Customista enskaan, auttakaaa

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

KTP
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:06 pm
Pyörä: KTM 625SXC
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja KTP »

Ylimatti kirjoitti:
Mietin muuten tässä miksei eräässä liikkeessä koko kesän maannut KLR 500 mene kaupaksi. Pyörässä ei pitäisi olla mitään vikaa. Vai onko jollain joku tyyppivika tms tiedossa tuosta Kawasta?

Ja se ART on kyllä haaveena...
Haaveista pitää tehdä totta, sillä kerranhan täällä vain eletään.

Jos minäkin naisena olen tuon ARTin jo kahdesti ajanut, niin ei se miehelle mikään ongelma ole.
Toissavuonna olin ihan aloittelija (silloin vieläpä vaikeammalla mopolla) ja tuo viikko oli todellinen ajamisen tehokurssi minulle. Paljon sain hyviä neuvoja ja oppia. Jo toisesta päivästä lähtien ajaminen sujui kuulemma tosi hyvin. Itsekkin nautin, kun enhän koskaan moista vauhtia ja tuollaisissa paikoissa ole ajanut. Kerrassaan mahtavaa :D

Tuo KLR500 taitaa jäädä tehottomaksi, eikä ainakaan kaverin KLR650 ollut mukava ajettava pehmeiköillä. Painoa KLR650 on muistaakseni 160kg ja eipä kovin kauas siitä jää tuo 500:kaan, luulisin.
Korjatkoon joku jos olen pahasti väärässä.

Ajoin sillä Rapen DR350 (tosi hauska peli, kevyt ja ketterä) ja oletankin, että tuo DR650 olis näistä kahdesta se parempi vaihtoehto.
Ainaski perässä pysytään :)
Jari
Viestit: 632
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

Domi jokapäiväisessä liikenteessä työmatkojen kulkemiseen. Ketterä ruuhkaisemmilla teillä, jonojen välissä puikkelehtiminen onnistuu (hyi hyi) :wink:

Tehty tieajoon, suhteellisen matala maavara -> no eipä uppoa syvälle. Räpimistä kokeiltu enemmän tänä kesänä, onnistuu sekin kunhan pitää järjen mukana ja kunnon renkaat alla. Painoa on kuitenkin 152kg tyhjänä (RD02),ei mukava raapia ylös suosta. Muoveista ja ajo-omituisuuksista miinusta. Jousitus ei ole parhaasta päästä. Parannuksina kannattaa tehdä ilmanputsarin korvaus K&N:llä tai Twinairin elementillä sekä tankin vaihto Acerbikseen.

RFVC kone kestää ja muutenkin varmatoiminen pyörä.

Summana pyörä kuskille joka arvostaa alhaisia kustannuksia, varmatoimisuutta, ottaa ajamisen naatiskelun ja maisemien ihailun kannalta.

Jokohan tuli kehuttua tarpeeksi...

Molemmissa pyörissä samoja komponentteja, samat löytää myös AT:sta

Henkilökohtainen mielipide: TA:n aikaiset mallit vaikuttavat mielenkiintoisemmilta kuin nämä tuoreemmat.
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Pakko minunki heittää kommentit tuosta keskimallin tohtorista...
Pari tonnia sillä olen nyt ajellu, pikitietä, soratietä, soramonttuja, hakkuuaukeita ja sitten semmoista puoli metriä upottavaa märkää turveliejua.

Näillä alustoilla en ole todennut heikkouksia pyörässä vaan meno ollut nautittavaa joka käänteessä. Mulla oli ennen DR350, vaan se oli mulle liian pehmeä, enkä osannu alustaa oikein rakennella. Tehojaki on 650:ssä enemmän, painoa ei silti paljoa enempää.
Avatar
tincan
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 5:22 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tincan »

Lissee kysymyksiä,
älkää hermostuko, nyt on kyselyikä päällä :)
Miten on sitte DR650 vs NX650 paino, teho, jousitus, yms. :?:

Mitä tarkoittaa Domin tarkenne RD02 tai RD08 :?:

Yhteenvetona tähän väliin: ehkäpä kuitenkin oon kallistumassa yksipyttyiseen eli Transu putoo pois.
Miten muilla valmistajilla on tossa luokassa 2 pyttyisiä :?:

Onko noissa yleensä 5 vaihdetta :?:

Otsakkeen alla on puhuttu painoista, että 150 kg tai yli on liikaa, kun repii sitä ylös suosta. Onko siis tällaiset enskat katuliikenteeseen tarkoitettuja kompromissejä ja sit on kisavehkeet erikseen jotka painaa vähemmän :?:
niffestone
Viestit: 613
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja niffestone »

:D Kyllä crossisaappaan pohjalevy on sen lisäpanostuksen väärti. :wink: Voi tehdä vähän Eetua, kun kiven murikkaa tulee spoorissa jaloille... :roll:
Jari
Viestit: 632
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

Parinteiset japanian katu-, matka- tai miksi niitä nyt haluaakaan nimittää endurot pyörii samoissa teholuvuissa. Painoissa on jonkin verran eroa. Sopii kuitenkin hyvin tällaiselle enduroturistille, olisiko oikea nimitys siten enduristi.

RD02, RD08 = tyyppimerkintä.

Minulle riittää 152kg kuivapaino+20 litraa bensaa päälle aiheuttamaan inhoreaktion mitä tulee pyörän siirtelyyn lihasvoimalla. Ajossa tuo ei sitten niin kauheasti tunnu.

