maalit pois muoviosista ?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
kurapyörä
Viestit: 1534
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 12:32 pm
Pyörä: Africa twin 750
Paikkakunta: Teisko

maalit pois muoviosista ?

Viesti Kirjoittaja kurapyörä »

kertokaas te nyt joilla on kokemusta millä saisi noi vanhat (uudet maalatut)maalit pois muoviosista :?: kun joku älykääpiö on mennyt maalaamaan noi muoviosat ja on menny päin persettä koko homma :!: :evil: eli nyt tarvisi saada pois toi maali minkä joku on mennyt maalaamaan ja alkuperäinen maali tilalle mikä on maalatun alla
Avatar
Lakupilotti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
Pyörä: Laku
Paikkakunta: Päntäne

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

moro,

Tästä oli joskus juttua:http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=761

Pensalla ainakin lähti Lakun käsisuojista maalit hyvin.

Make & Laku
Ylimatti
Viestit: 660
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Asetoni on turvallisempaa kuin pensa. Mutta sillä lähtee kaikki.
Taas menossa jonnekin...
Ola
Viestit: 302
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 11:58 pm
Pyörä: KTM 790 ADV-R & RD-07A
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Ola »

Saattaapi asetonia käytettäessä muovi ottaa melkoisesti damagea, joten ei välttämättä ole kovin hyvä idis.
Avatar
Lakupilotti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
Pyörä: Laku
Paikkakunta: Päntäne

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Ylimatti kirjoitti:Asetoni on turvallisempaa kuin pensa. Mutta sillä lähtee kaikki.
Juu, asetoniin liukeaa koko muovilärpäke (maalia erottelematta), jos sattuu olemaan aabeeässää, kuten mopossa usein. Muistelisin muuten, että Lakun käsisuojien maali ei liuennut asetonillakaan. Ei sitä menovettä tokikaan pidä juoda tai hengittää, kuten ei myöskään asetonia, tärpättiä, tinneriä, ksyleeniä, maalinpoistoainetta, jarrunestettä tai jarrujen puhdistusspräytä.

Kokeilin noita kaikkia, mutta ainut, mikä tehosi hyvin tehtyyn ja pohjustettuun maalaukseen, oli tuo pa:ssa liottaminen. Jollain muulla muovi- tai maalilaadulla voivat toki paremmin toimia muut konstit.

On se joskus yllättävää, millä mikäkin sotku irtoaa. Takanluukuista yritettiin nokea pois tuloksetta vaikka millä konstilla, mutta lopulta lääkkeeksi osoittautui tavallinen mäntysuopa, jolla noki irtosi kertapyyhkäisyllä...

Make & Laku
Ylimatti
Viestit: 660
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Joo, ei pitäisi puhua tai kirjoittaa jos on muissa maailmoissa (EN ollut kännissä - tällä kertaa). Viinakin on hyvä liuotin, mutta ei oikein hyvä maalien kanssa. Asetoni tosiaankin sulattaa monia muoveja - ajattelinkin tuossa vain käyttäjäturvallisuutta (puolustuspuhe).
Yleensäkin muovien kanssa on syytä olla varovainen - ne kun synnyttävät hangattaessa staattista sähköäkin, joka yhdessä liuotinhuurujen kanssa ei sekään ole kovin mukava yhdistelmä - voipi kulmakarvat kärähtää...
Liuottaminen kannattaa, jos on aikaa. Monella sitä näin "talvella" on, jos mopo seisoo ajamattomana.

Takan luukkuihin muuten kannattaa kokeilla myös vanhaa konstia: sanomalehti ja tuhkaa (ei nokea): Vähän kun kostuttaa sanomalehteä, kuopaisee pesästä tuhkaa ja sillä pyöräyttää luukun lasia, niin pitäisi tulla puhdasta.

Hyvä kun olette tarkkana täällä! :shock:
Taas menossa jonnekin...
Vastaa Viestiin