Mopokortti opetusluvalla?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Mopokortti opetusluvalla?

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Alkaa jälkiksvu olla siinä iässä, että ne pitäisi saada tieliikenteeseen moottorikäyttöisellä 2-pyöräisellä vehkeellä.

Lähellä Laihiaa asuvana, olen taas kerran ajatellut säästää, ja opettaa itte kloppi ajamaan.
Kuuklaamalla aiheesta löytyy taas liikaa asiaa, joten kysytääs taas täälä ainoassa oikeassa paikassa kokemuksia esim. netissä myytävistä kysymyspaketeista sekä opettajalle ja oppilaalle. Eli mitä olette käyttäneet?
Tai ehkä ensin pitäisi kysyä, onko noihin tentteihin syytä treenata.

Foorumilla on jo jotain juttua näistä ajokorttiasioista:
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... f=2&t=3190

Muutama asia näissä ilmeisesti ns. viranomaisohjeissa ihmetyttää.
Trafilta löytyy mm. seuraava ohje:"OHEISLUKEMISTO MOPON TAI KEVYEN NELIPYÖRÄN OPETUSLUPAA HAKEVALLE"
Siinä kerrotaan että:
"Ajotunnin pituus on 50 minuuttia. Ajo-opetusta saa antaa enintään 1 tunnin päivässä. Ajo-opetukseen on sisällytettävä ajamista erilaisissa liikenneympäristöissä ja – olosuhteissa"
Ihmetyttää vaan etä kuinka tuo ehto voidaan käytännössö toteuttaa, kun pelkkä ajomatka erilaisiin liikenneympäristöihin kestää kauemman kuin 50 min? Pitääkö mopo roudata sinne tänne jollain peräkärryllä ja sitten aletaan antamaan ympäristöoppia? Vai pitääkö välillä leiriytyä, ja jatkaa seuraavana päivänä. Ja pitääkö ajo-opetuksen kokonaiskeston olla n. puoli vuotta, että erilaiset ajo-olosuhteetkin voidaan ottaa huomioon? (siis kesä- ja talvikelit)
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Re: Mopokortti opetusluvalla?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

En osaa vastata kysymykseesi mutta teen kysymyksen. Miksi et esittänyt kysymystäsi linkittämässäsi viestiketjussa?

Olisi kaikkien kannalta hyvä että asiat käsiteltäisiin yhdessä paikassa eikä jokaista mieltä askarruttavaan kysymykseen avattaisi uutta viestiketjua. On paljon helpompi etsiä tietoa kun asiat ei ole levällään eri otsikoiden alla.
Kylätason kurapyöräilijä.
mopopoitsu

Koheltaja kirjoitti:En osaa vastata kysymykseesi mutta teen kysymyksen. Miksi et esittänyt kysymystäsi linkittämässäsi viestiketjussa?

Olisi kaikkien kannalta hyvä että asiat käsiteltäisiin yhdessä paikassa eikä jokaista mieltä askarruttavaan kysymykseen avattaisi uutta viestiketjua. On paljon helpompi etsiä tietoa kun asiat ei ole levällään eri otsikoiden alla.
Ehkä siitä syystä, että kyse ei ollut mopokortista. Jos otsikko olisi ollut ajokortti opetusluvilla, niin sittenhän asia olisi toinen.
Vaikka ovathan nämä aika lähellä toisiaan, joten mietin kyllä, että voisi tuon samaankin ketjuun laittaa. Joskus vaan on niin, että on raskasta lukea pitkiä ketjuja läpi varsinkin, jos asia alkaa rönsyilemään sinne tänne....jne
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Koheltaja

Luetun ymmärtäminen ei aina ole kovin helppoa, käyttökielessä kun nää kaikki kaksipyöräiset on mopoja niin... sorry :oops:
Kampi
Pyörä: R1200GSA

Viesti Kirjoittaja Kampi »

mopopoitsu kirjoitti:...Ehkä siitä syystä, että kyse ei ollut mopokortista. Jos otsikko olisi ollut ajokortti opetusluvilla, niin sittenhän asia olisi toinen...
Miksi ajokortti ei olisi ajokortti vaan ajokortti on ajokortti... Eli siis... Mopokortti on ajokortti siinä missä mikä tahansa muukin kirjain siinä muovissa. Poliisi myöntää ajokorttiluvan ja tiettyjen edellytysten (yleensä kokeet) jälkeen myöntää ajokortin.
treriksrøysare
AKWM
Pyörä: Hisqvarna WRE

Viesti Kirjoittaja AKWM »

Noita ajotunteja nyt voi pitää ihan niin paljon, mitä jaksatte ajaa. Niillä aikarajoituksilla ei ole minkään valtakunnan merkitystä. Itse ajan parhaillaan piikkikorttia opetusluvilla, eikä paljoa ole ajotuntien pituuksia mietitty. Metsässä ja hiekkateillä on möngitty enemmän mitä laki sallii, mutta väliäkös tuolla. :)

Eli kukaan ei niitä ajoja valvo, siihen opetussuunnitelmalappuun vaan merkkailet suurpiirteisesti niitä surautuksia.
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

No ei kai tuossa ole mitään ongelmaa.
Opetat lapset ajamaan ja sitten teoriakokeeseen ja käsittelykokeeseen.

