Kenkä, kengempi vai saapas?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

pokapete
Pyörä: 1200 GeeSus

Kenkä, kengempi vai saapas?

Viesti Kirjoittaja pokapete »

Olen etsiskellyt taas sellasta "hyvää" kompromissia ajosaappaaksi. Tiedän, että voisi olla helpompi ostaa kahdet erilaiset, mutta kun pyöräksikin on löytynyt ihan kelpo kompromissi :P
Se mitä haluaisin saappaalta olis se, että se suojaisi myös nilkan herkkiä luita - niiden paranemiseen menee turhan kauan, ja toisaalta rikkoontumisen riski varsinkin kehräsluun kohdalla on kohtalainen, ihan jo paikallaan horjahtaessa jos jää sopivasti pyörän ja kiven väliin. Olenko turhan asian perässä liikkeellä?
Kertokaa kokemuksia/ajatuksia mitä ko. asian tiimoilta tulee mieleen. Tosi moni crossisaapaskin tuntuu olevan sisäpuolelta melko pehmeä - tietysti ehkä herkemmän tuntuman vuoksi. Onko kellään kokemusta esim. Falcon Dust -saappaasta?
- Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla edes huonona esimerkkinä -
950Tomi
Pyörä: KTM 950 Adventure

Viesti Kirjoittaja 950Tomi »

Itse olen samalla asialla ja messuilla tutustuin Diadoran Stone 2 saappaisiin jotka vaikuttivat aika tukevilta, muttei kuitenkaan nyt ihan crossisaapas tasoa. Sovitusolosuhteet vaan olivat messuilla sitä tasoa ettei saappaita tahtonut saada lainkaan jalkaan, pitänee käydä jossain sovittamassa. Kuka tietää missä myydään Diadoran popoja PK-seudulla?

http://www.emc.sci.fi/Ajovarusteet/D_Stone-2.htm

-Tomi
HeikkiL
Pyörä: Kaik' o mänt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

950Tomi kirjoitti:Kuka tietää missä myydään Diadoran popoja PK-seudulla?
Varmaksi en uskalla luvata, mutta kun EMC kuuluu tuohon Reborn Babies -ketjuun, niin etelässä sitä edustaa Frank Nyman.
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

950Tomi kirjoitti:Itse olen samalla asialla ja messuilla tutustuin Diadoran Stone 2 saappaisiin jotka vaikuttivat aika tukevilta, muttei kuitenkaan nyt ihan crossisaapas tasoa.

http://www.emc.sci.fi/Ajovarusteet/D_Stone-2.htm

-Tomi
Minulla on Diadoran Stone 2 kengät. Ne tuntuvat ihan sopivilta meikäläisen ajoihin eli maastoon ja maantielle. Tarvittaessa niillä pystyy kävelemäänkin ihan kohtuudella jos vaikkapa pyörä sippaa johonkin korpeen. Niiden sovittamisessa kannattaa huomioida että ne ovat italialaisten tekemiä eli minulla on normaalisti 43/44 kokoinen kenkä, mutta Diadoran saapas on kokoa 46. Ei se silti tunnu liian isolta vaan ihan sopivalta niin sisältä kuin ulkoakin. Varpaankynnet kannattaa pitää lyhyenä niin vedenpitävä sisäkenkä ei pääse rikkoitumaan.
markusj
Pyörä: 640 A r

Viesti Kirjoittaja markusj »

Se koko saa tosiaan olla numeroa,kahta suurempi noissa stone2 kengissä. Lieneekö sama muissa merkeissä? Tiivis sisäsukka mielestäni toimiva. Muutakin mieltä on oltu. Parin ajokauden kokemuksella nilkan seutu mennyt veltoksi eikä tue enää tarpeeksi. Tulleeko niistä "makkaranpaisto/koiranpissatuskengät" vai saako suutari istutettua jäykkääjiä kohtuuhintaan.
m.j
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Tukevampana töppösenä minulla on Diadora Crossbow, joka ei ole vedenpitävä, eikä kyllä mikään avaruusbootsikaan. Tukevampia saappaita löytyy helposti, mutta minun ajeleskelussa on vielä toiminut. Normaali kenkä on 42-43, mutta tuo italiaanosaapas ei 45:na ole lainkaan liian iso.

