekee! Hienoa!
Jarkko
Pyörä: Bmw
Viesti:

Re: Terve, tässä uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

kalle kirjoitti:Hei,

Löysin juuri äsken sen foorumin ja päätin heti tulla mukaan. Toivottavasti sallitte huonoa suomea kirjoitavat vieraat:-)
Tervetuloa vaan!
Eipä täällä onneksi meitä huonosti kirjoittavia ole syrjitty.

T: Lukihäiriöinen / näppäinhäiriöinen :mrgreen:
-jarkko-
Kuvat
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

Tervetuloa minunkin puolesta!

Millainen pyörä toi MZ125SX 03 on ollut ?
Pojalle pitäis pyörä hommata tosin aikaa on yli vuosi vielä. Onko
toi nelarikone kovin laiska? Millaista matkanopeutta pystyy pitään?

Happi
AriK
Pyörä: KTM 950 adv. S
Viesti:

Re: Terve, tässä uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja AriK »

kalle kirjoitti:Hei,

ps. sory vileä kerran mun viallinen Suomen kieli
Tervetuloa mukaan.

Hyvinhän tuo kieli sujuu, toivottavasti otat osaa keskusteluihin tulevaisuudessakin :D
kalle

Happi kirjoitti:
Millainen pyörä toi MZ125SX 03 on ollut ? Onko
toi nelarikone kovin laiska? Millaista matkanopeutta pystyy pitään?
Jos katso kokonisuuta ja sitä mihin se pyörä on tehty, niin mun mielestä on MZ onnistunut kekemämään hyvän pyörän. Osien laatu ja työn jälki on hyvä ja muutenkin ei ole valittamista. Jousitus ei tietysti ole mitään kisaluokaa, mutta mun mielestä sopii kuvaan ja mun ajoissa on toiminut ihan hyvin. Jarrut sensian on lainattu isommasta pyörasta ja purevat siis tosi tehokaasti.

Mootori..11kw ja nelitahti...no sanotaan etta küllä se vähn laiska on, mutta metsässä sen unohtaa välillä, kun vähän viiti kiusaa sitä:-)
Luulen, että konetta on säädety ja kuristettu laikempaan päin. Etenkin alkuperäinen pokoputki on aika tiuha.

Nopeus...hmm vuos 03 kävin MZllä Venäjän ja Ukrainan lenkin. 9050km enimäkseen asfaltia vaihtelevissä olosuhteissä. Nopeus oli koko matkan 90-110 ja se riipuu vähän tuulesta ja alamäestä. Ohituksetkin onnistuivat, kun suunitele vähän tarkemmin.

Nyt olemme käytänneet sitä talvipyöräna, sen hyvän ajetavuuden ja kiltin rauhallisen lounteen takia. Ja kun tyttöystäva on pieni ja kevyt, niin hän pärjää sillä metsässä ja talvella paremmin.

Mittarissa on nyt 15k+ ja voin sanoa, että ihan hyvä pyörä, kun ei odota liika siitä.

Kk
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

Morjesta Kalle, täällä "jarrunpolttaja"

Mites paluumatka Vetelistä sujui? Onko hajonnutkin kalusto jo kotona?
Mr_Svan

Viesti Kirjoittaja Mr_Svan »

Tere Kalle!
Minä asun Suomessa mutta sinä puhut kuitenkin monta kertaa parempi suomea kuin minua, olen ruotsinkielinen. :oops:
Minun isosiskoni asuu ja opiskelee Tartussa. Minä olen menossa sinne ehkä kesällä.

Onko teillä paljon soratiet Eestissä? Olen kyllä ollut Eestissä muutama kertaa mutta minä en ole tutkinut teitä tai edes ajannut mitään siellä... :oops:

Sinä tiedät miten mielenkiintoinen tuo tie Tallinasta-Tartuun on ( :?: ). Mistä saisin tietoa paremmasta reitti valinnasta. Tietysti kartalta mutta onko sinulla joka paikka lähialueella joka sinä suosittelet?

Huom. Ajan todennäköisesti KTM 625 SXC:llä, tarvitsen siis karkea maasto :wink:

kiitos
antti

Viesti Kirjoittaja antti »

Moikka ja tervetuloa!

Hienoa kuulla välillä tarinaa sieltäkin suunnalta.

Itse kävin ensimmäistä kertaa oikeasti tutustumassa Viroon viime kesänä. Aikaisemmat reissut kun ovat lähinnä olleet laivalla Tallinnassa käyntiä ja jokusen kerran Pärnussa olen poikennut. Mutta tällä kertaa oli Paiden lähellä Koerun kylässä huone viikonlopun ylitse, sieltä käsin sitten tehtiin reissua etelämmäksi. Täytyy sanoa että näkemistä ja kokemista riittää! Hieno maa ja hienoja ihmisiä. Ensi kesänä varmasti uudestaan.

Antti
Minnekkä lie, polkuni vie...

