Matkaendurofoorumi
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Matkaendurofoorumi
Terve
Onko tämä enään matkaendurofoorumi, jos suurin osa porukasta ajaa pyörillä joilla ei pysty edes matkaa ajamaan?
KTM 640 Adventurella pystyy, mutta se menee itkun kautta.
URAA:lla katselin että lähes kaikki oli tulleet paikalle peräkärryllä tai pakettiautolla. Onko URAA edes matkaenduro tapahtuma jos sinne ei kukaan aja paikan päälle?
Riku
Onko tämä enään matkaendurofoorumi, jos suurin osa porukasta ajaa pyörillä joilla ei pysty edes matkaa ajamaan?
URAA:lla katselin että lähes kaikki oli tulleet paikalle peräkärryllä tai pakettiautolla. Onko URAA edes matkaenduro tapahtuma jos sinne ei kukaan aja paikan päälle?
Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Re: Matkaendurofoorumi
Sama ilmiö on ollut Keski-Euroopassa jo monta vuottaRTJ kirjoitti: URAA:lla katselin että lähes kaikki oli tulleet paikalle peräkärryllä tai pakettiautolla. Onko URAA edes matkaenduro tapahtuma jos sinne ei kukaan aja paikan päälle?
Tänne pohjan perukoille kaikki asiat tulevat vähän jälkijunassa.
"Kahviautomaatti valuttaa moottoriöljyä kuppiin ja päivä on muutenkin saranoiltaan"
- jonkko
- Pyörä: KTM 640 Adventure
Miteen niin itkun kautta???
Itellä toi kuuspuokki darra ja sillä käyty norjassakin emäntä kyydis + kaiken mailman tilpehöörit niin monessa laukuissa ku darraan sai vaan kiinni,ja hyvin meni
Onhan se darra suht pieni mutt kyll sill matkaa tekee!!!
Ehkä parempi olis sitten semmoinen autopilottifoorumi ku välil tuntuu silt et ihmiset ei pääsee nakkikiska pidemälle josse mopotin on pienempi ku AT tai iso gessu?
Ennen oli miehet rautaa ja puuta oli venet hiiohoi tai miten se meni?
En mä ainakaan tarvii hemmetin isoa möhköä mun/emännän reissuihiin ku ihan onkelmitta pääsee pienemälläkin!!!
Mä luulen vaa et ihmiset on nykyään niin hemmoteltuja ettei pääsee mihinkään joss ei ole sisäänrakenettu thaihieeroja penkis ja automaaginen kuski ettei ite tarvii muuta ku istuu siin ja hymyillä "kateellisille" ihmisille ku oikeastaan viettävät elämää eikä vaan ole "elämän" kyydittävänä
Ja tohoon pakujuttuun niin en voi vastata ku omasta,eli:
Joss menen jonnekin kauempaa hauskaa pitää niin totta hemmetis pistän mopottimen pakuun ku kummiskin saan jottain semmoist aikaan ku ei ainakaan edistä mukavan kotinmatkan,eli halvemmaks tulee ottaa valmiks paku mukaan ku et sitt rupee sumpplia juna sun muut kuljetukset!
Joss sitten matkaa teen (enkä vaan ole leikkimään menossa) niin totta hemmetis paku kotiin jää!!!
Mutt nää nytt vaan oli mun,eli ...............
Muokataan nytt viel et ..... Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Lukee tosa etusivuil!
Itellä toi kuuspuokki darra ja sillä käyty norjassakin emäntä kyydis + kaiken mailman tilpehöörit niin monessa laukuissa ku darraan sai vaan kiinni,ja hyvin meni
Onhan se darra suht pieni mutt kyll sill matkaa tekee!!!
Ehkä parempi olis sitten semmoinen autopilottifoorumi ku välil tuntuu silt et ihmiset ei pääsee nakkikiska pidemälle josse mopotin on pienempi ku AT tai iso gessu?
Ennen oli miehet rautaa ja puuta oli venet hiiohoi tai miten se meni?
En mä ainakaan tarvii hemmetin isoa möhköä mun/emännän reissuihiin ku ihan onkelmitta pääsee pienemälläkin!!!
