Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on To Loka 24, 2019 4:31 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4863 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289 ... 325  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Su Kesä 04, 2017 3:24 pm 

Liittynyt: Ma Huhti 03, 2017 2:28 pm
Viestit: 12
Pyörä: KTM 790 A
Koeajossa huomasin;
Tiikeri ottaa kierroksia herkästi siis soralla, muuten kyllä hyvän tuntuinen mopo.
800gelandt strassella ajattu n. 500 km, mieletön traktori,
vakaa, vetää kutos vaihteella heti 45 kmh eteenpäin, tuntuu korkeemmalta, ainakin eri painopiste luin Kotkassa.
Ostin ktm990 kun kävin sitä pari asvaltilla lenkkiä käskyttämässä.
Minusta se toimii niin hyvin kovalla pinnalla ja sitten vielä paremmin mitä rajummaksi soratie muuttuu...
ÖÖ. kirjoitti:
teemus kirjoitti:
Hei!

Olen tässä kattellut uutta pyörää ja ktm 990 adventure vois olla yks vaihtoehto.

Mitä tommosessa pitää ottaa huomioon ostaessa? tyyppiviat? jotain 08-11 vuoden pyörää kattelen hinta 8-10t€

Onko jotain suuria eroja BMW f800gs:ään tai Triumph Tiger 800 XC ?


Noissa jälkimmäisissä vuosimalleissa taitaa pahimmat lastentaudit olla jo kunnossa tehtaalta lähtiessä. Mitään kulumisesta johtuvia erittäin kalliita vikoja en keksi. Tietty esim. ison kuorman kanssa hyppimällä on mahdollista saada takarunkoon murtumia tai takaiskariin ongelmia.

Huomioon otettava seikka jos työkalut ei pysy käsissä niin perus huoltoihin menee pajalla hetki aikaa ja siksi hinnat mielestäni kovia vaikka osat onkin näin BMW/Honda/Kawa kokemuksella edullisia. Netistä löytyy kuitenkin niin paljon hyviä ohjeita ettei ongelma tehdä ite.

En ole ajanut tuota pikkutiikeriä tai GS, vain isompia. Paperilla merkittävin ero taitaa olla Tiger -10 hv ja GS -15 hv.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ke Kesä 14, 2017 9:24 am 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2512
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Tyhjäkäynti päpättää kovemmalla kun aiemmin. Siis käynnistyksen jälkeen ns. ryypyllä. Ei ihan joka käynnistyksellä, mutta kierrokset on 3000. Voisko tuo liittyä siihen SAS letkujen poistoon? Pitäskö tehä se kuuluisa 15 minuutin tyhjäkäyttö? Mitenhän kylmä kone siihen tarvitaan. Yön yli ja aamusta papattaan. Saako tuo vekotin lämpöhalvauksen tuolla keinolla tällä kelillä.

Vieläki tuntuu että putkesa paukkuminen on loppunu tuon jälkeen. Joka onki kyllä ainut havaittava etu tuon homman suorittamisesta.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ke Kesä 14, 2017 11:42 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Viestit: 429
Paikkakunta: Finnmark
Pyörä: KTM 990 adve -08
Peltsi kirjoitti:
Tyhjäkäynti päpättää kovemmalla kun aiemmin. Siis käynnistyksen jälkeen ns. ryypyllä. Ei ihan joka käynnistyksellä, mutta kierrokset on 3000. Voisko tuo liittyä siihen SAS letkujen poistoon? Pitäskö tehä se kuuluisa 15 minuutin tyhjäkäyttö? Mitenhän kylmä kone siihen tarvitaan. Yön yli ja aamusta papattaan. Saako tuo vekotin lämpöhalvauksen tuolla keinolla tällä kelillä.

Vieläki tuntuu että putkesa paukkuminen on loppunu tuon jälkeen. Joka onki kyllä ainut havaittava etu tuon homman suorittamisesta.


mulla on tehny noiden muutosten jälkeen samaa, siis joskus alussa muutaman sekunnin loilottaa, toisinaan taas ei. aika pian putoo, ja kun on n. 1500RPM niin jo menee vaihdekin päälle että pääsee liikkeelle.

arvelen että kun on parannettu kaasunvirtaus niin tuo tehostettu alku nostaa alkuperäistä enempi kierroksia.

15min käyttö ei siihen ominaisuuteen oo vaikuttanut, eipä siitä haittaakaan ole paitti bensan (hukka)poltto. eikä ole koneen lämmöllä merkitystä, eikä keitä jos nesteet riittää ja kiertää. voi sen toki sammuttaa jos tuntuu että liikaa kuumenee. se 15 min on nimellinen, vähempikin antaa sitä tietoo eculle tyhjäkäyntiä varten, se kerää sen tiedon ajan kanssa ilman sitä 15minuuttistakin. se resetti vaan poistaa aiemmat tiedot, jos on tarvetta, kun esim. ei käy tyhjää kunnolla normaaliajossa tms.

hyvä että pauke loppui. :lol:

_________________
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ke Kesä 14, 2017 2:00 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2512
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Ok. No aika nopsaan tuo tasavuu. Joskun äkkiä ja joskus minuutinki päpättää 3000 kierrosta. Mulla ei kyllä ongelmss vaihteen laitosa noilla kierroksilla.

Kiitti taas. Ei aiheuta toimenpiteitä [THUMBS UP SIGN]

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Su Kesä 18, 2017 10:53 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2629
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
990 Adventuren takarengas on vakiona 150/70-18. Sisärenkaana on vähän eksoottinen 110/100c-18.

Pari kertaa olen käyttänyt Michelin UHD Large 140/80-18 mutta se taitaa olla liian suuri kun se on ollut vähän kurtussa. Nyt luovun UHD:sta, mutta onkohan tavallinen 140/80 myös liian suuri?

Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ma Kesä 19, 2017 7:04 am 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2512
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Outoa että ois liian iso. Mulla oli 140 UHD kapeemman vanteen 140/80-18 renkaasa eikä siinäkään mitään ollu. Päästin sen eläkkeelle muista syistä. Nyt on kapeempi sisuri molemmisa renkaisa. Taitaa olla juuri tuo 110/100-18.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ma Kesä 19, 2017 7:27 am 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2629
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Mie luulen että ulkorengas 140/80 on ilmatilaltaan suurempi kuin 150/70. Ei ole sellaista nyt irrallaan niin ei pääse tekemään "tieteellistä tutkimusta". :D

EDIT:
Leveyssuunnassa 140/80 ei ole liian suuri mutta ongelma tulee ulkokehän pituudessa.
150/70-18 kehän pituus on 667 mm ja 140/80-18 kehän pituus on 681 mm eli eroa on 14 mm.

Ohessa kuva

PS. Ei ole asentajan vika. Vauvatalkitkin on olleet käytössä...


Liitteet:
Kurttu.jpg
Kurttu.jpg [ 236.83 KiB | Katsottu 2687 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ma Kesä 19, 2017 6:01 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
Viestit: 710
Paikkakunta: Lahti
Pyörä: 950 WC Adventure, 250 EXC-F
Eihyvääpäivää!!! Onko muilla samaa "ongelmaa" , että tässä päällä kun duunaa ilmanputsarikoteloa tai jotain muuta ja hylsy/ruuvvi tipahtaa alas, niin pääsääntösesti se jää jonnekkin tonne väliin niin ettei tipaha alas. Lampun kanssa vaikka kuinka ettii niin eipä löydä!!! Nyt on löytyny se musta aukko!!! :P


Liitteet:
IMG_20170619_175446-1040x780-520x390.jpg
IMG_20170619_175446-1040x780-520x390.jpg [ 61.58 KiB | Katsottu 2601 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ma Kesä 19, 2017 7:43 pm 

Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
Viestit: 68
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Ktm 990 adventure
Se löytyy sieltä startin ja lohkon välistä... kokemusta on :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Kesä 20, 2017 12:16 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Viestit: 905
Paikkakunta: Sauvo
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Peltsi kirjoitti:
Tyhjäkäynti päpättää kovemmalla kun aiemmin. Siis käynnistyksen jälkeen ns. ryypyllä. Ei ihan joka käynnistyksellä, mutta kierrokset on 3000. Voisko tuo liittyä siihen SAS letkujen poistoon? Pitäskö tehä se kuuluisa 15 minuutin tyhjäkäyttö? Mitenhän kylmä kone siihen tarvitaan. Yön yli ja aamusta papattaan. Saako tuo vekotin lämpöhalvauksen tuolla keinolla tällä kelillä.

Vieläki tuntuu että putkesa paukkuminen on loppunu tuon jälkeen. Joka onki kyllä ainut havaittava etu tuon homman suorittamisesta.

Myös heikossa kunnossa oleva akku voi aiheuttaa tuon. Matala jännite on yksi niistä syistä miksi ECU voi päättää nostaa kierroksia. Tosin hyvälläkin akulla kylmällä tekee tuon.

_________________
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Kesä 20, 2017 8:16 am 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2512
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
^ voihan se tuoki olla. En tiiä montako vuotta se on vanha.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Kesä 20, 2017 12:39 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Viestit: 429
Paikkakunta: Finnmark
Pyörä: KTM 990 adve -08
jos ei oo asennellu kiinteetä volttimittaria, niin jännitteen näkee kätsysti vaikkapa tupsyyn liitetystä jännitemittarista, mm. biltema ja motonet:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000036623/

http://www.motonet.fi/fi/tuote/476831/H ... tenaytolla

oho, löytötavaratalossa (21.6.2017):

https://www.ltt24h.fi/tuote/jannitemitt ... 168092379/

mulla voltit nousee aika vikkelään startin jälkeen, kun on lifepo-akku.
jännitemittari on retkeillessäkin oiva laite, ettei tule lampuilla ja puh. yms. latureilla tyhjennettyä akkua ja saa koneen vielä käyntiin.

_________________
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen


Viimeksi muokannut Ludwig päivämäärä Ke Kesä 21, 2017 12:59 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Kesä 20, 2017 2:36 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2512
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Joo se ois varmaan ihan hyvä olla. Volttimittari. Näistäkin kun noita säätimiä kuuluu menevän. Voiskaine ennakkohoitona josku liittimet aukoa ja putsata. Ois niinkö Hondamies taas vuosien jälkeen.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Kesä 20, 2017 5:24 pm 

Liittynyt: Su Syys 02, 2012 9:58 pm
Viestit: 102
Paikkakunta: vieremä
Pyörä: ktm 990 adventure s
No ainaki ne staattorilta säätimelle menevän nipun liittimet kannattaa puhdistaa. Ja laittaa vaikka silikonirasvaa täyteen. Se liitin ku on aikas hiton herkällä paikalla siinä akun päällä. Kerää hyvin itsensä täyteen kaikkea muraa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Pe Kesä 23, 2017 7:34 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2512
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
No tulipa laitettua mittari. Lukemat on outoja. Lyhyet päällä n. 3000 rpm. näyttää 13-13.2. Kahvalämppärit kun panee päälle niin tippuu lähelle 12v.

Sammuksisa näyttää ilman valoja 12.7 ja valot päällä 12.2.

Ei tuo ehkä ihan parhaimmillaan enää ole. Akku siis.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4863 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289 ... 325  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com