Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Syys 20, 2019 2:21 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4850 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265 ... 324  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: La Touko 14, 2016 5:31 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Viestit: 429
Paikkakunta: Finnmark
Pyörä: KTM 990 adve -08
sielläkin, vain turha bensa-asemakoukkaus, taas on koko alueen hinnat nousussa. :(

joko pyörän säädöt on kohdillaan, ja mielen mukaiset?

_________________
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 14, 2016 8:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Viestit: 429
Paikkakunta: Finnmark
Pyörä: KTM 990 adve -08
jännitetasain, joka ei ota generaattorista koko ajan täyttä tehoa ulos, pyöritä staattorin läpi täyttä (~35A) virtaa ja muuta sitten ylijäämää lämmöksi paistaen itsensä korpuksi.

http://www.roadstercycle.com/#SH847_SER ... AVAILABLE_

Shindengen SH847 sarjatyyppinen R/R (50A) on paikallaan ja testattu, helatorstain kevätkierros Finnmarkkiin, 4 pv ja 4000km, +1 - +17'C, poroilta kevätterveiset. :D

toimii kuten luvattu:

tyhjäkäynnillä pysyy tiukasti kuin tatti 14,6 - 14,8V (+4'C ylempi ja +17'C alempi) kun käytössä moottorin perustarpeet (bensapumppu, ecu, sytytys yms.), ottaa staattorista n. 9-10A (pihtivirtamittarilla mitattu), antaa akulle 1A vähemmän (eli hukkaa puuhiinsa ja lämmöksi 1A); valojen kanssa (lyhyt + pitkä) jännite n. 0,2V vähemmän, ja virta on n. 15A.

kierroksilla samaa luokkaa, eli sähköä tulee sen verran kun tarvitaan. sopiva kaveri eurogloben lifepolle.

asensin lopulta akkulaatikon alle, jossa on hyvä joutilas tila, ja helposti. mahtuu tosin alkuperäiseenkin paikkaan mutta tarvii vääntää uudet kiinnikkeet, en viitsinyt alkaa muotoileen, ja leikkelin ne vanhatkin turhina pois.

kun tuolla forumilla jo kyselivät, niin laitoin selostuksen kuvineen sinne:

http://advrider.com/index.php?threads/m ... t-29264458
http://advrider.com/index.php?threads/m ... t-29265266
http://advrider.com/index.php?threads/m ... t-29265274

ja ekat pikatestit:

http://advrider.com/index.php?threads/m ... t-29274345
http://advrider.com/index.php?threads/m ... t-29282854

tuo on aiheesta oikein hyvä viestiketju muutenkin.

vaan kun lupasin aiemmin jo täällä:
viewtopic.php?f=5&t=2526&start=3810#p389188

niin vielä pari sanaa ja kuvaa tännekin niille ketä kiinnostaa:

sähköt panin siis uusiksi aiemmassa postissa mainituista kohdin, bilteman johtoputket, apicot, kutistesukka ja kunnon kaapelit, ja hyvä tulee.
ohuemmat johdot yhteen juottaen, paksummat apico-jatkoliittimin, ja kutistesukka/suojaputki.

akkukotelon alta turhat kiinnikkeet pois eli sileäksi:
Liitteet:
2, battery box.JPG
2, battery box.JPG [ 315.26 KiB | Katsottu 2316 kertaa ]


takareuna 1cm kallistus alaspäin, R/R:n kiinnike sopii öljysuotimen ja moottorin koloon, L-mallinen kiinnikerauta akkukotelon takaseinään:
Liitteet:
3, RR bottom.JPG
3, RR bottom.JPG [ 351.45 KiB | Katsottu 2316 kertaa ]


