GPS; kukaa kaipaa?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

HessuL
Pyörä: R 80 GS, Tuareg

GPS; kukaa kaipaa?

Viesti Kirjoittaja HessuL »

Nyt joutuu hieman avautumaan koskien noita GPS-laitteita, joista näilläkin palstoilla kovasti keskustellaan. Itse olen tähän asti pärjännyt harrasteissani ilman mokomaa kapistusta, mutta nyt laitteiden halvennuttua on jo parina heikkona hetkenä käynyt mielessä sellaisen hankkiminen. Yleensä tällainen hetki on tullut kun on pudonnut ajoreissuillaan täysin (paperi)kartalta ja pohtii että missä risteyksessä meni vikaan.

Lueskeltuani nyt noita lukuisia keskusteluja kyseisten aparaattien ihanuudesta :?: olen tullut siihen tulokseen että minulta puuttuu pari olennaista tekijää pärjätäkseni gepsin kanssa moottoripyöräilyssä: tieto- ja sähkötekniikan ammatillinen pätevyys ja kokemus! Vaikka olen aikanaan yhden insinöörikoulutuksenkin saanut (joo joo, insinöörivitsejä on kuultu tarpeeksi), en omaa em. aloilta tarpeellista koulutusta tai harrastuneisuutta että saisin gepsiä toimimaan moottoripyörässä, saati sitten että saisi siitä irti sen kaikkia ominaisuuksia.

Kun lukee joitain topicceja koskien garminien, magellaanien ja kaiken maailman hakkapeliittojen (ymmärtääkseni ei Nokian Renkaiden tuote?) kiinnittämisestä, virransaannista, karttojen lataamisesta, reitityksestä yms., tulee vahvasti tunne että on saanut eteensä Mikrobitin tai muun PC-alan lehden; lukemastaan ei ymmärrä ei sitten niin yhtään mitään!

Ja mitä vikaa on perinteisessä paperikartassa? Paitsi että se on wanhanaikainen eikä se osaa puhua tunnettujen näyttelijöiden äänellä ja käske tekemään U-käännöstä kesken hauskimman sorapätkän vain sen takia että olet sen mielestä ”eksynyt” ennalta suunnittelemaltasi reitiltä?

Kun perinteisen GT-kartan tai karttaohjelmasta printatun värikopion sopivasta ajelualueesta, sulkee kunnolliseen vesitiiviiseen karttapussiin ja lätkäisee sen tankin päälle, niin johan toimii reititys ja riittää virta niin kauan kuin kuski jaksaa ajaa ja suunnistaa!

Eihän sitä gepsin postimerkin kokoista ruutuakaan voi koko ajan ajaessaan tuijottaa, eihän siitä saa sen vertaa selvää kuin kunnon kartastakaan joten pakkohan sitä on aina välillä pysähtyä tutkimaan että mihin suuntaan se diginuoli seuraavaksi käskee kääntymään? Samalla vaivallahan sitä lukaisee tarvittaessa karttaakin, eikö? Ja missäs välissä sitä ehtii ohikiitäviä maisemia ihastella kun täytyy tuijottaa kunniapaikalle keskelle mittaristoa juntattua suuntimalaitetta että osaa hiljentää oikeassa risteyksessä?

Entäs sitten perinteinen pikkutieajelun suola, eli aina niin elähdyttävä kokemus eli rehellinen eksyminen? Sehän jää kokonaan kokematta jos on tietokoneen ruudulla tarkkaan etukäteen miettinyt KARTALLA parhaalta näyttävimmän reitin, saanut sen karttaohjelmalla tehtyä ja saanut sen jopa siirrettyä magellaaniinsa (niin, siinäkin taitaa niitä ongelmia esiintyä, eikö?) ja sitä sitten orjallisesti seuraillaan. Ei kai siitä uskalla sitten poiketa LUONNOSSA mielenkiintoiselta näyttävälle sivuraiteelle, ettei vaan garmini sekoa ja ala viimeisillä virranrippeillään laskea uutta reittiä ja komenna tekemään U-käännöstä kun hieno tukkiautotie viekin ”vain” jollekin kääntöpaikalle, josta joutuisi palaamaan omia sladittelujälkiään ihaillen takaisin?

