Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

BadAss
Viestit: 473
Liittynyt: Ma Syys 21, 2009 8:58 pm
Pyörä: F900GS & Stark
Paikkakunta: Waasa

Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

Viesti Kirjoittaja BadAss »

Muistan joskus lukeneeni, että joku tiivisti silikoonilla auto-Garminin ja ajeli tyytyväisenä säästetty rahatukko takataskussa auringonlaskuun. Tätä juttua en kumminkaan haulla enää löytänyt.

Joten suunnitelmissa olisi ostaa käytetty halpa navi, avata se, tiivistää silikoonilla saumat ja tukkia ylimääräiset reiät.
Onko tuhoon tuomittu ajatus ja 40€ käytetystä navista hukkaanheitettyä rahaa? (Esim. Nüvi 40)

Garmin siksi, että siihen saa maastokartat.
t. Jyki
Avatar
DOMI
Viestit: 964
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

Viesti Kirjoittaja DOMI »

BadAss kirjoitti:Muistan joskus lukeneeni, että joku tiivisti silikoonilla auto-Garminin ja ajeli tyytyväisenä säästetty rahatukko takataskussa auringonlaskuun. Tätä juttua en kumminkaan haulla enää löytänyt.

Joten suunnitelmissa olisi ostaa käytetty halpa navi, avata se, tiivistää silikoonilla saumat ja tukkia ylimääräiset reiät.
Onko tuhoon tuomittu ajatus ja 40€ käytetystä navista hukkaanheitettyä rahaa? (Esim. Nüvi 40)

Garmin siksi, että siihen saa maastokartat.
Eiköhän ole säästämistä väärässä paikassa, luulisi käytettyjä zumoja tai maastogepsejä olevan tarjolla. Lisärahaa menee kuitenkin kunnolliseen kiinnitystelineeseen ym..
Jos kuitenkin päädyt muuraamaan kokeeksi autonavigaattorin, niin käytä jotain muuta kuin etikkahappoa kuivaessaan luovuttavaa silikoonia. Se syövyttää lopulliseen kuntoon laitteen sisällä olevat sähköä johtavat lakkaamattomat kupariosat. Kaikki muukin silikoonilla muuraaminen moottoripyörissä saa aina karvat nousemaan pystyyn.
Avatar
sjuggen
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Syys 05, 2006 9:56 am
Pyörä: Husqvarna TE250 -08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

Viesti Kirjoittaja sjuggen »

BadAss kirjoitti:Muistan joskus lukeneeni, että joku tiivisti silikoonilla auto-Garminin ja ajeli tyytyväisenä säästetty rahatukko takataskussa auringonlaskuun. Tätä juttua en kumminkaan haulla enää löytänyt.

Joten suunnitelmissa olisi ostaa käytetty halpa navi, avata se, tiivistää silikoonilla saumat ja tukkia ylimääräiset reiät.
Onko tuhoon tuomittu ajatus ja 40€ käytetystä navista hukkaanheitettyä rahaa? (Esim. Nüvi 40)

Garmin siksi, että siihen saa maastokartat.
Itse ajelen (asfaltilla) TomTomin perusnavin opastamana, eikä siinä ole ollut koskaan mitään suojausta. Onhan se katteen takana, mutta kyllä siihen on aina sateella vesi löytänyt, ja edelleen toimii. Eli jos et ihan uimasilleen ajatellut ryhtyä tuon navin kanssa, niin tuskin se mitään suojausta tarvii?
Opetellaan ajamaan, ja katsellaan varvikkoa.
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kolamskesä lähteeä liikkeelle etikkaisella silikonilla muuratulla Garminilla. Ainoa ongelma on usb liitännän kestäminen joka ei tykkää tärinästä, kerran juotettu kuntoon ja taas pelittää. Kuoret on irroitettu ja kaikki liitokset kasattu silokonilla. Reiät ja kytkin on peitetty teipillä ettei niistä mene vedet sisään, hyvin on pysynyt kuivana sadekeleillä. Kiinnitys on suoraan ohjaustankoon ilman mitään pehmusteita tai tärinänvaimennuksia, varmaan kestäisi pitempään jos vaimentaisi kiinnityksen.

