Millaisia kohtaamisia muilla on ollut hevosten kanssa pikkuteillä?
Eilen oli mielenkiintoinen tapaus kun Kuopion eteläpuolella 9-tieltä kurvasin pikkutielle; heti risteyksen jälkeen tien laidassa "muu vaara" liikennemerkki ja lisäkilpi "Hevosia". Kohdalla oli pihapiiri, jonka pihassa useampi aitaus ja niissä hevosia. Tapani mukaan turuutttelin tyhjäkäynnillä pihapiirin ohi ja n 50m päässä pysähdyin tien laitaan tarkoituksena laittaa koppalasit päähän ja kokeilla niitä visiirin sijaan kun näin kylmemmillä keleillä tahtoo silmälasit huurtua visiirin alla.... Siinä tankkilaukkua kopeloidessani huomaan edessä olevan mutkan takaa vajaa 100 m päässä hevosvaljakon tulevan kohti "täyttä ravia"...no totean tilanteen että olen parkissa ihan tien laidassa, pyörä tyhjäkäynnillä...kyllä se tuosta ohi mahtuu....jatkan lasien sovittelua...seuraava huomio on kun valjakko on n 20 m päässä tulossa kohti ja hevonen on pillastunut...otus ryntää edestäni 5 m päästä oikealle metsään kärry perässään....rattailta kanervikkoon lentävä ohjastaja karjuu ilmassa "s##tana p#rkele: hevonen tekee lenkin metsässä kärryt perässään, painelee tien toiselle puolelle taimikkoon ja sieltä silmukan jälkeen tielle ja lähtee painelemaan tulosuuntaansa......tielle könyävä verinaarmuinen ohjastaja kiroilee mulle että " Kaiken laisia ruputtimia...perkele...etpä tiiä minkä vahingon teit...!!"..... Minä siinä ihmeissäni että mitä, minäkö tein jotain.....Kun ukko painelee mutkaan pysähtyneen valjakon suuntaan päätän tehdä U-käännöksen ja poistua paikalta. Tuntuu ukko olevan kuumana kuin hellan koukku (mutta ilm sekä otus että kuski kunnossa...), joten arvelen etten jää enempää haukuttavaksi.
Mitähän minä muka tuossa tilanteessa tein väärin? Pitääkö sitä tulla yleisille teille puolivillien otusten kanssa ryntäilemään......Mites muilla, onko vastaavia kokemuksia
Ei näistä vastaantulevista yhdistelmistä koskaan tunnu tietävän ,et minkälainen toiminta olis suotavaa. Tämän vuoden kesäkuussa ajoin Somerolla penikkojantietä ja kävi tuuri,kun hyvissäajoin huomasin vastaan tulevan 2 hevosta ratsastajineen. Tämä kyseinen penikkojantie on senverran mutkainen ,että ei ole montaa kohtaa , jossa hyvissäajoin voi huomata vastaantulevan. No himmasin vauhdin nollaan ja sammutin mopeedin,et olis hyvä ratsastajien sivuuttaa minut hevosineen. Siinäsitten kohdalla moikkasin ratsastajille ja ensimmäisenä tullut pysäytti koninsa mun kohdalla sanoen,et älänyt saatana siihen jää seisomaan. Täytyy näiden hevosten tottua tollasiinkin kulkupeleihin ja mitesse onnistuu kun seisotat mopos ja jäät paikalles. Katsoin paremmaks olla vastaamatta mitenkään,pidin vaan mykkäkoulua. Keulia olis varmaan pitänyt. Voi helvetti näitä. Ei kyl tulis mieleenkään , et tällasesta toiminnastakin voi tulla satikutia.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
RiiMi kirjoitti:Ei näistä vastaantulevista yhdistelmistä koskaan tunnu tietävän ,et minkälainen toiminta olis suotavaa. Tämän vuoden kesäkuussa ajoin Somerolla penikkojantietä ja kävi tuuri,kun hyvissäajoin huomasin vastaan tulevan 2 hevosta ratsastajineen. Tämä kyseinen penikkojantie on senverran mutkainen ,että ei ole montaa kohtaa , jossa hyvissäajoin voi huomata vastaantulevan. No himmasin vauhdin nollaan ja sammutin mopeedin,et olis hyvä ratsastajien sivuuttaa minut hevosineen. Siinäsitten kohdalla moikkasin ratsastajille ja ensimmäisenä tullut pysäytti koninsa mun kohdalla sanoen,et älänyt saatana siihen jää seisomaan. Täytyy näiden hevosten tottua tollasiinkin kulkupeleihin ja mitesse onnistuu kun seisotat mopos ja jäät paikalles. Katsoin paremmaks olla vastaamatta mitenkään,pidin vaan mykkäkoulua. Keulia olis varmaan pitänyt. Voi helvetti näitä. Ei kyl tulis mieleenkään , et tällasesta toiminnastakin voi tulla satikutia.
