Neuvoja ensimmäisen enskan ostoon

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

0LL1
Pyörä: XT660R+Explorer XC

Neuvoja ensimmäisen enskan ostoon

Viesti Kirjoittaja 0LL1 »

Viimeiset vuodet olen ajellut päällysteteillä matkapyörällä (Pan Europe) enkä ole sitä pois jättämässä, mutta välillä kyllä pitäisi päästä soralle ja ehkä jollekkin kovapohjaiselle metsäpolullekkin.
Ikää on vain 46 vuotta, mutta lisää tulee kunhan ehtii. Painoa tuplasti eli n. 90. Sitä ei tarvitsisi yhtään lisää.

Olen tuossa yrittänyt keksiä minkä kokoinen ja minkä mallinen pyörä olisi sopiva näin alkuun.
Kuvittelen, että 350-400 kuutioinen olisi kevyempi viedä pienimmillä urilla ja silti sillä pääsisi etenemään jotenkin myös isompaa tietä. Jääkö tuollainen kuitenkin heti pieneksi tehojen suhteen ?
Merkillä ei ole oikeastaan hirveästi väliä. Pyörän pitäisi olla kuitenkin luotettava perusmööpeli ja mahdollisimman yksinkertainen laitos.
Koska tuo tulisi toiseksi pyöräksi, niin kalliskaan se ei saisi olla. Toivomus ainakin olisi 2-3 tonnin haarukassa. Onko tuo ihan mahdoton yhtälö ?

Ps. Lukaisin tuon KKKK tapaamisen keskustelun. Ei yhtään helpottanut kurapyöräkuumetta.
Olisi mukava osallistua, mutta ei tuo nykyinen kalusto oikein sovi ruotuun.
marjastaja
Pyörä: yz125

Re: Neuvoja ensimmäisen enskan ostoon

Viesti Kirjoittaja marjastaja »

Me aloitettiin isän (poika 17 ja isä 47) kanssa tänä kesänä crossi 90-luvun Yamahan piikeillä. Kummallakin painoa sen 100 kiloa ja kumpikin oli ajellut aikaisemmin, joten ihan alkeita ei tarvinnut opetella. Siihen tarkoitukseen nuo piikkiset riittivät ihan hyvin.

Minulla kun rupesi taidot kehittymään niin siirryin 250 cc Gas Gasin enduroon, siitä ei ainakaan tämän painoiselle potku lopu heti, mutta ei ole myöskään kiukkuinen luonteeltaan. Isälle riittää piikin tehot, ei kaipaa enempää.

Puolikas 2-tahtinen on myös kuulemani mukaan halvempi pitää kuin nelari ja melkein samanlaisilla väännöillä varustettuna.
Itse löysin -03 Gassini hieman yli 1500 hintaan.

En tiiä auttoiko tämä tohon sun kysymykseen, mutta koitetaan.
Jari S
Pyörä: Haussa

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Jos tarkoitus on ajella isompia sorateitä, niin en ihan 350:sta hankkisi. Mitä olen kuullut tutun suusta joka ajeli 350:lla niin meinasi että kivaa on niin kauan kun ollaan pikkupoluilla, mutta soratiellä valitti olevan liian mopo.
Minä lähtisin katselemaan 500:sta ylöspäin.
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
0LL1

Kiitokset nopeista vastauksista. Tarkennetaan nyt vielä, että ajaminen tulee tapahtumaan kyllä pääasiassa ihan tietä pitkin. Pikitietä Roomaan ajan tuolla matkalehmällä, mutta tästä kun lähtee vaikka Oulujärveä kohti, niin löytyy paljon mukavia sorataipaleita.
Crossia en ehkä tule ajamaan ainakaan enemmässä määrin enkä ainakaan nykyisellä kunnolla. Sitä pitää miettiä sitten myöhemmin jos alkaa mieli tehdä montulle.
Talvella tulee otettua hiki pintaan kelkalla. On siinäkin 150 hv tehoa ja painoa 200 kg. Siksi hieman arveluttaa miten alle 25 kW pyörllä pärjää. Toki siellä toisessa vaakakupissa on hinta sekä se käsiteltävyys sitten siellä suosilmäkkeessä, jonne ei ollut koskaan tarkoitus ajaa.
Jari S
Pyörä: Haussa

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Joko tuolta myydään osiosta viewforum.php?f=3
katselit, siellä on pyörää jos jonkinlaista kaupan. Joku vanhempi 650:nen tai suurempi voisi olla tuohon sinun budjettiin sopiva soratiekurvailu laite?
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Tuohon hintahaarukkaan sekä vaatimuksiin käy kuin nenä päähän Suzuki DR 600/650 tai hondalta NX 650.
Noita löytyy hyväkin kuntoisia tuohon hintaan.

Jos meinaat ajaa vähänkin siirtymää niin tuo 600cc on minimi.

Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
0LL1

Vahvasti näyttäisi, että sinne 650 kuoroon voisi liittyä, kunhan löytää kohtuuhintaisen pyörän, joka ei kuitenkaan ole mikään projekti. Kiitokset neuvoista vastanneille ! Etsintä jatkuu.
x-mean
Pyörä: sattuman kaupalla

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Kannattaa toki kokeilla pienempääkin,jos siihen on mahdollisuus.Mulla oli 650dr Susna,mutta en ole kyllä katunut,vaikka jouduinkin vaihtamaan pienempään,hyvin on pikkudomilla pärjännyt,tehoa alle 25kw,mutta painoakin vastaavasti vajaa 130kg 8)
Eikös siirtymävauhdiksikin satakakskymppiä riitä? :arrow:
Foorumin "sekakäyttäjä"
Jakke N
Pyörä: EXC450

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

Tuo hvu:n DR (LINKKI) tuolla myyntiosiossa on sellainen, jonka minä ostaisin, ellei olisi jo samanlaista :lol:

Kiva pyörä, helppo pitää tyytyväisenä (mukavan pitkät huoltovälit) ja oiva rakentelukohde, mikäli tuntuu siltä, että vaatii jotain lisää. Tuossahan kyllä näyttää olevan palikkaa laitettu ihan kivasti.

10000 km kokemuksella 8)
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

Mää taas kallistuisin ton Honda XR400:n puoleen mikä löytyy tuolta myynti puolelta.

Happi
-Make-
Pyörä: Maastopyörä

Viesti Kirjoittaja -Make- »

Mulla on taas oma lehmä ojassa 8) , eli yamaha XT600 menis tohon hintaluokkaan ja on hyvä ajaa muuallakin kuin maastossa ( ei tyyliin puhdas enska jolla ei aja sorateitäkään pitempään mielellään)

Myynti osastolle tulikin tänään myyntiin hinta haarukkaan sopiva xt :idea:
Viimeksi muokannut -Make-, La Elo 01, 2009 7:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
x-mean

x-mean kirjoitti:Kannattaa toki kokeilla pienempääkin,jos siihen on mahdollisuus.Mulla oli 650dr Susna,mutta en ole kyllä katunut,vaikka jouduinkin vaihtamaan pienempään,hyvin on pikkudomilla pärjännyt,tehoa alle 25kw,mutta painoakin vastaavasti vajaa 130kg 8)
Eikös siirtymävauhdiksikin satakakskymppiä riitä? :arrow:
Itse itseäni täydentäen; kyllähän mä mielllään ottasin molemmat,onhan tossa kuuspuokki tohtorissa tietysti sitä kuuluisaa potkua hiukka mukavammin,varsinkin hiukka modattuna,mutta toisaalta taas tuo nykynen on ketterämpi hmmmmm... :roll:
...ja kyllähän sitä välillä kääntäis kaasusta niin että jäis "mopot" jalkoihin :shock: :mrgreen:
Foorumin "sekakäyttäjä"
FinMoto

Viesti Kirjoittaja FinMoto »

400, 450, 530, tai 525 KTM EXC rekisteröity
x-mean

FinMoto kirjoitti:400, 450, 530, tai 525 KTM EXC rekisteröity
Nuissa on yleensä panostettu enemmän iskunvaimennukseen,käsittäääkseni,kuin ns "katuenskoissa",ja ovat vähän "karumpia" pelejä,noinniinkun varustelun suhteen,eikö..
Foorumin "sekakäyttäjä"
0LL1

Hyviä vinkkejä ja hyvännäköisiä pyöriä tarjolla foorumilaisilla. Minulla on olemassa 60 cc crossi joka jäi pojilta pieneksi. Olen yrittänyt sitä saada kaupaksi, mutta ei se yksityiselle helppoa ole. Yritän työntää vaihdossa siihen tulevaan enskaan. Siksipä ensisijaisesti pitää katsella noiden liikkeiden ilmoituksia.
Kuutioitten suhteen olen vielä avoin jopa piikille. Syystä, että ensi keväänä tulee varmaan juniorille piikin hankinta. Voisi vaikka syksyn/talven opetella sillä ja sitten hankkia itselle isomman, kun junnu saa kortin.
XR, DR, EXC jne ovat valkokilpisinä kuitenkin lähinnä sitä mitä etsin. Pitää vain nostaa tuo 60crossi kyytiin ja lähteä jonnekkin koeajoille.
Vastaa Viestiin