Akun vaihto Bemariin

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Akun vaihto Bemariin

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Heippa

Mä vaihdoin akun mun Bemariin tänään.
Maksoi muuten 44.- egee. Raahen Varaosaportissa, löytyi oitis varastosta, mikä oli käsittämätöntä, ja hinta oli mun mielestä edullinen. ( Paketissa luki 52.- )
Sen akun tyyppi oli 519 013 017 3100 Vartan sivujen mukaan,
http://www.varta-automotive.com/fin/ind ... ation.html

Kun lähdin akkua ostamaan , katsoin ensin netistä oikean akkutyypin ja mallin, VARTA piti olla. Se on BMW ensiasennusakku.
Myyjä oli vähän ihmeissään, kun annoin lapun hänelle, että tämmöinen.
Hän sanoi oitis, että ei tämmöistä varastosta löydy, no minä siihen, että en todellakaan odotakaan sitä. Mutta sehän löyti oitis varastosta, noin 20 minuutin puhelinsoitteluiden ja ihmettelyjen jälkeen.
Aika ihme juttu.Bemarin akku Raahen varaosakaupassa ja heti.

Ehkä kaikki akun ostajat ei katso netistä, mikä se akun koodi on.

Vanhan akun oireet olivat olleet sellaiset, että ABS ei mene kunnolla päälle joka kerta, kello nollautuu käynnistettäessä. Ja muutenkin epäluulo sähkön riittävyyteen, mulla

Ja kun mittasin vanhan akun, oli se kyllä aika loppu, 2 vuotta Thaimaassa, ja kaksi vuotta Suomessa, kyllä siinä jo akku kypsyy.

No nyt se pyörä toimii kuin unelma.
Huomenna Helsinkiin Raahesta.

Akussa on voimaa :D :D

Pekka
:shock: :shock:

PS. Mittasin sen vanhan akun jännittee just nyt. 12.28 ei vaan riitä.
No siinä on mukana varmaan paljon muitankin akun väsymisominaisuuksia, ei jännite kerro kaikkea.

No nyt se toimii mainiosti :lol: :lol: :lol: :lol:
Viimeksi muokannut Pekkavee, La Huhti 12, 2008 10:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Samoin minä vaihdoin DR:ään akun. Vanha antoi latauksen jälkeen ulos raakasti 3.2 volttia, joten siitä ei iloa ollut. Yuasan koodi oli YTX9-BS, ja sehän ei ollutkaan kaikkein yleisin akku. Lappeenrannan Motsikasta sain kuitenkin tunnin varoitusajalla; ei haluttu luovuttaa ilman, että saavat hapot sisään. Sitten vain lataukseen ja vot!
Akun manuaalissa oli muuten lataustasosta sellainen taulukko, että jos napajännite on 12.2 V, niin köntti on 75%:sesti tyhjä. Että ei tartte paljon ihmetellä jos ei sähköt riitä noilla jännitteillä...
Taas menossa jonnekin...
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Ylimatti kirjoitti:Samoin minä vaihdoin DR:ään akun. Vanha antoi latauksen jälkeen ulos raakasti 3.2 volttia, joten siitä ei iloa ollut. Yuasan koodi oli YTX9-BS, ja sehän ei ollutkaan kaikkein yleisin akku. Lappeenrannan Motsikasta sain kuitenkin tunnin varoitusajalla; ei haluttu luovuttaa ilman, että saavat hapot sisään. Sitten vain lataukseen ja vot!
Akun manuaalissa oli muuten lataustasosta sellainen taulukko, että jos napajännite on 12.2 V, niin köntti on 75%:sesti tyhjä. Että ei tartte paljon ihmetellä jos ei sähköt riitä noilla jännitteillä...
Testasitko sitä akkua olisiko siinä ollut virtaa ilman lataustakin?

Mä ostin talven aikana tohtoriin uuden akun Lousilta eikä sille tarvinut tehdä muuta kuin kipata nesteet sisään, odotella kuplimisen loppumista ja sen jälkeen napsauttaa korkit kiinne. Tämän jälkeen akku kiinne mopoon ja mopo käyntiin. Virtaa tuntui riittävän.
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

vkoivu

Mites toi akun ostaminen Saksasta sujui.
Mä katselin kanssa hintoja sieltä, mutta kun ohjeissa luki, että joku jätemaksu palautetaan vain vaihtoakkua vastaan niin jätin jutun sikseen.

Ja kuiteskin sain sen akun varmaan halvimmalla paikallisesta varaosakaupasta. :lol: :lol:

Mistä sä ne hapot hommasit?

Pekka
Aki

Uusi akku minullakin

Viesti Kirjoittaja Aki »

Katsoimpa itsekin ajankohtaiseksi akun vaihdon - vanha oli vuodelta -93!!!

Itse valitsin tee-se-itse miehen ratkaisun alkuperäinen akku maksaa liikaa ongelmaan... Kun ei ole sähköstarttia niin akuksi käy skootterimopoissa yleinen 4Ah tunnin tarvikeakku (á 13€). Ongelma oli että ei se ihan mahdu tietenkään alkuperäiseen koteloonsa (n 1/2 senttiä leveyttä ja korkeutta liikaa).

Ratkaisin ongelman siten, että sain akun mahtumaan alkuperäiseen koteloon poistamalla sieltä sisältä sellaiset tuki rakenteet. Kuitenkin edelleen jäi ongelmaksi kansi, joka ei enää mahtunutkaan kiinni koska se meni sen alkuperäisen kotelon sisäpuolelle. Uuden kotelon päälle tulevan kannen värkkäsin lasikuidusta ja viimeistelin maalaamalla. Ihan hyvä tuli eikä kotelo ulkomitoiltaan ole yhtään paksumpi kuin alkuperäinenkään, joten muovitkin mahtuvat vielä paikoilleen.

Käyttö osoittaa todellisen toimivuuden, mutta noin ulkoisesti onnistui ihan mukavasti... :)
paspit
Pyörä: BMW R1100GS Scrambler, ex- DR 650R

Viesti Kirjoittaja paspit »

Uuden akun metsästys oli tällä viikolla täälläkin päin ohjelmassa, ensiksi tilattu ei ollut sinne päinkään. Lopulta löytyi paikallisesta akkuliikkeestä suoraan hyllystä parin tunnin varoitusajalla valmiiksi hapotettuna ja ladattuna oikeanlainen. Alkuperäisen akun kyljessä koodi GTX4L-BS. Vastaava Exiden akku, mikä nyt pyörässä, on koodiltaan YT4L-BS, p:114, l:81, k:86 mm. Kovin häävi kooltaan (12V/3A) tuo akku ei ole, mutta eipä ole sähköstarttiakaan...
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Virtapula on vaivannut minuakin ja jouduin hommaamaan alkuperäisen Yuasan tilalle uuden. Paikallinen akkuliike myöpäsi mulle Koyo-merkkisen akun, saapa nähä kauanko se nestetohtorissa kestää...
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Vaihdoin juuri uuden akun. Merkki on CNB joka on Koivusen toimittama akku. Sen sain vuorokauden toimitusajalla paikallisesta varaosaliikkeeestä. Akku on ns. huoltovapaa. Paketissa oli mukana kuuden pullon "patteri" valmista akkunestettä, joka lasketaan akkuun ja sen jälkeen akku on valmis käyttöön. Neste imeytyy kennoihin kokonaan.

Entinen Yuasa -akku oli laatutavaraa, sillä akusta löytyi leima 11/95.
404 HTTP Error File not found
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

vkoivu kirjoitti:Testasitko sitä akkua olisiko siinä ollut virtaa ilman lataustakin?
Mittasin kyllä: 12.8V, eli akun ohjeen mukaan 75% latauksessa. Samoin myyjä painotti, että kannattaa ehdottomasti tehdä lataus ennen käyttöönottoa.
Taas menossa jonnekin...
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Pekkavee kirjoitti:vkoivu

Mites toi akun ostaminen Saksasta sujui.
Mä katselin kanssa hintoja sieltä, mutta kun ohjeissa luki, että joku jätemaksu palautetaan vain vaihtoakkua vastaan niin jätin jutun sikseen.

Ja kuiteskin sain sen akun varmaan halvimmalla paikallisesta varaosakaupasta. :lol: :lol:

Mistä sä ne hapot hommasit?

Pekka
Hapot tuli akun mukana eikä mistään maksuista puhuttu mitään. Luisilla akku maksoi jonkin verran alle 50e kun suomen mopokaupat pyytelivät hieman alle 100e halvimmillaan. Postikulujen osuttaa en jaksa muistaa mitä tolle akulle ois jäänyt kun kaverin kanssa tilattiin enemmänkin tavaraa ja kulut oli sen parikymppiä mitä aina louisilta tilattaessa.
Vastaa Viestiin