BMW R1100GS vaihdelaatikon korjaus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

BMW R1100GS vaihdelaatikon korjaus

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Heippa

Mä ajattelin aloittaa uuden ketjun mun vaihdelaatikko-ongelmista, kun tästä tulee varmaan pitkä juttu.

Rysäytin pyörän eilen terävään montuun metsäautotiellä ja takarungon kiinnityskorva vaihdelaatikon perällä murtui. Tämä on tiedossa ollut ongelma BMW:llä ja esim Touratech myy "Hard Parts" osia ongelman välttämiseen. Kyseessä on R1100GS. R1150GS:ssä rakennetta on muutettu, joten tämmöistä riskiä ei enää ole.

Mulla semmoisia osia ei vaan ollut, kun kuvittelin että ei mun ajot ole niin agressiivisia, jotta olisi vaaraa murtumille.

No nyt vain niin kävi. :? :?

No nyt olen tutkinut hitsausvaihtoehtoja, soitin Suomen BMW:lle ja lähetin sähköpostilla kuvia ja englanninkielisen kyselyn ( sisältäen valokuvia ja piirroksia ) miten tulisi toimia. Suomen edustaja lupasi ottaa yhteyttä Saksaan, kun ei osannut itse vastata mm. hitsauskysymyksiin. Saa nähdä tuleeko mitään vastausta.

No sitten lueskelin mun omaa Haynesin manuaalia ja totesin, että ei toi laatikon kuoren vaihto nyt niin ihme homma olisi itsekään. Maksaa vaan 1000 euroa, toi osa siis. Pitää vaan purkaa koko takapää, ottaa laatikko irti, vaihtaa sisuskalut uuteen laatikkoon ja sitten homma kasaan.

Ei sitä vaihtoa kuitenkaan saa mistään Euro Motor Centeristä alle kuukauden. Niillä on nyt niin paljon töitä. Ja ajamaan tekisi mieli.

No, perjantaina jatkan selvityksiä, yksi ketju on se josko Kasko vakuutus maksaisi ko. homman ( yllättävä, ennaltaarvaamaton tilanne, joka johtaa vaurioihin ).

Ja ne Hard Partsit tilasin jo, jatkossa ei tule samaa ongelmaa, kunhan saan pyörän kasaan.

Olisiko hyviä vinkkejä mitä pitäisi tehdä?

Pekka
:shock: :shock: :shock:

PS. BMW ei tota kuitenkaan takuuna enää korvaa, kysyin sitäkin, huono homma
Viimeksi muokannut Pekkavee, Ke Touko 04, 2005 9:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Ehkä voisit kysäistä Myllymaan Repalta, Eli Reijo Myllymaa Ky Hämeenlinnassa 09-674 1059. Vaikka hän onkin keskittynyt wanhoihin airhead-bemuihin sekä K75-K100 sarjan bemuihin, niin ehkäpä tietää kuka voisi auttaa miestä mäessä. Ainakin oikea auttamisen halu ja asiakaspalvelu on mallillaan tuossa yrityksessä.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Pekkavee

Heippa Raimo

Tää oli hyvä vinkki. Olen kyllä lukenut siitä Myllymaasta vaikka missä BMW yhteyksissä, mutta ei tullut mieleen, tässä murheen murtamana.

Soitan sille perjantaina.

Kiitos vinkistä

Pekka
:shock: :shock:
juha
Pyörä: Suzuki DL650

Viesti Kirjoittaja juha »

kysy käytettyä osaa vaikka tuolta:

http://www.motorrad-spaengler.de/php/index.php

aika laajat valikoimat tuntuu olevan.
Pekkavee

Heippa Juha

Kiitos vinkistä. Tutkin niiden varaosalistaa, mutta vaihdelaatikon kuorta ei löytynyt. Niillä oli 593 osaa GS:sään. Siihen ehkä sopisi joku R tai RT mallin laatikko kanssa, mutta vaikea ostaa tietämättä tarkkaan, enkä katsonut olisiko niihinkään laatikkoa. Ja se mun vaihdelaatikko on vielä musta, joten ei ehkä löydy.

Tää oli hyvä vinkki, jos joskus tarvitsen jotain muuta pyörään.

Ja varmaan sieltä löytyy muihinkin pyöriin vaikka mitä.

Pekka
jyrki

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Toinen iso käytettyjä BMW:n osia myyvä liike Euroopassa:
http://www.motorworks.co.uk/rd/home.php

Ostin sieltä aikanaan käytetyn ohjasutangon 1150GS:än, kun vedin lipat ruohikolla ja syöksyin tanko edellä turpeeseen. Tanko vääntyi hiukan, mutta ei se ratkaisevasti ajoa haitannut. Ajoin yhden kauden vinolla tangolla.
Tanko on muuten jossain kellarin pohjalla, jos joku kaipaa sellaista. Se on tosiaan hikan vino, mutta kai sitä voi yrittää suoristaa.

Suomestakin löytyy yritys, mutta valikoimat ovat aika paljon vaatimattomammat noihin ulkomaanfirmoihin verrattuna. Kysyminen ei toisaalta paljoa maksa.
http://www.finnbike.com/boxer/
Huono tie, parempi mieli.
hexi

Viesti Kirjoittaja hexi »

Yhtään tietämättä bemareista, mutta lohkoja hitsauttaneena kannattanee kysyä joltain tig-gurulta asiasta. Tietty jos uuden osan saa hätiin ajokautta pilaamasta halvalla niin eihän tuossa hitsauttamisessa mitään järkeä ole. Paitsi ehkä se, että hitsaamalla voi palikkaa ehkä myös vahvistaa.

Joissakin aluvaluissa (alloy) on niin paljon magnesiumia ettei hitsaaminen onnistu helpolla (esim rotaxin koneet).