Itse sain todella kauniin hymyn ja yhtä kauniit kiitokset samanlaisesta toiminnasta muutama viikko sitten Suulingintiellä, kun näin ratsastajan tulevan vastaan. Ohjastaja kertoi kulkupelinsä säikkyvän pikkulintujakin, kun sillä ratsastetaan niin vähän ja pyysi, että odottaisin, että he ehtivät hyvän matkan päähän ennen kuin käynnistän uudestaan. Aion jatkossakin pysäyttää ja sammuttaa pyöräni, kun näen hevosen vastaan tulevan. Se moottorin papatus niitä pelottaa ei pyörän näkeminen. Tähän mennessä olen useammin saanut kiitosta kuin haukkuja toiminnastani.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Täällä etelässä hevosia on melkein jokaisen hiekkatien varrella ja kohtaamisia on välillä hyvinkin usein. Varsinkin mökillä on enskapolulle menevän siirtymän varrella 4 hevostilaa, yksi niistä on aktiivisempi ja heillä on harjoitusrata metsässä jonka läpi tulee aina ajettua.
Tilanteen mukaan mennään, pysäyttämistä ja moottorin sammuttamista vältetään viimeiseen asti, yleensä ajan ohi rauhallisella vauhdilla hevosen liikehdintää seuraten. En ole suullisia haukkuja tai kehuja saanut, kädellä on lähes aina tervehditty mutta en ole kiinnittänyt huomiota onko kämmenessä kaikki sormet koholla vai pelkästään yksi...
Jos on pysähtyneenä niin ei kannata kovin isosti huitoa moroja, arempi hevonen voi vierastaa mopoa ja vielä enemmän jos se mopo alkaa huitomaan kesken kaiken.
On ne hienoja eläimiä, välillä tulee pysähdyttyä aitauksen viereen katselemaan niiden uljasta olemusta
Samasta aiheesta ollut juttua täällä ennenkin ja olikohan joku hevostelijakin oikein kommentoinut miten olis suotavaa käyttäytyä hevosen kohtaamisessa. Melkein samanlainen tapaus ketjun aloittajan kanssa mullakin kun oltiin useamman pyörän voimin tienlaidassa parkissa ja pyörät sammutettuina, niin vaan ohittava konii pillastui ja sitten kärryssä olevia tyttöjä vietiin ja vielä kahteen kertaan kun tulivat uuteen yritykseen meidän edelleen seisoskellessa tienvarressa. Toisella kertaa pidettiin taukoa risteyksessä, kun sivutieltä oli tulossa ukko hevoskärryn kanssa ja pysähtyi siihen kun juuri ja juuri näki meidät. Huusin sille, että tuu vaan ollaan tässä vaan tauolla johon ukko, että kyllä hän tuliskin mutta tää kaakki suostu
Vuosia sitten oli työkaveri, joka tyttärensä kaakkia ulkoilutti silloin tällöin ratsastellen. Kertoi, että yhden vakireitin varrella oli sellainen jätesäkkiteline, missä säkki pääsi tuulessa liikehtimään. Eikä suostunut hevonen sitä ohittamaan, ei sitten millään. Viisas eläin, pelkää sellaista mitä ei tunne. Ihmiselle sellainen käytös ei liene tyypillinen, kukaan ei pelkää neekereitä, muslimeita, ryssiä...
Itse oon ajellu tasakaasulla ja hyvin pienillä kierroksilla ja äänellä tasaisesti ja hiljaa ratsukon kohdalla, ja saanut aina kauniin hymyn ja käden heilautuksen paluupostissa. Enkä ole ainakaan huomannut yksisormista ratsastajaa... mutta ohjeita tai neuvoja kuuntelisin alan miehiltä tai naisilta. Jonkin verranhan tuossa tilanteessa vaikuttaa se, kuinka luvallisilla mailla ja reiteillä kokee itse olevansa ko. tilanteessa.
Täällä meilläpäin, kun oon ollu kelkalla liikkeellä, ni oon sammuttanu kelkan hyvissä ajoin ja suullisesti morjestanu tai jotain muuta höpissy, eivät säikähdä ku ovat kohdalla. Kun olen mopolla liikkeellä ni, hyvissä ajoin vauhti hiljaseks ja tasasta vauhtia ohi, ja pään nyökkäyksellä morjestanu. Hyvin on toiminut tähän saakka piti vielä sanoa jos ootte parkissa, ni puhelemalla ilmoitatte itestä. Tämöiset ohjeet oon saannu ratsastajilta ja ravureilta.
Meillä on on omia hevosia , ajelen usein laitumella mönkkärillä,ja enskapöyrällä hevoset seuraavat tai tulevat ihmettelemään pyörää , meillä hevoset on totutettu näihin ääniin .