Mä luulen vaa et ihmiset on nykyään niin hemmoteltuja ettei pääsee mihinkään joss ei ole sisäänrakenettu thaihieeroja penkis ja automaaginen kuski ettei ite tarvii muuta ku istuu siin ja hymyillä "kateellisille" ihmisille ku oikeastaan viettävät elämää eikä vaan ole "elämän" kyydittävänä
Ja tohoon pakujuttuun niin en voi vastata ku omasta,eli:
Joss menen jonnekin kauempaa hauskaa pitää niin totta hemmetis pistän mopottimen pakuun ku kummiskin saan jottain semmoist aikaan ku ei ainakaan edistä mukavan kotinmatkan,eli halvemmaks tulee ottaa valmiks paku mukaan ku et sitt rupee sumpplia juna sun muut kuljetukset!
Joss sitten matkaa teen (enkä vaan ole leikkimään menossa) niin totta hemmetis paku kotiin jää!!!
Mutt nää nytt vaan oli mun,eli ...............
Muokataan nytt viel et ..... Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Lukee tosa etusivuil!
Team kahajo
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/
Kun matkalla oloa pitää tärkeämpänä kuin perille pääsyä, niin pienelläkin mopolla pääsee. Joskus tein ensimmäisen pyöräretkeni polkupyörällä Espoosta Kilpisjärvelle hölmöyttäni pääteitä. Tänä kesänä piipahdin sielläkin moottoripyörällä ja sattumoisin matkaan meni aikaa muutama tunti enemmän kuin polkupyörällä. Kilometrejä tuli paljon enemmän, nähtyä tuli paljon enemmän ja hauskaa oli paljon enemmän. Asenteesta ja aikataulusta kaikki on kiinni. En minä tuota matkaa lähtisi ajamaan millään laitteella yhdellä istumalla ilman todella hyvää syytä. Kun saa unohtaa kiireen ja pääsee meluvallien välistä pois, niin voisin lähteä vaikka heti uudestaan, mutta tiistaina pitää mennä taas töihin 
Ei kai tuo F800GS kovin pieni pyörä ole, mutta en ainakaan itse nauti sillä moottoritiellä tai 100km/h teillä ajelusta. Kovasti niitä on vältelty, ja jos GPS sinne reitittää, niin herkästi painan kiertotie-nappia.
Ei kai tuo F800GS kovin pieni pyörä ole, mutta en ainakaan itse nauti sillä moottoritiellä tai 100km/h teillä ajelusta. Kovasti niitä on vältelty, ja jos GPS sinne reitittää, niin herkästi painan kiertotie-nappia.
- Jukka
- Site Admin
- Pyörä: CFMoto 800 mtx
- Viesti:
Joskus ajelin 350 tohtorillakin 12 tunnin päivämatkoja, vaan nytkin piti
URAAlle tulla ensimmäiset 1200 kilsaa au*olla, vaikka ois ollu 'matkapyörä' alla.
Olosuhteet muuttuu ja elää, eikä ole kummonen synti minusta jos pyörää siirtää autollakin.
Jos on aikaa, kyllähän sitä kiertelee vehkeellä ku vehkeellä. Niin, ja rahaa.
Molemmista tahtoo olla uupeloa...
URAAlle tulla ensimmäiset 1200 kilsaa au*olla, vaikka ois ollu 'matkapyörä' alla.
Olosuhteet muuttuu ja elää, eikä ole kummonen synti minusta jos pyörää siirtää autollakin.
Jos on aikaa, kyllähän sitä kiertelee vehkeellä ku vehkeellä. Niin, ja rahaa.
Molemmista tahtoo olla uupeloa...
- Rapakko
- Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010
Re: Matkaendurofoorumi
Itselänikin on kutiotilavuudeltan "pieni" mopotin, mutta pidän sitä ehdottomasti matkaendurona enemmän, kuin kurapyöränä. Itse haluaisin esim. pipoihin, tarroihin tai vaatteisiin jonkun enemmän matkaenduroa muistuttavan tekstin ja kuvan, kuin pohjolan kurapyöräilijät, koska se mielletään ulkopuolisten silmin helposti lähes pelekästään motocrossiin, tahi raakaan endurointiin. Tämä on vain mun mielipide, mutta pysyttelenkin valtaosin suht helposti ajettavilla teillä. Vaikka en itse ajakkaan, mitään maailmanympärimatkaa, niin pidän itseäni ja kalustoani silti matkaenduropainotteisina. Mielestäni avasit hyvän aiheen, mutta oli miten oli, niin tämä foorumi on silti yliveto ja asiallinen.RTJ kirjoitti:Terve
Riku
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
- Stobe
- Pyörä: Caballero 700,ZRX1200R, KLE 500
Joskus eka kertaa Kontiossa Kiilopäällä ollessa joku vanhempi motoristi totesi, että kaikki ne on matkapyöriä. Niinpä reissun päällä näkyi(näkyy edelleen) niin 70-luvun cafe racereita kuin piikkisiä skoottereitakin. Toisiin on vaan vaikeampi kiinnittää matkatavarat...
