Rata-ajoista

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Rata-ajoista

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Vaikka tämä ei varmaan kaikkia nappularengasmiehiä kiinnosta niin kysyn kuitenkin.

Oletteko olleet kilparadoilla harjoittelemassa. Lähinnä mulla on mielessä asfalttiradat, mutta ehkä sitä löytyy jotain moto-crossratojakin, joissa voisi harjoitella.

Olin muutama vuosi sitten Touring Finlandian rata-ajoissa Ahvenistolla silloisella BMW R1150 R pyörällä ja kokemus oli hieno. Renkaat pitivät ihan ihmeesti reiluissa kanttauksissa. Ja vauhtia riitti. Tapit maassa.

Nyt ajattelin mennä Kemoraan ensi kesänä mun GS:llä. Sekin on aika mainio asfaltilla, nopeutta helposti 150Km/h jollain suoralla. Testasin joku aika siten 170 Km/h mittariin yhdellä soratiesuoralla. No, ei ehkä ollut ihan viisas teko. :oops: :oops: :oops: , vaikka tuntuma oli tosi hyvä.

Toi MP-tuki jotenkin listaa eri tapahtumia:

http://www.kokoontumisajot.com/rataajot.html

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Jukka
Site Admin
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Keskimallin tohtorilla en ole radalle ennättänyt ( liekö asiaakaan... ) mutta pikkutohtorilla kävin tornion sinänsä asiallisella motocross-radalla päristelemässä.

Hiton vaikeaahan se noin äkkiseltään on. Hyrrävoimien hallinnasta ei voi ekalla kerralla puhuakaan ja oikeassa asennossa (mies&kaasukahva) hyppyriin tulossa on lievästi toivomisen varaa...

Mutta enivei, käynyt olen ja kivaa oli! Pasi, jos oot kuulolla, käytäskö keväällä kimpassa kokeilemassa... ?
desmo
Pyörä: ADV

Viesti Kirjoittaja desmo »

Rata-ajoa olen muutaman kerran kokeillut Ahvenistolla, vaikka rata ei teräskaiteineen olekaan "se paras" vaihtoehto. Rata-ajossa on se hyvä puoli että mutka-ajoon tulee siellä ihan uusi tuntuma, joka säilyy myös arkiajossakin :wink:
"Kahviautomaatti valuttaa moottoriöljyä kuppiin ja päivä on muutenkin saranoiltaan"
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Kävin viime kesänä "kyykyttämässä" kyykkykuskeja Ahvenistolla :twisted:
Kevyellä KTM:llä katurenkain ajoin Ahvenistolla nopeammin kuin 1002cc Yamahalla aikoinaan, tai ainakin se tuntui siltä :wink:
Yksi ohittamani VFR-kuski kertoi takapyöräni menneen kurvissa luistossa, itse en kuitenkaan tuntenut luistelevani. Jalkatapin sain maahan minäkin 8). Seuraavassa pari kuvaa suoraan Muoviluodin serveriltä.

Kuva
Kuva

-Veijo-
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jukka, käydään vain joskus Kaakamossa. Joskus olen siellä yritellyt ajaa ja olen päässyt käsitykseen etten ehkä olekaan maailman huipputasoa motokrossissa :lol:

Radalla, joka on kulunut syville urille ja on pattinen kuin kelkkaura, on kyllä aloittelijan hankala ajaa.

Myöskin asvalttiradalla ajaminen kiinnostaa minua, erityisesti jos sais vaimolta lainaan r*kkösen.
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Veijo kirjoitti:Kävin viime kesänä "kyykyttämässä" kyykkykuskeja Ahvenistolla :twisted:
Heh, toi ylimmäinen kuva on hyvä ! :lol:
Kyllähän noi enskat on tosi nopeita mutkaisella radalla !
Tunne on mutkassa aika hurja kun saa enskan jalkatapin maahan.

Mitkä renkaat sulla oli alla ?
Dakarissa oli ensiasennusrenkaina Siracit ja ainakin niissä oli tosi hyvä pito asfaltilla. Oon onnistunut raapimaan jalkatappia asfalttiin myös TKC:lla (kaatumatta :roll: )
alepos
Pyörä: Wee-Strom

Viesti Kirjoittaja alepos »

Kävin viimekesänä katselemassa kaverin ajoa Porin Yyterin motocross-radalla. No, pitihän sitä itsekin DR:llä kokeilla, mutta nuo Michelin T66:t eivät hiekalla kovin hääviä pitoa tarjonneet, hyvä kun vauhtia potkimalla eteenpäin meni. :) Heti kun nuo misukat on vaihtokunnossa, ostan jotain karkeampaa kumia alle. Ajoin myös krossirenkaisella Husqvarna WR250:llä ja vehje "liisi" löysän hiekan päällä. Kyllä se <50kg painoerokin jossain tuntuu.

