Soralla ajaminen ja erilaiset renkaat

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

XL250R
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Soralla ajaminen ja erilaiset renkaat

Viesti Kirjoittaja XL250R »

skuikka kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 2:20 pm Eikö pyörän kallistaminen siis mielestäsi toimi pienissä nopeuksissa vai mitä yrität sanoa?
Väitinkö vai kirjoitinko: "Sellainen pikku huomio asiaan, että mikäli on tarkoitus ajaa hiekkatiellä nopeuksilla, joilla ajokortti ei ole vaarassa, em jutut ovat aika akateemisia.
Sitten jos nopeusrajoitukset ovat merkityksettömiä kyseiset hallintakeinot ovat mitä olennaisimpia."

Mikäli körötellään tavallisella suomalaisella hiekkapintaisella maantiellä nopeusrajoituksen mukaan, tulee hyvin harvoin tilanteita että perseen siirtely reunasauman kohdalle on mitenkään tarpeen tai pyörän olennainen kallistaminen, vauhtiajossa tilanne on ihan toinen. Tiedät sen kyllä hyvin.

Ihan sama, kun neuvoisi asfaltilla ajaessa opettelemaan painonsiirtoa polven roikottamisella liki tienpinnassa mutkia ajaessa tavallisella lainmukaisella ajonopeudella.
skuikka
Viestit: 2245
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Soralla ajaminen ja erilaiset renkaat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Noista "polvimaassa" jutuista on joskus vähän vaikea päätellä ollaanko sitä vakavissaan pihalla vai vitsaillaanko, siksi kysyin.

Sen tiedän huomattavan hyvin että jos soralla ajo isolla pyörällä laillisilla nopeuksilla tuntuu horjakalta, paras lääke on opetella kallistamaan pyörää allaan.
Ei se moottoripyörällä ajaminen mitään salatiedettä ole, simppeleitä asioita jos vähän viitsii ajatella. Jos tykkää luokitella jotkut asiat "isojen poikien mystiseksi kilpa-ajamagiaksi" mutta nauttii harrastamisestan niin ei sekään väärin ole.
Mutta tämä
"Sellainen pikku huomio asiaan, että mikäli on tarkoitus ajaa hiekkatiellä nopeuksilla, joilla ajokortti ei ole vaarassa, em jutut ovat aika akateemisia.
Sitten jos nopeusrajoitukset ovat merkityksettömiä kyseiset hallintakeinot ovat mitä olennaisimpia." On puppua.
XL250R
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Soralla ajaminen ja erilaiset renkaat

Viesti Kirjoittaja XL250R »

skuikka kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 2:52 pm Noista "polvimaassa" jutuista on joskus vähän vaikea päätellä ollaanko sitä vakavissaan pihalla vai vitsaillaanko, siksi kysyin.

Sen tiedän huomattavan hyvin että jos soralla ajo isolla pyörällä laillisilla nopeuksilla tuntuu horjakalta, paras lääke on opetella kallistamaan pyörää allaan.
Ei se moottoripyörällä ajaminen mitään salatiedettä ole, simppeleitä asioita jos vähän viitsii ajatella. Jos tykkää luokitella jotkut asiat "isojen poikien mystiseksi kilpa-ajamagiaksi" mutta nauttii harrastamisestan niin ei sekään väärin ole.
Mutta tämä
"Sellainen pikku huomio asiaan, että mikäli on tarkoitus ajaa hiekkatiellä nopeuksilla, joilla ajokortti ei ole vaarassa, em jutut ovat aika akateemisia.
Sitten jos nopeusrajoitukset ovat merkityksettömiä kyseiset hallintakeinot ovat mitä olennaisimpia." On puppua.
Polvi maassa asfaltilla tavallisissa tienopeuksissa on yhtä pilailua ja puppua, kuin perse satulan sivusauman päällä laillista nopeutta ajaessa tavallisella hiekkatiellä.
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Soralla ajaminen ja erilaiset renkaat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Poika kävi viime syksynä ajamassa "oppilaana" erään autokoulun pyynnöstä ajokokeen. Alle annettiin 600 katupyörä, merkkiä en muista mutta ei kyykky. Pojalla oli koko ajan yhteys perässä seuraavaan autoon ja siellä käytävään keskusteluun kahden inssin ja yhden kouluttajan kesken.

