Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Syys 17, 2019 5:16 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Renkaat yleiskäyttöön ?
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2005 8:03 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 9:59 am
Viestit: 14
Hei !
Minä en omista maastokäyttöön tarkoitettua pyörää, mutta koska sellainen käyttö on kuitenkin lähellä sydäntäni, olen käyttänyt omistamaani "Royal" Enfield Bullet 'ia ajellen paljonkin pienien sorateiden lisäksi myös metsäpolkuja. Koska en varsinaisesti ole ollut pyörien kanssa tekemisissä, en myöskään tunne rengasasioita, joista olisinkin nyt kysynyt Teiltä, jotka olette asioista perillä.

Olen jostain saanut vinkin allaolevista renkaista :
MaxxCross IT.
70/100-19 42M/TT Front.
100/90-19 57M/TT Rear.

Sähköpostikyselyistäni huolimatta maahantuoja ja jälleenmyyjä eivät ole välittäneet vastata pienen, yksityisen kuluttajan päätöksenteko-ongelmiin, joten kysynpä jos täältä joku tuntisi nuo renkaat paremmin.
Olen tosiaan etsinyt tietoa renkaista, jotka olisivat sellaiseen yleiskäyttöön Bulletilla. Osa käytöstä olisi normaalia asfalttiajoa, osa maaseudun sorateitä, osa jopa hyvin pieniä metsäpolkuja, melkeinpä offroad-ajoa. Sekä lisäksi ajattelin pyörän käyttöä myös ensi talvena lumisilla sivuteillä.

Haluaisin saada nyt tietää ovatko ko. renkaat, joiden sopivuutta maahantuoja mainostaa pidon osalta kaikille maastotyypeille sopivaksi, myös niin kestävät, että niitä voisi tällaiseen käyttöön ajatella? Lähinnä ajattelin nyt tuota kesäajojen normaalia asfalttiosuutta. Osaako joku sanoa, voisivatko nämä olla sopivat sellaiseen yleiskäyttöön?

Jos taas nämä eivät olisi sopivat kuvaamani kaltaiseen käyttöön, onkohan markkinoillamme toisia suunnilleen samaa kokoa olevia paremmin kuvaamani kaltaiseen käyttöön sopivia renkaita? Siis syvällä kuviolla. Nyt käytän Avon 'in klassikkokuvioisia, jollaiset pyörässä ovat olleet myös uutena, koko 3,25-19 ja 3,50-19, mutta jotka eivät pidoltaan ole juurikaan muuhun kuin asfaltille sopivat.

Jos nuo taas ovat sopivat tällaiseen käyttöön, seuraava toimenpiteeni on marssia paikalliseen rengasliikkeeseen, joka on jälleenmyyjän edustaja, ja katsoa, mitä he sanovat näistä.
Kiitokset vastauksista jo etukäteen !

T. Risto


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2005 9:07 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Viestit: 1243
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Bullet kirjoitti:
Olen jostain saanut vinkin allaolevista renkaista :
MaxxCross IT.
70/100-19 42M/TT Front.
100/90-19 57M/TT Rear.


Renkaat soveltuvat kyllä monenlaiseen maastoon, mutta en itse laittaisi näitä crossirenkaita Enfieldin tai minkään muunkaan katupyörän alle. Jos kaipaat lisäpitoa soralle, niin jokin ns. katuendurorengas olisi sopivampi. Kaiken lisäksi nuo mainitsemasi renkaat eivät ole normaaliin tieliikennekäyttöön hyväksytyt.

PS. Itse olen KTM640LC4:ssa käyttänyt juuri MaxxCross IT:tä, olen olut niihin erittäin tyytyväinen-

-Veijo-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2005 9:29 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 9:59 am
Viestit: 14
Hei !
Kiitos kovasti vastauksestasi Veijo. Tuo 19" koko on ilmeisesti harvinainen nykyisin, joten en ole itse netistä hakien osannut löytää sopivia. Se hyväksymättömyys ei paljon vaikuta, koska koko pyörä tekemieni muutosten myötä ei ole enää kovinkaan "laillinen", mutta ehkä nyt on kuitenkin parasta poiketa jossain pyöräliikkeessä kysymässä niitä katuendurorenkaita.
Terv. Risto


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2005 9:40 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1244
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Honda XR400R BMW R1200RT
Hienoa Bullet!

Olet matkaenduroharrastuksen juurilla, paluuta aikaan jolloin moottoripyörissä oli kolme kategoriaa: Moottoripyörät, kilpamoottoripyörät sekä sivuvaunut...

Rengaskoot tuossa Enfieldissä vaikeuttavat matkaendurorenkaiden hankkimista. Kuten Vepa kirjoitti, en minä itse laittaisi crossirengasta kyseiseen mopottimeen, vaan jonkin tiekäyttöön tarkoitetun karkeahkon matkaendurorenkaan. Katso myös sivuiltani joitakin kommentteja renkaista: http://www.finnbike.com/matkaendurot/huolto.htm

Itse heti ajattelin Continental TKC80:stä, mutta siinäkään ei laajasta tuotevalikoimasta löydy kuin 19 tuumaisena kuin
110/80 B 19, jota käytetään isoissa matkaenskoissa eturenkaana. Metzelerin Enduro 3:sta löytyy koossa 100/90-19. Pirellillä on MT60:stä koosssa 90/90-19 sekä 100/100-19. Kuitenkin edellä luettelemani renkaat on tarkoitettu lähinnä eturenkaiksi, miten sitten toimivat takarenkaana, siihen en osaa ottaa kantaa.

Lopuksi suosittelisin ottamaan yhteyttä MP-Racingiin, joka tuo maahan Mitaksen (entinen Barum) renkaita, ja niissä on todella laaja valikoima, löytyy myös "vanhoja" kokoja.

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2005 9:55 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 9:59 am
Viestit: 14
Hei Raimo !
Oikein paljon kiitoksia, annoit paljon ajateltavaa ja katsottavaa. Ilman muuta otan nyt sitten yhteyttä tuonne MP-Racingiin ja kysyn heidän valikoimiaan.
Terv. Risto

P.S. Bulletilla ajaessa vain ajautuu ihan luonnostaan aina vain pienemmille teille ja poluille, se pyörä ikäänkuin vie ajajansa mennessään sinne minne mielii ja sen juurethan ovat siellä historian havinassa jossain muinaisilla metsäpoluilla, jolloin asfaltti oli ehkä korkeintaan joidenkin mielikuvituksissa. No, osansa tähän hakeutumiseen ehkä elinikäisessä luonnossa liikkumisessani.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2005 10:28 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1244
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Honda XR400R BMW R1200RT
Bullet kirjoitti:
Bulletilla ajaessa vain ajautuu ihan luonnostaan aina vain pienemmille teille ja poluille, se pyörä ikäänkuin vie ajajansa mennessään sinne minne mielii ja sen juurethan ovat siellä historian havinassa jossain muinaisilla metsäpoluilla, jolloin asfaltti oli ehkä korkeintaan joidenkin mielikuvituksissa.


Siinäpäs tuli kiteytettyä koko matkaenduroharrastus, kun vaihtaa sanan Bulletilla tilalle matkaenskalla.

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 14, 2005 3:04 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 996
Pyörä: 1050 S3, GS1200
Bridgestone TW 47/48?

todella hyvä, kadulla ja menee sorallakin. ajelin niillä radallakin.

Mutta enskan joudut hommaamaan kuitenkin.

Jaket


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 14, 2005 3:43 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Viestit: 2616
Paikkakunta: Piikkiö
Pyörä: KTM 640 Adv R
Itselläni on kyllä joksenkin toisensuuntaisia kokemuksia Bridgestone TW 47/48 rinkuloista...

Ei ikuna enää pyörään noita.
Ainoa hyvä puoli noissa oli että sai tavallaan kahdet tuollaiset renkaat samalla hinnalla, ensimmäiset ja viimeiset.

_________________
"The concept of a versatile motorcycle equally at home on dirt and pavement is as old as motorcycling itself"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 14, 2005 4:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 9:59 am
Viestit: 14
Hei !
Olen saanut annettujen vinkkien perusteella löytämistäni mp-rengasliikkeistä suosituksen Heidenaun renkaista, K53 ja K60 olivat ainakin mainittujen tyyppien joukossa. Tämä 19" koko näyttää rajoittavan hiukan valikoimien löytymistä, mutta yhdethän minä vain tarvitsenkin. Olen saamassa postitse vielä eräästä liikkeestä ko. renkaiden tuotekuvaston tiettyine suosituksineen, joten niitä selaillessani tulen sen perusteella ehkä joihinkin noihin suositeltuihin tyyppeihin päätymään.
Kiitos kaikille mielenkiinnosta ja vinkeistä.
Hauskaa kevään odottelua!
Risto


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 14, 2005 4:28 pm 

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Viestit: 665
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Jarno kirjoitti:
Itselläni on kyllä joksenkin toisensuuntaisia kokemuksia Bridgestone TW 47/48 rinkuloista...

Ei ikuna enää pyörään noita.
Ainoa hyvä puoli noissa oli että sai tavallaan kahdet tuollaiset renkaat samalla hinnalla, ensimmäiset ja viimeiset.


Täysin samaa mieltä... :evil:

_________________
Taas menossa jonnekin...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 17, 2005 1:05 am 

Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 9:42 pm
Viestit: 334
Paikkakunta: iisalmi
Pyörä: Gsf 1200 S
Heidenau, Kings, Mitas, Barum, Avon,Duro (mopo kumeja?). Tässä nyt jotakin hieman halvempia merkkejä, joilta vois sopivaa löytyä. Tosin Suomessa on vähän harvassa liikkeet jotka myyvät.
Täältä ainakin ostin yhden K60:n tosi halvalla: http://www.mposat.com
Tuohon K60:een on "lainattu" Metzelerin enduro3:n pintakuvio


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 17, 2005 8:04 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 9:59 am
Viestit: 14
Hei Maqe !

Kiitos vinkeistä. Olen tuolta MP-Osasta jo kysellytkin ja saanut vastauksen. Mitakselta ja Avonilta ei ole sopivia löytynyt, Durosta ja Kingsistä en tiedä. Voisin vielä niitä katsella, mutta Heidenausta olen saanut sovittua maahantuojan kanssa puoliksi käytetyn K60 renkaan lähettämisestä mulle koon testausta varten. Koko 100/90 saattaa sopia suoraan mutta voi olla, että joudun rälläköimään ketjunsuojan kinnikettä takarenkaan leveyden sopimiseksi. Se voi olla puolesta sentistä kiinni.

Mitkä mahtavat olla kokemukset Heidenaun eturenkaiden kestävyydestä tällasessa sekalaisessa ajossa, kuinkahan paljon kestävämpi tuo K53 on K60'een verrattuna? Ihan sellanen näppituntuma? Entäs pito-ero toistappäin?

Terv. Risto


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2005 2:30 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 996
Pyörä: 1050 S3, GS1200
Ihme juttu, itse pidin noita TW47/48:seja hyvinä. Eihän ne mitkään mutarenkaat ole, mutta asfaltilla sai kallistaa tapin maahan dominaattorilla. Asfaltilla luistoonlähdon tunsi ja pystyi himmaamaan. Kesti hyvin myös. Ja hiekkatielläkin ihan ajettavat.

Kylmällä kelillä märällä aika liukas, mutta kun lämpenee, niin piti hyvin. Sateisella asfaltilla ihmettelin kerran että kytkinkö lipsuu, ei vaan dominaattori veti pelkästä kaasun avauksesta sutia!

JakeT.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2005 2:46 pm 

Liittynyt: To Syys 30, 2004 8:52 am
Viestit: 288
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: CB
jaket kirjoitti:
Sateisella asfaltilla ihmettelin kerran että kytkinkö lipsuu, ei vaan dominaattori veti pelkästä kaasun avauksesta sutia!


Bridgestonethan pitäis laittaa Domiin alle ihan vaan tuon takia =) Ei keuli kaasulla kun on niin paljon voimaa ettei pito piisaa...

_________________
-- Backman
kuvagalleria


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 06, 2005 7:41 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:24 pm
Viestit: 87
jaket kirjoitti:
Bridgestone TW 47/48?
Mutta enskan joudut hommaamaan kuitenkin.
Jaket


Vanhaan viestiin vastaan, mutt osu vasta silmiini...

Royal Enfield kääntyy ainakin semmoisella ajelevalla kaverilla tuttavallisesti Enskaksi. Jaksaa aina vaan hämmentää, mutta tämä ketjuhan on selkeä merkki siitä että se on sittenkin oikea enska. On kaverilla nyttenkin "nappulakumit" alla. Nappulat istuvat vaan varsin tiheästi siinä.

Jussi


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com