Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Pete K2
Viestit: 691
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Takatalvi ohi, flunssa melkein ohi...vihdoin ekat pihatekniikkatreenit.
Aika perusteista se on näköjään harjoitukset aloitettava näin isolla. Mutta, jos tästä saisi joku intoa ruveta kanssa treenaan, kun näkee, mistä joku muukin lähtee alkuun.
Enjoy. :)

https://youtu.be/BsctZBve4xg
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Osui vanha ketju silmää niin palataan taas asiaan. Sain tuossa aikaisiksi tekaista vähän opetushenkisemmän videon niin työnnetään tännekkin.
Jos se ei tuosta ilmi käy niin se mitä koitan sanoa on se että hemmetin moni maastoajotekniikkaa mielestäni rakentuu pikku keulimisliikkeen päälle. Mäennousut, tukit, ojat dropit, ihan kaikki missä pitää saada keulaa ylös, kevyeksi tai ainakin olemaan tippumatta. Ja kaikki missä pitää saada pitoa takaselle vaikka olisikin liukasta.
Huonolla pidolla ja isolla pyörällä se keula ei kevene roiskimalla, pitää kasata se kevennys pikku osista. Niitä ja niiden yhdistämistä koitan tuossa havainnollistaa. Jä vähän myös kikkailen ihan vaan huvikseni.
https://www.youtube.com/watch?v=Aj_NioG4mnw
Linky
Viestit: 35
Liittynyt: To Elo 31, 2017 3:08 pm
Pyörä: Triumph Tiger 900

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Linky »

Tämä oli hyvä. Pitää mennä reenaamaan.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

!!!Hyvä video!!!
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Kiitokset tästä. Olipas havainnollistava opetusvideo. Joutuu lähtemään treenaamaan :mrgreen:
Minkä huollan, sen myös korjaan.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Olkaapa hyvät.
Todella kiva lukea että tuotos herättää treeni-intoa. Jotain lie mennyt oikein silloin. Jos herää kysymyksiä tai selvennysehdotuksia niin huudelkaa, saatan jatkojalostaa tuota jos tarvetta ilmenee.
vapaaduunari
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

Tämä oli hyvä. :D
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja jaket »

yksi sattumalta opittu harjoittelu on sellainen, että ajoin gessulla yhdellä kädellä hiekkatietä. toisella pidin roskapussia selän takana.

tajusin siinä vaan ajellessa. että koska pelkällä kaasukädellä ei voi oikein nojata eikä roikkua, niin se opettaa todella paljon pyörän käyttäytymisestä soralla. ja painoa ja jalkatappeja joutuu käyttämään enemmän.

lisäksi tuolla oppii hyvin sen, että ohjausta ei soralla niinkään pidä käyttää ns vedä ja työnnä tyyliin, vaan lähinnä siirtää sitä ohjausta oikealle ja vasemmalle. siis kallistaa pyörää kaarteeseen allaan.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuo Jaketin pointti on tosi hyvä. Minä havahduin tuossa syssyllä siihen että perusteet on yllättävän hukassa ajoasennon osalta ja olen koittanut sitä viilata. Tuota menetelmää olen käyttänyt muiden muassa. Jäistä kynnöspeltoa turruuttelin poikittain tyhjäkäynti kovalle ruuvattuna.

Vaikka perusteet onkin vähän hukassa, tein silti lisää opetusvideota. Pyörän kääntäminen ehkä painopisteenä mutta tuo kytkimen käytön hienomotoriikka on sellainen perusasia joka parantaa elämänlaatua kaikessa.
Sellainen disclaimeri minkä toki silmälläkin näkee että minähän en varsinaisesti ihan kääpiö ole. Siksi on hankala hahmottaa onko jokin asia normaalikasvuisen tehtävissä järkevästi saman kokoisella pyörällä. Monessa tapauksessa varmaankaan ei ole mutta testaamalla selviää.
Pientä paradoksia tässä aina pukkaa kun tavoite on oppia hallitsemaan moottoripyörää mahdollisimman vähän ruumiin voimaa käyttäen. Mutta toisaalta se voimareservi antaa rentoutta ja lisäturvaa harjoitteluun.

