Tällä viikolla tullilta tuli postia. He olivat päättäneet palauttaa alvin (noin 100 euroa) ja samalla pysyivät kannassaa markkina-arvosta. Eli 3500e jonka he perustelivat saaneensa tilastollisin menetelmin infostolta saamastaan aineistosta. Laskelmia heillä ei ollut edelleenkään esittää, mutta niiden sijaan liitteenä oli eri vuosilta erilaisten DR mallien hintatietoja aina -94 mallisesta DR125:sta, -81 mallisen DR500 kautta -96 malliseen DR800:n (oli muutes hintapyyntö 8220e)
Tullin mukaan mopon ei tarvitse olla samaa mallia. "Autoverolain 11d §:n mukaan ajoneuvoja voidaan pitää samanlasina, jos ne ovat samanlaiset merkiltään, malliltaan ja varusteiltaan." Ilmeisesti tuohon vedoten DR350 on sitten verrattavissa oleva laite DR800 kanssa. Uutenahan se DR800 on tosin maksanut lähes tuplaten ja tyypiltäänkin se on varsin samanlainen, kaksirenkaisia avomalleja kun kumpainenkin on.
Tullin toimittamasta tilastosta löytyi vuodelta 2000 vuosimallin 1990 DR350:n hintatietoja yhteensä 23kpl. Hintapyyntöjen ollessa keskimäärin 2932€ jolloin tullin määrittelemien tavanomaisten alennusten jälkeen markkinahinnaksi tulee keskimäärin 2315 euroa. Samana vuonna tilastoitiin 17kpl DR350 1991 hintatietoja kaikkiaan 17kpl, joiden hintapyyntöjen keskiarvo on 2838€ ja markkina-arvo 2225€. Vuodelta 2001 tilastosta löytyy yksi 1991 mallinen, jonka hintapyyntö 4524€.
Edellä mainittujen 41 moottoripyörän keskimääräiseksi hintapyynniksi saadaan 2932,63€ ja tavanomaisten alennusten jälkeen markkina-arvoksi 2315,33€. Tulli kuitenkin sitkeästi väittää saavansa tilastollisesti markkina-arvoksi 3500 euroa eli nähdäksemme meillä on aika suuri näkemysero.
Mä naputtelin äsken vastineeni tullille ja tein noista hinnoista jonkinlaisen excel taulukonkin. Täytyy aamusella lukaista tarina läpi ja laittaa valitus postiin. Jännä juttu kun tulli antaa tähän 8 vuotta kestäneeseen valitusrumbaan oletusarvoisesti 2vko valitusaikaa. Mikäli sinä aikana ei valitusta tee niin tulli katsoo asian ratkaistuksi. Lisäaikaa saa kuulemma pyytää ja se varmasti olisikin tarpeen jos kirje olisi tullut sillä aikaa kun itse olisi ollut reissussa.
Eli homma etenee ilmeisesti siten, että mun vastine menee tullille ja tulli käsiteltyään ilmoittaa mun laskeneen väärin. Tämän jälkeen mulla on oikeus valittaa uudemman kerran hallinto-oikeuteen ja se valitus lähtetään tullille joka kirjoittaa siihen vastineen ja postittaa meidän molempien näkökannat oikeuden päätettäväksi. Oikeus sitten jollain aikataululla pyrkii ratkaisemaan mahdollisen markkina-arvon tai vaihtoehtoisesti palauttaa asian tullin käsitelväksi mikäli oikeus ei pysty tekemään hinnanmääritystä tullin antamilla tiedoilla.... tuon alvin palauttamisen jälkeen olen maksanut kyseisestä moposta veroa 525e eli ei tässä isoista summista painita.
Nyt tulli on ilmeisesti käynyt palauttelemaan sellaisista mopoista ja autoista alveja joista on tehty valitus tai jotka on tuotu vuonna 2006 tai sen jälkeen. Mä olen maksanut alvit -03 tuodusta DR800:sta ja -05 tuodusta 1100GS:stä. Jos jollakulla on vinkkejä miten niistä saattaisi saada alveja takaisin niin olisin kovin kiitollinen tiedosta. Yhteensä olen maksanut noista alvia noin 800 euroa.