Kunkku kirjoitti:Miksi juuri Espanjaan? Leudon talven takiako? Vai onko jotain muita painavia syitä? Jos minä alkaisin miettiä kohdemaata, niin siellä alkupäässä olisi itäisemmän Euroopan maita: Unkari, Moldova, Kroatia... Mitä pidemmälle itään menet, sitä ystävällisempiä ja vieraanvaraisempia ovat paikalliset ihmiset. Ja hintatasokin on yleensä aika kohtuullinen. Mutta kai minä olen erakkoluonne, ainakin suomalaisten suhteen. Kaikkein vähiten kaipaisin ympärilleni jotain suomalaisten yhteisöä.
Viikko sitten kävin Albaniassa. Lennot Istanbulin kautta ja mennessä yksi yöking siellä. Eipä tarvitse enää ikinä välttämättä mennä Turkkiin, mutta Albaniassa voisi vierailla toistekin. Tirana on siisti kaupunki, juoppoja ei näy ollenkaan, vaikka terasseja on vieri vieressä. Kertaakaan ei tullut mieleen, että ei voisi kävellä hotelliin, kun matkalla oli pari pimeääkin korttelia. Turvallisuutta voisi kuvata sekin, että esim. parin korttelin päässä hotellistamme oli koko ajan kadunvarsiparkissa C63AMG twin turbo, mikä ei Helsingissä kestäisi varmaan arkiyötäkään ettei kaikki pellit olisi raavittu avaimella. Ruoka oli hyvää ja edullista. Hotellin baarimikko suositteli seuraavaksi kerraksi Albanian Alppeja käyntikohteeksi.
Bensa 1.26€/litra, paras hinta 0.5litran tuopilliselle 0.71 senttiä. Hotellihakuun klikkasimme vain "luxory", 135€/3yötä kahdelta hengeltä. Nämä hinnat siis Tiranan keskustassa. Syrjässä varmaan paljon edullisempaa, mutta myös vähemmän siistiä. Muista vanhoista kommunistimaista poiketen jäi sellainen maku, että kaikki on tehty hyvistä materiaaleista ja työn jälki on siistiä.