Sattui sopivasti tämä aihe.
Itse olen kouluttajana Helsingin liikenneturvallisuusyhdistyksen järjestämillä mopokursseilla.
Kyselivät meidän kerholta HMPK halukkaita opettajia ja mä lähdin mukaan.

Mielenkiintoista hommaa ja hienoa nähdä miten ne nuoret oikeasti ottaa opikseen hyvistä neuvoista.

Mulla on kolme ohjetta, jotka haluaisin niiden sisäistävän:
1. "Katso silmiin". Siis jokaista päätä, jossa on silmät. Lapset, vanhukset, autokuskit, pyöräilijät, koirat ja vaikka mitä. Ne joko näkee sut tai sitten ei. Voit vähän ennakoida mitä tuleman pitää.
Ajaako ne sun eteen vai syöksyykö suojatielle. No tietysti suojatielle menijöitä pitää väistää.
No turha vinoilla, että niitä silmiä ei näe, näkee kuitenkin mihin pää on kääntynyt.

2. "Katso peiliin". Pitää tietää mitä siellä tapahtuu ja joku voi ajaa päälle ja kaistanvaihdossa tietää mikä on tilanne.

3. "Käännä päätä". Kun tulet katujen risteykseen, ja käännyt oikealle käännä päätä 90 astetta. Peilit eivät riitä eikä näkökenttä. Niin näet tuleeko jalkakäytävää joku tai ehkä pyörätietä joku huimaa vauhtia. Sinun pitää kuitenkin väistää. No moottoripyöräilijän pitää kanssa kääntää päätä vasemmalle niin näkee tuleeko sieltä moottoritien vasemmalta kaistalta joku peilin kuolleessa kulmassa.

Mitä muuta niille mopokuskeille pitäisi opettaa liikenteestä? Tekniikan opetus onnistuu kyllä.
Tai mä voisin kertoa paljonkin, mutta mikä teille tulee mieleen.

Mopokortissahan ei ole ajokoetta liikenteessä. Joten noi asiat eivät tule näkyviin kokeessa. Se käsittelykoe on vaan kentällä tehtävä käsittely.
Tärkeintä mielestäni on kuitenkin opettaa ne lapset ajamaan liikenteessä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Pekkavee

Meillä siellä Helsingin liikenneturvallisuusyhdistyksen mopokoulussa porukkaa opetetaan niin, että saavat 6 tuntia teoriaopetusta ja 1+2 tuntia ajokoulutusta. Yksi tunti ajoharjoittelua ja 2 tuntia liikenteessä.
Ei toi 1 tunti kyllä oikein riitä pyörän käsittelyyn. Ei ne siinä ajassa opi kaikkea. Että uskaltaisi päästää liikenteen sekaan ajelemaan.

No me annetaan lisää koulutusta ihan samaan hintaan, niin kyllä ne kaikki saavat kortin.

Ei tuolla mietitä mitään vuodenajan vaihteluita tai erilaisia ajoympäristöjä.
Onko se sitten opetusluvalla eri juttu, en tiedä.

Pekka
Pekkavee

Koheltaja kirjoitti:Luetun ymmärtäminen ei aina ole kovin helppoa, käyttökielessä kun nää kaikki kaksipyöräiset on mopoja niin... sorry :oops:
No ei se A1 kortti ole joku M-kortti niin kuin jo todettiin. Ja sikavanha ketju muutenkin.
Miksi noita sikavanhoja ketjuja pitäisi jatkaa, muuta kuin tietysti tuota
Huoltoa
Mainiota sinänsä, että täällä on kaikki historia ja ohjeet tallessa.

Pekka
Koheltaja

Pekkavee kirjoitti:Miksi noita sikavanhoja ketjuja pitäisi jatkaa
Ehkä siksi että foorumi pysyisi selkeämpänä, eikä kaikkea tietoa, vaikka vanhettunutta, olisi ripoteltuna eri otsikoiden alle.

Tämä nyt on vaan mun perverssioita joista ei kannata välittää, toisella foorumilla on natsat kaulassa niin kai sitä yrittää muuttaa maailmaa muuallakin käyttäjäläheisemmäksi vaikka täällä touhutaan ihan rivikirjoittajana :mrgreen:
mopopoitsu

Pekkavee kirjoitti:Sattui sopivasti tämä aihe.
Itse olen kouluttajana Helsingin liikenneturvallisuusyhdistyksen järjestämillä mopokursseilla.
Kyselivät meidän kerholta HMPK halukkaita opettajia ja mä lähdin mukaan.
Oletko ajatellut luetuttaa niillä sen Ajo hanskassa- teoksen? Kai sitä voi vähän soeltaen käyttää myös mopojutuissa.
Eikä olisi varmaan pahitteeksi muillekaan... myöskin silloin kun ei olla korttia ajamassa.
ÖÖ.
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Onkos kukaan opettanut jo autokortin omaavalle pyöräkorttia? Aattelin jos muutaman euron säästäis opettamalla akan ajamaan ite.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Vastaa Viestiin