Mulla itsellä on ainakin kunnioitus niihin , jo pelkästään siitä että painavat 600-700 kg, jokainen hevosenomistaja varmaan haluaa että hevosensa tottuu muihin ääniin , hevosta kohdatessa kannattaa välttää ainakin äkkinäisiä liikkeitä ( esim käden nostaminen tervehtimisen ), sillä että onko mopo käynnissä vai ei pitäisi olla suurta merkitystä ,.
Meillä on on omia hevosia , ajelen usein laitumella mönkkärillä,ja enskapöyrällä hevoset seuraavat tai tulevat ihmettelemään pyörää , meillä hevoset on totutettu näihin ääniin .
Mulla itsellä on ainakin kunnioitus niihin , jo pelkästään siitä että painavat 600-700 kg, jokainen hevosenomistaja varmaan haluaa että hevosensa tottuu muihin ääniin , hevosta kohdatessa kannattaa välttää ainakin äkkinäisiä liikkeitä ( esim käden nostaminen tervehtimisen ), sillä että onko mopo käynnissä vai ei pitäisi olla suurta merkitystä ,.
Olisikohan tuossa minun tapauksessa se hevospoloinen säikähtänyt sitä kun laseja sovitellessa nosti käsiäni kypärän tasalle Mutta kyllä toisaalta on se vähän ajattelematonta yleisen liikenteen seassa vedättää "täysillä" treenikärryä elikolla joka on noin äkkiarvaamaton....eikös noita kopukoita voi kouluttaa häiriöihin??...
Täytyy olla varovaisempi ens kerralla ja olla paikoillaan kuin tikku p#skassa...
Aika monta kertaa olen reissuillani ajanut hevoslaidunten ohi ja ratsastajiakin on tullut ainakin jokunen vastaan. Hevoslaitumien kohdalla olen tipauttanut vauhdin johonkin neljäänkymppiin; Acra jollain kolmosvaihteella noin 2.500 RPM:n kierroksilla pintakaasulla on suht. hiljainen, enkä ole onnistunut saamaan aikaan minkäänlaista härdelliä. Ratsastajien kyseessä ollen olen ajanut ja sivuuttanut hölkkävauhtia vastaantulijat niin lähellä penkkaa kuin mahdollista nostaen samalla kättä. Melkein joka kerta ratsastaja on morjenstanut kädellään takaisin, ja aika usein on hepan päältä helähtänyt kaunis kiitos - joka muuten on kummasti lämmittänyt enskakuskin mieltä...
Vaan eihän sitä koskaan tiedä, jos joku vastaantulija kovin vauhkoksi heittääntyy. Ravikärry-yhdistelmää jossain kovin kapealla ja mutkaisella hiekkatiellä ei olisi kiva kohdata...
Terv. Birdie
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
Saatu kyllä kehuja useimmiten kun pysähdelty ja sammuteltu vempeleet kohdatessa. Eestissä tais tulla muilekkin vempeleile käyttöehdotuksia kun sattu oleen suomalainen porukka ratsailla.. N. 3 minuutin kohdalla hepoisia.
Useimmiten seuraamalla elikon/ratsastajan elekieltä tietää voiko puksutella tyhjäkäynnilla vai tarviiko sammutella vempeleet. Lähtipä kerran lehmätkin aitauksesta kun ohi ajeltiin, iso osa letkasta paino menojaan kun eivät huomanneet, takapää sitten pysäytteli vastaantulevan auton ja kerto havaintonsa, kovin oli tyytyväistä porukka.
Hevosten kanssa 7-vuotiaasta. Mukaan on mahtunut rauhallisia ja hyvähermoisia, mutta myös säikkyjä ja "kuumia" polleja.
Enää ei ole omaa (eikä tule), mutta mielipide vankasti on se, että jollei polle ole lähtökohtasesti liikennevarma, niin sillä ei mennä liikenteen sekaan. Se on iso riski monelle, jos lähtee käsistä.
Itselle yksi kaikkea mahdollista pelkäävä sattui kohdalle, joten liikutus suunniteltiin niin että keskelle metsää pihasta, pellolle tai kentälle - ei liikenteen sekaan. Olihan se vähän haasteellista joillain talleilla, muttei siltikään auttanut lähteä testaan liikenteen sekaan
meneekö kaikki putkeen vai ei.
Mun mielestä normaalin hevosen kuuluu kestää ajoneuvot ja niiden äänet. Ei ole fiksua syytellä muita tiellä liikujia, jos hevonen reagoi normaaleihin ääniin.
Me "kuramopostelijat" vain ajamme usein paikoissa joissa hevotelijat eivät välttämättä usko edes tapaavansa moottoroituja kulkineita eli kyse ei ole syyttämisestä tms vaan kummankin harrastamisen mahdollistamisesta sekä kummankin turvallisuuden takaavasta yhteistyöstä.