"Kato iskä, tossa on oikeen kunnon tuplajouset",
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
Niin, kyllä piikkisellä skootterillakin on pientä reissua tehty, ja vielä kaksi päällä. Ja hyvin pääsee. Yksi ongelma tosin on juuri se matkatavaroiden kiinnitys. Toinen ongelma on se, kun vastaan tulee tietyöpätkä ja julmetun suurta sepeliä ja vielä samaan aikaan raekuuroStobe kirjoitti:Niinpä reissun päällä näkyi(näkyy edelleen) niin 70-luvun cafe racereita kuin piikkisiä skoottereitakin. Toisiin on vaan vaikeampi kiinnittää matkatavarat...
Hauskinta on kahdella pyörällä, moottorilla tai ilman...
Kesällä 2004 Lapissa näkyi useampikin 50cc skootteri, mutta kyytiläistä ei sentään ollut. En kysellyt mistä minne matka oli, mutta tavaroista päätellen ei kovin lyhyt reissu. Maisemankatselureissulla tuollainen 50cc olisi todella hyvä. Kun moottoripyörällä ajalee 50km/h ja pyörittelee päätään maisemia katsellessa on idiotti, jolta pitäisi ottaa kortti pois välittömästi. Jos saman tekee retkivarustuksella olevalla 50cc skootterilla, niin luultavasti se herättää vain hilpeyttä.PanZer kirjoitti:Niin, kyllä piikkisellä skootterillakin on pientä reissua tehty, ja vielä kaksi päällä.
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
- Viesti:
Olipas oiva kysymys. Yksi mielipide matkaenduroista on se , että hankitaan "elämysenduro", jolla sitten pilataan yksityishenkilöiden ylläpitämä ja omistama tiestö sekä maastoRTJ kirjoitti:Onko tämä enään matkaendurofoorumi, jos suurin osa porukasta ajaa pyörillä joilla ei pysty edes matkaa ajamaan?
Aika monta harrastajaa kirjoittelee tänne, vaikka omaavat kisaenskaksi laskettavan ajokin, ja harrastaa sillä "oikeaa enduroa". Heidän kauttaan tulee mukavaa ja tarpeellista tietoa pyörän säätämisestä jne. Se että kannustaako meidän "matkaendurolla" ajavien upeat jutut soratiellä reissaamisesta heitä siirtymään painavampiin, hitaampiin, mukavampiin ja kallimpiin kompromisseihin, vai jatkavatko he epätietoisen tyytyväisenä kannon kiertoa, on kokonaan toinen juttu.
Matkaendurot eivät ole tosiaankaan kova juttu kilpaenskasta tielle siirtyvälle, jos harrastus on ajamista. Mutta jos painopiste siirtyy retkeilyelämyksiin, niin sitten juttu voi olla toki aivan toinen. Kun taas katupyörän kuolettavasta tylsyydestä nousselle saattaa se sorateille siirtyminen olla todellinen muulinpotku kasvoille. Oikeasti.
Ainakin minulle kävi noin, ja luulen että joku muukin tunnistaa itselleen käyneen samalla tavalla.
Suomalaiset ovat rallikansaa, joten sen kyllä havaitsee selvästi, että isolla soratiellä halutaan ajaa kovaa. Se että onko se järkevää tai turvallista, jokainen joutuu miettimään omalla kohdallaan. Soratiellä kovaa ajettaessa riskit ovat isommat kuin asfaltilla, tai vaikkapa enskaspoorissa. Tuntuu ihan mielettömältä riskinotolta, kun näkee sokeaan soramutkaan ajetun ihan keskitietä, mutkaa leikkaamalla. Joutuuhan sitä leikkaamaan, jos ei saa ajokkiaan muuten taittumaan ja vauhtiahan ei voi laskea, kun kaverit kiusaa....
