Näy liikenteessä!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: Ke Kesä 12, 2013 7:04 am
- Pyörä: DR 650 RSE / IC sidecar/ e-cross-bike
- Paikkakunta: Espoo
Re: Näy liikenteessä!
Omassa suzukissa on huomiovalot keulilla, pystyssä katteen sisäreunassa.
Tehoa noissa on 5W per puoli(5x1Wled) ja pimeässä noilla näkee ajaa paremmin kuin pyörän kulahtaneella orkkis lyhkäsillä
https://lh3.googleusercontent.com/-weGa ... 161712.jpg
Poliisikin kiittelin pyörän näkyvyytta tien päällä, kuulemma jopa silmiinpistävä Tarkoitus olisi teipata tuo pyörä yli johonkin vaaleaan sävyyn, kun ei tuo plasti-tip näytä kestävän kunnolla.
Takana miulla on led-vilkut, joissa on valon ulkokehällä punaiset ledit ja ne toimii minulla lisäjarruvaloina.
Tehoa noissa on 5W per puoli(5x1Wled) ja pimeässä noilla näkee ajaa paremmin kuin pyörän kulahtaneella orkkis lyhkäsillä
https://lh3.googleusercontent.com/-weGa ... 161712.jpg
Poliisikin kiittelin pyörän näkyvyytta tien päällä, kuulemma jopa silmiinpistävä Tarkoitus olisi teipata tuo pyörä yli johonkin vaaleaan sävyyn, kun ei tuo plasti-tip näytä kestävän kunnolla.
Takana miulla on led-vilkut, joissa on valon ulkokehällä punaiset ledit ja ne toimii minulla lisäjarruvaloina.
Re: Näy liikenteessä!
Sanovat, että tommoset valot näkyy:
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Re: Näy liikenteessä!
Ja pimeällä auttavat heijastimet:
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Re: Näy liikenteessä!
Tuollaisen kypärän hommasin assuajoon. Kyllä pitäisi näkyä liikenteen joukossa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/3828786 ... akeltainen
https://www.motonet.fi/fi/tuote/3828786 ... akeltainen
Re: Näy liikenteessä!
Näkymiseen auttaa myös tuo Motion camouflage jutun ymmärtäminen.
Autoilija ei näe pyörää, jos se pyörä ei muuta paikkkaansa taustaan nähden.
Eli kannattaa vähän mutkitella.
Smidsy asiaa
Pekka
Autoilija ei näe pyörää, jos se pyörä ei muuta paikkkaansa taustaan nähden.
Eli kannattaa vähän mutkitella.
Smidsy asiaa
Pekka
Re: Näy liikenteessä!
Toi on kyllä ihan totta. Nouseppa tapeille seisomaan niin johan alkaa autoilijat tuijottamaan.
Sitten aletaankin keskustelemaan siittä että minkälainen mutkittelu ym. "näkyvä" ajotyyli on jo liikenteen vaarantamista. Keuliminen näkyis varmaan parhaiten koska se erotetaan mm. kerrostalon seinien läpi...
Kunkun valot ja heijstimet varmasti parantavat näkyvyyttä mutta taitaa noi heijastinteipit olla lailliset ainoastaan kuorma-autoissa. Tosin yhtä huono näkyvyys niillä "rekoilla" on kun mp:llä.
Edelleenkin yritän siirtää sitä vastuuta vähän myös vastapuolelle.
Eli NÄE LIIKENTEESSÄ kampanja. Kukaan kun ei kolarin jälkeen sano että en katsonut tai ei kiinnostanu vaan en nähnyt/huomannut tulee automaattisesti kaikilta.
Toimisko joku lisäkoulutus? Ainakin täällä Hämessä porukka ajaa niinku ei olis autokoulussa koskaan käynytkään.
Sitten aletaankin keskustelemaan siittä että minkälainen mutkittelu ym. "näkyvä" ajotyyli on jo liikenteen vaarantamista. Keuliminen näkyis varmaan parhaiten koska se erotetaan mm. kerrostalon seinien läpi...
Kunkun valot ja heijstimet varmasti parantavat näkyvyyttä mutta taitaa noi heijastinteipit olla lailliset ainoastaan kuorma-autoissa. Tosin yhtä huono näkyvyys niillä "rekoilla" on kun mp:llä.
Edelleenkin yritän siirtää sitä vastuuta vähän myös vastapuolelle.
