Garmin 276cx kysymyksiä....

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Garmin 276cx kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Moe.

Pari kysymystä näin ensalkuun ko.laitteesta...

Eli yritin siirtää citynavigator karttoja mapsourcesta laitteen sisäiseen muistiin. Kartat muka siirtyivät naviin mutta.... Kun laitteen käynnistää niin tulee ilmotus "karttoja ei voida avata"

No tuo on pieni ongelma, koska sd-kortille ladatut OSM-kartat ja MTK kartat toimivat. Ja tuosta huomautuksesta pääsee eroon enterin painalluksesta. Noita citynavigator-karttoja en kumminkaan löydä navin sisäisestä muistista mutta jotain kökköä kai siellä nyt on ja tuosta "turhasta" muistutuksesta ois mukava päästä eroon.

Toisekseen, kun piirretyn reitin siirtää laitteeseen ja aloittaa navigoinnin niin laite menee tilaan "importin shaping points%" ja reitin pituudesta/kauttakulkupisteistä riippuen tuohon laskemiseen menee aika kauankin aikaa. Onko tuo nyt normaalia vai teinkö taas jotain väärin?

Muutoin laitteen käyttö vaikuttanut aika tuskattomalta, vielä ei oo verta kalsareissa!

-Ile-
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Garmin 276cx kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja mico »

Ne laitteen sisäiset kartat löytyy heti laitteen Garmin kansiosta tiedoston hallinnan kautta, deletoi ne sieltä suoraan.

Tuo navigointi ongelma, oletko ollut ulkona siten, että laite saa yhteyden satelliitteihin? Uskoisin, että reitityksen virhesanoma ja aikaviive johtunee siitä.

Niin ja mulla on tällä hetkellä käytössä sama laite.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Garmin 276cx kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Hyvä!

Kohta 1 ratkaistu ja ilmiesesti poistin sieltä jopa oikeat tiedostot, kun laite vielä toimii.

Kohta 2 ei ratkennut ulkoiluttamalla.

Mutta joku juilu täs on. Latasin talvireitin kuopioon, joka on muistaakseni tehty mapsourcella. Tuossa navi kysyy, valitaanko lyhyt matka vai lyhyt aika ja skippaa tuon shaping poin laskennan kokonaan.

Kaikissa muissa reiteissä tuo shaping point alkaa ruksuttaan. Ja näyttää tekevän sen, olkoon tuo reitti siirretty koneeseen mapsourcella tai basecampilla.

Mutta miks tuo yks reitti sitte "toimii"
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Garmin 276cx kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja mico »

Onko sulla reitittävä kartta päällä?
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Garmin 276cx kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Jos tarkoitat navigaattorin set-uppia niin siellä on kaksi karttaa aktivoituna. OSM ja MTK kartta.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Garmin 276cx kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja mico »

En nyt muista... mutta koitas reitittää ilman sitä MTK:ta. Mä en yleensä reititystä käytä, joskus jos tarvii päästä tankille mahdollisimman lyhyintä tietä, mutta muistaakseni mulla oli joku samanlainen vaiva ja mielestäni johtui just kartasta...
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Garmin 276cx kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Okay...

Tuo MTK karttojen poistaminen ei ratkaise ongelmaa. Jos laitan reitityksen kotoa vaikka naapurikaupungin shellille niin kone laskee sen muutamassa sekunnissa...

Oma epäilys on, että mulla on nyt vika reitin piirtämisessä tai siirtämisessä.

Harjotukset saa jatkuu huomenna kirkkain silmin.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Garmin 276cx kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja mico »

Ilmari kirjoitti:Okay...

Tuo MTK karttojen poistaminen ei ratkaise ongelmaa. Jos laitan reitityksen kotoa vaikka naapurikaupungin shellille niin kone laskee sen muutamassa sekunnissa...

Oma epäilys on, että mulla on nyt vika reitin piirtämisessä tai siirtämisessä.