Joopa joo, mutta tänäkin kesänä olen useamman kerran moisia jälkiä "ihastellut". Kun ajaminen alkaa olla tuota "kovaa" ajamista, niin oikeampi harrastusväline siihen olisi mielestäni crossi tai enduropyörä, ja liittyminen paikalliseen moottorikerhoon tms. Silloin voi ajaa tuppi oikeasti nurin !
RTJ kirjoitti:URAA:lla katselin että lähes kaikki oli tulleet paikalle peräkärryllä tai pakettiautolla. Onko URAA edes matkaenduro tapahtuma jos sinne ei kukaan aja paikan päälle?
Tuohon voisin sanoa, että minä olen tuohon syyllinen kun päästin homman karkaamaan käsistä jo alkumetreillä... Alunperin Uraan ainoa sääntö oli, että paikalle saavutaan ajamalla (siis ensimmäisen Uraan ilmoituksessa luki näin). No sitten tuli muutama kysymys, että voiko kauempaa tuoda pyörät pakettiautolla, niin hetken ajattelun jälkeen annoin luvan. Kun kysymyksessä on lyhyt, muutaman päivän reissu, niin pakettiauton tai peräkärryn kanssa säästää pari päivää konaisreissusta, sekä renkaat ja useamman pyörän bensat. Ja mikä minä olen kieltämään lappiin pyörien rahtaamista pakettiautolla, kun asun 500 kilometriä lähempänä...
Mutta kyllä nostan korkealle hattua tämän vuotiselle Uraalle Lahdesta TE610 Hussella saapuneelle M.Viljakaiselle. Ei Mane ole ihan poikanen enään, vaan eläkeikä ylitetty ja ajaa tuollaisella "matkaendurolla" lappiin ja takaisin !
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
-
vkoivu
- Pyörä: pyörät myyty
Kun kerran tuo ensimmäinen viesti oli jonkinlaiseksi provoksi tarkoitettu niin provosoidutaan nyt sitten, ettei avausviesti ihan hukkaan menisi.
Ennen naureskelin kavereille kenellä oli kelpo matkaendurot, mutta siitä huolimatta he tulivat ajopaikoille usein pyörät pakuissa. Nyt mulla oli uraan aikaan (ja tietty tälläkin hetkellä) matka-ajoon soveltuva mopo, mutta siitä huolimatta tuon lyhintä reittiä 800km siirtymän tein pyörä peräkärryssä.
Syitä siihen on monia. Ensinnäkin 800km siirtymän jälkeen renkaista olisi varmaankin ensimmäiset 3-6mm kulunut pois ja halusin ajella lapin pehmeillä teillä mahdollisimman hyväkuntoisilla renkailla. Yksi vaihtoehto olisi ollut ottaa vararenkaat mopon tarakalle ja vaihtaa ne sitten perillä. Toisaalta kun aikataulu menomatkalla oli tiukahko niin olisimme joutuneet ajamaan koko matkan isoja asfaltteja ja kun menomatka jouduttiin vielä ajelemaan yöllä niin en usko, että olisin hirmuisesti nauttinut siitä menomatkasta. Nyt kun autossa pystyi hieman torkahtamaan aina silloin kun itse ei ollut ajovuorossa niin ensimmäinen päivä kaivoskylässä ei mennyt kahvilassa istumiseen kuten se lähes kaikilla muilla ryhmillä meni. (toki lähes kaikki muut saapuivat pelipaikoille vähintään muutama tunti meidän jälkeemme)
Toisaalta kun siirtymän teki autolla niin pystyi mielekkäästi ottamaan mukaan enemmän tavaraa ja jos mopo tai kuski olisi mennyt uraan teitä ajellessa rikki niin kotimatka olisi ollut paljon helpompi tehdä kun ei olisi tarvinut mopolla ajaa. (Tuo reissu taisi olla neljäs kerta kun olin vähintään rovaniemen korkeudella ja toinen kerta kun mopo ei hajonnut.)