Eli NÄE LIIKENTEESSÄ kampanja. Kukaan kun ei kolarin jälkeen sano että en katsonut tai ei kiinnostanu vaan en nähnyt/huomannut tulee automaattisesti kaikilta.
Toimisko joku lisäkoulutus? Ainakin täällä Hämessä porukka ajaa niinku ei olis autokoulussa koskaan käynytkään.
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: To Touko 13, 2010 11:50 am
- Pyörä: KTM
Re: Näy liikenteessä!
Ei noista huomio väri liiveistä mitään haittaakaan ole, voihan olla että jossain tilanteessa just se vihreä pistää sen autoilijan silmään, muuten varsinkin edestä päin ei tahdo se väri näkyä. Mitä oon seurannut tuolla liikenteessä, nuo kirkkaat led lisävalot näkyvät tosi hyvin, silti häikäisemättä vastaan tulijaa. Toinen on valkoinen kypärä, se näkyy kaikissa olosuhteissa. Nyt sitten itse asiaan, eli miksi ne ajaa meitin päälle, oli se sitten sivulta kolmion takaa tai se ehkä yleisin ja pahin väistää, auto kääntyy eteen. En nähnyt koko prätkää, sanoo auto kuski. Ei nähnyt, tuhat kuutioinen prätkä on sentään aika möykky!? Se kuski tai kuskit, ei näe sitä prätkää siitä syystä, että sen aivot on "ohjelmoitu" näkemään auto, ei moottoripyörää. Olen seurannut sivulta eteen yrittäviä useamman kerran, ja vaikka se kuski katsoo sinua suoraan, silti se työntää eteen. Toisin sanoen, autoilija ei näe sinua koska odottaa näkevänsä auton. Minä katson aina auton etu rengasta, liikkuuko se jos se on tulossa sivulta, katse kontaktiin ei kannata ikinä luottaa. Eli mitään "magic bullet"ei ole olemassakaan, omilla ollaan. Riskien minimointi, taajama alueilla seuraa nopeusrajoituksia, "mitä jos" nauha pyörii ainakin koko ajan päässä ja tietysti hiukka tuuria, nuo jutut on pitäneet minut tienpäällä ehjin nahoin yli 50 vuotta.
AUSSIJUSSI
Re: Näy liikenteessä!
Joko lamput on tulleet. Kuinka kirkkaat noi oli. Koon puolesta ne vaikuttaisivat sopivilta.jupet kirjoitti:Tämmöiset meni nyt tilaukseen. Aika kompaktit ja lupailevat e-merkkiä ja hyväksytty parkeiksi lyhyiden kaveriksi. http://www.ebay.de/itm/360479072067?ssP ... 1497.l2649
12eur/kpl hintaehdotus kahdesta meni läpi, 10eur/kpl ei.
-
- Viestit: 817
- Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
- Paikkakunta: Rauma
Re: Näy liikenteessä!
Eipä mikään juttu ole viisastenkivi jolla aina varmasti tullaan nähdyksi. Silti pyrin maksimoimaan kaikki keinot, että näyn vähän paremmin liikenteessä. Valkoinen kypärä, valkoinen pyörä ja kun rahaa jostain tekasen, niin vaihdan vielä ajoasun vaaleaan. Sininenkään ei olisi huono, mutta vaaleata nyt kuitenkin ajattelin. Ajovalon vaihdoin kirkkaaseen zenoniin ja suuntasin sen vähän liian alas, ettei häikäse. Sitten ajatuksella, että olet keskivertoa huonompi kuljettaja ja kukaan ei sinua välttämättä näje niin tähän mennessä on onnistuttu välttämään turhanpäiväiset törmäilyt. Niijuu ja laitoin pyörään vielä vähän heijastinteippejä sinne tänne viksuihin paikkoihin.
Re: Näy liikenteessä!
Leikkimielinen "minuumpa ette osu vaikka yrittäisitte" asenne on paikallaan ja "nyt olen tähtäimessä" ajatus kun sivutiellä on auto lähestymässä ajoväylää.
Ohittaessa kannattaa asennoitua "mahdutaan me kolmekin tässä rinnan ajamaan"
Kotiin palattua voi onnitella itseään "ei ne mua saanut"
Ohittaessa kannattaa asennoitua "mahdutaan me kolmekin tässä rinnan ajamaan"
Kotiin palattua voi onnitella itseään "ei ne mua saanut"
Re: Näy liikenteessä!
Aikani kuluksi teippailin Schuberth S2:seen vähän lisää väriä. Välineinä oli mattopuukko ja motonetin halvin fluorisoiva vanneteippi.
