Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 817
- Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
- Paikkakunta: Rauma
Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
Oli sen verran tiukassa oma hylsy, ettei auttanut mitkään keksinnöt. Kävin paikallisessa KTM-kaupassa ja lainasivat ystävällisesti omaa hylsyä. Tilasin samalla oman. Kunnon työkalut, niin hommakin on puolet helpompaa. Ei tartte taistella.
- rainerb
- Viestit: 2633
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
- Pyörä: AT RD07a + ST1100
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
Paljonko hylsy KTM-kaupassa maksoi? Kysyin aikoinaan yhdestä kaupasta, ja vastaus oli jotain tyyliin "Aika kalliiksi se tulee. Pojat rälläköivät ohuemmiksi noita normaaleja hylsyjä." Eli en saanut mokomaa
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
-
- Viestit: 817
- Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
- Paikkakunta: Rauma
Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
En tiedä hintaa, en kysynyt. Sitten näkee kun tulee. Oli se vaan sen verran hyvä ja helppokäyttöinen, että kyllä siitä sen viitsii maksaa. Ei tuo kauppias enää minulta mitään kysele kun tilaan osia. Jo 2,5k€ olen kauppaan kantanut, niin ymmärtää vissiin yskän.
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
Jos mp:ssä ei ole valokatkaisijaa, vaan ainoastaan lyhyet/pitkät -vaihdin, milloin siinä on parkit päällä?
- Raimo
- Viestit: 1276
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
Parkeille on tällöin oma asentonsa virtalukon kautta. Ainakin 80-luvun bemuissa on niin
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
Ja R1200GS:ssä parkit ovat päällä kun virta on päällä, mutta moottori ei ole käynnissä, ajovalot syttyvät vasta käynnistyksen jälkeen. Parkit saa jäämään päälle, vaikka virran sammuttaisikin, seruraavasti:
edit, jee, tuhannes viesti tälle foorumillePysäköintivalon kytkeminen päälle
Katkaise sytytysvirta.
Heti sytytysvirran katkaisun jälkeen pidä vasemman suuntavalon katkaisin 1 painettuna.
Pysäköintivalo kytkeytyy päälle.
Pysäköintivalon kytkeminen pois
Kytke ja katkaise sytytysvirta.
Pysäköintivalo on kytketty pois päältä.
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
Eli parkit palaa kun virran kääntää päälle, ja ajovalot syttyy kun kone käynnistyy. Entäs sitten jos kesken ajon kone sammuu, sammuuko myös ajovalot?mek kirjoitti:Ja R1200GS:ssä parkit ovat päällä kun virta on päällä, mutta moottori ei ole käynnissä, ajovalot syttyvät vasta käynnistyksen jälkeen.
(Bemarille tämä tilanne on tietenkin täysin teoreettinen )
Minulle on muutaman kerran sattunut että pyörä on kesken ajon sammunut ja valot myös samantien. Silloin yritetään muistella miten se edessä oleva pätkä oikein menikään...
Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
Tekeekö muiden Garmin sitä, että kun sammuttaa esim. huoltiksella mopon, niin käynnistyksen jälkeen ei navikointi enää jatku?
- Gössi -
Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
Kaikenlaiset temput tehty, mikään ei auttanu -> Vielä yksi tsekkaus takarenkaan suoruuteen. Vinossahan se. *speden otsaläpsy*JMN kirjoitti:ONGELMA
Etuputket on "vinossa" kun pyörä menee suoraan. Eli siis kun ajaa suoraan yläkolmio ja siis ohjaus on kääntyneenä aavistuksen oikealle.
Taustatietoa
- takarengas ei ole vinossa, mitattu suoruus svingin akselista taka-akseliin. heitto on millin luokkaa. (aiheuttaisiko muutenkaan em. ongelmaa? En tiedä mutta epäilen että voisi)
-toinen etuputki on ylökolmiosta mitattuna pari milliä korkeammalla kuin toinen MUTTA ei niin tarkalla mittauksellä näyttäisi että alakolmiosta etuputken alapäähän on molemmilla puolilla sama mitta...
- pyörä ei vetele, puolla tai lonksu ja ohjaus toimii jouhevasti
- kyseessä Tenere 660Z
- yläkolmio otettu talvella irti ohjauslaakereiden rasvauksen ajaksi
Voi olla ja on mun mielestä todennäköistä että putket on ollu samanverran erikorkeudella jo ennen yläkolmion irroitusta. Kun alakolmiota ei ole otettu irti, niin en millään usko että putket olisi voinu siirtyä varsinkin kun alakolmio on ollut momentissa koko ajan.
Voi myös olla että ohjaus on ollu vinossa jo aiemmin ja en vain ole huomannu asiaa.
Yläkolmiota ei mun mielestä millään ilveellä voi saada asennettua vinoon (edes minä), joten se ei kai ole osa varsinaista ongelmaa? Yläkolmio kun laitetaan ensin momenttiin ohjausakselin isolla pultilla jonka jälkeen vasta kiristetään liukuputkia puristavat pultit. Lisäksi jos yläkolmio olisi vinossa suhteessa ohjausakseliin, niin olettaisin myös ohjauksen tahmaavan jollakin tapaa.
Voi myös olla että putkien eri korkuisuus on vaan visuaalinen juttu. Voihan olla että yläkolmio ei ole millilleen symmetrinen kun se on tuollainen pyöreäreunainen valukappale ja putket vaan näyttää olevan eri pari milliä korkeudella.
