Pyörän tuonti Ruotsista

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

JuhaV

Pyörän tuonti Ruotsista

Viesti Kirjoittaja JuhaV »

Nyt tulee tyhmiä kysymyksiä,mutta ei voi mitään.
Saksan tuonnista kyllä löytyy infoa ja firmoja jotka sieltä mopoja uittaa,mutta entäs Ruotsista tuonti?Sieltä löytyis aika hyvin kiinnostavia mopoja mutta mites tuonti onnistuu?Eroaako Saksasta tuonnista miten?
Onko kokemuksia?kukaan hakenu ite?löytyykö firmaa joka tuo sieltä?mites rekisteröinti?
Itellä kun tuo pakkoruotsin taito rajottuu muutamaan painokelvottomaan sanaan niin omatoiminen haku ei onnistu,näin vanhempana(muttei yhtään viisaampana)alkanu harmittaan ettei toi toisen kotimaisen opiskelu kiinnostanu koulussa :(
prospec
Pyörä: SXC, K-650

Viesti Kirjoittaja prospec »

Käsittämättömän helppo projekti.

Hain elokuussa Luleåsta (yksityiseltä) Husabergin.
Tullissa kävin ensin hakemassa ajolupapaperit (varsinainen käsittelijä oli jo lähtenyt kotosalle) ja seuraavana päivänä kävin tullaamassa sen (5 pv sisällä maahantuonnista täytyy käydä näyttämässä).
Sitten katsastuskonttorille (10 pv sisällä maahantuonnista), siellä tarkistettiin ja täytettiin lappuset (rekisteriote ja kauppakirja, ei tarvinnut mitään COC-blanketteja kun rungosta löytyy EY-tyyppihyväksyntä), vilkaistiin pyörä ja varusteet ja leima tuli ajolupaan.
Kolme kuukautta tulli-/veropäätöksen odottelua (harvinaisehko mopotin), maksettava summa oli hyvin lähellä arviota.

Etelä-ruåttista näytti löytyvän sen verran edullisia mopottimia että jossain välissä suunnitelmissa oli lähteä pakettiautolla hakemaan 2-4 mopoa, tullata ne, jättää yks ittelle ja myydä loput pois mutta toistaiseksi krooninen pääomapula haittaa toteutusta.

Ja niin, ihan lukioruottilla (+1 v. pakollinen yliopiston virkamiesruotsi) täällä pohjoisessa sai kaupat tehtyä.
Juice
Pyörä: Helkama

Viesti Kirjoittaja Juice »

prospec kirjoitti: Sitten katsastuskonttorille (10 pv sisällä maahantuonnista)
Tarkennetaan sen verran, että kyseinen homma vaan silloin kun haetaan 3kk ajolupaa. Voihan sitä pyörää pitää hallissa vaikka miten kauan, ja viedä sitten papereita tulliin + pyörää katsastukseen kun siltä tuntuu.
daddy0
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Viesti:

Re: Pyörän tuonti Ruotsista

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

Nostetaanpas vanhaa aihetta, kun Ruotsissa tuntuu tarjonta olevan aika houkuttelevaa ja menomatkankin saisi lentopisteillä ilmaiseksi...

Minkäslaiset kauppatavat Ruotsissa on? Eli onko siellä hinnoissa tinkivaraa? Miten rekisteröinnit, vakuutukset, kauppakirjat ja muut paperiasiat pitää hoitaa ettei mopo jää jo Ruotsissa terminaaliin jonkun pikkuseikan takia?
daddy0
Viesti:

Eikö kellään kokemuksia pyöräkaupoista Ruotsissa?
jaa
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata

Viesti Kirjoittaja jaa »

Koskaan en ole päässy sille asteelle, että rahaa olisi käteen laitettu ja kotimatka olisi alkanut uutukaisellä mopetilla. Olen pariin otteeseen jallittanut sekä kotiloa ja kertaalleen mopetia. Joka kerta homma on karahtanut siihen, että myyjä polttaa päreensä kun teen tarjousta ostokohteesta. Minä X egee alle pyyntihinnan. Ensin nätisti tarjoavat alkuperäiseen hintaan kotiloon renkaita tjms. tai tarjoutuvat tuomaan lähemmäksi rajaa, mutta kun hienotunteisesti yritän sanoa, että jag gillar vähemmän rahaa till dig niin luuria ollaan tarjoamassa kiukkuisena hyvin hätäseen. No, tosiaan rajoittuu kolmeen eri yritykseen, mutta en ole sitten viitsinyt itseäni tuon enempää kiusata. Saksassa tarjonta on kuitenkin niin paljon isompi.