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Näy liikenteessä!
Edellisinä kausina on ollut kesällä musta ajopuku ja musta kypärä, täksi kaudeksi vaihtui kypärä valkoiseksi ja puku KTM oranssi/valkoinen/musta. Muutamilta tutuilta ja perheenjäseniltä sain palautetta että tämä väriyhdistelmä erottuu liikenteessä paljon paremmin kuin se perinteinen ja yleinen musta väritys. Valkoisesta kypärästä vielä sellainen positiivinen huomio että se on aurinkonpaisteessa selvästi viileämpi kun musta kypärä
Ensi kesäksi lisätään pyörän näkyvyyttä led-päivävaloilla ja heijastintarroilla.
Ensi kesäksi lisätään pyörän näkyvyyttä led-päivävaloilla ja heijastintarroilla.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 870
- Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
- Pyörä: no bike only Solifer
- Paikkakunta: -Suomi
Re: Näy liikenteessä!
Minkä merkkisiä huomioliivejä olette käyttäneet ja hyväksi todenneet?
Itsellä BMW: n huomioliivit, päällinen 100 %:n polyesteristä fluorecent ja sisus 90%n polyesteri ja10% elasthan, joka ainoastaan sateella hyvä. Ei päästä vettä lävitse, mutta kesäkuumalla aivan onneton. Tuuli ei myöskään mene läpi ja on Rukan takin kanssa hiostavan kuuma . Ei hengittävä materiaali.
Kokemusta myös Oxford- merkkisestä, jossa sisäpuolella rei’itetty kangas. Miellyttävä käyttää kuumalla kelillä, mutta sateella tietysti kastuu. Nyt vetskari rikki eikä voi enää korjata muutoin kuin vaihtamalla.
Millainen on Rukan liivi, mitä kokemuksia siitä?
Itsellä BMW: n huomioliivit, päällinen 100 %:n polyesteristä fluorecent ja sisus 90%n polyesteri ja10% elasthan, joka ainoastaan sateella hyvä. Ei päästä vettä lävitse, mutta kesäkuumalla aivan onneton. Tuuli ei myöskään mene läpi ja on Rukan takin kanssa hiostavan kuuma . Ei hengittävä materiaali.
Kokemusta myös Oxford- merkkisestä, jossa sisäpuolella rei’itetty kangas. Miellyttävä käyttää kuumalla kelillä, mutta sateella tietysti kastuu. Nyt vetskari rikki eikä voi enää korjata muutoin kuin vaihtamalla.
Millainen on Rukan liivi, mitä kokemuksia siitä?
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: Ma Maalis 13, 2017 10:58 pm
- Pyörä: AT CRF1100L AS DCT, XL700VA, CRF300Rally
- Paikkakunta: Espoo
Re: Näy liikenteessä!
Rukka Vis Vest Hi-Vis heijasteliivi / heijastinliivi / huomioliivi verkkomaisena erinomainen kun vertaan edelliseen Scott:n muovisäkkiin.
Juurikin tuo Scott:n muovipussiominaisuus antaa toki tuulen ja sateen suojaa hetkeksi vaan se hiostaminen / hengittämättömyys kostautaui kaikissa mahdollisissa olosuhteissa.
Scott:n istuvuus on pitkälti siitä kiinni että valittu koko sopii kulloiseenkin pukeutumiseesi, eli on siis jämpti.
Rukan etu- ja takapuolen verkkomaisuus sallii jonkun vertaa jopa ajoasun tuuletusaukkojen toimimisen. Istuvuus eri tilanteissa suht erinomainen koska kyljissä joustopalat. Ja samat joustopalat estävät ainakin Rukan ajotakeissani olevien kylkien tuuletusaukkojen toiminnan käytännössä täydellisesti.
Eli Rukka pilaa Rukan ominaisuudet. Tuohon Rukan liiviin ollut jo vuosia suunnitelmissa teettää jotkin aukot niihen kylkien joustopaloihin.
Scot oli liukas ja venymätön => helppo pukea päälle senkin jälkeen kun kaikki muut ajovarusteet oli jo puettu päälle (kunhan oli riittävän iso eli käytännössä pikkasen lepattava..).