Kunnon kartalta putoamisen ja entten-tenten-teelikamenten –metodilla seuraavan suunnan arpomisen jälkeen voi taas saunan lauteilla mietiskellä että mikä ihmeen ketunlenkki sitä tuli ajettua että sai suuntavaistonsa noin sekaisin! No, gepsimieshän tietysti tässä tilanteessa liittää hakkapeliittansa kotititietsikkaansa (tai työpaikkansa koneeseen, onhan työkavereille näytettävä missä tuli viikonloppuna seikkailtua) ja analysoi tarkasti ajetun reitin yms. elämää suuremmat arvoitukset. Paitsi että gepsimieshän EI VOI eksyä tai sitten se on johtunut virran loppumisesta ja silloinhan ei muistikortilla enää ole mitään mitä siirtää koneelle ja analysoida…

Juu ei, taidanpa pitäytyä edelleen wanhanaikaisessa suunnistusmenetelmässä ja jättää gepsin edelleen kiinnittämättä gessuni tankoon.

Älköön nyt kukaan haitekkaava laitteistoistaan onnellinen ja tyydytystä saava (siis asiansa osaava) gepsihenkilö vetäkö bittiä nenäänsä tästä vuodatuksesta, tulipahan vain ajan kuluksi ja hieman kärjistäen kirjoiteltua mitä mieleen on tullut keskusteluja lueskeltuani. En nimittäin kiellä etteikö gepsi ole –itsekin sellaista käyttäneenä- toimiva peli monessa hommassa mutta pyörähommaan en tunne tarvitsevani yhtään ylimääräistä tietsikan tuijottelua vaivoikseni.

Noh, wanhanaikainenhan se on meikeläisen pyöräkin, joten taitaa kuulua taudin kuvaan tämä wanhakantaisuus :P
Sora/lumipyöräilijä

"Boxerin valinta ei merkitse lyhytaikaisten muotivirtausten perässä juoksemista, vaan se tehdään tietoisina ihmisen ja moottoripyörän välisestä erikoissuhteesta."
Jari S
Pyörä: Haussa

Re: GPS; kukaa kaipaa?

Viesti Kirjoittaja Jari S »

HessuL kirjoitti: parina heikkona hetkenä käynyt mielessä sellaisen hankkiminen. Yleensä tällainen hetki on tullut kun on pudonnut ajoreissuillaan täysin (paperi)kartalta ja pohtii että missä risteyksessä meni vikaan.

Juu ei, taidanpa pitäytyä edelleen wanhanaikaisessa suunnistusmenetelmässä ja jättää gepsin edelleen kiinnittämättä gessuni tankoon.
Tee molemmat :P
Hommaa gepsi noita kartalta putoamisia silmällä pitäen. Suunnistat kartan kanssa niinkuin ennenkin ja pidät gepsin taskussa ja virrat pois niin kauan kun sille ei ole tarvetta, ja sitten kun alkaa ilta laskeutua etkä vieläkään tiedä missä suunnassa koti on niin virrat päälle ja suorinta tietä saunaan lämmittelemään. 8)

Eipä silti, jos itselläni olisi ollut kartat valmiiksi olemassa olisi tuo GPS todennäköisesti jäänyt ostamatta?
Mitä tuohon ennalta suunniteltuun reittiin tulee, niin sellaista en ole tähän mennessä kertaakaan tehnyt, vaan käytän GPS:ää vain karttana.

Molemmat ovat hyviä suunnistus välineitä, ja kumpikaan ei oikeastaan voi täysin korvata toista.
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Ande749
Pyörä: 12GS

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Mielestäni gt-kartan suurin puute verrattuna esimerkiksi Garminin mukana tulevaan City Navigator -ohjelmistoon on tarkkuus. Tuossa ohjelmassa on sellaisia pieniä teitä ja uria, joita ei gt-kartasta löydy.

Muita kommentteja tekstiisi:
- Questiä varten ei välttämättä tarvitse virran ulosottoa pyörästä.
- Karttaohjelmiston asennus ei ollut sen kummempi juttu kuin minkään muunkaan ohjelmiston asennus. Sen lisäksi täytyy osata laittaa usb-johto kapulan ja koneen väliin.
- Navigaattorin ruutuun katsomisen määrään vaikutta lähinnä oma tottumiskysymys. Näytölle saa halutessaan mm. tiedon etäisyydestä seuraavaan kääntö- tai muuhun reittipisteeseen, joten satunnainen vilkuilu riittää.
- U-käännökset voi "kieltää".
- Minä en juuri koskaan jätä reitin tekoa kapulalle siten, että määrittäisin vain reitin päätepisteen vaan suunnittelen sen jokaista risteystä myöten itse, aivan kuin paperikartta-aikanakin. Nyt ei vain tarvitse merkitä käännöksiä kartalle vaan navigaattoriin.
- Alkuperäiseltä reitiltä voi poiketa aivan niin paljon kuin huvittaa. Reitin suunnittelun tarkkuudesta riippuen kapula pyrkii ohjaamaan takaisin suunnitellulle reitille mutta loppupeleissä kuljettaja siitä tangosta kääntää, haluamaansa suuntaan. Tässä tilanteessa automaattireititys tekee helposti tepposet ja laskee reitin kokonaan uusiksi ja kenties aivan eri kautta kuin aiemmin oli tarkoitus, sen vuoksi tarkka suunnittelu ja riittävä määrä reittipisteiteitä on mielestäni paikallaan.
- Kyllä noita harhaanajoja aika ajoin tapahtuu kapulankin kanssa, toisaalta reittejä voi joutua muuttamaan lennosta kesken ajon, kun kapulalla oleva reitti muuttuu ajokelvottomaksi (menee esimerkiksi viljapellon poikki). Varsinaiset eksymiset kyllä vähenevät.
- Toisaalta tulee usein ajeltua sellaisia reittejä, joita ei gt-kartan kanssa olisi tullut ajettua, kun ei kartan perusteella voinut tietää, että "tuostakin pääsee läpi".
- Minä en läheskään aina aja kapulan kanssa, tai useinmiten se on mukana mutta toisinaan vain taltioimassa ajettua reittiä, mutta aina kun suunnittelen reitin, millaisen hyvänsä, teen sen erilaisten karttojen avulla kapulalle.

Vastaukseni otsikon kysymykseen: Ainakin minä. Yhteenvetona sanoisin, että gps ei mitenkään rajoita ajamista verrattuna pelkän kartan kanssa ajamiseen, päinvastoin kylläkin.
hako
Pyörä: Puolimaastomopoja

Viesti Kirjoittaja hako »

Kun on molemmat niin voi tehdä sillä lailla kun huvittaa. Samoiluajot ovat loistavia kun niihin on aikaa, vaan työreissu pyörän päällä vieraaseen kaupunkiin on monet kerrat mennyt nappiin kun kypärän sisällä höpöttää se komeljanttari "kolmensadan-metrin-päästä-ota-ensimmäinen-ulosmeno" ja vartin kiireissään väännetty kiertotie jää kokeilematta.

Toinen juttu mikä gepsissä ja sen kanssa näpeltämisessä on hyvää: kaikki digitalisoitu aineisto on käytössä. Toki jos omistaa hyllymetreittäin tuoreimpia karttoja eri teemoilta, ja jaksaa niitä olohuoneen lattialla vertailla (+matkakirjallisuus ja päivän lehdet vieressä), niin onnistuu niinkin. Itselläni kun teemat vaihtelevat niin että välillä etsitään laavuja ja tulipaikkoja joihin saa virallisesti ajella, välillä nopeinta reittiä passoille, niin ei ole vielä yhteiskattavaa karttakirjaa molempiin löytynyt. Ennen kaikkea vieraalla alueella viihtyminen helpottuu kun gepsi on tietokanta.

