OSCO - One Second Chain Oiler

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Syke
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona

Re: OSCO - One Second Chain Oiler

Viesti Kirjoittaja Syke »

Hienosti tuntuis toimivan kyseinen vehje.
Adventuressakin ketjut "väärällä puolella" ja säiliölle löytyi paikka iskarin kaasusäiliön kupeesta vasemmalta puolelta, niin ei tarvinut edes kieputella letkua.Ruuvivarmistukset pitää vielä tehdä niihin letkun kiinnikkeisiin,yksi jo ärvöttää irti.
Jos letkua lyhentää, niin öljy tulee liian nopeasti ketjulle.Näin luki ohjeissa.

Eli toistaiseksi hyvinkin tyytyväinen, vaikka täyteen hintaan Stormilta sen ostinkin.

Edit.Miehän se tuoreen aiheen löysin ihan vaan Googlella :lol:
Braa-aab!
ekes
Pyörä: Desert Express

Viesti Kirjoittaja ekes »

On se ollut ihan hyvä kampe. Mulla tuollainen 1100:ssa maantievehkeessä kiinni ja ainakin 30 000 km:n jälkeen ketjut on vielä täysin lyönnissä. Kiristystarve on edelleen olematon.
Ostin silloin oilerin samaan aikaan kuin ketjut, joten ne on uudesta saakka ollut hyvässä öljyssä.
JuKe

Viesti Kirjoittaja JuKe »

Minulla oli Afrikkalaisessa joskus loobmanin tekele. Ruikkasi pulloa rutistamalla öljyä takarattaan kummallekin puolelle, josta levisi ketjuille. 18£ näkyy vieläkin maksavan, öljynä käytin laatikkoöljyä. <http://www.chainoiler.co.uk/>
Huonona puolena takarattaalle öljyn toimittaneet nippusiteenpätkät kuluivat ja vaativat ajoittain askartelua

Jussi
vihtis83
Pyörä: Polkupyörä

Viesti Kirjoittaja vihtis83 »

JuKe kirjoitti:Minulla oli Afrikkalaisessa joskus loobmanin tekele. Ruikkasi pulloa rutistamalla öljyä takarattaan kummallekin puolelle, josta levisi ketjuille. 18£ näkyy vieläkin maksavan, öljynä käytin laatikkoöljyä. <http://www.chainoiler.co.uk/>
Huonona puolena takarattaalle öljyn toimittaneet nippusiteenpätkät kuluivat ja vaativat ajoittain askartelua

Jussi
Mulla kesti viime kesän Loobmanin suutin takarattaalla hyvin mutta keväällä askartelin DIY-suuttimen eturattaan tuntumaan kun takana ei tuntunut enää kestävän mitenkään jos vähänkään rymysi metsässä. Muuten ihan toimiva vekotin 8) Eipä tuollainen pullo, pari letkunpätkää ja jarruputkea/kapillaariputkea suuttimeksi paljoa maksaisi jos kokonaan rakentaisi systeemin itse.
Kurahipiäinen rastinnoutaja
Lahden alueen kuvasuraus kartalla
ekes
Pyörä: Desert Express

Viesti Kirjoittaja ekes »

vihtis83 kirjoitti: Eipä tuollainen pullo, pari letkunpätkää ja jarruputkea/kapillaariputkea suuttimeksi paljoa maksaisi jos kokonaan rakentaisi systeemin itse.
Totta turiset. Tuo OSCO on aikas hintava, mutta toisaalta sen kaipaama virittely on tasan nolla. Toisaalla tällä foorumilla on useampia ratkaisumalleja ja olen itsekin tuumaillut jotain kurapyörään rakentavani. Jotenkin vaan hyvät kokemukset OSCOsta houkuttelee kuitenkin hankkimaan toisen sellaisen....
Syke
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona

Viesti Kirjoittaja Syke »

ekes kirjoitti:
vihtis83 kirjoitti: Eipä tuollainen pullo, pari letkunpätkää ja jarruputkea/kapillaariputkea suuttimeksi paljoa maksaisi jos kokonaan rakentaisi systeemin itse.
Totta turiset. Tuo OSCO on aikas hintava, mutta toisaalta sen kaipaama virittely on tasan nolla. Toisaalla tällä foorumilla on useampia ratkaisumalleja ja olen itsekin tuumaillut jotain kurapyörään rakentavani. Jotenkin vaan hyvät kokemukset OSCOsta houkuttelee kuitenkin hankkimaan toisen sellaisen....
Jep, kyllä mäkin sovittelin kaikenmaailma tippakannuja ja lääkeruuttia, mutta helppous ja ulkonäkö ratkaisi.
Braa-aab!
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

OSCO on pitänyt laittaa kiinni mutta vielä en ole saanut aikaiseksi :oops:

Tähän päädyttiin siksi että en jaksa alkaa tekemään mitään euron virityksiä ja haluan pyörän sielunelämästä riippumattoman voitelijan. Oscon annostelija on mekaanisuudellaan järkevä/toimiva ja sopii tällaiselle K.I.S.S periaatetta arvostavalle harrastajalle, turha monimutkaisuus on teknistä tietämättömyyttä... Toki sillä on hintaa reilu satanen mutta kokonaisbudjetissa sen osuus on aika pieni, ja varsinkin jos sillä saa pidennettyä voimalinjan ikää eikä tarvii kykkiä öljypullo kädessä.