Rukka ei ole niin liukas, verkkomaisuus ja saumat takertelevat pikkasen ja venyvyys vaan heikentää puettavuutta kun muut kamat jo päällä, siis minulla, olen jäykkä mutta kömpelö. Eli puen liivin ensin takin päälle ja sitten takki päälle. Toisaalta olispa tuo liivi joillakin neppareilla palasina ympäri takkia, pestävissä ja vaihdettavissa tarpeen mukaan mutta ei erillistä vetoketjua jne.
Rukan naurettava pienihampanen vetoketju kieliin siitä että käytetävyyteen ei ole panostettu _lainkaan_. Onko kyseessä edes MP tuote?
Ja sellainen huoltosääntö näissä heijasteliivi / heijastinliivi / huomioliivi härpäkkeissä on yleistäen että ei pidä pestä kuin harvoin ja silloinkin varovasti (vähäinen määrä pesuainetta, ei huuhtelu- tai hoitoaineita, ei linkousta,..) kun heijastinominaisuudet ovat herkkiä mekaaniselle rasitukselle. Huomiväri itsessään taitaa kärsiä eniten auringonvalosta, mutta sitä ei helpolla ajamalla saa liikaa?
Btw. olen jonkun kerran yrittänyt antaa Rukalle palautetta näistä pienistä mutta niin käytettävyyden kannalta merkitsevistä asioista (sähköposti, puhelin, kasvotusten) ja siellä aina mennään täysin takajaloille (jotain ihan aiheetonta itseluottamuksen puutetta?) asiakashan antaa ilmaista vinkkiä miten tehdä vielä parempaa.
Juurikin tuo Scott:n muovipussiominaisuus antaa toki tuulen ja sateen suojaa hetkeksi vaan se hiostaminen / hengittämättömyys kostautaui kaikissa mahdollisissa olosuhteissa.
Scott:n istuvuus on pitkälti siitä kiinni että valittu koko sopii kulloiseenkin pukeutumiseesi, eli on siis jämpti.
Rukan etu- ja takapuolen verkkomaisuus sallii jonkun vertaa jopa ajoasun tuuletusaukkojen toimimisen. Istuvuus eri tilanteissa suht erinomainen koska kyljissä joustopalat. Ja samat joustopalat estävät ainakin Rukan ajotakeissani olevien kylkien tuuletusaukkojen toiminnan käytännössä täydellisesti.
Eli Rukka pilaa Rukan ominaisuudet. Tuohon Rukan liiviin ollut jo vuosia suunnitelmissa teettää jotkin aukot niihen kylkien joustopaloihin.
Scot oli liukas ja venymätön => helppo pukea päälle senkin jälkeen kun kaikki muut ajovarusteet oli jo puettu päälle (kunhan oli riittävän iso eli käytännössä pikkasen lepattava..).
Rukka ei ole niin liukas, verkkomaisuus ja saumat takertelevat pikkasen ja venyvyys vaan heikentää puettavuutta kun muut kamat jo päällä, siis minulla, olen jäykkä mutta kömpelö. Eli puen liivin ensin takin päälle ja sitten takki päälle. Toisaalta olispa tuo liivi joillakin neppareilla palasina ympäri takkia, pestävissä ja vaihdettavissa tarpeen mukaan mutta ei erillistä vetoketjua jne.
Rukan naurettava pienihampanen vetoketju kieliin siitä että käytetävyyteen ei ole panostettu _lainkaan_. Onko kyseessä edes MP tuote?
Ja sellainen huoltosääntö näissä heijasteliivi / heijastinliivi / huomioliivi härpäkkeissä on yleistäen että ei pidä pestä kuin harvoin ja silloinkin varovasti (vähäinen määrä pesuainetta, ei huuhtelu- tai hoitoaineita, ei linkousta,..) kun heijastinominaisuudet ovat herkkiä mekaaniselle rasitukselle. Huomiväri itsessään taitaa kärsiä eniten auringonvalosta, mutta sitä ei helpolla ajamalla saa liikaa?
Btw. olen jonkun kerran yrittänyt antaa Rukalle palautetta näistä pienistä mutta niin käytettävyyden kannalta merkitsevistä asioista (sähköposti, puhelin, kasvotusten) ja siellä aina mennään täysin takajaloille (jotain ihan aiheetonta itseluottamuksen puutetta?) asiakashan antaa ilmaista vinkkiä miten tehdä vielä parempaa.
TA-Petu
-
- Viestit: 870
- Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
- Pyörä: no bike only Solifer
- Paikkakunta: -Suomi
Re: Näy liikenteessä!
Kiitos vastauksesta. Onko ehdolla mitään varteenotettavaa?