Keskenhän nämä vehkeet ovat käytettävyys-, yhteensopivuus- ja palvelumielessä vielä pahasti. Muutamassa vuodessa luulisin että alkaa selkiintyä. Hyödyllisiä jo nykyisessä formussaan kuitenkin minusta. Ainoa välitön valituksen aihe on vedenpitävyyden karsea ylihinnoittelu. Kaipa sitä voi perustella että "pärränavit" ovat marginaalituotteita suhteessa volyymivehkeisiin. Väitän kuitenkin, että paremmalla IP-luokalla on paljon mopoilijoita laajempi potentiaali. BOMmiin elikkäs kustannuspuoleen se ei niin rajusti vaikuta.
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

HessuL avasi kiinnostavan keskustelun.
Ympäri ämpäri, siellä ja täällä on tullut pyörittyä, mutta käytännössä vain yhden reissun olen tehnyt gepsin avulla. -02 kun Itämeri oli pitkälle jäässä ja tietysti sumun peitossa, sen aikainen erittäin alkeellinen (ja pätkivä) laina-GPS Jammun ohjaustankoon teipattuna oli oiva apu Ahvenanmeren ylityksessä. Sumussa missä kiintopisteitä ei ollut, se näki saaret ja suunnan mitä minä en. Siitä oli oikeasti hyötyä...koska suostui jotenkuten toimimaankin. Se siis kertoi oleellisimman: missä olet nyt.

Maankamaralla, varsinkin suomessa, olen yleensä ajatellut että en eksy koskaan- jotain paikkaa vaan haen normaalia kauemmin 8)
Samaa mieltä Hessun kanssa vapaa-ajalla moporeissussa "eksymisestä" olen minäkin. Ei siinä yleensä menetä mitään. Päin vastoin. Se on monasti hyvin antoisaa.
Maamme tieverkkokin on niin tiheä, että Lapin erämaatkin mukaanlukien aina on lähimpään tiehen tai asutukseen matkaa alle 5km (tieto on kirjasta Hannu Vallas-Suomi ilmasta). Tervejalkaisella ei siis yleensä ole hätää jos sattuu bensa loppumaan tai menettämään nuottinsa. Paitsi jos on pirusti pakkasta, ja sähkölämmitteisen ajopuvun alla ei ole kuin stringit ja kännykkä ja muut vimpaimet kiukuttelee ja tulitikut ja eväät jäi kotiin eikä satu olemaan kalaonnea eikä ainakaan onkea mukana.

Nyt pari kertaa olen tässä talvella ihan omalla gepsillä harjoitellut. On se ihan hyvä. Totutusajon jälkeen varmasti vielä parempi. Saas nähdä kilpaileeko se joskun paperikartan, kompassin tai kännykän kanssa suosiosta. Yli 20 vuotta olen matkapuhelinta käyttänyt. Pois en antaisi.
Saas nähdä sitten sekin, miten käy päässäni olevalle karttatiedostolle. Sitä on tullut päivitettyä aika kattavaksi ja suuntavaistokin yleensä toimii (eli pätkii ehkä vähemmän kuin niillä jotka eivät suostu kartturiksi, tämä selvennys Kipaa varten ennenkuin ehdit itse :lol: ).
Luonnosta luonnon merkkejä oppimalla pärjää pitkälle. Mitenkähän sen jälkeen kun annan koneen hoitaa päivitykset?
matti
Pyörä: KTM ADV640

Viesti Kirjoittaja matti »

HessuL kirjoitti:...Ja mitä vikaa on perinteisessä paperikartassa?
Sellainen perusvikahan siinä on, että se onneton
Gutenberginaikuinen ei osaa näyttää missä minä olen!
Siitä kyllä näkee millaisia teitä ja risteyksiä tällä seudulla
on, mutta juuri se oleellinen puuttuu:
"Jaa että missäs myö ollaankaan juuri nyt?"

Tunnustan kaipaavani! Ajo ilman tarkkaa sijaintitietoa
on kuin pilvinen päivä. Reittejä voi käyttää silloin, kun
on kiire tai todella matkalla paikasta A paikkaan B, mutta
kyllä kohta lähes 20 tkm kokemuksella voin sanoa, että
monta hauskaa hetkeä olisi jäänyt viettämättä, jos aika
olisi mennyt paperikartan tuijotteluun. Tässä ja nyt,
kesken ajelun, pysähtymättä: Tuostahan kohta meneekin
tie, joka kiertääkin tuota kautta tuonne, kassotaanpas mitä
sieltä löytyy....