Jokatapauksessa kun saat pyörän ajoon avautuu ihan erilainen maailma. Lähikulmatkin tuntuvat oudoilta kun niitä katselee sieltä puskan puolelta.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2618
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Ja sitten vielä jos lähipuskat tuntuu tutuilta niin kantsii käydä ajamassa samat pusikot pimeällä !!!

Domihan on keijukainen verrattuna Dakariin. Kyllä se isompikin pyörä sieltä nousee, hitaammin kylläkin... :lol:
Ylimatti
Viestit: 660
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Marko Hemmilä kirjoitti:Ja sitten vielä jos lähipuskat tuntuu tutuilta niin kantsii käydä ajamassa samat pusikot pimeällä !!!
Pimeässä on sekin kiva ominaisuus että vauhti tuntuu paljon kovemmalta kuin päivällä, menet sitten mopolla, fillarilla tai juosten. Ja taas itsetunto kohoaa!

Oman lisänsä antaa kyllä ne lukuisat "oho" -tapahtumat, joita ainakin mulle tulee pimeällä paaaljon enemmän kuin valoisalla...!
Taas menossa jonnekin...
Avatar
Hake
Viestit: 50
Liittynyt: Su Loka 17, 2004 8:28 pm
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja Hake »

Ite ostin domin just tässä syksyllä ja kyyllä se tuntuu aika mukavalle. Vaikka painoa tuli edelliseen ajokkiin verrattuna jonkin verran lisää (ent. xl250 paino örh 120-130kg).

Et kyllä sen painoeron huomas sitte kun hyppäs domin sarviin, mutta kai siihenki tottuu aikaamyöte.

... Tosin tehojakin tuli ihan kivasti lisää :lol:
Avatar
tincan
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 5:22 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tincan »

Jos tässä nyt sit päätyy Domiin tai DR650 enskaan (kun pääsis ekaks vanhasta eroon). Niin mites noissa toi vuosimalli tai ajetut kilsat, onko siis jotain mitä niistä pitäis ehdottomasti tietää.
Onko eri vuosimalleissa jotain isompia eroja :?:
Miten sitte ajetut kilsat, mikä km määrä on "hälyyttävä", mitä noi kestää noin :?:
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Jossain oli aiemminkin puhetta dr650:n vuosimalleista... Vuosi -96 toi tullessaan paljon uudistuksia, mm 25 kg vähemmän painoa! Myös moottorin käyttettävää kierrosaluetta saatiin laajennettua joten pienillä kierroksilla ajo helpottui huomattavasti. Tai näin sanovat, en ole tuolla vanhemmalla ajanut.

Kuten aina, yksilön kunto on ratkaisevinta miettiessäsi onko pyörä hyvä ostos. Omani ostin saksasta, oli helppoa ja 'halpaa'! 8) Sitä voin suositella kun ei täältä tahdo niin sievästi pidettyjä löytyä. Suomessa ajetaan enduroilla enduroa! :wink:
Avatar
tincan
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 5:22 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tincan »

Onko toi "uittaminen" sitten niin helppoa/halpaa/turvallista :?:
Osaatko sanoa kokonaishinnan (sis kaikki kulut) eron vastaavaan suomipyörään noin prosenttia :?:

Omaa tuontia harrastetaan kuitenkin aika paljon ja taitaa kokemukset olla pääsääntöisesti positiivisia. Mutta sitte jos se "miina" osuu omalle kohdalle, ni sitte on lirissä/pennitön tms. Onko sitte tollasessa tilanteessa mitään tehtävissä :?:
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Sanoisin, että sain pyörän noin 80% hinnalla verrattuna vastaavaan suomalaiseen. Syyshinnoilla. Keväällä suhde voi olla valoisampi.

Aika helppoa se tuonti ainakin minulla oli. Netistä pyörä, soitto myyjälle, suomlalainen firma asialle, kuski kävi kattomassa mopon ja vei rahat ja teki paperit. Sitten nouto etelä-suomesta, tulliin, katsastuskonttorille ja veropäätöksen tultua vielä kerran tulliin.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tuolla www.mobile.de sivuilla näyttäisi olevan 13 samanmallista pyörää myytävänä kuin Jukalla Suzuki DR650 SE.

Esim. vuoden 1998 malli, "kesäajokki, ei maastoajoa, naisella ollut blaa blaa blaa.":

http://www.mobile.de/SID-gznd3aWcGwtdpL ... 1755&top=6&

Hintaan 2750.- euroa, 12775 ajettu. Muita DR650 Suzukeja oli vissiin yli 50.

Pekka
:shock: :shock:
Timba
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:11 am
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timba »

Minulla olisi tallissa jo valmiiksi tänne uitettu vuoden -94 Domi.
Se saattaisi olla myynnissa, jos kiinnostaa. Hinta on alle 5000. :wink:

Vaikka vähän jäävi olenkin sanomaan, mutta Domi on mielestäni hyvä kompromissimopo. Helppo huoltaa ja ainakin oma yksilöni on toiminut hyvin.
Käyntihäiriöitä yms. muuta riesaa on lähinnä tullut omien viritysten takia. Esim. suoravetokaasarin säätöjen haku vei oman aikansa.

DR 650 ei liene yhtään Domia huonompi. Taitaa se kahden kaasarin systeemikin toimia vallan hyvin (eikös niissa semmoinen ollut?).
Kesän tai kaksi kun ajelet tämmöisillä, niin tiedät jo minkälainen ajo
on itselle mieluisinta. Asfaltti ja kylätie ajeluihin on isompi kaksipyttyinen
miellyttävämpi mutta saattaahan aina olla että mieli tekeekin maastoon.
Vastaa Viestiin