Se mikä jäi kokonaan videolta, oli pinnanmuotojen sun muiden käyttö pakittelussa. Niistähän on valtava hyöty pyörän rullauttamisessa taaksepäin.
Ja tietty se että idean voi välittää verkossa, oppiminen vaatii toistoja. Tein joskus periaatepäätöksen että siirrän voimaa pelkällä lihasvoimalla vain pakon edessä. Alkuun se hidasti kun piti pysähtyä miettimään jumiin jäätyään mutta aika äkkiä se siitä luontevaksi muuttui.

Yhtä kaikki, tuollaista tuli, toivottavasti on hyödyksi.
https://www.youtube.com/watch?v=ExcET_dw4NI

Ja kuten aina, palaute kiinnostaa, sekä posi- että negatiivisena.
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja timo »

Sulla on pitkät kädet. Oletko kokeillut ajaa ne ristissä?
En tiedä onko siitä harjoitusten kannalta mitään hyötyä, mutta aika hauskaa se joka tapauksessa on. Ja varsinkin pitkillä matkoilla sopivaa ajankulua.
Jäykkä rintapanssari saattaa vähän haitata, mutta ilman sitä sujuu kyllä.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tuota kädet ristissä ajamista tuli koitettua joskus, ku sain prätkäkortin. Kannattaa alkuun valita pitkä suora, mielellään vähemmän vastaantulevaa liikennettä.

Kun pyörä on korkea, ja persjalkaisuutta suvussa, käännän Bemarin pehmeellä ja ahtaassa seuraavasti: Hyppään alan pyörän sivulle. Ykkönen silmään ja hallittu lipsaus kytkimellä. Laite keulii sopivasti ja kääntyy tiukkaan kuskin ympärillä. Varsinki paljossa lumessa toimii hyvin.

-Ile-
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

timo kirjoitti: To Joulu 22, 2022 10:01 pm Sulla on pitkät kädet. Oletko kokeillut ajaa ne ristissä?
En tiedä onko siitä harjoitusten kannalta mitään hyötyä, mutta aika hauskaa se joka tapauksessa on. Ja varsinkin pitkillä matkoilla sopivaa ajankulua.
Jäykkä rintapanssari saattaa vähän haitata, mutta ilman sitä sujuu kyllä.
Aika horjakkaa oli kun koitin joskus vasemmalla kädellä kaasun puolelta ohjailla kun tarvitisn oikeaa kättä johonkin enkä olisi malttanut pysähtyä. En kyllä muista mihin.
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja timo »

skuikka kirjoitti: Pe Joulu 23, 2022 4:10 pm
timo kirjoitti: To Joulu 22, 2022 10:01 pm Sulla on pitkät kädet. Oletko kokeillut ajaa ne ristissä?
En tiedä onko siitä harjoitusten kannalta mitään hyötyä, mutta aika hauskaa se joka tapauksessa on. Ja varsinkin pitkillä matkoilla sopivaa ajankulua.
Jäykkä rintapanssari saattaa vähän haitata, mutta ilman sitä sujuu kyllä.
Aika horjakkaa oli kun koitin joskus vasemmalla kädellä kaasun puolelta ohjailla kun tarvitisn oikeaa kättä johonkin enkä olisi malttanut pysähtyä. En kyllä muista mihin.
Teen tätä välillä kuntoutusmielessä. Moottoripyöräähän ohjataan silmillä ja aivoilla. Ja lihasmuistia voi rikastaa rikkomalla rutiineja. Mieti sitä.
Mutkatiellä kädet ristissä.. varmaan kohta nähdään sulta semmoinen video :wink:
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja timo »

Pelkän kaasun pitely vasemmalla kädellä suoralla tiellä on hyvä "keskinopeussäädin". Jos vaikka on tarve kaivella taskusta oikealla jotakin.
Tai jos on Bingin kaasari ja siinä säätösuutin. Milläs säädät vauhdissa jos et taivu vaihtamaan kättä?
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

No minullahan on ne kaukosäätöiset tk-ruuvit oikealla kyljellä, eli säätötarvetta saadaan aikaan.
Pitää kokeilla tuota, en osaa lennosta nähdä ajotreenillistä hyötyä mutta itseä on aina kiva kiusata.
Vastaa Viestiin