Kevytmoottoripyörän osto

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

vaisapet
Pyörä: Ei ole

Kevytmoottoripyörän osto

Viesti Kirjoittaja vaisapet »

Ajattelin ajaa keskikesällä kevytmootiripyörä kortin, mutta ei ole tietoakaan pyörästä :D olisiko kenelläkään mitään vinkkejä pyörän ostoa ajatellen, joku kiva Honda jolla voisi ajaa pitkääkin matkaa, pienellä bensan kulutuksella.
antti_p
Pyörä: Hypermotard 1100,CRF300L, 701 Enduro

Re: Kevytmoottoripyörän osto

Viesti Kirjoittaja antti_p »

vaisapet kirjoitti:Ajattelin ajaa keskikesällä kevytmootiripyörä kortin, mutta ei ole tietoakaan pyörästä :D olisiko kenelläkään mitään vinkkejä pyörän ostoa ajatellen, joku kiva Honda jolla voisi ajaa pitkääkin matkaa, pienellä bensan kulutuksella.
Jos tänne foorumille kirjottelit, niin olisi pyörä sitten myös hieman enemmän hiekkatielle soveltuva vai täysin katupyörä?
Tommonen hyvä kevari yleispyörä on tuo Honda XL 125 varadero. Menee hiekkateillä ja isommilla baanoilla. Nelarin kulutuskaan ei päätä huimaa. Huonona puolena, ettei se nyt mikään tykki peli ole. Huoleton peli kaiken kaikkiaan.
Toinen hyvä vaihtoehto voisi olla joku Husqvarna 125 sms 4-tahti, joka on supermoto malliltaan, mutta nelarin tavoin myös melko pihi bensan suhteen ja suht helppo pitää. Tähän samaan luokkaan menee myös Yamaha Wr nelarit.

Sitten jos enemmän halajaa asfalttipelejä niin Honda Cbr 125 on todella suosittu ollut ja uudemman mallinen cbr ei ole niin pahan näköinenkään. CBr:llä pysyy jo hyvin liikenteen mukana ja ei ole kauhean laiska nelariksi. Sekä tietenkin todella suosittu ollut ktm 125 duke, josta ei ole kokemuksia itsellä kun ei ollut tuollaisia siihen aikaan markkinoilla :D

Toinen vaihtoehto noilla 4-tahdeille sitten on 2-tahti pelit, joissa on hieman enemmän huoltamista ja huolehtimista. Toisaalta 2-tahdillakin voi heittää reissuja huoletta jos huoltaa. 2-tahdeissa myös tehoa löytyy hyvin paljon enemmän jos ottaa kuristukset pois. Tämä on tietenkin laitonta ja ei suositeltavaa!
Itse ajoin 18 000km Cagiva Raptorilla 2-tahdilla ja koskaan ei ollut mitään murheita. Radallakin tuli sillä täysitehoisena rällättyä ja oli aivan loistava pyörä :). Matkaa pystyi hyvin tekemään ja koskaan ei jättänyt tielle. Kulutus noissa 2-tahdeissa on hieman suurempi, mutta nätillä ajolla voi päästä sinne lähelle 4-tahteja :D.

edit. ajatuskatkos Yamahan malleis..
Viimeksi muokannut antti_p, Ke Maalis 05, 2014 3:19 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Motohispania oli huoleton laite,itse ajoin kaksi talvea sillä.Edullisempi pikkasen kuin japsit.
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

antti_p kirjoitti:Toinen hyvä vaihtoehto voisi olla joku Husqvarna 125 sms 4-tahti, joka on supermoto malliltaan, mutta nelarin tavoin myös melko pihi bensan suhteen ja suht helppo pitää. Tähän samaan luokkaan menee myös Yamaha Dt nelarit.
Köh, täsmennetään vähän :wink:

Hussea on saatavana myös nelari endurona ja tottelee mallimerkintää TE125. Yamaha DT on kaksitahti joka on hyvä yleispyörä kun vanhempi Yamaha XT on taas nelari, Yamaha WR125 on taas tuoreempi nelari ja sitä löytyy enskana sekä supermotona.