R/R:n miinus-johto menee koteloon akun miinusnapaan, plus-johto akkukotelon ja R/R:n välistä toiselle puolelle plussan lisänapaan, keltaiset apico+kutistesukka-jatkoliittimin staattorin mustiin johtoihin, joista rungon taakse pikku lenkki:
Liitteet:
5, RR connection.JPG
5, RR connection.JPG [ 387.02 KiB | Katsottu 2316 kertaa ]


käynnistysrele mahtuu ylös, kun siivoaa turhat johdot pois;
tilalle alas tuli "roikkuvatyyppiset" 30A:set pääsulake sekä 3kpl sulakerasioille menevien johtojen sulakkeet:
Liitteet:
8, starter relay up.JPG
8, starter relay up.JPG [ 335.44 KiB | Katsottu 2316 kertaa ]


originaali-R/R:n tilaan mahtuu bensa- ja öljynpoistoletku sekä R/R-johdot:
Liitteet:
mahtuu alasuojukseen vasen.JPG
mahtuu alasuojukseen vasen.JPG [ 333.92 KiB | Katsottu 2316 kertaa ]


(em. ADV-riderin linkeissä siis loput kuvat)

_________________
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen


Viimeksi muokannut Ludwig päivämäärä Pe Kesä 23, 2017 8:25 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ma Touko 16, 2016 10:45 pm 

Liittynyt: To Huhti 17, 2008 4:40 pm
Viestit: 281
Paikkakunta: Paimio
Pyörä: 990 Adv
Tämä on kyllä aikaisemminkin varmaan ollut esillä mutta...
Onkos kukaan testannut mitä tapahtuu jos takapyörän abstiedon ottaakin etupyörään lisätyltä toiselta anturilta?
Vaihtokytkimellä saisi näppärän abstakana tai ei vaihtoehdon, mutta toimiiko systeemi ollenkaan jos molempien anturien pyörimistieto on sama?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Touko 17, 2016 9:30 am 

Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Viestit: 805
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Ei mun mielestäni tommosta ole kukaan ehdottanut. Tiedä sitten miten toimii. Rohkea rokan syö ja kokeilee. Toisaalta saattaa kanssa keräillä rikkoutuneita peilin osia yms. maantien ojasta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Touko 17, 2016 1:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Viestit: 429
Paikkakunta: Finnmark
Pyörä: KTM 990 adve -08
tuota toimintaa voisi testata niin että siirtää sen takapyörän anturin tuonne etupyörän ABS-kehälle etuanturin kaveriksi, ja katsoo toimiiko.
kiinnitys väliaikaisesti niin ettei tipu ja tutise...

mielenkiintoista.
tuossahan on kaksi piiriä, joiden ei pitäisi toisistaan välittää. vai kuinka?
anturilta tulee molemmille oma pyörintätieto, ja pyörinnän muutos, eli pysähtynyt pyörä verrattuna - mihin tietoon? nopeusmittariin vai toiseen pyörään vai mihin?

_________________
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Touko 17, 2016 4:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 1120
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Ludwig kirjoitti:
tuota toimintaa voisi testata niin että siirtää sen takapyörän anturin tuonne etupyörän ABS-kehälle etuanturin kaveriksi, ja katsoo toimiiko.
kiinnitys väliaikaisesti niin ettei tipu ja tutise...

mielenkiintoista.
tuossahan on kaksi piiriä, joiden ei pitäisi toisistaan välittää. vai kuinka?
anturilta tulee molemmille oma pyörintätieto, ja pyörinnän muutos, eli pysähtynyt pyörä verrattuna - mihin tietoon? nopeusmittariin vai toiseen pyörään vai mihin?


Kaiken järjen mukaan toiseen pyörään sekä nopeusmittariin, mutta teoriassa mahdollista. Silloinhan tuo etupyörä vertaa pyörintää vaan nopeuteen ja yksi elementti (takapyörän pyörimisnopeus) jää pois?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Touko 17, 2016 4:35 pm 

Liittynyt: To Huhti 17, 2008 4:40 pm
Viestit: 281
Paikkakunta: Paimio
Pyörä: 990 Adv
Ei mun mielestä talvella absit herjaa mitään vaikka takapyörä eritoten umpihankea kahlatessa saattaa pyöriä hieman eri nopeutta mitä edessä tai kovemmissa etenemisnopeuksissakaan takapyörän lyödessä joutavaa eli systeemi ei herjaa pyörien eri nopeuksista joten sen suhteen tuo voisi toimia vaikka pyrintänopeudet olisi tupla-anturiasennuksessa identtiset.
Täytyypi tarkastella mitä noissa johdoissa on sisällä eli uskaltaako niitä tostanoinvaan katkoa ja jatkaa tai mahtaako tuo takajojto peräti riittää eteen asti. Tänään ei kerkeä...pallo Ludwigille..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Touko 17, 2016 6:26 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Viestit: 429
Paikkakunta: Finnmark
Pyörä: KTM 990 adve -08
ruovintahan ei tunnu jarruna, se olis jotain TRC eli track control, eli niistä kokemuksista ei taida päästä jarruasiassa eteenpäin? enempi se olis tuota hidastumispuolta. (?)

