Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Huhti 04, 2020 11:06 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Funduron koneremontti
ViestiLähetetty: To Heinä 27, 2006 11:47 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2614
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Kävipä tässä silla lailla että kun päästin Fundurosta öljyt propun kautta astiaan, oli propun magneettiin tarttunut ulkohalkaisijaltaan noin 16 mm kierrejousen pala. No siitä kova pohdinta päälle. Sen tyyppisiä jousia on koneessa ainakin venttiilikoneistossa ja kytkimessä. No ei muuta kuin tutkimaan. Koneesta kytkinpuolen lohko auki, kytkimen jouset olivat pienempiä joten sieltä se ei ole peräisin. No harjoitusta jatkettiin ja sylinterinkansi irti ja venttiilin irroitus. Vaan venttiilin jouset ovat suurempia, joten sekään ei tärpännyt. No ensiviikolla kone lopullisesti irti ja lohkot erilleen. Vielä on vaihtoehtona vaihteensiirtäjän jouset, jospa se vieteri sieltä löytyy.

Bemulla on ajettu noin 30 tkm. Tässä on vielä hieman vaiheessa minkälaista kunnostusta sille teen. Hion ainakin venttiilit ja laitan uudet venttiilinvarren kumit, jotka kuuluvat tiivistesarjaan. Sylinteri ilmeisesti kannattaa kevyesti hoonata, mites on männänrenkaiden vaihdon laita? Sitten kun kone on halki, näkee mitä vaihteisto vaatii. Laakerit pitää tarkastaa huolella ja tarvittaessa vaihtaa, ne taitaa olla standardikamaa joten eivät liene kovin kalliita.

Tämä on meikäläisen mopo/moottoripyörähistorian kolmas koneremontti. Hassua sattumaa että kaikki koneet ovat olleet Itävallasta, Tunturi Super Sportin Puch-moottori, KTM GS 125 RV ja nyt tämä Bemun Rotax.
Onneksi Bemu on vaimon ja vähällä käytöllä, omat ajot eivät keskeydy kun pyöränä on laadukas japanilainen Suzuki :lol: :lol:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Funduron koneremontti
ViestiLähetetty: Pe Heinä 28, 2006 10:22 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Viestit: 3091
Paikkakunta: Tornio
Pyörä: KTM690R/SM
Tase kirjoitti:
Sylinteri ilmeisesti kannattaa kevyesti hoonata, mites on männänrenkaiden vaihdon laita?

omat ajot eivät keskeydy kun pyöränä on laadukas japanilainen Suzuki :lol: :lol:


Jos sylkässä on joku pinnoite, nikasil tms, niin ei kannata itse paljon hoonailla. Männänrenkaat on syytä vaihtaa jos ottaa männän pois sylkästä.

Suzukilla kun päästelee niin ei ole juuri vikakeskeytyksiä 8)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 02, 2006 9:31 am 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2614
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
No niin, homma jatkuu. Sylinteri on todellakin nikasil-pinnoitteinen, joten sitä ei tarvitse eikä saa hoonata. Kone on irti ja autotallin pöydällä. Molemmat sivuposket ja sylinteri on irroitettu. Jousen pätkälle ei ole vielä löytynyt selitystä. Räjäytyskuvien perusteella sellaisia jousia on venttiilikoneistossa, kytkimessä ja tasapainoakselin hammaspyörien välissä. Siitä kun alkaa eliminoimaan niin tasapainoakselista se ei ole koska sen jouset ovat pienempiä ja ne eivät pääse poistumaan itsekseen. Vaihteensiirtäjän jouset ovat erityyppisiä, niitä ei ole hiottu tasaiseksi. Kytkimessä on kahdenlaisia jousia, puristusjouset ovat pienempiä mutta kytkinkorin kehällä olevat vaimennusjouset saattavat olla aika lähellä. Ne eivät ole irroitettavia, mutta ne näyttävät ehjiltä.

Olen pohtinut asiaa ja olen tullut siihen tulokseen, että jousenpätkä on jäänyt koneeseen jonkun aikaisemman remontin yhteydessä. Eräs todennäköisin paikka on kytkinkori, joka saattaa olla vaihdettu. Siinä on tosin valmistusmerkintä joka viittaa joulukuulle 1992. Pyörä on rekisteröity 11/1993. Olisipa ollut merkintä vuoden 1993 jälkeen, niin vaihdosta voisi olla varma. Toinen vaihtoehto on venttiilin jousi, olisikohan niin että alunperin koneessa on ollut erilaiset venttiilinjouset, jotka on sitten joskus vaihdettu vahvempiin. Konehan on ensimmäisiä Funduroita ja siten osien mitoitus on ollut vielä hakusalla.

Koneen lohkoja en ole avannut, mutta olen kurkkinut taskulampulla kampikammion reiästä koneeseen. Kaikki hammaspyörät näyttävät ehjiltä, akselit pyörivät herkästi ja laakereissa ei tunnu välystä. Halkaisu on vielä harkinnassa magneeton irroituksen takia. Siihen ei nimittäin ole löytynyt ulosvetäjää, BMW-työkaluna sen toimitusaika on useita viikkoja, hinta ei tosin ole paha, ainoastaan 13 euroa. Tiivisteet tilasin mototripiltä jonka olen havainnut hyväksi BMW-varaosatoimittajaksi. Hinta on asiallinen ja toiminta nopeaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 02, 2006 9:49 am 

Liittynyt: Su Heinä 03, 2005 8:48 am
Viestit: 166
Paikkakunta: oulunsalo
Pyörä: DR 650 SE
Tase kirjoitti:
Halkaisu on vielä harkinnassa magneeton irroituksen takia. Siihen ei nimittäin ole löytynyt ulosvetäjää, BMW-työkaluna sen toimitusaika on useita viikkoja, hinta ei tosin ole paha, ainoastaan 13 euroa. Tiivisteet tilasin mototripiltä jonka olen havainnut hyväksi BMW-varaosatoimittajaksi. Hinta on asiallinen ja toiminta nopeaa.