Kerro vähän budjettia, minkä tyyppistä pyörää olet miettinyt ja onko ajo enemmän reissua ja minkä tyyppisillä teillä? Vaihtoehtoja on hyvinkin paljon ja käyttötarkoitus määrittelee tarkemmin mitä pyörää kannattaa alkaa katsomaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
TaWaton
Pyörä: Yamaha TW 125

Viesti Kirjoittaja TaWaton »

Tuota, tähän tulee varmaankin äkkiä jonkin sortin tyrmäys, mutta ostin keväällä leikkikaluksi 1300-kuutioisen katupyörän rinnalle vm. 2000 Yamaha TW 125:n, vähän kuin syysretkeilyjä silmällä pitäen. Se kiinnitti jo vuosia sitten kiinnostukseni ulkonäkönsä takia, (vaikka ikää on jo yli viidenkymmenen, kai tässä alkaa vähitellen taantumaan) ja se armottomasta laiskuudestaan huolimatta on erinomaisen hauska peli ajella, niin soralla kuin mutkaisella kestopäällysteelläkin. Tiedän, ruokahalu kasvaa tuossa piikki-iässä syödessä ja päätäkin riittää, joten se saattaa jo alle parin viikon alkaa kyllästyttämään nuhaisuutensa takia. Mutta mikä merkillisintä, Saksassa niitä kauppaillaan "cult-bike"-nimityksellä ja ovat jopa kalliimpia kuin täällä meillä. Myymässä en sitä ole, odottelenpa vain syksyä, josko sitä elämänsä ensimmäisen kerran toimeutuisi Pystymettään..., ai niin se kulutus, 3,1 litraa satasella kun oikein piiskasi.
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

Runsas valikoima on jo edellä kerrottu, joten kun tarkempi käyttötarkoitus ei ole tiedossa on tuohon paha lisätä mitään. Aloittaja voisi tarkentaa mihin käyttöön ja minkälaiseen ajoon ( asfaltille jokapäiväiseksi kulkineeksi/ soratieajeluun ja metsäautotielle hupilaitteeksi ) pyörää on hakemassa, niin eiköhän se oikea Hondamalli sitten selviä :D
Weteraani kurapyöräilijä
vaisapet

Joo.. Täsmenetään vähän. Kevari tulisi asfaltille jokapäiväiseksi kulkuneuvoksi, mutta ei pelkkään asfaltti ajoon. Vaalassa kun on päälystämättömiäkin teitä :lol: Pudjettia olen kaavaillut 1000€ asti, mutta 1500€ maxsimissaan, melellään alle. :)

Olen aikani kuluksi muutaman kerran jo katellu kevareita. 4-tahtista etin. Tässä muutama kevari mitä olen katellu.

Husqvarna 125 SMS
Honda XL 125 varadero
Honda CBR 125
Honda CB 125

Eli. 4-Tahti kevari pitkän matkan ajoon, mutta samalla pyörällä pitäisi päästä hiekkateilläkin. voiko millään noista yllämainituilla kevareilla ajaa talvella? :?:
sjuggen
Pyörä: Husqvarna TE250 -08

Viesti Kirjoittaja sjuggen »

vaisapet kirjoitti:voiko millään noista yllämainituilla kevareilla ajaa talvella? :?:
Millä vaan voi ajaa talvella. Rengastus ja varusteet kuntoon, niin millä vaan pyörällä voi ajaa talvella. Itse ajelin 80-luvulla Yamaha RD125LC:llä mm. meren jäällä. Pilkkijät katseli pitkään, mutta katurenkaillakin pito piisasi, kun sattui olemaan vain pari senttiä suhteellisen tiukkaa lunta jäällä.
Opetellaan ajamaan, ja katsellaan varvikkoa.
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

vaisapet kirjoitti:Joo.. Täsmenetään vähän. Kevari tulisi asfaltille jokapäiväiseksi kulkuneuvoksi, mutta ei pelkkään asfaltti ajoon. Vaalassa kun on päälystämättömiäkin teitä :lol: Pudjettia olen kaavaillut 1000€ asti, mutta 1500€ maxsimissaan, melellään alle. :)

Olen aikani kuluksi muutaman kerran jo katellu kevareita. 4-tahtista etin. Tässä muutama kevari mitä olen katellu.

Husqvarna 125 SMS
Honda XL 125 varadero
Honda CBR 125
Honda CB 125

Eli. 4-Tahti kevari pitkän matkan ajoon, mutta samalla pyörällä pitäisi päästä hiekkateilläkin. voiko millään noista yllämainituilla kevareilla ajaa talvella? :?:
Ok, listasta uupuu XR 125 L joka on etenkin hennommalle ja lyhkäiselle hyvä. Tässä linkki tarjontaan http://www.nettimoto.com/honda/xr/moott ... _model=205
Yamaha XT, vaikka on Moto niin on ihan jeppis http://www.nettimoto.com/yamaha/xt/moot ... 22&eto=175
Weteraani kurapyöräilijä
joriL
Pyörä: Suzuki DR650

Viesti Kirjoittaja joriL »

Joo elikkäs itselläni on edellä mainittu 125cc Varadero ollut nyt vajaa kolme vuotta ja tyytyväinen olen ollut! Kilometrejä tullut n.30 000 eli kuten jotkut sanovat, oon asunu pyörän päällä :D