Harjotukset saa jatkuu huomenna kirkkain silmin.
Tai sitten asetuksissa.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Garmin 276cx kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Joo... Eipä tähän mennessä toimi vielä.

No noista asetuksista. Navissahan on tehtaan jäljiltä asennettuna jotain typeriä karttoja. Nämä kartat olen ottanut pois käytöstä. Onko niiden sallimisella mitään merkitystä?

Tuleeko mieleen mitään muuta asetusta joka voi tehdä tuon laskennan?

Toisekseen BaseCampista löytyy valinta "poista muotopisteet reitiltä". Oon koittanut sitäki mutta sama laskenta ja viive reitissä toistuu edelleen.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Garmin 276cx kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja mico »

Jos sitä laitteen omaa Euroopan virkistyskarttaa tarkoitat niin ei, ei ole ollut käytössä mulla.
Mieleen tuli, että mikä sulla on laitteen muistin laita, onko tarpeeksi tilaa? Mä olen aina poistanut kaikki ylimääräiset sieltä heti uutena, esim. tarpeettomat kieli- ja äänitiedostot. Myös omat laavu ja autiotuvat etc. olen laittanut suoraan muistikortille.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Garmin 276cx kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Muistia on vapaana 3.5 gigaa että tuskin on siitäkään kiinni.

Uusia havaintoja. Tein reitin suoraan naviin, eli laite kiinni läppäriin ja sitte piirsin reitin BaseCampilla reitin OSM-kartalle. Nyt siihen shaping-laskentaan meni aikaa noin sekunti.

Normaalisti BaseCampissa siis karttana Garminin CityNavigator V9 johon piirrän reitit.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Garmin 276cx kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja mico »

Jaa... mä oon luopunut noista City kartoista kun vuoden päästä jo vanhoja ja päivitys maksaa. Hyvin pelannut kaikki navigointia OSM kartoilla kun yhtälailla poi pisteitä niissäkin, maastoon sitten MTK kun ajelee jälkeä. Lisäksi nuo voi päivittää koska haluaa.
Avatar
__Antti__
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Joulu 04, 2015 4:53 pm
Pyörä: Ktm 690 Enduro R
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Garmin 276cx kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja __Antti__ »

Onko sun tekemä reitti lian pitkä? Garmin sivulta: REITIT 250, 250 points per route; 50 points auto routing

Tässä sivussa oli aika paljon tietoa ---> http://globeriders.com/article_pages/ar ... 76cx.shtml
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Garmin 276cx kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Kyllä se vika on näissä yhteensopimattomissa kartoissa.

Enäänhän tätä ongelmaa ei ole, koska nyt voin tosiaan piirtää reitin suoraan sinne navin karttaan.

Tuo citynavigator kartta tuli mulle muistaakseni vuonna 2008, kun ostin eka navin, zumo 500:n. Garminilta on kyllä joskus tullut muistutus, että pidäthän karttatuotteesi ajan tasalla tms. Mutta yllättäen en ole jaksanut reagoida tilanteeseen.
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Garmin 276cx kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja an13 »

Ensimmäisenä kannattaa tarkastaa että CityNavigator kartan versio joka on PC:n Basecampissa sekä versio joka on Garminissa ovat samat. Muuten se joutuu reitittämään uusiksi joka reitin Garminissa koska karttapohja ei ole eksaktisi sama. Sekä reititysmenetelmä esim "motorcycle" on molemissa asetettu samaksi, niin Garmin ei laske reittiä ollenkaan uusiksi.

Sitten pitäisi saada selville miksi reittiin tulee niin paljon shaping pointeja, Garmin osaa sen 50 waypointtia eli niitä basecampin lippuja, mutta se generoi näiden välille piiloon shaping pointeja jotka ohjaavat noiden lippujen välillä ja näitä voi olla satojakin. Näitä voi lisätä ja muokata itsekin, jos haluaa reitin kiertävän tiettyä mutkaa mutta ei halua käyttää 1/50 waypointtia siihen.

https://forums.garmin.com/apps-software ... points-101
Vastaa Viestiin