AT, G/S projekti
EXät: 2xMonkey, Noppeli, PV, 2xPappa, SuperSport, 2xXR80, 2xYZ80, KX80, TM125, WR125, Aprilia AF-1, DR350, R100, K100Rs, R80/7, R80Gs, Yamaha Quad 250, Speed Triple
kalle

[quote="timo"

Mites paluumatka Vetelistä sujui? Onko hajonnutkin kalusto jo kotona?[/quote]

terve taas kaikille,

On se aikaa taas nopeasti mennyt ja talvirallin jälkeen katoin nyt vasta tänne.

Palumatka meni hyvin..ja huonosti..koska matkustin paketiautolla, sen siasta, etta olisin ajanut itse:-)

Kalusto tuli heti mukana ja siitä halusin nyt heti ja taas kovasti kiitä Jyväskylän Moottoriklubin väkeä. Sieltä kun sain kyytin Hesaan tosi nopeasti ja vaivatta. Ja pääsin hyvin samaan laivaan, kun toiset ja omalla lipulla pyörä kotiin. Upeaaa, kiitokset vielä kerran!!

Nyt purin myös koneen ja viaksi selvis ventiilin istukka...tai miten sitä oikesti sanotaan, mitä vasten tule ventiilin lautanen. No...se oli irronnut ja palasina. Puoli oli vielä paikalla, mutta osat palat kuitenkin putonnut ja estivät mäntä menemästä ylös asti. Männällä ei ole kuitenkin mitään jälkijä ja kaiki muukin on ok, paitsi kansi on jostain nyt saatava.

Mr Svan kysy:

>Onko teillä paljon soratiet Eestissä? Olen kyllä ollut Eestissä muutama >kertaa mutta minä en ole tutkinut teitä tai edes ajannut mitään siellä...

Sinä tiedät miten mielenkiintoinen tuo tie Tallinasta-Tartuun on ( ). Mistä saisin tietoa paremmasta reitti valinnasta. Tietysti kartalta mutta onko sinulla joka paikka lähialueella joka sinä suosittelet?

Kyllä sitä sora löytyy...mutta ihan oikeasti, siitä vois kyllä Timo puhua enemmän..olen ihan varma, että hän on Eestin Etapiajojen aikana ajanut sitä Eestin sora ihan kiitetävästi :-)
Tartun tiehen palataan vähän myöhemmin, nyt tuli kiire mennä sori

Kk
timo

kalle kirjoitti:[Kyllä sitä sora löytyy...mutta ihan oikeasti, siitä vois kyllä Timo puhua enemmän..

Kk
Voin minäkin vakuuttaa että sitä on. On louhetta, pyöreää kiveä, hiekkahiveä laakiosta murskeeseen, soraa, rantahiekkaa, hiesua, savea ja heinän tukkimia metsäteitä.
Ja kaikkia niiden välistä.
Ai niin ja asfalttia myös. :)

Kaiken huipuksi mukavia ihmisiä, nähtävyyksiä, kulttuuria, maisemia....
timo

Viimeksi tuli hoppu muualle, Tässä vielä lisää aiheesta;
Ja jos Kalle todella tarkoitti, että minä, satunnainen matkailija, tunnen Viron maata ja maaseutua paremmin kuin hän, siellä syntynyt ja kasvanyt, olen imarreltu. Eipähän ole mennyt hukkaan ne nappulat jotka olen siellä sileäksi suditellut.
Viron sorateille haikailevan matkaendurokuskin ei tavitse pettyä.
Varsinkin maan eteläosien, harvaanasuttujen Vorun- ja Valgamaan suunnilta löytyy paljon alueita joille ei ole Viron itsenäistymisen jälkeen vielä tainnut löytyä omistajaa(niitä on toki muuallakin). Autioita joutomaita, hoitamattomia viljelyksiä ja "riittävän" upottavaa hiekkaa on paljon. Myös Balttian korkein kohta, Suur Munamägi on Vorun liepeillä. Peipsijärven suunta on myös mielenkiintoinen. Saarilla kannattaa myös käydä. Eksoottisin niistä lienee Kihnu. Loputtomia hiekkarantoja on mukava laskettaa menemään kuin Saharassa ja loputtomia hiekkatiereittejä on oikeastaan koko maa täynnä. Tallinnakin kiinnostaa, siellä voi heti laivasta päästyään tankata mopon edullisella bensalla. Ja sitten äkkiä pois ; )
Mutta kaikki siellä muuttuu nopeasti. Kieltokylttejä ja vahtikoiria on entistä enemmän. Enää ei villin poikamainen mopohurjastelu onnistu, niin suruttomasti kuin taannoin (systemi alkaa tuntumaan jo perin tutulta).

Olenhan minä toki siellä muutakin tehnyt kuin lennättänyt hiekkaa ulkokurviin. Eestin etappiajojen yhteydessä, Kaijan ja Minna siivellä olen minäkin tutustunut lukuisiin Virolaisiin, omaa itsenäistä maataan rakentaviin ihmisiin. Ja kuten jo aijemmin kerroinkin, on varmasti sadat tutustumisen arvoiset paikat tulleet katsastettua. Ökykartanoista kurjiin kasarmeihin. Kaikista näistä reissuista, nimenomaan matkaendorokuskin silmin, voisin kirjoittaa vaikka miten paljon.
Viikon päästä kenties taas uusiin seikkailuihin. Viron talviralli houkuttelee kovasti.
Vastaa Viestiin