Silloin ei ollut rahaa ostaa uutta eikä käytettyä oikeeta navia ja tällä on aina takaisin löytänyt, välillä päässyt jopa teille tuntemattomille. Mitään ohjelma modeja en ole tehnyt enkä ole karttoja lataillut kun osaaminen ei siihen riitä.

Tällä mennään niin kauan kunnes se hajoaa lopullisesti tai/ja on 500-600€ laittaa kiinni oikeeseen rätkänaviin 8)

Pojalle tehtiin vastaava paketti hylätystä mutta muuten toimivasta Navigonista. Nyt milemmissa pyörissä on navi ja kustannukset alle 100€, tästä jäi toimintatonni muuhun käyttöön ja se näkyy kuskien ajo/suojavarusteissa :)
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
DOMI
Viestit: 964
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Mustaa Sikaflexia, niin ei tarvitse maksaa kun muutama euro enemmän kuin saniteettisilikoonista. Sikaflex ei ruostuta, eikä syövytä kuparia. Ai niin ..KTM-miehille taitaa löytyä oranssinakin.

Mulla on muuten hyllyssä uusi käyttämätön RAM-laitekotelo nuvi2400 -sarjan autonaveille. On tullut mulle vahingossa ja ylimääräisenä, joten sen saa kympillä hakea tai viidellätoista postiin.
Avatar
Lapin-Pekka
Viestit: 8
Liittynyt: Su Helmi 16, 2014 1:34 pm
Pyörä: Honda Transalp 700 (2014)

Re: Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

Viesti Kirjoittaja Lapin-Pekka »

Moro,

yksi ratkaisu on ostaa Givin kätevä boxi, S850:

http://kauppa.mimoto.fi/product/903/giv ... e-321-s850

tai

http://www.bikeworld.fi/varusteet-ja-ta ... gps-teline

On kätevä tarrakiinnitys, helppo siirtää moottoripyörän ja mönkijän välillä, ja antaa melkoisen kolhusuojan samalla. Ei tarvitse myöskään arpoa että pysyykö imukuppi-kiinnitys paikoilhan vai ei, kun koko laite on suojassa läpinäkyvän muovin alla.

Itse ainakin tykkään. Ja jos ei auto-navigaattoria tarvi, niin laittaa kännykän naviksi/puhelimeksi/musiikkisoittimeksi tuohon.

t, Pekka
Avatar
Pete K2
Viestit: 689
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Mullon roikkunut enduron sarvessa nyt pari vuotta autogarmin, josta teipattu reiät umpeen hyvällä sähkörin teipillä. Hyvin on pelannut. Varmista sitten, että tuossa halvassa autonavissa riittää ominaisuudet sun käyttöön.
Viime talvena ostin sitten Garmin Zumo 390:n ja aukeshan siinä ihan eri käyttömahdollisuudet.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
jupet
Viestit: 294
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

Viesti Kirjoittaja jupet »

Juoksevalla epoksilla täytettynä voisi saada vaikka upotuskestäväksi tuommoisen navin, samalla tärinänkesto varmaan olis hyvä.

Sopivalla teipillä ja vaikka muovailuvahalla (tai erikseen ensin ei-juoksevalla epoksimassalla) tiivistelee kotelon reiät ja liittimet ettei juokseva tavara pääse niihin ja sit jostain kulmasta poratusta reiästä täyttää koko kuoren juoksevalla tavaralla, koputtelee suurimmat ilmakuplat pois ja täyttää vielä uudestaan piripintaan niin avot.

