Customista enskaan, auttakaaa

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

tincan

Customista enskaan, auttakaaa

Viesti Kirjoittaja tincan »

Tervehdys,
tilanne on seuraava: customista pitäs päästä eroon ja alle pitäis saada enska. Tarkotuksena olis löytää sopiva enska "sekakäyttöön" (alle 650 cc ja alle 5000 e).

Olen Hondamiehenä kattellu Transua ja Domia. Kummastakin löytyy hyvät sivut, mutta sellasta sivua en oo löytäny, missä ois noitten keskinäinen vertailu. Laittakahan asiasta tietävät jotain faktaa pöytään (ruutuun).

Muistakin enskoista kaivataan tietoa/suositteluja. :D

Mitkä on sellaset asiat mitä kannataa ottaa huomioon ekan enskan hankinnassa :?:

Siis tuleva enskamies odottelee kaikenlaista tietoa enskoista.
Kiitokset etukäteen.
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Heippa

Ja tervetuloa enskaporukkaan.
Mä en noista Hondista niin paljon tiedä, mutta täältä löytyy varmasti Hondamiehiä, jotka kertoo sulle kaiken tarvittavan.

Mulla on ollut eka enska (BMW R1100 GS ) reilun viikon ja olen sillä pörrännyt yli 2000 km, josta noin 800 km soralla ja savella. Tosi riemastuttavaa hommaa.

Mä olen saanut näiltä sivuilta kahdessa viikossa tosi paljon neuvoja ja ohjeita ja erinomaisen karttatelineenkin värkkäsin täältä saamieni ohjeiden mukaan.

Mukava sivu ensi kesän suunnittelua varten on vaikka:
www.allroadtour.fi . Sinne voisi lähteä.
:D :D

Ei muuta kuin täysillä mukaan.

Pekka
:shock: :shock:
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Hmm..Pekkaveetä pidän konkarienskana itteeni verrattuna, mutta olen sivuista samaa mieltä: Täältä kyllä tietoa löytyy!

Olen tämän kesän ajellut Suzuki DR 650SE ysikuutosen kanssa. Pääosin kylläkin (auts, kehtaanko täällä myöntää :oops: ?) pikiteitä. Pisin reissu oli 12 päivää Pohjois-Norjaan ja tavarat mahtui bodybagiin ja reppuun. Sorateillä on mun mielestäni hyvä pyörä ajaa, mutta varmasti parempi oikeilla nappulakumeilla.
Yksinkertainen pyörä yksinkertaiselle ihmiselle, niinkuin olen tavannut sanoa.
Kehuin siis omaani; hondasta en tiedä vaikka transusta olen aikanaan paljon haaveillutkin.

Mietin muuten tässä miksei eräässä liikkeessä koko kesän maannut KLR 500 mene kaupaksi. Pyörässä ei pitäisi olla mitään vikaa. Vai onko jollain joku tyyppivika tms tiedossa tuosta Kawasta?

Ja se ART on kyllä haaveena...
Taas menossa jonnekin...
Pekkavee

Ylimatti kirjoitti:Hmm..Pekkaveetä pidän konkarienskana itteeni verrattuna, mutta olen sivuista samaa mieltä: Täältä kyllä tietoa löytyy!...
Vai konkarienska. :oops: :oops:
Olen ihan otettu, mutta oikeasti olen ihan noviisi.
Ei nyt yksi viikonlopunreissu tee kenestäkään konkaria.

Pekka
:shock: :shock:
Ylimatti

Heh, no ollaan sitten noviiseja molemmat :) !
Ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltä... :wink:
Taas menossa jonnekin...
Pekkavee

No enhän mä mieltä pahoittanut.
Olin vaan aika yllättynyt että meikäläistä noteerataan jo konkarienskaksi vaikka mulla on ollut pyörä vasta vähän yli viikon.

Nuorena kundina ajelin kyllä ympäri Eurooppaa, mutta silloin ei ollut enduroa alla.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Jukka
Site Admin
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Viesti:

Re: Customista enskaan, auttakaaa

Viesti Kirjoittaja Jukka »

tincan kirjoitti:Olen Hondamiehenä kattellu Transua ja Domia. Kummastakin löytyy hyvät sivut, mutta sellasta sivua en oo löytäny, missä ois noitten keskinäinen vertailu.

Mitkä on sellaset asiat mitä kannataa ottaa huomioon ekan enskan hankinnassa :?:
Olet varmaankin tutustunut Raimon sivuihin?
http://www.finnbike.com/matkaendurot/
Siellä on ainaski Domista juttua ja enduron iloista yleensä, sekä paljon kuvamateriaalia ja reissutarinoita. Vertailua ei kyllä Transua vasten löydy...
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Itse ostin ensimmäisen enskani 2001, F650GS Dakar. Oon ollut pyörään tyytyväinen, helppo ajaa, huollot voi tehdä itse. Pyörä sopii pidemmälle matkalle ja snagarilla pyöriskelyyn (vaikken suosittele tuota snagarilla pyöriskelyä kun jossain kaukana hukassa on paljon hauskempaa...) :P

KLR650 voi olla helppo ja kohtuu hintainen aloittelu pyörä, yksinkertainen tekniikka ja luotettavakin pitäisi olla. Domi näyttää olevan ainaskin Oulun seudulla todella suosittu pyörä, Jukka tuossa aikaisemmin mainitsikin että käy kurkkaan Raimon sivut.

Lisäisin vielä sellaisen asian, että jos (eipäs ko kun) menet soralle ja poluille ajelemaan niin hanki ensimmäiseksi kunnon tukevat saappaat. Ei mitään touring saappaita vaan kunnon tukevat enduro tai crossi saappaat ! On meinaan itelläni noi kunnon saappaat pelastaneet nilkat lukemattomat kerrat.