Nälkä kyllä yltyy syödessä, mutta tähän mielestäni hyvin
perustavaa laatua olevaan sijainnin näyttämiseen ei tarvitse
elektroniikkainsinööriksi opetella. Jos hommaa akku- tai
paristokäyttöisen, hyvällä kotimaan kartalla varustetun
GPS:n, niin siinä se on!
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
takakura
Pyörä: 690 Rally

Viesti Kirjoittaja takakura »

Sitä sanotaan, että tieto lisää tuskaa. Aina ei kannattaisi tietääkään missä on. Kyllä routa possun kotio ajaa.
Jos GPS lisää tuskaa, älä hanki sitä, on sitä ennenkin pärjätty.

Mutta on se vaan niin pahuksen kiva pikku lisä, kuin ripaus suolaa kämmenellä sitruksen ja kaktusviinan jälkeen.
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

HessuL kirjoitti: Lueskeltuani nyt noita lukuisia keskusteluja kyseisten aparaattien ihanuudesta :?: olen tullut siihen tulokseen että minulta puuttuu pari olennaista tekijää pärjätäkseni gepsin kanssa moottoripyöräilyssä: tieto- ja sähkötekniikan ammatillinen pätevyys ja kokemus! Vaikka olen aikanaan yhden insinöörikoulutuksenkin saanut (joo joo, insinöörivitsejä on kuultu tarpeeksi), en omaa em. aloilta tarpeellista koulutusta tai harrastuneisuutta että saisin gepsiä toimimaan moottoripyörässä, saati sitten että saisi siitä irti sen kaikkia ominaisuuksia.

Kun lukee joitain topicceja koskien garminien, magellaanien ja kaiken maailman hakkapeliittojen (ymmärtääkseni ei Nokian Renkaiden tuote?) kiinnittämisestä, virransaannista, karttojen lataamisesta, reitityksestä yms., tulee vahvasti tunne että on saanut eteensä Mikrobitin tai muun PC-alan lehden; lukemastaan ei ymmärrä ei sitten niin yhtään mitään!
Gepsijuttuja kuten monia muitankin voi tehdä niin monella tapaa. Jotkut asentelevat tietokoneeseensa kaikenmaailman linuxeja vaikka pakettikoneen windowsillakin pärjää hyvin. Ei noiden gepsin softienkaan kanssa tarvitse pelailla ja pelleillä kovinkaan paljoa jos ei halua.

Toisaalta vaikka tietokoneen omistaakin niin kyllä kauppalistan voi edelleen kirjottaa kynällä ja tallin perukoilla tehtävät pienet laskutoimitukset voi hoitaa ruutupaperilla. Gepsinkin kanssa voi mennä mopoilemaan ilman etukäteen koodattua reittiä. Jos viitsii tehdä reitin etukäteen niin reitilläpysymistä on huomattavasti helpompi ja vaivattomampi seurata siltä pieneltä ruudulta kuin miltään paperikartalta.

Mä en yleensä jaksa tehdä gepsin kanssa valmiita reittejä kuten en jaksanut paperikartallakaan tehdä. Siitä huolimatta gepsi on aina mukana, jos ei muuten niin vaikkapa turvallisuuden takia. Ikinä ei ole huono juttu jos tietää tarkalleen milloin missäkin on. Laiskana reitintekijänä toisinaan ajelen fiiliksen mukaan 'eksyksiin' ja jossain vaiheessa ajolenkkiä laitan gepsin reitittämään lyhintä reittiä pitkin kotiin, lähimmälle huoltsikalle tai vaikkapa lähimpään kaupunkiin. Mikäli viitsii seurata missä milloinkin liikkuu niin tuo onnistuu myös paperikartalla, mutta se vaatii paljon enemmän työtä ja tihrustelua. Se on sitten makuasia tykkääkö enemmän 'suunnistusseikkailusta' vaiko ajella gepsin antamien ohjeiden mukaan.
xx851z
Pyörä: XL1000V