Katuajeluihin tai pidemmille matkoille on MP-Asun markkinoima vettäpitävä Walk&Ride. Todettu jo ettei lainkaan estä nilkan pyörähtämistä...
Taas menossa jonnekin...
HeikkiL
Pyörä: Kaik' o mänt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

marjah kirjoitti:Se koko saa tosiaan olla numeroa,kahta suurempi noissa stone2 kengissä. Lieneekö sama muissa merkeissä?
Ainakin Alpine Starsin crossikengissä sama homma eli oma jalka normaalisti 43/44 ja kengissä pitää olla 46.

Matka-ajossakin nuo Alpine Starsit (olisikohan ne Tech4-mallit... ei voi muistaa) todella mukavat eikä miinuksia tule oikeastaan kuin vedenpitämättömyydestä (reissun päällä tähän ratkaisuna muovipussit sukkien ja kenkien väliin ja nurkkakierrossa hiljaa kärsiminen - haitekkisukkia en ole vielä kokeillut).
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Minullakin on Diadoran Stone 2 kengät. Niiden sisäkenkä kalvolla on ihan toimiva, jostain syystä vaan syyskeleillä aika viileä kenkä.

Mutta se huono puoli noissa on etteivät suojaa nilkkaa yhtään enempää, kuin mikä muu keskiverto ajosaapas tahansa, etenkin jos kyseisessä saappaassa on jonkinlainen suoja nilkan kohdalla, kuten useissa tänäpäivänä on.

Eli ehdottomasti suosittelen kaksien kenkien ostamista, jos aikoo nilkat pitää kunnossa ja itsellä on tällä hetkellä kiikarissa surautuksia varten Alpinestarin kunnon krossikengät ja yleisajoa varten suunnittelen hankkivani Daytonan "endurohenkiset" kengät: http://www.motshop.de/shop/catalog/prod ... cts_id/915, joissa ilmeisesti on hieman perusajokenkää enemmän suojausta. Nyt käytössä olevat Alpinestarin gorekengät alkavat olla aika lopussa.

Yllä oleva sillä perusteella, etten alkuun uskonut kunnon suojillekkaan olevan käyttöä, kunnes neljä katkennutta kylkiluuta ja hiton pitkään kipeänä ollut polvi saivat uskomaan, että joissain asioissa on turha säästää liikaa.

PS. jos kuitenkin ostat Diadorat, niihin käy Alpinestarin kärkiraudat aikalailla suoraan ja estävät mukavasti kiveniskut varpaisiin.

Terveisin
Mika TA-91
950Tomi
Pyörä: KTM 950 Adventure

Viesti Kirjoittaja 950Tomi »

Mika TA-91 kirjoitti:Minullakin on Diadoran Stone 2 kengät. Niiden sisäkenkä kalvolla on ihan toimiva, jostain syystä vaan syyskeleillä aika viileä kenkä.

Mutta se huono puoli noissa on etteivät suojaa nilkkaa yhtään enempää, kuin mikä muu keskiverto ajosaapas tahansa, etenkin jos kyseisessä saappaassa on jonkinlainen suoja nilkan kohdalla, kuten useissa tänäpäivänä on.
Outo homma, nuo Stonet vaikuttivat ainakin messuilla erittäin tukevilta ja suojaavilta eikä ero oikeisiin crossisaappaisiin tuntunut isolta. Ainakin kaikkiin muihin messuilla silmiin osuneisiin saappaisiin nähden moninkerroin tukevampi, löystyvätkö ne sitten radikaalisti käytössä?

-Tomi
an13
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja an13 »

Itselläni käytössä yhdistelmä Alpinestarsin perusmalliset krossisaappaat (M4 tms) luokkaa 150 euroa ja louisilta ostetut gore-tex vuoratut sukat 40 euroa. Ovat vedenpitävät ja useat kerrat on nilkka ollut tien ja afrikaanon välissä ja hyvin ovat kestäneet. Lämpimällä kelillä tietty hikoavat mutta sillon voi pitää sukkia repussa.
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tuleepa mieleen noista goresukista: kerran kaveri valitteli, että hällä on alkanut vaellussaappaat valskaamaan. Minä neuvomaan, että osta goresukat.

Hän kysymään goresukkia kuusamolaisesta urheiluliikkeestä. Olivat nauraneet pihalle kun semmosia ei kuulemma ole olemassakaan.

Oikein piti tarkistaa Louiksen sivuilta että olenko nähnyt unta ko härpäkkeistä. En ollut.
FinMoto

Viesti Kirjoittaja FinMoto »

ciao,

minä käytän vain crossi ja supermoto saappaita.
Niihin pitää hieman totutella ensin että ne löystyy sopivaksi.
Ja ostaessa pitää päästä kokeileen niinkun luistimia tai hiihtokenkiä.
Ei mun mielestä ole mitään eroa pitää kunnon saappaita vaikka maantielläkin ajas.. tai kahvilla kävis.
Sillon kun se jalka pitää sinne maahan laittaa, niin yleensä se sinne maahan tarpeesta tulee laitettua, ja sillon olis hyvä että se on hyvä ja tukeva.
Mulla on crossi AXOt tällä hetkellä, makso 140€.
Pohjaa pitää Motoradalla joskus uusia (ellei käytä Vibram paloja http://www.vibramrepair.com/it/html/home.htm)
tai sitten laitan seuraaviin Best Grip nastat. ( http://www.best-grip.com/sport_anticonsumo.htm )

Ei nuo kengät oo ollu vedenpitäviä kylläkään ,,, :wink:
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

950Tomi kirjoitti:Outo homma, nuo Stonet vaikuttivat ainakin messuilla erittäin tukevilta ja suojaavilta eikä ero oikeisiin crossisaappaisiin tuntunut isolta. Ainakin kaikkiin muihin messuilla silmiin osuneisiin saappaisiin nähden moninkerroin tukevampi, löystyvätkö ne sitten radikaalisti käytössä?
-Tomi
Moi,

Kyseiset kengät löstyvät varsin nopeasti ja on huomioitava, ettei ne ole varsinaiset enduro/crossikengät, vaan trialkengät.

Olen samaa mieltä että kengissä on huomattavia eroja ja itselleni on jostain syystä tullut päähän, että jos oikeasti haluaa hyvin suojaavat ja toimivat enduro/crossikengät on ikävä kyllä hankittava kohtuullisen arvokkaat Alpinestarit, joita onneksi saa myös ulkomailta.

Terveisin
Mika TA-91
FinMoto

Viesti Kirjoittaja FinMoto »

Falcon kengät ovat kyllä hienot ja kestävät.
Miten noita saa Suomessa ?
Täällä hinnat 200€ paikoilla.

http://www.giannifalco.com/uk/detail_pr ... 01&linea=4
paspit
Pyörä: BMW R1100GS Scrambler, ex- DR 650R

Viesti Kirjoittaja paspit »

Pari viikkoa sitten tuli Saksasta Alpinestarsin Vectorit. Vectoreita olin jo jonkun aikaa katsellut ja käynyt kokeilemassakin paikallisella jälleenmyyjällä. Syy miksi en tuolta paikalliselta myyjältä ostanut, oli hinta. Täällä olisin joutunut maksamaan ~360€, kun Saksasta tilaamalla postiennakolla hintaa kertyi kokonaisuudessaan 238€. :wink: Myyjänä mlol.de.
Saappaan mitoitus toimi ainakin minun kohdalla normaalisti, eli 43 jalkaan 43 saapas. Käyttökokemusta ei vielä ole, mutta semmoinen kutina on, että eiköhän noilla pärjäillä, käveleminenkin onnistuu kohtuu mukavasti.
Vastaa Viestiin