Nykyisin pidän tuolla sorateillä ajellessani erillisiä polvi- ja kyynärsuojia ja crossihaarniskaa... (ei uskalla enää ajaa ilmankaan)

Lisäksi muista, silloin kun alkaa tuntua että tämähän menee hyvin niin on parempi hiljentää vauhtia...

Lopuksi vielä että se ensimmäinen naarmu tuntuu pahalta ja sen jälkeen ne ovat vain hauskoja muistoja !!!
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

Transun ja Domin vertailu olisi tietenkin helpointa, jos pääsis
ajaan pyöriä samoilla reiteillä.
Se kumpi on sopivampi riippuu millaisilla reiteillä ja kuormilla
haluaa ajaa.
Itse olen ajellut TA:lla pari kautta (n.30 tkm) erilaisilla alustoilla ja ollut
tyytyväinen. ART:lla pärjäs hyvin, vaikka off road osuudella
tehtiin täyskäännös (eka partio siellä).
TA:lla onnistui IBA:n SS1000:kin helposti, ei ongelmia.
Domi päihittää TA:n, kun reittit vaikeutuu.

Happi
tincan

Kiitokset vastauksista,
vielä noista huolloista ja kustannuksista.

Minkälaiset on DR 650 ja KLR650 huoltovälit :?:

Onko siis keskimäärin enskassa tiheämmät huolovälit kuin muunlaatuisissa mopoissa, ainakin Domissa on aika tiheä :?:

Domi on siis Transuun verratuna "kovempi" maastossa, mutta miten sillä luonnistuu matka-ajo :?:

Sitte vielä noista suojista. Tossa olikin jo juttua, mutta tarvitseeko crossihaarniskan lisäksi käyttää sellasta selkäpanssaria esim. Dainese :?:

Nyt käytän ajomonoina LJK maihareita, jos ne kestää lentokoneesta hyppäämisen ni kai ne sit kestää mopolla ajelun :lol: :lol: :lol:

Ja sit vielä mikä on toi ART :?:
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Itsellä crossihaarniskassa on suojat olkapäille, rinnalle ja selälle, joten en tarvitse erillistä selkäsuojaa.

Kengistä, mainitsin noi crossi kengät sen vuoksi että ne ovat jäykät nilkasta, sitten kun on paha paikka ja pitää ottaa jalalla maasta tukea ei nilkka pääse taipumaan. Sekä tärkeää myöskin jalan kannalta on se että tuolla soralla lentää välistä tosi isoja kiviä varpaisiin ja sääriin...

Osa ajaa touring saappailla osa crossi kengilla, itse olen todennut crossi saappaat omaan käyttööni parhaimmiksi (työmatkat ajan kylläkin normaaleilla ajosaappailla).

Sitten ajan kanssa selviää, minkälaisesta ajosta tykkää, toiset ajelee isompia sorateitä ja toiset umpisuossa. :wink:

Todennäköisesti pyörässäkin käy sillä tavalla että aluksi pyörä tuntuu hyvältä, mutta jossain vaiheessa huomaa että esim kevyempi olisi hauskempi tai isompi kävisi paremmin matka-ajoon... Tuollainen 650 on hyvä kompromissi.

Matka-ajo ? Onko se 500km vai 5000km ? Sehän on vian luonteenlaadusta kiinni. Porukka ajelee tosi pitkiä matkoja DR350:lläkin :D
tincan

Ok,
suurimmaksi osaksi ajo on ja tulee olemaan ihan työmatkaa, mutta jos jatkossa pyörä mahdollistaa ajon pikitien ulkopuolellakin ni aina vaan paranee. Mutta olipa tossa puhetta rautaperseajostakin.. Enska ei oo vissiin ensisijaisesti suunnattu tollaseen ajoon, mutta niinku sanoit ni se on luonteesta kiinni.

Kuinka moni on ajanut rautaperseajon enskalla :?: :?:
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Ite ajoin SS1000 F650GS Dakarilla 2-päällä vaimon kanssa :D
Matkaa tuli 1100mailia 22 tunnissa
Ylimatti

DR650:n huoltovälit on kirjan mukaan vähän hommasta riippuen 6000km. Ilmanputsarilla varmasti pitää olla lyhyempi? Eiköhän se ole ajosta kiinni kuinka usein sitäkin pesee; pölyävillä poluilla hurjaillessa varmaan olis hyvä pestä "vähän väliä"?

Minustakin jo tuntuu että tuo pyörä on kompromissi mulle. Maastoon pääsee haluttaessa ja tietä voi ajella kun ei tuulta pelkää. Vaikka näillä mun haukoilla ei kyllä moto pysy pystyssä jos se lähtee äkkiä kaatumaan ja tuntuu että olis vähän helpompaa opetella polkuajoa jollain köykäisemmällä pyörällä. Mut en nyt kuitenkaan vaihda!

Olen itsekin joskus vähän miettinyt noita matka-ajoja. Joskus on tuntunut että 150 km on liikaa ja hulluin päivä oli pohjoisen matkalla vajaa 700 km. Sussun satulalla se on meinaan ainakin mun persauksille aika touhua. Rautapersettä varten olen kyllä ajatellut jotain lisätoppausta satulaan tunkea... Kai sen voi tohtorillakin ajaa... :?:
Taas menossa jonnekin...
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

Ja sit vielä mikä on toi ART
ART tietoa löytyy http://www.allroadtour.fi/
joka on linkitettynä tuolla aikaisemmissa viesteissä.

Maiharit ei kyllä vastaa crossisaappaita. Huomaat kyllä,
kun laitat crossisaappaat jalkaan, mutta kun pitää jalat
tapeilla niin kyllä maihareilla ajelee.

Happi
Vastaa Viestiin