Eräs pro stock bike ex-mekaanikko Pohjolan Proto Oy:llä Ylöjärvellä on ainakin osoittautunut tigin käytössä päteväksi. Korjasi wr yamahan lohkot ja husabergin vaimentimen.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Täältä löytyis koko laatikko käytettynä 405 punnalla:
http://www.james-sherlock.co.uk/pdf/cat ... series.pdf

Täältäkin voi käytettyjä osia kysellä:
http://www.motobins.co.uk/secondhand.php

Toki noita molemmista uusiakin osia saa, mutta äkkiseltään en luetteloista löytänyt vaihteiston kuoria.

Muita bemuaiheisia ulkoisia liikkeitä joista voi kysellä ja etsiskellä on ainakin:

http://www.wunderlich.de/
http://www.siebenrock.com/index1.php?sprache=en
http://www.boxer-design.de/en/indexr1100gs.htm
Pekkavee

No tossa se raato nyt on.
Hitsauksia tutkitaan.
Kuva

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Liitteet
Remontti1.jpg
(146.79 KiB) Tiedosto ladattu 904 kertaa
Raato.jpg
(122.63 KiB) Tiedosto ladattu 850 kertaa
Viimeksi muokannut Pekkavee, Pe Touko 23, 2014 7:23 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

AAaah, mitä näenkään??!! Nosturialusta, puhtaat, valoisat, lämpimät ja kuivat sisätilat....huoh! :shock: :D :D
Taas menossa jonnekin...
Pekkavee

Ylimatti kirjoitti:AAaah, mitä näenkään??!! Nosturialusta, puhtaat, valoisat, lämpimät ja kuivat sisätilat....huoh! :shock: :D :D
Joo, mä teen remonttia Raahen moottorikerhon kämpällä. Remontin jälkeen voi mennä vaikka kerhon saunaan ja ottaa nokoset kämpän sängyillä.

Tervetuloa kylään, Varvintielle Raaheen.

Pekka
vkoivu

Oisko sulla lähikuvia siitä kohdasta mistä se koppa on murtunut?
Pekkavee

Tässä on kuva murtumasta.
Kuva

Pekka
Liitteet
Murtuma 2.jpg
(114.97 KiB) Tiedosto ladattu 832 kertaa
Viimeksi muokannut Pekkavee, Pe Touko 23, 2014 7:22 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vkoivu

Pekkavee kirjoitti:Tässä on kuva murtumasta.

Pekka
Aika oudosta paikkaahan tuo on haljennut. Yleensähän se halkeaa siitä takaswingin ja laatikon liitoskohdasta. Ne touratekin hard partsithan ei edes tuosta kohtaa sitä runkoa vahvista.

Sinällään tuo halkeama on paljon harmittomampi, että se ei suoranaisesti ajamista estä. Toki kuormaa ei voi kyytiin ottaa kovinkaan paljoa. Hitsaushommakaan ei varmasti mikään mahdoton ajatus jos tuo materiaali ei ole jotain todella hankalaa hitsattavaa.
Pekkavee

vkoivu kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:Tässä on kuva murtumasta.

Pekka
Aika oudosta paikkaahan tuo on haljennut. Yleensähän se halkeaa siitä takaswingin ja laatikon liitoskohdasta. Ne touratekin hard partsithan ei edes tuosta kohtaa sitä runkoa vahvista.

Sinällään tuo halkeama on paljon harmittomampi, että se ei suoranaisesti ajamista estä. Toki kuormaa ei voi kyytiin ottaa kovinkaan paljoa. Hitsaushommakaan ei varmasti mikään mahdoton ajatus jos tuo materiaali ei ole jotain todella hankalaa hitsattavaa.
Mun ymmärtääkseni kyse Touratechin Hard Partseilla on just tämän kohdan vahvistaminen, eli voimat siirretään takarungon kiinnityskorvasta vaihteistokotelon pystyseinään kolmella ruuvilla, joilla jalkatappi on kiinni.

Ainakin Touratechin teksti sanoo niin, että korvakkeen murtuminen on se ongelma. "Problems occur when the workload on the rear frame is too high. The rear frame mount on the gearbox casing simply cracks." Näin mä sen ajattelin, eli montussa takapyörä iskee iskarin kasaan ja aiheuttaa kovan voiman iskarin yläkiinnityskohtaan takarungossa. Takarunko pyrkii nousemaan ylös ja repäisee korvakkeen irti vaihdelaatikosta.

Takaswingin niveleen ei mun mielestä koskaan kohdistu niin suuria voimia kuin iskariin, joten ei se nyt varmaan siitä hajoa.

Ei se murtuma tosiaan ajamista haitannut, kun en huomannut sitä kuin vasta kotia tultuani. Bemarissa noi ohjaus- ja voimansiirtovoimat välittyy enimmiltään etupäästä moottorin kautta takapyörään, joten takarunko on vaan kuskia ja matkustajaa varten, että mukana pysytään. Kyllä sillä tietenkin jotain vaikutusta on jousitukseen, koska takaiskarin yläpää on kiinni takarungossa, ja jos se joustaa niin ei hyvä.

http://www.touratech.de/shop/en-us/dept_609.html

Pekka

PS. Nyt mä vein sen laatikon hitsattavaksi Ouluun paikalliseen pienkonekorjaamoon, joka varmaan osaa homman hoitaa. EMC antoi vinkin ko. korjaamoon.

Ohessa kuva korjaamoon lähdössä olevasta vaihdelaatikosta
Kuva
Liitteet
Matkalle lähdössä.jpg
(106.21 KiB) Tiedosto ladattu 692 kertaa
Viimeksi muokannut Pekkavee, Pe Touko 23, 2014 7:25 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin