Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja jaa »

Oli sen verran tiukassa oma hylsy, ettei auttanut mitkään keksinnöt. Kävin paikallisessa KTM-kaupassa ja lainasivat ystävällisesti omaa hylsyä. Tilasin samalla oman. Kunnon työkalut, niin hommakin on puolet helpompaa. Ei tartte taistella.
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Paljonko hylsy KTM-kaupassa maksoi? Kysyin aikoinaan yhdestä kaupasta, ja vastaus oli jotain tyyliin "Aika kalliiksi se tulee. Pojat rälläköivät ohuemmiksi noita normaaleja hylsyjä." Eli en saanut mokomaa :roll:
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja jaa »

En tiedä hintaa, en kysynyt. Sitten näkee kun tulee. Oli se vaan sen verran hyvä ja helppokäyttöinen, että kyllä siitä sen viitsii maksaa. Ei tuo kauppias enää minulta mitään kysele kun tilaan osia. Jo 2,5k€ olen kauppaan kantanut, niin ymmärtää vissiin yskän.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Tase »

Jos mp:ssä ei ole valokatkaisijaa, vaan ainoastaan lyhyet/pitkät -vaihdin, milloin siinä on parkit päällä?
Avatar
Raimo
Viestit: 1276
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Parkeille on tällöin oma asentonsa virtalukon kautta. Ainakin 80-luvun bemuissa on niin :)
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
mek
Viestit: 2693
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja mek »

Ja R1200GS:ssä parkit ovat päällä kun virta on päällä, mutta moottori ei ole käynnissä, ajovalot syttyvät vasta käynnistyksen jälkeen. Parkit saa jäämään päälle, vaikka virran sammuttaisikin, seruraavasti:
Pysäköintivalon kytkeminen päälle
Katkaise sytytysvirta.
Heti sytytysvirran katkaisun jälkeen pidä vasemman suuntavalon katkaisin 1 painettuna.
Pysäköintivalo kytkeytyy päälle.

Pysäköintivalon kytkeminen pois
Kytke ja katkaise sytytysvirta.
Pysäköintivalo on kytketty pois päältä.
edit, jee, tuhannes viesti tälle foorumille :lol:
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Tase »

mek kirjoitti:Ja R1200GS:ssä parkit ovat päällä kun virta on päällä, mutta moottori ei ole käynnissä, ajovalot syttyvät vasta käynnistyksen jälkeen.
Eli parkit palaa kun virran kääntää päälle, ja ajovalot syttyy kun kone käynnistyy. Entäs sitten jos kesken ajon kone sammuu, sammuuko myös ajovalot?
(Bemarille tämä tilanne on tietenkin täysin teoreettinen :mrgreen: )
Minulle on muutaman kerran sattunut että pyörä on kesken ajon sammunut ja valot myös samantien. Silloin yritetään muistella miten se edessä oleva pätkä oikein menikään...
Kaj
Viestit: 99
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2013 10:35 pm
Pyörä: 2013 GS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Kaj »

Tekeekö muiden Garmin sitä, että kun sammuttaa esim. huoltiksella mopon, niin käynnistyksen jälkeen ei navikointi enää jatku?
- Gössi -
JMN
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 10:48 pm
Pyörä: 250 Rally
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja JMN »

JMN kirjoitti:ONGELMA

Etuputket on "vinossa" kun pyörä menee suoraan. Eli siis kun ajaa suoraan yläkolmio ja siis ohjaus on kääntyneenä aavistuksen oikealle.

Taustatietoa
- takarengas ei ole vinossa, mitattu suoruus svingin akselista taka-akseliin. heitto on millin luokkaa. (aiheuttaisiko muutenkaan em. ongelmaa? En tiedä mutta epäilen että voisi)
-toinen etuputki on ylökolmiosta mitattuna pari milliä korkeammalla kuin toinen MUTTA ei niin tarkalla mittauksellä näyttäisi että alakolmiosta etuputken alapäähän on molemmilla puolilla sama mitta...
- pyörä ei vetele, puolla tai lonksu ja ohjaus toimii jouhevasti
- kyseessä Tenere 660Z
- yläkolmio otettu talvella irti ohjauslaakereiden rasvauksen ajaksi

Voi olla ja on mun mielestä todennäköistä että putket on ollu samanverran erikorkeudella jo ennen yläkolmion irroitusta. Kun alakolmiota ei ole otettu irti, niin en millään usko että putket olisi voinu siirtyä varsinkin kun alakolmio on ollut momentissa koko ajan.

Voi myös olla että ohjaus on ollu vinossa jo aiemmin ja en vain ole huomannu asiaa.

Yläkolmiota ei mun mielestä millään ilveellä voi saada asennettua vinoon (edes minä), joten se ei kai ole osa varsinaista ongelmaa? Yläkolmio kun laitetaan ensin momenttiin ohjausakselin isolla pultilla jonka jälkeen vasta kiristetään liukuputkia puristavat pultit. Lisäksi jos yläkolmio olisi vinossa suhteessa ohjausakseliin, niin olettaisin myös ohjauksen tahmaavan jollakin tapaa.

Voi myös olla että putkien eri korkuisuus on vaan visuaalinen juttu. Voihan olla että yläkolmio ei ole millilleen symmetrinen kun se on tuollainen pyöreäreunainen valukappale ja putket vaan näyttää olevan eri pari milliä korkeudella.

TYHMIÄ KYSYMYKSIÄ
- mitä nyt kuuluu tehdä ja missä järjestyksessä vai onko tämä luokkaa unohda ja aja vaan?
- Jos otan etuputket irti niin millä perkuleella ne saa suoraan (siis muutenkin kuin korkeussuunnassa) vai suoristaako etupyörän akseli ne automaagisesti?
- voiko etujarrujen hienoinen laahaaminen liittyä jotenkin siihen että putket on eri korkeudella Kaikissa aikaisemmissakin pyörissä ne on tosin enemmän tai vähemmän rahissut kun etupyörää on vapaana pyöritellyt.
Kaikenlaiset temput tehty, mikään ei auttanu -> Vielä yksi tsekkaus takarenkaan suoruuteen. Vinossahan se. *speden otsaläpsy* :oops:
Avatar
Mobbis
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Touko 07, 2010 6:34 pm
Pyörä: Husse
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Mobbis »

Minä oon pitkään arponu eli lähes jokakerta kaasaria avatessa, että miksi siellä ne ruuvit on niitä pirun messinki ruuveja jotka sillee kivasti muljaantuu yleensä ja saa tehä oman kannan.
Avatar
Jokke Espoosta
Viestit: 744
Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Pyörä: Poljettava
Paikkakunta: Häme

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

Mobbis kirjoitti:Minä oon pitkään arponu eli lähes jokakerta kaasaria avatessa, että miksi siellä ne ruuvit on niitä pirun messinki ruuveja jotka sillee kivasti muljaantuu yleensä ja saa tehä oman kannan.
Olisko siksi että kun on oletettavaa että sitä joudutaan purkamaan ja aukomaan ja halutaan välttää ettei kierretä jenkoja paskaksi itse kaasarista? Eli tehdään ruuvit sen verran pehmeämmästä aineesta että varmasti hajoaa ennen kierteitä. Etenkin kun on oletettavaa että kaasaria joudutaan aukomaan muutaman kerran ajopelin eliniän aikana. Parempaakaan selitystä en nyt keksi, mutta kieltämättä tuntuvat olevan lähes poikkeuksetta messinkiä.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Reissumies
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Touko 14, 2013 6:27 pm
Pyörä: BMW F 650 GS
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Reissumies »

Morot kaikille lukijoille!
Olen vast'ikään hankkinut ensimmäisen moottoripyöräni ja tästä kaikesta innostuneena liityin hienoon Kurapyöräilijotten foorumiin!
Jotenkin vahingossa eksyin juuri minulle passeliin kerhoon, kun huomasin tuon tyhmien kysymysten kerhon. ! :wink:
Kaveri tuos kyseli, että onko pyöräni moottori Rotaxin ja mie sitä siin sit itsekkin ihmettelin ja nyt tiedosta viisastuneena päätin kysyä itseäni kokeneemmilta kuljettajilta! Eli pyöräni on BMW F 650 GS vm.2002. So! Mistä ja mihin asti näitä kuulema väkivahvoja moottoreita on valmistettu?
Harri Hemmilä
Viestit: 1233
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: RT
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Reissumies kirjoitti:Morot kaikille lukijoille!
Olen vast'ikään hankkinut ensimmäisen moottoripyöräni ja tästä kaikesta innostuneena liityin hienoon Kurapyöräilijotten foorumiin!
Jotenkin vahingossa eksyin juuri minulle passeliin kerhoon, kun huomasin tuon tyhmien kysymysten kerhon. ! :wink:
Kaveri tuos kyseli, että onko pyöräni moottori Rotaxin ja mie sitä siin sit itsekkin ihmettelin ja nyt tiedosta viisastuneena päätin kysyä itseäni kokeneemmilta kuljettajilta! Eli pyöräni on BMW F 650 GS vm.2002. So! Mistä ja mihin asti näitä kuulema väkivahvoja moottoreita on valmistettu?
Onneksi olkoon hyvästä valinnasta :)
Yksisylinterisessä Gessussa on Rotaxin moottori.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja juhap »

mites ku darra kostuttaa tulupat aika heleposti... joten mielessä kävi että mun hatusta heittämä neulan korkeus ei olekkaa ihan kohillaan... eli pitäs puottaa bensapintaa... mutta nostanko vai laskenko neulaa?

nimim mäkilähdöllä tartattu :D
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Jarno »

juhap kirjoitti:mites ku darra kostuttaa tulupat aika heleposti... joten mielessä kävi että mun hatusta heittämä neulan korkeus ei olekkaa ihan kohillaan... eli pitäs puottaa bensapintaa... mutta nostanko vai laskenko neulaa?

nimim mäkilähdöllä tartattu :D
Kumpaan neulaan arvoi sen korkeuden?
Luistissa olevaan joka ei tyhjäkäynnillä taida pahemmin osallistua seoksen annosteluun, vai neulaventtiiliin joka kohon liikuttamana pitää bensan pinnan kohokammiossa suht vakiona?
Vastaa Viestiin