TYHMIÄ KYSYMYKSIÄ
- mitä nyt kuuluu tehdä ja missä järjestyksessä vai onko tämä luokkaa unohda ja aja vaan?
- Jos otan etuputket irti niin millä perkuleella ne saa suoraan (siis muutenkin kuin korkeussuunnassa) vai suoristaako etupyörän akseli ne automaagisesti?
- voiko etujarrujen hienoinen laahaaminen liittyä jotenkin siihen että putket on eri korkeudella Kaikissa aikaisemmissakin pyörissä ne on tosin enemmän tai vähemmän rahissut kun etupyörää on vapaana pyöritellyt.
Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
Minä oon pitkään arponu eli lähes jokakerta kaasaria avatessa, että miksi siellä ne ruuvit on niitä pirun messinki ruuveja jotka sillee kivasti muljaantuu yleensä ja saa tehä oman kannan.
- Jokke Espoosta
- Viestit: 744
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
- Pyörä: Poljettava
- Paikkakunta: Häme
Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
Olisko siksi että kun on oletettavaa että sitä joudutaan purkamaan ja aukomaan ja halutaan välttää ettei kierretä jenkoja paskaksi itse kaasarista? Eli tehdään ruuvit sen verran pehmeämmästä aineesta että varmasti hajoaa ennen kierteitä. Etenkin kun on oletettavaa että kaasaria joudutaan aukomaan muutaman kerran ajopelin eliniän aikana. Parempaakaan selitystä en nyt keksi, mutta kieltämättä tuntuvat olevan lähes poikkeuksetta messinkiä.Mobbis kirjoitti:Minä oon pitkään arponu eli lähes jokakerta kaasaria avatessa, että miksi siellä ne ruuvit on niitä pirun messinki ruuveja jotka sillee kivasti muljaantuu yleensä ja saa tehä oman kannan.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti Touko 14, 2013 6:27 pm
- Pyörä: BMW F 650 GS
- Paikkakunta: Nokia
Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
Morot kaikille lukijoille!
Olen vast'ikään hankkinut ensimmäisen moottoripyöräni ja tästä kaikesta innostuneena liityin hienoon Kurapyöräilijotten foorumiin!
Jotenkin vahingossa eksyin juuri minulle passeliin kerhoon, kun huomasin tuon tyhmien kysymysten kerhon. !
Kaveri tuos kyseli, että onko pyöräni moottori Rotaxin ja mie sitä siin sit itsekkin ihmettelin ja nyt tiedosta viisastuneena päätin kysyä itseäni kokeneemmilta kuljettajilta! Eli pyöräni on BMW F 650 GS vm.2002. So! Mistä ja mihin asti näitä kuulema väkivahvoja moottoreita on valmistettu?
Olen vast'ikään hankkinut ensimmäisen moottoripyöräni ja tästä kaikesta innostuneena liityin hienoon Kurapyöräilijotten foorumiin!
Jotenkin vahingossa eksyin juuri minulle passeliin kerhoon, kun huomasin tuon tyhmien kysymysten kerhon. !
Kaveri tuos kyseli, että onko pyöräni moottori Rotaxin ja mie sitä siin sit itsekkin ihmettelin ja nyt tiedosta viisastuneena päätin kysyä itseäni kokeneemmilta kuljettajilta! Eli pyöräni on BMW F 650 GS vm.2002. So! Mistä ja mihin asti näitä kuulema väkivahvoja moottoreita on valmistettu?
-
- Viestit: 1233
- Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
- Pyörä: RT
- Paikkakunta: Ylivieska
Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
Onneksi olkoon hyvästä valinnastaReissumies kirjoitti:Morot kaikille lukijoille!
Olen vast'ikään hankkinut ensimmäisen moottoripyöräni ja tästä kaikesta innostuneena liityin hienoon Kurapyöräilijotten foorumiin!
Jotenkin vahingossa eksyin juuri minulle passeliin kerhoon, kun huomasin tuon tyhmien kysymysten kerhon. !
Kaveri tuos kyseli, että onko pyöräni moottori Rotaxin ja mie sitä siin sit itsekkin ihmettelin ja nyt tiedosta viisastuneena päätin kysyä itseäni kokeneemmilta kuljettajilta! Eli pyöräni on BMW F 650 GS vm.2002. So! Mistä ja mihin asti näitä kuulema väkivahvoja moottoreita on valmistettu?
Yksisylinterisessä Gessussa on Rotaxin moottori.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
mites ku darra kostuttaa tulupat aika heleposti... joten mielessä kävi että mun hatusta heittämä neulan korkeus ei olekkaa ihan kohillaan... eli pitäs puottaa bensapintaa... mutta nostanko vai laskenko neulaa?
nimim mäkilähdöllä tartattu
nimim mäkilähdöllä tartattu
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.
Kumpaan neulaan arvoi sen korkeuden?juhap kirjoitti:mites ku darra kostuttaa tulupat aika heleposti... joten mielessä kävi että mun hatusta heittämä neulan korkeus ei olekkaa ihan kohillaan... eli pitäs puottaa bensapintaa... mutta nostanko vai laskenko neulaa?
nimim mäkilähdöllä tartattu
Luistissa olevaan joka ei tyhjäkäynnillä taida pahemmin osallistua seoksen annosteluun, vai neulaventtiiliin joka kohon liikuttamana pitää bensan pinnan kohokammiossa suht vakiona?