Vielä kun viittisi jyrsiä annostelusuuttimille pidikkeen niin pääsee asentamaan rasvan roiskutinta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Pate05
Pyörä: Felt

Viesti Kirjoittaja Pate05 »

Ostin sitten tuollaisen OSCO:n itsellenikin sen yksinkertaisuuden ja pienen koon takia. Säiliön mitathan ovat 83 X 40 mm + letkun kiinnitys ja nupit kannessa jolloin kokonaispituus on 108mm. Mutta kun olin katsellut muutaman kerran Stormin sivuilla olevan videon asennuksesta niin aloin miettimään miksi sillä öljytään ketjun ulkopuolta kun mielestäni se öljy pitäisi saada ketjun ja rattaan väliin ? Päätin rakentaa suuttimen jolla saisin öljyn menemään ketjun sisäpuolelle.

Rakennusmateriaalia tilasin Hobby People verkkokaupasta, toimii Espoossa jossa on myös varastomyymälä. Liikkeestä voi tilata postiennakolla ja tilaamani tuotteet olivat erittäin hyvin pakattuja. Tilasin liikkeestä messinkiputkea ja juoksutetta sekä pari työkalua jotka tosin tulevat jälkitoimituksena.
http://www.hobbypeople.com/shop/

Kuva

Tämä oli lähtökohta kun aloin rakentamaan uutta läpivientiä. Messinkilevyä 1mm, messinkiputkea 3 x 1.7mm, toho,tinaa ja teräslankaa 1mm.

Kuva

Läpivienti valmiina. Taivutukset on tehty lämmittämällä ja teräslanka putken sisällä estämässä litistymisen. Putki kiinnitetty tinaamalla kiinnityskorvakkeeseen ( saas nähä pysyykö, jos ei niin laitetaan hopealla ).

Kuva

Säiliön kiinnitin kaatumarautoihin.

Kuva

Läpiviennin kiinnitin eturattaan suojaan rattaan taakse, suuttimen jatkona on 30mm letkua jolloin öljy saadaan ketjun päälle.

Kuva

Yleiskuva asennuksesta.
Suurempia kuvia
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Sä oot mua ripeempi, ostin Oscon ja se oli pitkän aikaa asentamattomana kunnes kaveri löysi Oscon hyllystä ja laittoi sen omaan mopoonsa...

Tota kanssa kattelin että öljy pitää saada sisäpinnalle leviämään eikä ulkopinnalle. Tavoite olisi laittaa Osco kiinni talven aikana ja mä varmaankin laitan öljyputket etu tai takarattaan molemmille puolillle, jos saan aikaiseksi :oops:
Kylätason kurapyöräilijä.
Pate05
Pyörä: Felt

Viesti Kirjoittaja Pate05 »

Koheltaja kirjoitti:
Tota kanssa kattelin että öljy pitää saada sisäpinnalle leviämään eikä ulkopinnalle. Tavoite olisi laittaa Osco kiinni talven aikana ja mä varmaankin laitan öljyputket etu tai takarattaan molemmille puolillle, jos saan aikaiseksi :oops:
Jään mielenkiinnolla odottamaan sun toteutusta asennuksesta.
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

Wanha vaan tuuppasi sen Oscon oman letkun, mukana tulleella kiinnikkeellä takahammasrattaan kylkeen juuri ennen kuin se kohtaa ketjun, josta keskipakovoima kuljettaa sen ketjun sisäpinnalle ja pesee samalla ketjun roiskuessaan taivaille. Ei sotke pahasti ja ketjusta tarkkailtuna leviää tasaisesti.
Tuon letkun voi Tenereessä pujotellä kätevästi onton takasvingin sisällä takahammasrattaalle.
Weteraani kurapyöräilijä
Kode
Pyörä: F800GS /-11

Viesti Kirjoittaja Kode »

Itse kiinnostunut myös OSCO;sta, mukava kuulla käyttökokemuksia. Kertokaa lisää kun käyttökokemuksia karttuu.. Kallishan se on, mutta koska mekaaninen ilman mitään sähköhimmeleitä varmaan pitkäikäinen ja toimintavarma vekotin? Jos budjetissa varaa niin ehkä menee hankintaan. Onko kukaan kokeillut omatekoisissa rasvareissa esim. pissapojan suutinta, voisko toimia? Niissä ainakin rei`ät niin pienet et ei öljy ainakaan ihan holahtamalla tule... Josko kokeilis sit tohon OSCO;on jahka saa ensin hankittua ja asennettua.. :P
Minkä huollan, sen myös korjaan.
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

Kyä mää on koittant :lol:
Pissapojan suutin, moottorikelkan ja pyörän voitelun banjoliittimiä, vanhan moottorisahan teräketjun voitelusuutin, erilaisia letkuja ja suoraan ketjuvoitelupurkista, etuhammasrattaalle ja takahammasrattaalle ketjun ulko ja sisäpuolelle, kaikki on kastellu ketjun.
Osco on ensimmäinen tehdasvalmisteinen johon on varaa :mrgreen: joten muista ei kokemuksia, varmaan muutkin pelaa mutta on kalliita... :lol:
Weteraani kurapyöräilijä
rcta
Pyörä: RD250 -75

Viesti Kirjoittaja rcta »

JuhaE
Pyörä: Suzuki DR650RSE

Viesti Kirjoittaja JuhaE »

kiitti vinkistä, piti laittaa tilaukseen :)
-Suzuki DR650RSE-
Vastaa Viestiin