Inssit oli välittömästi huomanneet että nyt on kurapyöräkuski puikoissa ja ajotekniikka sekä jarrujen käyttö sen mukaista, toinen insseistä yritti ohjeistaa miten katupyörällä kuuluu ajaa ja toinen totesi että toi on kurapyöräkuski eikä se siitä miksikään muutu :D

Vaikka pojalla on jokunen vuosi taukoa ajamisesta eikä ole katupyörillä ajanut niin kuitenkin kehuivat ajosuoritusta ja pyörän käsittelytaitoa tekniikkaradalla. Perusteet on käyty läpi sora/mettäteillä ja enskareiteillä sekä krossiradalla.

Jos pitäisi radalle lähteä katupyörällä niin me molemmat oltaisiin kusessa :lol:
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
jiknnn
Viestit: 365
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Soralla ajaminen ja erilaiset renkaat

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Pyörän kallistus auttaa kaikilla pyörillä kaikilla alustoilla kun tehdään tiukkaa käännöstä. Ainakin niillä sorateillä mitä itse ajan, niin joutuu ajamaan alle sallitun useimmissa mutkissa. Lisäksi voi olla, että eilen pystyi jonkun mutkan ajamaan 80kmh, mutta tiemestari veti aamulla uuden soramaton juuri siihen mutkaan ja nyt joutuu vähän kikkailemaan että siitä selviää läpi...

Asvalttiradalla joutuu kuskin painon siirtämään sisäpuolelle, koska pyörissä on leveät renkaat, minkä takia joutuu kallistamaan pyörää enemmän kuin kapeilla kumeilla. Kun kuskin paino on sisäpuolella kulkee pyörä pystymmässä ja kontaktipinta säilyy renkaalla. Polven laahaus sitten on anturina, kun kaadetaan pyörä nopeasti mutkaan. Ei tarvi ajatella asiaa sen kummemmin, kun polvi alkaa raapia maata niin lopetetaan kalllistus ja aletaan hipostella loppumutkaa.... Nämäkin tekniikat voi sitten olla käytössä laillisilla nopeuksilla, kun alpeilla mennään tiukkoja serpoja.
Avatar
Hanski T
Viestit: 625
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Soralla ajaminen ja erilaiset renkaat

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Näyttäisi vähän siltä että kun assulla omaa painopistettä siirretään sisäkurvin puolelle niin että pyörä pysyy pystymmässä, niin (irto)soralla pitää tehdä päinvastoin ja ohjata takiksella (ja kaasulla), etusella kun ohjaa luiston suuntaan niin se ei lähde alta. Ei tarvi olla räkäsladia, kunhan takis vähän sortaa. Etusen ei tarvi olla nappulakumi, takis vaikuttaa enemmän. Jos on vaikka hiljattain lanattu soratien niin onhan se hauskaa. Käy kyllä meikäläisellä voimille.
SF 1098S
MTS V4S
XL250R
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Soralla ajaminen ja erilaiset renkaat

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Pieni lisävivahde soralla ajamisessa; pyörää olennaisesti kallistamatta ja ilman sladikaasutuksia, noin 50 -60 vauhtiin saakka toimii ohjaus käännön suuntaan, eli ei käännetä vastaohjauksella vaan myötäohjauksella. :D

Soralla ajaminen on mukava juttu, jossa ei ole yhtä ainoata totuutta, mutta jota kannattaa harjoitella mahdollisimman monipuolisesti tilanteiden moninaisuuksien takia.

Mikäli haluaa harrastaa lajia pitkään, kannattaa varautua sorateiden sokeissa mutkissa vastaantulijaan, joka tulee väärällä puolella tietä koska eilenkään ei ketään tullut vastaan.
Oma nopeus ja kohta tiellä kannattaa sovittaa tuo asia huomioiden.
Keskimäärin kerran kesässä tuo on tapahtunut jollain pikkutiellä.
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Soralla ajaminen ja erilaiset renkaat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Soralla oppinut ajamaan sokeat mutkat ulkoreunaa hipoen, silloin voi voi mutkan ajaa veto päällä vinossa kun pyörä pysyy omalla puolella. Kun pyörä on koko ajan hieman irti vauhdikkaassa ajossa niin menosuuntaa on helpompi muuttaa jos tulee tilanne päälle, ja niitähän välillä tulee. Sokeisiin nyppyihin ajoin vedolla tai jarrulla pyörä vinossa että on helppo vaihtaa nopeasti suuntaa jos tarvii. Järkiä kannattaa käyttää missä ajaa mitenkin, varsinkin jos tie ei ole ennalta tuttu.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin