Pitääkö mies sanansa vai ei?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- gixxerman
- Pyörä: 4xtohtori
Re: Pitääkö mies sanansa vai ei?
Minulla hyvä kokemus.kun myin bemarini ja ilman vaihtoa ei siitä eroon näköjään päässyt.Ostaja sanoi puhelimessa tulevansa katsomaan ja tiedustellessani mahd.ostoinnokkuutta hän sanoi,että vaihdokki on pakussa mukana ja hän tulee kaupantekomielellä tietsikka mukanaan,jolla valuutan siirto tapahtuu.Hän tuli ja tohtori oli pakussa,koeajojen jälkeen bemari siirtyi pakuun ja tohtori talliini,hän maksoi suoraan tililleni välirahan.Näin se pitää käydä.Kiitos vaan Timo kaupanteosta kanssasi,se sujui kuin unelma.
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Pitäisi pitää, vaan ei usein pidä. Eiköhän asia ole sovittu kun se on sovittu.
Kaupanteko on mielenkiintoista sirkusta pahimmillaan. Aika paljon tullut myytyä ylimääräisiä tavaroita ja tällä foorumilla kaikki toiminut oikein hyvin. Täytyy vaan näin "ääneen" ihmetellä miten huolettomasti tuntemattomat ostajat yleensäkin laittaa rahaa tilille ihan kohtuu summia. Aina on sovittu, että postiennakolla tai kun rahat näkyy tilillä niin lähetän. Nouto on tietysti helppo ratkaisu. Joskus on tullut postiennakkolähetys noutamattomana takaisin. Ostaja pyysi lähettämään uudelleen. Niinpä niin. Saa sitä pyytää. Ja osamaksulla en myy ikinä tuntemattomille mitään.
Kannattaa ehkä laittaa ilmoituksiin tai puhua asiat kunnolla selviksi, että myydään eniten tarjoavalle, ei varauksia, se saa joka ensimmäisenä noutaa, tms. Tietysti sitten kun on jo lähdetty hakureissuun niin perumiset ei tule kyseeseen. Pahin oma moka oli mp-kaupoissa kun ostaja lähti kaukaa hakemaan pyörää viikonloppuna ja yhtäkkiä muistin, että ilmoitusosa on pankin tallelokerossa. Ei onneksi ehtinyt kaveri kovin pitkälle. Kerran taas ostajana suttasin ilmoitusosan. Varsin noloa ja maksoin kyllä kulut. Sinänsä kävi hyvin kun tuli esille teknisiä ongelmia eli kauppoja ei tullut.
Joskus on joku soittanut mp-myynti-ilmoituksen perusteella vain haukkuakseen kovin sanoin hintapyyntöä. Vastaavaa on kuullut muiltakin. Ei sillä, etteikö varsinkin tavallisemman tavaran osalta olisi mahdollista huijata hinnalla joitain, jotka eivät syystä tai toisesta pysty pitämään huolta omasta edustaan. Sitten jos ei myyjä itsekään tiedä tavaran arvoa ja homma hoituu ylihintaan vaikka huutokaupalla niin silloin on kaiketi vastuu pitkälti ostajalla.
Ihan liikkeessä tapahtui niinkin, että myyjä sanoi tilaavansa etsimäni tuotteen. Sanoin pariin otteeseen, että no voit kyllä tilata ainakin hyllyyn, mutta en lupaa sitä noutaa. Jälkeenpäin tuli soitto, että täällä olis nyt tilaamasi tuote, muttet ole tullut hakemaan. No, kerrankos sitä unohtaa sovitun. Sama kauppias kertoi toisella kertaa (aiemmin) muistaakseni varsin ponnekkaasti, ettei etsimääni tavaraa ole hyllyssä eikä tilata. Kalliimpaa voidaan kyllä hankkia. Ok. Menin kähjäämään hyllyn perukoita ja mitäs sieltä löytyikään. Ei tehnyt mieli koskaan enää asioida tuossa kaupassa.
Kaupanteko on mielenkiintoista sirkusta pahimmillaan. Aika paljon tullut myytyä ylimääräisiä tavaroita ja tällä foorumilla kaikki toiminut oikein hyvin. Täytyy vaan näin "ääneen" ihmetellä miten huolettomasti tuntemattomat ostajat yleensäkin laittaa rahaa tilille ihan kohtuu summia. Aina on sovittu, että postiennakolla tai kun rahat näkyy tilillä niin lähetän. Nouto on tietysti helppo ratkaisu. Joskus on tullut postiennakkolähetys noutamattomana takaisin. Ostaja pyysi lähettämään uudelleen. Niinpä niin. Saa sitä pyytää. Ja osamaksulla en myy ikinä tuntemattomille mitään.
Kannattaa ehkä laittaa ilmoituksiin tai puhua asiat kunnolla selviksi, että myydään eniten tarjoavalle, ei varauksia, se saa joka ensimmäisenä noutaa, tms. Tietysti sitten kun on jo lähdetty hakureissuun niin perumiset ei tule kyseeseen. Pahin oma moka oli mp-kaupoissa kun ostaja lähti kaukaa hakemaan pyörää viikonloppuna ja yhtäkkiä muistin, että ilmoitusosa on pankin tallelokerossa. Ei onneksi ehtinyt kaveri kovin pitkälle. Kerran taas ostajana suttasin ilmoitusosan. Varsin noloa ja maksoin kyllä kulut. Sinänsä kävi hyvin kun tuli esille teknisiä ongelmia eli kauppoja ei tullut.
Joskus on joku soittanut mp-myynti-ilmoituksen perusteella vain haukkuakseen kovin sanoin hintapyyntöä. Vastaavaa on kuullut muiltakin. Ei sillä, etteikö varsinkin tavallisemman tavaran osalta olisi mahdollista huijata hinnalla joitain, jotka eivät syystä tai toisesta pysty pitämään huolta omasta edustaan. Sitten jos ei myyjä itsekään tiedä tavaran arvoa ja homma hoituu ylihintaan vaikka huutokaupalla niin silloin on kaiketi vastuu pitkälti ostajalla.
Ihan liikkeessä tapahtui niinkin, että myyjä sanoi tilaavansa etsimäni tuotteen. Sanoin pariin otteeseen, että no voit kyllä tilata ainakin hyllyyn, mutta en lupaa sitä noutaa. Jälkeenpäin tuli soitto, että täällä olis nyt tilaamasi tuote, muttet ole tullut hakemaan. No, kerrankos sitä unohtaa sovitun. Sama kauppias kertoi toisella kertaa (aiemmin) muistaakseni varsin ponnekkaasti, ettei etsimääni tavaraa ole hyllyssä eikä tilata. Kalliimpaa voidaan kyllä hankkia. Ok. Menin kähjäämään hyllyn perukoita ja mitäs sieltä löytyikään. Ei tehnyt mieli koskaan enää asioida tuossa kaupassa.
Joh. 3:16
Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S
Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S
-
JT8
- Pyörä: BMW F 650 Dakar BMW R 1200 gs
Ostin dakariin kaatumaraudat ydeltä foorumilaiselta homma pelas hyvin.
Nyt täällä isolla kirkolla asuessani oon huomannut et kauppiaat lupailee mitä lupailee sana ei pidä yhtään tavarat tilataan jos viititään tai otetaan maksu etukäteen ja
tilataan kun ehditään.
Nyt täällä isolla kirkolla asuessani oon huomannut et kauppiaat lupailee mitä lupailee sana ei pidä yhtään tavarat tilataan jos viititään tai otetaan maksu etukäteen ja
tilataan kun ehditään.
Missä se raha olisi paremmassa turvassa kuin jonkun kurapyöräilijän tilille sijoitettuna?Creature kirjoitti: Täytyy vaan näin "ääneen" ihmetellä miten huolettomasti tuntemattomat ostajat yleensäkin laittaa rahaa tilille ihan kohtuu summia.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
- Jokke Espoosta
- Pyörä: Poljettava
Täytyy ihan tähän kertoa kun oli hienoa kaupankäyntiä tässä viime viikolla.
Joku huonoa suomea puhuva mieshenkilö soitti Tori.fi:ssä myymästäni lautasantennista. Pyynti oli kolmekymppiä, lupasin kahdellakympillä. Yritti tingata viiteentoista, sanoin että ei kun kaksikymppiä. Sanoin, että ilmoitan tekstiviestillä kun olen kotona ja ilmoitan samalla osoitteen mistä voi tulla hakemaan.
Heti puhelun päätyttyä tuli viesti että mikä osoite. Laitoin osoitteen ja sanoin vielä tekstiviestissäkin että ilmoitan kun voi tulla hakemaan. Sieltä tuli viesti että "okei, olen tulossa". Pistin viestin että ei kun en ole vielä kotona. Tuli viesti että "milloin olet kotona"? Vastasin että joskus noin klo 22:00, pistän sitten viestin. Tuli viesti että oletko varma että olet 22:00 kotona? Vastasin, että en välttämättä mutta 22:30 olen jo varmasti.
Pääsin kotiin, keräilin kamat valmiiksi ja laitoin viestiä että nyt voi tulla hakemaan. Tuli vastaus että "kiitos en tarvi lähdi jo". Totesin että johan oli viheltäjä ja olin menossa nukkumaan. Tunnin päästä tuli viesti, että olen kohta siellä ja ostan sen antennin.
Kaupat tuli ja sain kaksikymppiä.
Joku huonoa suomea puhuva mieshenkilö soitti Tori.fi:ssä myymästäni lautasantennista. Pyynti oli kolmekymppiä, lupasin kahdellakympillä. Yritti tingata viiteentoista, sanoin että ei kun kaksikymppiä. Sanoin, että ilmoitan tekstiviestillä kun olen kotona ja ilmoitan samalla osoitteen mistä voi tulla hakemaan.
Heti puhelun päätyttyä tuli viesti että mikä osoite. Laitoin osoitteen ja sanoin vielä tekstiviestissäkin että ilmoitan kun voi tulla hakemaan. Sieltä tuli viesti että "okei, olen tulossa". Pistin viestin että ei kun en ole vielä kotona. Tuli viesti että "milloin olet kotona"? Vastasin että joskus noin klo 22:00, pistän sitten viestin. Tuli viesti että oletko varma että olet 22:00 kotona? Vastasin, että en välttämättä mutta 22:30 olen jo varmasti.
Pääsin kotiin, keräilin kamat valmiiksi ja laitoin viestiä että nyt voi tulla hakemaan. Tuli vastaus että "kiitos en tarvi lähdi jo". Totesin että johan oli viheltäjä ja olin menossa nukkumaan. Tunnin päästä tuli viesti, että olen kohta siellä ja ostan sen antennin.
Kaupat tuli ja sain kaksikymppiä.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Aina kun oon myynt, on tavara lähtenyt ensin ja maksu hoidettu sen jälkeen, kun ostaja on tutustunut tavaraan. Näin sen minun mielestäni pitäisi mennä. Mitä sitä rahaa ensin lähettelemään, senhän kaikki jo tuntee, mut kaupan olevaa tavaraa ei.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
- tertsu
- Pyörä: Husqvarna TE 300 -24, KTM 990 S -07
Kaikki kauapat tämän foorumin kautta on hoituneet mallikkaasti. Oon maksellut tavaroita etukäteen ja lähetellyt tavaroita ilman etukäteismaksua eikä mitään ongelmia. Jos ihan outo nimimerkki ollut kyseessä niin olen saattanut vilkaista viestien määrää yms. Kyllä se niin pitäis mennä, että kun kaupat sovitaan suullisesti tai vaikka privaviestillä niin sitten niitä ei enää aleta perumaan.
Kura lentää...
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Kaikista foorumeista tuntuu siltä että tänne on kasaantunut rehellisimmät ostajat/myyjät, ikinä ei ole ollut mitään ongelmia keenkään kanssa ja aina kaikki on mennyt kuten on sovittu.
Kylätason kurapyöräilijä.
Tomikoo: Tuo on kyllä tuttua että jos ostaja "nukkuu yön yli" niin kauppojen todennäköisyys laskee aika paljon. Ei tuu vaimolta lupaa, autosta meni just jakoremmi poikki (tämän oon useasti kuullu) jne.
Omasta puolesta voin todeta moniaita kauppoja tämän foorumin kautta tehneenä, että petetyksi en ole koskaan tullut vaikka parikin kertaa kaupat on peruttu viime metreillä. Joskus olen itse joutunut laittamaan jarruvaihteen päälle ja joskus joku toinen mutta tämä on ymmärrettävää. Positiivisen ja ison kaasukäden heilautuksen saa yleinen rehellisyys, jess.
treriksrøysare
Pääosin on asiallisesti sujunut mutta
joskus on "varmoja" rengas kauppoja varten pidetty
tavaroita varattuna kuukausi kaupalla ja ikinä ei sitten kauppoja syntynyt.
Itse myyjänä sössin yhden kaupan kun en tajunnut renkaan profiilia ilmoittaa ja ei ostajakaan erikseen kysynyt. Pahoitteluni vielä Oulun suuntaan asiasta.
joskus on "varmoja" rengas kauppoja varten pidetty
tavaroita varattuna kuukausi kaupalla ja ikinä ei sitten kauppoja syntynyt.
Itse myyjänä sössin yhden kaupan kun en tajunnut renkaan profiilia ilmoittaa ja ei ostajakaan erikseen kysynyt. Pahoitteluni vielä Oulun suuntaan asiasta.
Täällä sama meininki. Sovittu talosta hinta myyjän kanssa ja nyt kuntotarkastuksen jälkeen väittää että parempi tarjous tullu. Lisää rahaa haluaisi. En kyllä ite enää lähde kerran sovitusta hinnasta neuvottelemaan, pitäköön mökkinsä.Jukka kirjoitti:Niinkin pienen asian kuin talon kanssa kävi hassusti. Tein tarjouksen ja myyjä hyväksyi, eli nimetkin paperissa, toki kauppakirjaa ei vielä tehty.
Oli puhe tehdä kaupat jahka olisin viimein suomessa eli 2 viikon perästä. Viikon päästä meklari soittaa, että talopa se onki myyty ja myyjä jo Pattayalla.
Täällä foorumilla taas muistaakseni kerran myin renkaatkin niin että pistin kummit postiin ja unohdin asian. Onneks ostaja kyseli perään ja maksoi.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Kävipä parivuotta sitten että 990 Advella liikkeellä ollut herrasmies soitti perjantai iltana kun renkaaseen tullut niin iso vamma ettei uskalla Norjan reissua heittää. Kokkolasta ei rengasta löytyny mutta rengas korjattuna uskaltaisi Kalajoelle ajaa, sovittiin että ajaa särkille yöksi niin minä selvittelen mistä saatas rengas. Herran toivomaa orkkisrengasta ei löytyny kun Duellilta Mustasaaresta, se sieltä pitäisi hakea koska kusti ei viikonloppuna kulje. Sovittiin herran kanssa että dieselkuluja vastaan käyn sen sieltä lauantain aamuna hakemassa ja soitan kun olen takaisin Kalajoella niin päästään asennuspuuhiin. Vitutuksen määrä oli ankara kun herra ei enää puhelimeen eikä viesteihin vastannu. No nimi ja numero muistissa joten apua on enää turha pyytää.