Ihan omalla vastuulla sit jos joku koittaa!
Mulla olis kyllä epoksiakin olemassa, mut ei navia...
BadAss
Viestit: 473
Liittynyt: Ma Syys 21, 2009 8:58 pm
Pyörä: F900GS & Stark
Paikkakunta: Waasa

Re: Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

Viesti Kirjoittaja BadAss »

Kiitos vinkeistä, taidan hakea autonavin näin ensialkuun. Kelekkafoorumilta luin, että ainaki Nuvi30:n oli saaneet maastokartat. Vois tehdä DIY-kuvasarjan modeista ja raportoida kokemukset. :)

Ajattelin koittaa vetää plastidipin piirilevyn päälle ja usb-liittimen kuumaliimalla tehdä kiinteäksi.

Lähetetty minun GT-N5120 laitteesta Tapatalkilla
t. Jyki
BadAss
Viestit: 473
Liittynyt: Ma Syys 21, 2009 8:58 pm
Pyörä: F900GS & Stark
Paikkakunta: Waasa

Re: Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

Viesti Kirjoittaja BadAss »

Taitaa tuo 40 jäädä hankintalistalta, pitää olla reititysmahdollisuus.

Lähetetty minun GT-N5120 laitteesta Tapatalkilla
t. Jyki
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Muutman vuoden vanhan navigonin tiivistin bilteman silikoonilla. Pysty hyvin käyttämään upotuksissa pesualtaassakin. Suurin autonavin ongelma eli näkyvyys auringossa ei tietenkään parantunut. Piti sitten lopulta kuitenkin nöyrtyä ja ostaa ulkokäyttöön tehty navi.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nyt alkoi oma gepsi kiukuttelemaan kylmillä keleillä, taitaa tulla tunnit täyteen parin kesän käytön jälkeen. Seuraava onkin sitten Motonetistä kotelo ja Samsungin kännykkä hommiin: http://www.motonet.fi/fi/tuote/473683/A ... nnikkeella
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Lapin-Pekka
Viestit: 8
Liittynyt: Su Helmi 16, 2014 1:34 pm
Pyörä: Honda Transalp 700 (2014)

Re: Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

Viesti Kirjoittaja Lapin-Pekka »

kannattaa testata riittääkö kännykän valovoima auringonpaisteessa. Etenkin kiiltäväpintainen suojakotelo heijastelee ja syö helposti sen viimeisetkin valotehot.

Iltojen pimetessä samaa ongelmaa ei ole.

Karttaselaimella tuli vastaan se ongelma, että ainakin Samsung Note 3 näyttö on sille liian tarkka. Maastokartan kaikki kohteet piirtyy aivan liian pienenä, ja pieni tärinä sekä vauhti tekee katsomisen tyystin mahdottomaksi.

Tee hopeateippi-kiinnityksellä pikatesti ensin... Noh, toisaalta, ei tuo boxi niin kallis investointi tietysti ole.

t, Pekka
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Täytyypä testata, heijastus oli itelläkin mielessä. Aikoinaan oli gepsi vastaavassa pussissa ja eihän siitä mitään tullut kun valo heijasti näytön näkymättömiin. Kännyssä on se hyvä puoli että mulla on kypäräpuhelin ja saan kännystä opastuksen korviin joten välttämättä ei tarvii kovin usein tihrustaa näyttöä.
Kylätason kurapyöräilijä.
BadAss
Viestit: 473
Liittynyt: Ma Syys 21, 2009 8:58 pm
Pyörä: F900GS & Stark
Paikkakunta: Waasa

Re: Garminin autonavin modaus mp-käyttöön

Viesti Kirjoittaja BadAss »

Mä käytin N8:sia katuhommissa monta vuotta navigoimiseen, mut pussukka kyllä blokkas näytön todella hyvin ettei nähnyt oikeen mitään auringossa. Toinen mikä v*tutti oli tekstiviestit tai puhelut jotka heitti navin aina pois päältä ja näytönsäästäjä meni tämän jälkeen päälle.
t. Jyki
Vastaa Viestiin