Viesti Kirjoittaja xx851z »

Että kukako kaipaa? Tunnustan, että minä kaipaan, ainakin touringissa yksin ilman laumaa tai kartturia ajettaessa gepsistä on suunnaton apu. Gepsin kanssa uskaltauduin noihin Itä-Euroopan väkirikkaisiin kaupunkeihin kuten Varsova, Budapest, Bratislava, Sarajevo ym., parhaissa on 1.6 miljoonaa lajitoveria. Paperikartan kanssa kiertelin aiemmin milloin mistäkin ohitse vähän väliä karttaa tiiraillen, nyt ei enää tarvitse. Gepsi on kätevä suunniteltaessa päivän ajorupeamaa, laittaa jonkin kaupungin reitillä kohteeksi ja antaa koneen laskea, ehtiikö sinne illaksi.
Paperikartta antaa paremman "big picturen" maasta, mutta gepsi sopii minun käyttööni navigointiin.
DR Markku
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

Minulla oli viime syksynä tuo oma gepsi huollossa kun siinä temppuili näyttö. Kyllä minä sitä kovastikkin kaipasin, eniten pimeällä kun tutuissakaan paikoissa ei meinannu osata. Monesti minä kyllä ajelen niin että tuo ei ole edes päällä mutta mukana pidän aina, onhan se helpompaa tarvittaessa ilmoittaa kaverille tai hätäkeskukseen tarkka paikka. Silti kartta on aina varalta mukana.
NiKu
Pyörä: EiOo vielä..
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiKu »

Ite kun kävin Imatran ympäri reissulla niin oli kyllä sekä kartta et Gepsi käytössä. Kartta oli huoltiskalta ostettu GT-kartta läpyskä. Sen laitin tankkiin ja siitä seurasin toisella silmällä että "missä suunnilleen ollaan" Gepsiin olin ennen lähtöä merkannut kiinnostavia kohteita mitä olin kattonut GT-kartta-kirjasta ja kuuklesta.

Menomatka meni kyllä ihan kotona suunnitellun reitin mukaisesti.. halusin suht-koht nopeasti päästä perille, kuitenkin oli kiinnostavia pysähtymispaikkoja kourallinen merkattuna etukäteen gepsiin.

Palumatkalla niin poikkesin sitten Sysmän kautta, vaikka olikin tarkoitus mennä Ristiinasta Jaalan kautta takasin Turkua päin. Oli siinäkin Gepsi ihan kätevä, seurata livenä missä päin mennään.
Paperikartasta suunnitteli kyllä helpommin ylimalkaisesti reitin, sen sijaan että gepsillä zoomaa sinne sun tänne ja scrollaa ympäri karttoja.

Gepsinähän mulla on Magellan Meridian Color, joka toimii tavallisissa surauksissa pelkkänä paikantimena.
Ei mopoilla tänäkää vuonna..
HessuL
Pyörä: R 80 GS, Tuareg

Viesti Kirjoittaja HessuL »

Haa, ilo huomata että pieni härkkiminen aloitti hyvän keskustelun aiheesta! Pitääpä lukea ajatuksella nuo perusteelliset ja kokemuksiin perustuvat vastaukset puolesta ja vastaan kunhan tässä ehtii. Äkkiä lukaisten näyttäisi olevan paljon painavaa asiaa; joutuukohan tuota kuitenkin pyörtämään puheitaan ja kokeilemaan itsekin, siinä on vaan vaarana että jää itsekin koukkuun eikä osaa kohta olla ilman... :oops:

Asian vierestä; MP messuilta ei omaan silmääni sattunut yhtään kunnon osastoa jolla olisi ollut ko. vempeleitä esillä, taisi olla vain turatekin osasto jolla oli muutama erilainen laite esillä, ja nekin taisivat enempi kaupata niitä telineitä joihin ne kiinniittää? Luulisi nyt näiden maahantuojilla olevan enemmän intressejä tuoda laitteitaan esille myös tälle - mielestäni jo melkoisen potentiaaliselle - asiakaskunnalle? Taitaa nimittäin suurimpaan osaan uusista touring- ja adventurepyöristä (kukahan ne on nuokin kategoriat kieleemme lanseerannut?) ilmestyä gepsi tankoon, että maailmanvalloitusmatkat onnistuvat...
Sora/lumipyöräilijä