- AMa
- Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Talo/kiinteistökaupassa ja tavarakaupassa pätee mielestäni vähän eri säännöt. Kiinteistökaupassa ostajan tarjouksen jälkeen, mikäli myyjä tarjouksen hyväksyy, alkaa "rauhoitusaika". Se voi kestää useita viikkoja käytännön järjestelyjen vuoksi, esimerkiksi kaupanvahvistajan ja kaikkien kaupan osapuolien saamiseksi vaikkapa pankkiin. Kesken olevaan kauppaan ei tulla väliin, ei vaikka tulisi uusia, korkeampia tarjouksia. Luonnollisesti ostajalla pitää olla selvillä oma likviditeetti ennen tarjouksen tekemistä, jotta puhe voidaan tarvittaessa maksaa.
Tavarakaupassa kuten autot, mopot, kelkat jne, tilanne on eri. Silloin ns. "rauhoitusaika" alkaa minun kaupoissani silloin, kun ostajaehdokas lähtee hakumatkalle. Toisin sanoen lupaan varata esimerkiksi kelkan ostajaehdokkaalle siitä hetkestä eteenpäin, kun hän soittaa lähtevänsä ajamaan kärryn kanssa vaikkapa Oulusta kohti Rovaniemeä. Varaus purkautuu tässä esimerkissä kolmessa tunnissa, ellei ostajaehdokas esitä perusteltua syytä viivästykselle.
Oma lajinsa yksityisten välisessä tavarakaupassa ovat ns. takuun vaatijat. On havaittu jälkikäteen tuotteessa jotain vikaa/ muuta joka ei vastannut odotuksia. Soitellaan jälkikäteen ja vaaditaan kaupan perumista tai hinnan osittaista palautusta tai jotain muuta käsittämätöntä. Tai muuten vaan tullaan linjoja pitkin iholle. Onneksi osan tällaisista ostajista pystyy profiloimaan jo ensimmäisestä puhelinsoitosta ennen kaupan tekoa, jolloin voi ilmoittaa "myyty". Edellä mainittu tarkoittaa kauppaa, jossa ostajalla on ollut mahdollisuus tarkastaa tavara ennen kauppaa, eli renkaat on potkittu.
Tavarakaupassa kuten autot, mopot, kelkat jne, tilanne on eri. Silloin ns. "rauhoitusaika" alkaa minun kaupoissani silloin, kun ostajaehdokas lähtee hakumatkalle. Toisin sanoen lupaan varata esimerkiksi kelkan ostajaehdokkaalle siitä hetkestä eteenpäin, kun hän soittaa lähtevänsä ajamaan kärryn kanssa vaikkapa Oulusta kohti Rovaniemeä. Varaus purkautuu tässä esimerkissä kolmessa tunnissa, ellei ostajaehdokas esitä perusteltua syytä viivästykselle.
Oma lajinsa yksityisten välisessä tavarakaupassa ovat ns. takuun vaatijat. On havaittu jälkikäteen tuotteessa jotain vikaa/ muuta joka ei vastannut odotuksia. Soitellaan jälkikäteen ja vaaditaan kaupan perumista tai hinnan osittaista palautusta tai jotain muuta käsittämätöntä. Tai muuten vaan tullaan linjoja pitkin iholle. Onneksi osan tällaisista ostajista pystyy profiloimaan jo ensimmäisestä puhelinsoitosta ennen kaupan tekoa, jolloin voi ilmoittaa "myyty". Edellä mainittu tarkoittaa kauppaa, jossa ostajalla on ollut mahdollisuus tarkastaa tavara ennen kauppaa, eli renkaat on potkittu.
-
teppogarde
- Pyörä: DL 650 V-Strom
Tämän Foorumin ohella myös tuo Zetori-porukka on osoittautunu luottomiehiksi, paketit postiin ja tilinumero kylkeen on aika normisetti.
Älä sano, ettet osaa jos et ole vähintään paria kertaa kokeillut.