Garmin GPSMAP 478

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

SamiV
Pyörä: AT

Garmin GPSMAP 478

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Parin vuoden Photonav ja OziExplorer kokeilujen jälkeen siirryin myös itse Garminin maailmaan kun hankin eilen Ebaysta Garminin GPSMAP 478 CapoSaken kanssa eilen käydyn puhelinkeskustelun jälkeen. En huomannut ko.laitteesta ihmeemmin ketjuja ja kokemuksia mutta ilmeisesti näitä ja 276C:tä joka lienee melkein sama laite on käytössä jonkin verran joten kokemuksia vinkkejä ym.

Itse joudun aloittelemaan Garminin ja tuon 478:n käytön aikalailla alusta OziExplorer kokemuksella. Base map vai onko se joku Base Camp on koneella asennettuna.
SamiV

Re: Garmin GPSMAP 478

Ilmeisesti aikalailla samat Touratechin telineet ja kaapelit käyvät näihin kaikkiin 276/278/378/478? Onko näihin olemassa virtaliitäntää joka on mahdollista kytketä suoraan akkuun (tietysti releen ja sulakkeen taakse)? Kun tuolla nimismiehenkiharalla ja huonoilla teillä ajaa tuntui ainakin Hakkapeliitin virtaliittimien se tärinä pompottavan pois jatkuvasti joten joku paremmin pitävä liitin täytyisi saada.
mkn
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja mkn »

Eiköhän tuo liitännöiltään sama ole kuin 276. Kovasti samannäköinen ainakin on. Kaapeleita tuohon siten saa joka lähtöön ja se liitin, jonka kautta mm. virrat kulkee pysyy hyvin paikallaan.
Mönkkärissä minulla on kiinteä virransyöttö ja mopossa olen sitten käyttänyt tupakinsytkään liitettävää kaapelia samoin kuin autossakin.
Erikoisvaimennetut Touratech telineet on niin mönkijässä kuin mopossakin ja tyytyväinen olen niihin ollut.
SamiV

Onkos kukaan käyttänyt näitä http://garmin.openstreetmap.nl/ sivuston OSM karttoja Garminissa?

Sivuston kartat ovat käsittääkseni Open Street Mapin mukaisia, reitittäviä karttoja ja esimerkiksi itänaapurin osalta pesevät tarkkuudessaan kaikki kaupalliset kartat ja ovat ilmaisia. Täälläkin foorumilla on ilmeisesti ainakin pari ketkä aika aktiivisesti taitavat päivitellä noita OSM:n karttoja? Tuolla sivustolla on joku engine joka tekee noista Garminin ymmärtämät kartat ja ainakin Mapsourcella näytti hyvin aukeavan ja toimivan nuo kartat.
SamiV

Tuossa kaksi vertailukuvaa ensin Garminin World Maps v4 kuva 311 000 asukkaan Murmanskista

Kuva

sitten ilmaseksi jakelussa olevasta katuosoiteet reitittävästä OSM:stä Russia osasta

Kuva

Tuosta zoomaamalla ja laittamassa tarkkuuden korkeimmaksi alkaa tulemaan liikettä ym (oikeastaan Muurmanskistakin on eri liikeitä, majoituspaikkoja ym varmaan toista sataa.

Kuva
nieppi
Pyörä: ic ja beemer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nieppi »

Mulle ajautui ihan vahingossa gpsmap 276c
Ei ole tästä vielä mitään kokemuksia kun en ole viel ehkäs pyörään kiinnittäny. Vasta lataimen tähä uudempia karttoja sisälle. Äkkiseltään questiin verrattuna tää tuntuu valtavan isolta laitteelta.
Questi saa siirtyä sivuvaunuun pojalle ni ei tarvii kokoajan senkää kysellä miten kovaa ajetaan ;D
CapoSakke
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CapoSakke »

nieppi kirjoitti:Mulle ajautui ihan vahingossa gpsmap 276c
Ei ole tästä vielä mitään kokemuksia kun en ole viel ehkäs pyörään kiinnittäny. Vasta lataimen tähä uudempia karttoja sisälle. Äkkiseltään questiin verrattuna tää tuntuu valtavan isolta laitteelta.
Questi saa siirtyä sivuvaunuun pojalle ni ei tarvii kokoajan senkää kysellä miten kovaa ajetaan ;D
Hienoja vehkeitä ajelehtii ja joskus myös oikeisiin osoiteisiin... 8)

MENU ja sieltä seuraavat pois päältä tai manuaalille:

1. Reitin uudelleen laskenta
2. Auto Zoom

Ja North Up näyttö päälle

Niitä Menu valikoita on muuten useammassa näytössä....
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
nieppi
Viesti:

Juu mulla kävimäihä kun entinen omistaja osti veneeseensä uuden hienon karttaplotterin ja tämä jäi ylimääräseks.

En oo ainakaan vielä löytäny tuota reitin uudelleen laskentaa, mutta eiköhän se löydy ku aikani tät näpyttelen
CapoSakke
Viesti:

Aika hyvä mäihä...

Kyllä ne sieltä löytyy,

http://static.garmincdn.com/pumac/2905_OwnersManual.pdf

JUTAKO
nieppi
Viesti:

Nyt on päivitetty uus ohjelmisto, ladattu uudet kartat, siirretty reittipisteet sekä ladattu parituhatta regular geokätköä muistiin et tietää poimia kun tulee vastaan.

Joo sain manuaalin mukana, mutta en lue sitä koska olen MIES!
CapoSakke
Viesti:

nieppi kirjoitti:Nyt on päivitetty uus ohjelmisto, ladattu uudet kartat, siirretty reittipisteet sekä ladattu parituhatta regular geokätköä muistiin et tietää poimia kun tulee vastaan.

Joo sain manuaalin mukana, mutta en lue sitä koska olen MIES!

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

JUTAKO
nieppi
Viesti:

Ajelin kotilolla anoppilaan ja virittelin uuden hienon navin hernepussin päälle ja eikö navigoimaan kohti anoppia.
Olin Jo kerenny ohjelmoimaan navin suosimaan hiekkateitä ja välttelemään maantetä. Koska 7metrisellä matkailuautolla tulee suosittua pikkkasen erillaisia reittejä ni kyllästyin aika nopeesti kuultelemaan uudelleen reitityksestä ohjeita.
Laitoin asetuksista puheohjauksen pois päältä jolloin laite kertoi joka risteyksessä että "sopimaton kielevaihtoehto" no tästä höpötyksestä pääsin eroon kun käänsin kaiuttimen äänen pois päältä.
Muuten laite toimii täsmällisen hienosti samalla logiikalla kuin quest joten tämän käyttö tuntuu luontevalta.
Ja uskoisin että on oikea laite mopokäyttöön questin jälkeen.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2
CapoSakke
Viesti:

nieppi kirjoitti:Ajelin kotilolla anoppilaan ja virittelin uuden hienon navin hernepussin päälle ja eikö navigoimaan kohti anoppia.
Olin Jo kerenny ohjelmoimaan navin suosimaan hiekkateitä ja välttelemään maantetä. Koska 7metrisellä matkailuautolla tulee suosittua pikkkasen erillaisia reittejä ni kyllästyin aika nopeesti kuultelemaan uudelleen reitityksestä ohjeita.
Laitoin asetuksista puheohjauksen pois päältä jolloin laite kertoi joka risteyksessä että "sopimaton kielevaihtoehto" no tästä höpötyksestä pääsin eroon kun käänsin kaiuttimen äänen pois päältä.
Muuten laite toimii täsmällisen hienosti samalla logiikalla kuin quest joten tämän käyttö tuntuu luontevalta.
Ja uskoisin että on oikea laite mopokäyttöön questin jälkeen.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2
Joku voisi päätellä että anopilaan ei ollut kovin kiire :) :lol:

Aika yksinkertainen peli, tarkoitettu siis meille yksinkertaisille miehille.....:)

JUTAKO
nieppi
Viesti:

Nonni. Nyt on gepsi kiinnitetty mopoon ja ihmekumma. Qvestin virtajohto kävi suoraan tuoho gpsmapsiin joten asennus oli melko nopee kun ei tarttent sähköjä ropata.
Ja nythä mä hokasin et täs gpsmapsis tuli näköjää jännitemittarikin mukana. En tosin tiä miten luotettavast toi näyttää, mut eikös se oo hyvä jos mopo käynnis lukema on 13,8
nieppi
Viesti:

Pitänee hankki turhatekin teline kun tuntuu tuo oma veneteline vapisevan melkosesti
Vastaa Viestiin