Jos lisää autosiirtymän hyviä puolia haluaa listata niin yksi niistä on taloudellisuus ja tietenkin se kuinka paljon vähemmän meidän porukka päästeli ilmaan hiilidioksiidia kun veimme kolme mopoa kerralla diesel autolla, joka kulutti alle 10 litraa satasella.
Jos nyt sitten lappiin kuljetin mopon peräkärryssä niin sen verran matkamopoilija olen, että aikeissa olisi noin kuukauden päästä lähteä kaksi päällä eurooppaa kiertämään sillä samaisella matkaendurolla. Keskieurooppaan taidan siirtyä kuljetuttamalla mopoa autolautan kyydissä vaikka mantereita myöten ajamallakin pääsisi.
Tällä kertaa vieläpä harkitsen josko mopon kuljetuttaisi laivalla suoraan saksaan. En siksi, etteikö sillä olisi kiva ajaa vaan siksi kun mieluiten ajan mahdollisimman paljon sellaisilla teillä, joissa tykkään eniten ajella. Tukholma-Stutgart eikä välttämättä Kouvola-Rovaniemi asfalttisiirtymänä ole mun suosikkipätkiä.
Ennen naureskelin kavereille kenellä oli kelpo matkaendurot, mutta siitä huolimatta he tulivat ajopaikoille usein pyörät pakuissa. Nyt mulla oli uraan aikaan (ja tietty tälläkin hetkellä) matka-ajoon soveltuva mopo, mutta siitä huolimatta tuon lyhintä reittiä 800km siirtymän tein pyörä peräkärryssä.
Syitä siihen on monia. Ensinnäkin 800km siirtymän jälkeen renkaista olisi varmaankin ensimmäiset 3-6mm kulunut pois ja halusin ajella lapin pehmeillä teillä mahdollisimman hyväkuntoisilla renkailla. Yksi vaihtoehto olisi ollut ottaa vararenkaat mopon tarakalle ja vaihtaa ne sitten perillä. Toisaalta kun aikataulu menomatkalla oli tiukahko niin olisimme joutuneet ajamaan koko matkan isoja asfaltteja ja kun menomatka jouduttiin vielä ajelemaan yöllä niin en usko, että olisin hirmuisesti nauttinut siitä menomatkasta. Nyt kun autossa pystyi hieman torkahtamaan aina silloin kun itse ei ollut ajovuorossa niin ensimmäinen päivä kaivoskylässä ei mennyt kahvilassa istumiseen kuten se lähes kaikilla muilla ryhmillä meni. (toki lähes kaikki muut saapuivat pelipaikoille vähintään muutama tunti meidän jälkeemme)
Toisaalta kun siirtymän teki autolla niin pystyi mielekkäästi ottamaan mukaan enemmän tavaraa ja jos mopo tai kuski olisi mennyt uraan teitä ajellessa rikki niin kotimatka olisi ollut paljon helpompi tehdä kun ei olisi tarvinut mopolla ajaa. (Tuo reissu taisi olla neljäs kerta kun olin vähintään rovaniemen korkeudella ja toinen kerta kun mopo ei hajonnut.)
Jos lisää autosiirtymän hyviä puolia haluaa listata niin yksi niistä on taloudellisuus ja tietenkin se kuinka paljon vähemmän meidän porukka päästeli ilmaan hiilidioksiidia kun veimme kolme mopoa kerralla diesel autolla, joka kulutti alle 10 litraa satasella.
Jos nyt sitten lappiin kuljetin mopon peräkärryssä niin sen verran matkamopoilija olen, että aikeissa olisi noin kuukauden päästä lähteä kaksi päällä eurooppaa kiertämään sillä samaisella matkaendurolla. Keskieurooppaan taidan siirtyä kuljetuttamalla mopoa autolautan kyydissä vaikka mantereita myöten ajamallakin pääsisi.
Tällä kertaa vieläpä harkitsen josko mopon kuljetuttaisi laivalla suoraan saksaan. En siksi, etteikö sillä olisi kiva ajaa vaan siksi kun mieluiten ajan mahdollisimman paljon sellaisilla teillä, joissa tykkään eniten ajella. Tukholma-Stutgart eikä välttämättä Kouvola-Rovaniemi asfalttisiirtymänä ole mun suosikkipätkiä.