"Boxerin valinta ei merkitse lyhytaikaisten muotivirtausten perässä juoksemista, vaan se tehdään tietoisina ihmisen ja moottoripyörän välisestä erikoissuhteesta."
Sottapytty
Pyörä: BMW G650XChallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

En osaa sanoa kaipaanko laitetta, koska en ole vielä ehtinyt muodostaa riippuvuussuhdetta.
Voin kuvitella sen aikaansaavan vähän samanlaista "turvallisuuden" tunnetta kuin kännykällä.
Eli siis kun tietää missä on, niin voi kännykällä kysyä miten sieltä pääsee pois :lol:

Onhan se ihan kiva laite, etenkin vieraalla paikkakunnalla. Pientä viha/rakkaussuhdetta se pitää yllä näillä pikkutempuillaan. Vehje saattaa esim. pyytää nousemaan motarilta ylös rampille ja palaamaan alastulo ramppia takaisin motarille, omaa harkintaa saa siis edelleen käyttää.

Kyllä se vekotin aina vähän pidemmille moporeissulle mukaan tulee, ei siitä haittaakaan ole.
Jyke
Pyörä: T8 XC

Viesti Kirjoittaja Jyke »

HessuL kirjoitti:Eihän sitä gepsin postimerkin kokoista ruutuakaan voi koko ajan ajaessaan tuijottaa, eihän siitä saa sen vertaa selvää kuin kunnon kartastakaan joten pakkohan sitä on aina välillä pysähtyä tutkimaan että mihin suuntaan se diginuoli seuraavaksi käskee kääntymään? Samalla vaivallahan sitä lukaisee tarvittaessa karttaakin, eikö? Ja missäs välissä sitä ehtii ohikiitäviä maisemia ihastella kun täytyy tuijottaa kunniapaikalle keskelle mittaristoa juntattua suuntimalaitetta että osaa hiljentää oikeassa risteyksessä?
Samoin mittarit ja merkkivalot on mopossa ihan turhia, eihän niitä ehdi vilkuilemaan. Äkkiähän sitä kyllä pysähtyy tarkistaakseen nopeutensa.
janick

Viesti Kirjoittaja janick »

Ennenkuin gps:ää moottoripyörällä kokeilin, ajattelin juurikin sen vievän vapauden tunteen koko hommasta kun "pitää seurata koneen antamaa viivaa". Lisäksi se "estäisi uusien kokemusten ja reittien spontaanin hakemisen". Kyllähän se nyt kiva lisä aiemmin tuntemattomilla alueilla on.

Mulla ei ole pyörässä reitittävää karttamateriaalia vaan topokartat, kun laite on retkimalli tankokiinnikkeellä. Pidän tuota ihan kätevänä etenkin jos tulee jalkautuneeksi jossain vaiheessa. Laite kun toimii myös paristoilla ja lähtee sekunneissa irti. Tuota laitetta voi käyttää kahdella tapaa:

1. Eksytysmoodi. aseta määränpää ja käytä ainoastaan suuntimanäyttöä. Nyt gps näyttää kohteesi suunnan ja etäisyytesi siihen. Lopun hoidat sinä. Rajaton vapaus valita eri reittien välillä.

2. Valmis reitti. Tee reitti pc:llä tai itse laitteella välietapeista. Tässäkin on vapautta yllättävästi, kun ei laita etappeja kuin välttämättömille risteyksille. Laitteesta voi kurkata esim. kääntöpisteen jälkeen: "Ahaa, tämä mutkapätkä jatkuu vielä 25km, nautitaan mutkista." Tällä tavalla isoltakin tieltä voi hidastelematta montaa kilometriä kääntyä jollekin tietylle pikkutielle.
Vastaa Viestiin