Itse olen ajanut läpivuotisesti ilman suurempia ongelmia ja voin suositella! Talvella ollut Satapiikiltä tilatut ”rallinasta” renkaat jotka toimineet paremmin kuin toivoin. (niilläkin yli 10 000km nyt ajanut) Pyörällä pääsee niin umpisessa, kuin auratuillakin teillä joskin koko talven auraamattomana ollut tie ei ollut enää kiva ajaa.. (2013 kevättalvella)

Kesäisin yritän ajaa pääosin hiekkateillä, joka tarkoittaa sitä että melkein kaikki etelä-savo, -karajala alueen hiekkatiet on koluttu. Mutta on sitä tullut asvaltillakin ajettua ainakin samanverran. Ei ole persekkään puutunut n. 400km päivämatkoilla. Olen käynyt myös parissa suossa uppoamassa ja kelkkareiteillä kaatuilemassa ja hauskaa on! Vaikkakin yksinään on kyseinen pyörä painava nostaa, kun on uponnut pohjaansa myöten.. :roll: Myös 2013 GS-meetingissä kävin isäni kanssa ja hyvin muiden mukana kestin.

Pyörä on melko isokokoinen, mutta vain hyvällä tavalla! Kaikki luulevat isommaksi ja on myös mukavampi ja vakaampi ajaa. Tehojahan ei voi nelarilta odottaa, mutta kyllä sillä mukana kestää suomen nopeusrajoituksilla ja sakotkin saa :roll: Tankki on iso kevariksi (17l), kulutus pieni (n.3.5-5.0l/100km) ja satula erittäin hyvä jotka kannattaa huomioida jos oikeasti matkaa ajaa. Itselläni on takaboksi jonka kanssa saa vielä monta kassia ja makuupussia kiinni jotka nekin hyviä puolia. (Pystymettään lähtiessä tarvitsee ainakin mukaan jonkun teltan/pussin/pressun) :lol:

Kavereillani on Honda cbr 125 ja Yamaha wr 125 joilla molemmilla ajaneena voin sanoa että cebarilla ei ole kiva hiekkateillä ajaa ja weerassa hieman kova ja kapea penkki ja vähän tilaa tavaroille tai kaverille, joskin weerassa on 6-vaihdetta ja vähemmän painoa jonka takia hieman pirteämpi. Toisaalta jos weeran alle 2000€ saat niin pitää olla hyvä tuuri!

Pyörästä voisin kertoa tarinaa vielä ties miten paljon mutta annetaan muillekin tilaa :lol:

By the way, olen syksyllä saamassa mahd. A2 kortin joten olen pyörästä luopumassa kaikkine renkaineen ja varusteineen ja hintakin olisi budjettiin sopiva :wink: vaikkakin sen haluaisin vaihtaa 35kW matkaenduroon.
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

vaisapet kirjoitti:Husqvarna 125 SMS
Honda XL 125 varadero
Honda CBR 125
Honda CB 125
Husse putoaa heti kättelyssä budjetista pois, halvimmat liikkuu 2500€ paikkeilla. CB ja CBR on puhtaita katupyöriä joten sun listasta jää vaihtoehdoksi Varadero joka ei todellakaan ole huono valinta, aika passeli pyörä sekalaiseen surautteluun.

Jos budjettiin tulee extraa niin nostaisin Hussen mukaan kuvioihin, hyvä ja luotettava pyörä joka sopii aika moneen käyttöön pikitien lisäksi. Pyörä on helppo huoltaa ja siinä on luotettavaksi todettu Yamaha/Minarelli moottori ja sekin kaasarilla joka on hyvä asia sen säädettävyyden takia, myös alusta on vakiona melkoisen hyvä joten se ei kaipaa muuta kuin kovaa ajoa.
Kylätason kurapyöräilijä.
vaisapet

joriL kirjoitti:By the way, olen syksyllä saamassa mahd. A2 kortin joten olen pyörästä luopumassa kaikkine renkaineen ja varusteineen ja hintakin olisi budjettiin sopiva :wink: vaikkakin sen haluaisin vaihtaa 35kW matkaenduroon.
Pittää pistää mielee :) Keskikesällä alan ajamaan korttia, nii pittää kattoo pyörän ostoa vielä vakavemmin :D Jos hinta kerran sopii pudjettiin nii pittää harkita erittäin vakavasti :) voi olla että tinkaan jonku verran, koska aina pittää yrittää päästä mahollisimman halvalla :wink:
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Itse ajelin kaksi talvea tuollaisella XR:llä,jos sellaisen ostat,multa löytyy sellaiseen ehjät muovit ja tankki,saisit ne halvalla.Se oli hyvä ja helppo pyörä ja normiajossa vei 2.5 litraa satasella.
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Vastaa Viestiin