Olenko yrittänyt liikaa tingata, vai onko ruattinmaalla sama meininki muussakin kaupankäynnissä kuin asuntokaupassakin en tiä. Siis siellähän asunnoista ilmoitetaan vain se alin hinta mistä suljetuin kirjekuorin huutokauppa alkaa. Näin olen ainakin itse antanut tuosta asuntokaupasta ymmärtää.

Ja onko toi kurssikaan enää hyvissä asemissa? Ainakaan parin vuoden takaiseen verrattuna on kurssi lähtenyt ihan väärään suuntaan.
Jukka
Site Admin
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

jaa kirjoitti:Koskaan en ole päässy sille asteelle, että rahaa olisi käteen laitettu ja kotimatka olisi alkanut uutukaisellä mopetilla. Olen pariin otteeseen jallittanut sekä kotiloa ja kertaalleen mopetia. Joka kerta homma on karahtanut siihen, että myyjä polttaa päreensä kun teen tarjousta ostokohteesta. Minä X egee alle pyyntihinnan. Ensin nätisti tarjoavat alkuperäiseen hintaan kotiloon renkaita tjms. tai tarjoutuvat tuomaan lähemmäksi rajaa, mutta kun hienotunteisesti yritän sanoa, että jag gillar vähemmän rahaa till dig niin luuria ollaan tarjoamassa kiukkuisena hyvin hätäseen. No, tosiaan rajoittuu kolmeen eri yritykseen, mutta en ole sitten viitsinyt itseäni tuon enempää kiusata. Saksassa tarjonta on kuitenkin niin paljon isompi.

Olenko yrittänyt liikaa tingata, vai onko ruattinmaalla sama meininki muussakin kaupankäynnissä kuin asuntokaupassakin en tiä. Siis siellähän asunnoista ilmoitetaan vain se alin hinta mistä suljetuin kirjekuorin huutokauppa alkaa. Näin olen ainakin itse antanut tuosta asuntokaupasta ymmärtää.

Ja onko toi kurssikaan enää hyvissä asemissa? Ainakaan parin vuoden takaiseen verrattuna on kurssi lähtenyt ihan väärään suuntaan.
Ruottalaisia on moneen junaan niinko suomalaisiaki, helposti suomessaki saa luurin korvaan tinkaaja.
Ite olen ostanu käytettynä yhen auton ja yhen mopon. Molemmissa yksityiselle myyjälle tarjosin paikan päällä (saattaa olla eri homma ko puhelimessa)
selvästi pyyntöä pienemmän summan ja sain melkein sillä ostaa pelin pois.

Samoin asuntokauppa on ihan meklarista kiinni, siellä on villin lännen lait voimassa. Olin 'huutamassa' yhtä taloa, josta meklari tekstarilla otti tarjouksia vastaan ja
vastaili aina että nyt se ja se tarjosi tämän verran. Erikoinen tapa seki.
jaa
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata

Viesti Kirjoittaja jaa »

Niin totta tuokin. Joka kerta vain myyjä on selkeästi ärsyyntynyt vaikka olen asiaa kuinka hienotunteisesti selittänyt, ettei heidän omistuksensa ole ollut mielestäni paikallisen hintatason mukainen. Kaksi kertaa oli autokauppa kyseessä kerran yksityinen. No, edelleenkin saksanmaalle nykyiset ostosreissuni tyrkkään jos Suomesta ei oikealla hinnalla juuri haluamaani löydy.
daddy0
Viesti:

Laitoin nyt yhdelle liikkeelle viestiä sujuvalla(?) ruotsillani ja kerroin että olen tarvittaessa Suomesta tulossa tekemään pyöräkauppoja, jos ehdoista päästään sopimukseen. Nyt sitten odotellaan mahtaako tulla vastausta ikipäivänä. Puhelimella en viitsi ensimmäistä yhteydenottoa tehdä, jotta edes ymmärtävät mistä on kyse :oops:

Pyörät on hiukan kalliimpia kuin Saksassa, mutta taas hakureissun kulut huomattavasti alhaisemmat kuin Saksasta. Selvästi alle Suomen hintojen pitäisi silti päästä.
daddy0
Viesti:

Tulihan sieltä vastaus, mutta aika tiukat tuntuu olevan hinnat. Hinnasta lähti kysymällä pois 0,98 prosenttia :shock: Aika paljon vähemmän kuin olin ajatellut alennusvaraa löytyvän.
KKO
Pyörä: -----

Viesti Kirjoittaja KKO »

Omat kokemukset auton hankista tuolta Ruotsinmaalta ovat saman oloisia eli tinkivaraa oli yllättävän vähän...