Oli muuten jotenkin nahkea olotila, kun itse patpatti radalla eteenpäin, niin kilpakuskit meni yläpuolelta ohi. :o
Veijo

Marko Hemmilä kirjoitti:Mitkä renkaat sulla oli alla ?
Dakarissa oli ensiasennusrenkaina Siracit ja ainakin niissä oli tosi hyvä pito asfaltilla. Oon onnistunut raapimaan jalkatappia asfalttiin myös TKC:lla (kaatumatta :roll: )
Renkaat olivat Maxxis ProMaxx 110/90-18 ja ProMaxx 3.00-21.

TKC 80 on todella hyvä yleisrengas, joka soveltuu pitkille retkille. Minulla oli KKKK:ssa TKC:t alla. Pääsääntöisesti ajan nykyään crossirenkailla. Ykkösuosikkini tällä hetkellä on hinnan ja ominaisuuksien puolesta Maxxis MaxxCross M7034/5 IT. Maxxiksen crossirenkaita ostaessa kannattaa huomata eri pinnoille tarkoitetut renkaat ja niitä vastaavat merkinnät. ST = Soft Terrain, IT = Intermediate Terrain ja HT = Hard Terrain. Tuota HT:ta voisi jossain vaiheessa kokeilla, tosin olen IT:hen tykästynyt. Se toimii niin pehmeässä kuin asvaltillakin hyvin. Huomattavasti paremmin kuin esim. Mitas C-08.
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

Porin Yyterin motocross-radalla on tullut ajeltua pojan RM 125:lla,
mutta TA:lla sitä en uskaltanut edes yrittää, vaikka alla oli uudet
TKC 80:set.

On se Yyterin hiekka niin hienoa ja upottavaa, ettei
TA:n painoisella pyörällä saa edes vauhtia, kun RM:llä kaatuu
takasuoralla niin silläkin on täys työ saada uudelleen vauhti.

Crossiradalla vasta huomaa kuinka heikot ajotaidot ittellä on,
mutta on se kivaa vaihtelua.

Happi
Ande749
Pyörä: 12GS

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Ohessa pari kuvaa Ahvenistolta loppukesällä 2001.
Liitteet
img030.jpg
(52.12 KiB) Tiedosto ladattu 221 kertaa
img031.jpg
(48.14 KiB) Tiedosto ladattu 242 kertaa
Veijo

Ande749 kirjoitti:Ohessa pari kuvaa Ahvenistolta loppukesällä 2001.
Näinhän se oli, että en ThunderAcella ohi päässyt ja Anssin perässäkin oli vaikea pysyä.

-Veijo-
Pekkavee

Tonne vois lähteä:

http://www.jmu.fi/tapahtumat/ajoleiri20 ... _2005.html

Sais kurvailla kauden alussa asfaltilla ihan kunnolla..

Pekka
:shock: :shock:
Pekkavee

desmo kirjoitti:Rata-ajoa olen muutaman kerran kokeillut Ahvenistolla, vaikka rata ei teräskaiteineen olekaan "se paras" vaihtoehto. Rata-ajossa on se hyvä puoli että mutka-ajoon tulee siellä ihan uusi tuntuma, joka säilyy myös arkiajossakin :wink:
Joo muistan Ahvenistolta ikävämmän tapauksen, jossa itsekin olin melkein mukana. Ja kaiteet olivat osa ongelmaa.

Joskus vuonna 1972. taisi olla kesäkuu, olimme lahtelaiset pyöräilijät Ahvenistolla harjoittelemassa. Mulla oli silloin T 500 Suzuki. Se kaksipyttyinen "MatkaJawa". Ajelimme porukassa ja mä olin jonon kärjessä. Kanttasin varikon ylämäkeen kaiken mitä T 500 Suzukilla pystyi ( ja sillähän pystyi, se oli tosi hyvä ajaa ). Just sama kaarre mihin toi Veijo tossa ekassa kuvassa kanttaa, Tapit maassa tottakai, ne osui siihen asfalttiin aina samassa kohdassa jossain mäen puolivälissä ja laahasi sitten ehkä 100 metriä. ( Kerran kyllä jalkateräkin tarttui sellaiseen betoniputkeen mitä siinä sisäkaarteessa oli. Nykäisi jalkaa pahemman kerran. Ne on varmaan poistettu siitä jo aikoja sitten.) Ihmettelin ylämäen jälkeen, kun ketään ei enää näkynyt peileissä. Mun takana ajoi sellainen vesipyssy Suzuki 750 kuutioinen. En enää muista tyyppimerkintää. Se oli kanssa kantannut vasempaan ylämäkeen samaa vauhtia kuin minä, mutta ilmeisesti leveä moottori oli osunut asfalttiin ja pyörä alta. Kuski ja pyörä kaiteisiin ja ambulanssi paikalle.

Että semmoinen tapaus. Kaveri ei varmaan ollut vielä tietoinen ko. pyörän rajoituksista.

En kyllä sen jälkeen mielelläni ajele teräskaiteisia ratoja, vaikka Ahvenistolla olen ollutkin uudestaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Vastaa Viestiin