jaa-a, eipä siinä johtojen jatkamisessa mitään estettä pitäisi olla, ei se niistä johdon pituuksista välitä.
pulssiahan tulee liikkeestä, jonka saa aikaan se reikäkehä ja anturi.

sähkökaavio viittaa tosiaan nopeus- ja pyörähdysantureihin (speed ja revoluutio):

Liitteet:
abs.JPG
abs.JPG [ 103.78 KiB | Katsottu 2636 kertaa ]


eli kun takaa jarruttaessa etupyörä kertoo että vauhtia on, mutta takapyörä ei pyöri tarpeeksi, niin himmataan takaa jarrupainetta.
vaan entäs edessä? mitä siellä verrataan?
missäs se nopeusanturi oikein on kun näen vain yhden, siis sen abs:n? onko se sama, vai samassa paketissa vai kuinka? :?:
tai sitten toi speed sensor saa vain sen abs-valon sammumaan ?

tähän palloon en kyllä nyt tartu, meni jo keväästä tarpeeksi aikaa noihin edellisiin tahimisiin. :P
eli seuraan katseella, herra luutnantti. :lol:

_________________
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Touko 17, 2016 7:15 pm 

Liittynyt: To Huhti 17, 2008 4:40 pm
Viestit: 281
Paikkakunta: Paimio
Pyörä: 990 Adv
No tuo speedsensor kyllä mutkistaa asiaa, ei hajualaan mistä/missä se on , johtosarjaa vaan purkamaan sitten. Etupyörän absianturissa se ei ole koska kaaviossa on sille oma johto...oliskohan joku yhteys sytkän koneen pyörintänopeusanturiin mikälie se oikealta nimeltään onkaan..
Jämät meni oikein, mutta evp. Jatketaan pohdintaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Touko 17, 2016 8:09 pm 
Avatar

Liittynyt: To Loka 07, 2004 4:50 pm
Viestit: 758
Pyörä: 701
Mää tein omaani joskus niin, että katkaisin tuontaka-anturin piuhan ja kierrätin sen kahvan kautta missä oli mikrokytkin eli tolle toiselle piuhalle tuli reilusti lisää mittaa eikä se moisesta mitään välittänyt. Tai välitti siinä vaiheessa kun kytkimellä pätkäisi johdon, eikä muuten palaudu abs toimintaan tuosta sitten ennenkuin käyttää virrat pois.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ke Touko 18, 2016 10:37 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Viestit: 429
Paikkakunta: Finnmark
Pyörä: KTM 990 adve -08
petev kirjoitti:
Mää tein omaani joskus niin, että katkaisin tuontaka-anturin piuhan ja kierrätin sen kahvan kautta missä oli mikrokytkin eli tolle toiselle piuhalle tuli reilusti lisää mittaa eikä se moisesta mitään välittänyt. Tai välitti siinä vaiheessa kun kytkimellä pätkäisi johdon, eikä muuten palaudu abs toimintaan tuosta sitten ennenkuin käyttää virrat pois.


abs menee siis vikatilaan.
meneekö kokonaan eli myös etupyörä? jolloin olis sama kumpaa anturia katkoo, tai painaa sen abs-napin kautta absin pois käytöstä?

jos vain taka lopettaa toiminnan, saavutetaan haluttu tila, etupyörä ei lähde alta.