Kait se mopoissakin sitten on sama juttu ?
Kari

"Try not. Do or do not. There is no try." --Yoda
needforspeed
Pyörä: KTM 990 Adventure

Viesti Kirjoittaja needforspeed »

Kruunun kurssi on kyllä tällä hetkellä huono jos verrataan parin vuoden takaiseen tilanteeseen.
Itse olen törmännyt joskus Ruotsissa ilmiöön, ettei haluta myydä ulkomaiselle ostajalle(ainakin yksityishenkilöt vierastavat) vaikka olisi valmis maksamaan pyyntihinnan. Ruotsissa kun ajoneuvo ei poistu myyjän nimistä kuin vasta siinä vaiheessa kun se on Suomessa rekisteröity uudelle omistajalle. Tähän voi varsinkin kevät-/kesäaikaan mennä 3-4kk, jos tullissa ruuhkaa ja veropääätöstä ei saa heti. Pelkäävät kaiketi vastuita ja maksuja.
Jos aikaa on, niin ilman muuta Saksaan asti, tarjontaa huomattavasti enemmän.
daddy0
Viesti:

Loppui näköjään Ruotsista yhteydenpito, kun ehdotin alhaisempaa hintaa. Eipä tuo haittaa, koska löytyi Suomesta pyörä alle Ruotsin hinnan. Illalla tekemään kaupat loppuun. Saksaan ei nyt tällä kertaa ollut aikaa (eikä malttia), varsinkin kun sielläkin nuo vähemmän ajetut yksilöt pitää aika hyvin hintansa.
jurpå
Pyörä: KTM 625 SC -02

Viesti Kirjoittaja jurpå »

Yhden pyörän ja yhden auton ruotsista ostaneena. Molemmissa olen lopputingan tehnyt paikanpäällä mutta molemmissa tapauksissa olen ehdottanut hintaa jonka olisin ilmoituksen mukaisesta laitteesta valmis maksamaan jotta tiedän kannattaako lähteä ajamaan. Pyörästä sain tingattua vielä paikanpäällä. Tottakai se riippuu myyjän halusta/tarpeesta tehdä kauppaa.

Kaikki ei halua tosiaankaan ulkomaille myydä. Toisessa tapauksessa tehtiin ruotsinkielinen kauppakirja ja se ilmoitusosa täytettiin yhdessä ja rastitettiin kohta exporterad tms. , otettiin kopio minulle mukaan ja myyjän kanssa pudotettiin ilmoitusosa postilaatikkoon jolloin ilmoitus menee samantien ruotsin viranomaiselle. Suomen tullissa kopio ilmoitusosasta, rekisteriote ja kauppakirja kelpasi todisteeksi omistajanvaihdoksesta (Torniossa ainakin). ( nämä vuonna 2009 ja 2010)

Kilvet lähetin sitten vielä varmuuden vuoksi omistajalle perässä, tosin oisi ne voinut jättää sinne alunperinkin kun kärryllä hain. Lisäksi ruotsissakin voi olla jo maksettua käyttömaksua palautumassa ja jos kulkuneuvoa ei poisteta heti käytöstä ei myyjä saa niitä takaisin, tosin sen voi tehdä myyjä itsekkin netissä. Tarvii muistaakseni siitä ilmoitusosasta jonkun koodinumeron nettipalvelussa. nykyään ei taida olla sitä tarraa rekisterikilvessä, sen alta raaputtamalla löytyi se numero.

Autoa ostaessa kaikki laput ja liput jäi minulle ja poistin sen itse ajosta ruotsin AKEn nettipalvelussa, oli luottavainen myyjä tosin perästäpäin ilmeisesti hieman huolestui kun pyysi vielä kilvet lähettämään.

Tuolta löytyy rekisterinumerolla autosta ilmaiseksi perustiedot: ( numerot ja kirjaimet yhteenkirjoitettuna)
jos tyyppihyväksyntä yms. tiedot jos löytyy ei tarvitse vaatimuksenmukaisuus yms. tauhkaa

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

TRAFI, hoi ottakaa mallia ILMAISESTA PALVELUSTA !!

http://www.blocket.se sieltä niitä löytyy ja sieltä löytyy myös "köpekontrakt" jonka tulostaa ja täyttää kahtena kappaleena kaupan yhteydessä niin jo on dokumenttia.
"Tärisee ? - Se on moottoripyörä eikä kodinkone"
Vastaa Viestiin