GPS; kukaa kaipaa?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

HessuL
Pyörä: R 80 GS, Tuareg

GPS; kukaa kaipaa?

Viesti Kirjoittaja HessuL »

Nyt joutuu hieman avautumaan koskien noita GPS-laitteita, joista näilläkin palstoilla kovasti keskustellaan. Itse olen tähän asti pärjännyt harrasteissani ilman mokomaa kapistusta, mutta nyt laitteiden halvennuttua on jo parina heikkona hetkenä käynyt mielessä sellaisen hankkiminen. Yleensä tällainen hetki on tullut kun on pudonnut ajoreissuillaan täysin (paperi)kartalta ja pohtii että missä risteyksessä meni vikaan.

Lueskeltuani nyt noita lukuisia keskusteluja kyseisten aparaattien ihanuudesta :?: olen tullut siihen tulokseen että minulta puuttuu pari olennaista tekijää pärjätäkseni gepsin kanssa moottoripyöräilyssä: tieto- ja sähkötekniikan ammatillinen pätevyys ja kokemus! Vaikka olen aikanaan yhden insinöörikoulutuksenkin saanut (joo joo, insinöörivitsejä on kuultu tarpeeksi), en omaa em. aloilta tarpeellista koulutusta tai harrastuneisuutta että saisin gepsiä toimimaan moottoripyörässä, saati sitten että saisi siitä irti sen kaikkia ominaisuuksia.

Kun lukee joitain topicceja koskien garminien, magellaanien ja kaiken maailman hakkapeliittojen (ymmärtääkseni ei Nokian Renkaiden tuote?) kiinnittämisestä, virransaannista, karttojen lataamisesta, reitityksestä yms., tulee vahvasti tunne että on saanut eteensä Mikrobitin tai muun PC-alan lehden; lukemastaan ei ymmärrä ei sitten niin yhtään mitään!

Ja mitä vikaa on perinteisessä paperikartassa? Paitsi että se on wanhanaikainen eikä se osaa puhua tunnettujen näyttelijöiden äänellä ja käske tekemään U-käännöstä kesken hauskimman sorapätkän vain sen takia että olet sen mielestä ”eksynyt” ennalta suunnittelemaltasi reitiltä?