---
teorioinpa vähän lisää.

jos absille kelpaa kumpi vaan anturitieto, ja samakin pulssinaputus käy, niin yksikin anturi voisi toimia. eli jakaa yhden (etu)anturitiedon molempiin sisäänmenoihin. voi tarvita diodit ettei sekoa "takaisin virtaukseen" (?)
kuinkahan herkästi se boksi kärvähtää... :oops:

jos tuo toimisi, etupyörä ohjaisi ja raksuttaisi molempia piirejä, eli takaakin nykyttäisi jos etunen jumittaisi. lieneekö kuitenkaan niin yksinkertainen systeemi? siis jos se kuitenkin vertailee myös etu- ja taka-anturia toisiinsa?
en aio kokeilla.

ehkä se "molemmat anturit eteen" on toimivin, jos ylipäätään on mahdollinen.
sen voisi kokeilla, pahimmillaan se vain ei toimi, muttei riko vehkeitä.

_________________
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ke Touko 18, 2016 6:36 pm 
Avatar

Liittynyt: To Loka 07, 2004 4:50 pm
Viestit: 758
Pyörä: 701
Siis tolla takapiirin katkaisulla saavutetaan se, että abs menee virhetilaan eikä toimi kummassakaan päässä, mutta saa siis pois päältä vauhdissa, niin ei tarvi pysähtyä sitä varten.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: To Touko 19, 2016 10:01 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Viestit: 905
Paikkakunta: Sauvo
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Joskus aikanaan tuota taka ABS päälle pois kytkintä miettisin ja mittailinkin vähän noita anturin pulsseja jos siihen väliin olis suunnitellut hieman elektroniikkaa kopioimaan pulsseja vaikka rengas meneekin lukkoon. Ajan puutteen vuoksi homma ei edennyt juurikaan mutta tarve varsinkin nastarenkailla olis. Jostain syystä taka ABS on ihan kuutamolla nastojen kanssa.

Mikäli oikein sillon ymmärsin niin ainakin ekaa kertaa startin jälkeen molempien pyörien pitää pyöriä samaa aikaa jotta ABS lähtee päälle. Kuitenkaan toimiakseen ABS ei vertaile etu-taka nopeutta vaan homma perustuu ilmeisesti vain hidastuvuuden mittaamiseen.

Näppärä seppähän laakeroi tuon ABS renkaan "spinneri" vanteen tyyppiseksi ratkaisuksi. Jollain magneettikytkin tms. ratkaisulla sitten tarvittaessa lopetetaan pyöriminen. :D

_________________
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Pe Touko 20, 2016 9:43 pm 
Avatar

Liittynyt: La Syys 05, 2015 10:33 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: KTM 250 exc
Aloin tossa säätämään keulaa ohjeiden mukaan. Compression ja preload onnistui hyvin, mutta kun koitin reboundia alkaa säätämään eli ohje käskee kääntämään noita mustia nappuloita myötäpäivään että pysähtyy ja sitten haluttu klikkimäärä vastapäivään. No ongelma on että noissa kyllä klikit tuntuu, mutta sitä stoppia ei ikinä tule. Mikähän siellä vois mättää, joutuuko koko keulan purkamaan?

_________________
KTM 250 exc 2015
KTM 690 Enduro R 2010 (ex)
KTM 990 Adventure ABS 2010 (ex)
Kawasaki Zx-6r 1999 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: La Touko 21, 2016 9:21 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Viestit: 429
Paikkakunta: Finnmark
Pyörä: KTM 990 adve -08
Josasu kirjoitti:
...mutta kun koitin reboundia alkaa säätämään eli ohje käskee kääntämään noita mustia nappuloita myötäpäivään että pysähtyy ja sitten haluttu klikkimäärä vastapäivään. No ongelma on että noissa kyllä klikit tuntuu, mutta sitä stoppia ei ikinä tule. Mikähän siellä vois mättää, joutuuko koko keulan purkamaan?


arvelen ettei voi tietää, jos jotain on irti tai jumissa, ellei purkaa;
tuossa peruspurku, stefat ja öljyt, helppo homma (huoltoväli 2v tai 15tkm):

viewtopic.php?f=5&t=2526&start=2925#p326878

voi olla että reboundin mötikkä edelleen myös purkuun, näkee kun se on kädessä.
rebound tuntuu keräävän "skeidaa" itteensä herkästi. :(

_________________
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4850 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265 ... 324  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com