Saakohan noita ulosvetäjiä yleensä lainaan/vuokralle merkkihuoltamoista?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 02, 2006 10:36 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Viestit: 3091
Paikkakunta: Tornio
Pyörä: KTM690R/SM
Karisa kirjoitti:
Saakohan noita ulosvetäjiä yleensä lainaan/vuokralle merkkihuoltamoista?


Saattaa hyvinkin saada. Myös merkittömästä korjaamosta voisi löytyä, niissä palvelukin on monasti parempaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 02, 2006 11:05 am 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2614
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Pasi kirjoitti:
Karisa kirjoitti:
Saakohan noita ulosvetäjiä yleensä lainaan/vuokralle merkkihuoltamoista?


Saattaa hyvinkin saada. Myös merkittömästä korjaamosta voisi löytyä, niissä palvelukin on monasti parempaa.


Kysäisin ulosvetäjää EMC:ltä joka on virallinen BMW-myyjä ja huolto, vastaus oli odottamani. Ulosvetäjää ei ole koska magneettoja ei ole tarvinnut irroittaa. Ei saa julkisesti mollata, mutta EMC ei ole mitenkään vahva BMW:n varaosien ja remonttien alalla. Onneksi niillä on muita vahvoja alueita.

Kävin eilen parissa merkittömässä korjaamossa joissa oli oma- ja tehdastekoisia ulosvetäjiä laatikkokaupalla. Vaan ei ollut sopivaa, teettämällä sellaisen saa vaan pitää tässä vielä katostella. Koneremontti on mukavaa kun sen saa rauhassa tehdä, päinvastoin kuin keskellä metsää sääskien keskellä tai ulkosalla kovassa pakkasessa. :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 12, 2006 10:27 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2614
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
No niin, päivitetäänpäs tätä hieman. Vissiin tämä joitakin kiinnostaa, mikä on ihan kiva. Kukapas muu näitä minun juttuja kuuntelisi. :wink:

Koska kone oli valmiiksi pöydällä halkaisua vailla, päätin teettää magneeton ulosvetäjän. Ulosvetäjässä on metrinen ISO taajakierre M38x1.5. Sellaisia muttereita on olemassa laakerinlukitusmuttereina, vaan ei normaalikokoisina. Lisäksi kierre on käytössä hydraulisissa toimilaitteissa, siihen sopiva nippa kyllä löytyy vaan ei mutteria. Vaan raudan sisällä on vaikka mitä. Se pitää vaan osata kaivaa sieltä esiin. Tein ulosvetäjästä piirustuksen ja vein kuvan oululaiseen palvelevaan konepajaan ( www.sah-ko.fi ). Sieltä löytyi miehiä jotka löysivat sorvin avulla ainesputken sisältä sopivan kierteen ja ulosvetäjä saatiin aikaiseksi. Hinta oli erittäin kohtuullinen, suosittelen paikkaa sillä sieltä saa pienasiakaskin konepajapalveluja. No sitten jännityksellä kokeilemaan magneeton irroitusta. Kierre sopi täydellisesti, irrotuspultin kiristys, pari vasaraniskua, kiristys ja vauhtipyörä irtosi. Ihan harmitti että se lähti niin helposti, aikaa meni noin 3 minuuttia jos sitäkään. Olisi ollut mukava käyttää itsesuunniteltua työkalua pitemmänkin aikaa.

No sitten kone halki, se avautui ihan helposti sillä lohkojen välissä oli tiivistealueen ulkopuolella sellaiset kohdat joista pystyi hieman kampeamaan. Kampiakseli, tasapainoakseli ja vaihteiston akselit irti. Yritin pitää rattaat järjestyksessä ja kohtuudella siinä onnistuikin. Osat näyttivät ihan hyviltä. Tutkin akselien urakuulalaakereita joita oli 6 kappaletta. Kampiakselilla on liukulaakerit. Laakerit olivat hyviä lukuunottamassa tasapainoakselin laakeria, jossa oli pari milliä välystä ja kuulat rotansyömiä. Olen tätä hieman epäillytkin, sillä koneesta on kuulunut hieman rohinaa. Vaan alkuperäiseen vikaan eli jousenpätkään ei löydy selitystä. Koneen sisällä oli vaihteensiirtäjän jousia, jotka olivat ehjiä ja erityyppisiä. Tämä vahvistaa käsitystä että se on jäänyt edellisestä remontista.

Päätin vaihtaa koneeseen kaikki kuusi laakeria, jotka ovat SKF:n tekemiä standardikokoisia ETN9/C3-laakereita. ETN9 tarkoittaa että niissä on bakeliittinen kuulakehä, C3 on välysluokka. Äkikseltään ETN9-tyyppinen laakeri näyttää että siinä on toisella puolella suoja kuten RS-laakereissa, sillä bakeliittikehä peittää kuulat lähes kokonaan. Vaan on siinä silti muutaman millin rako. Nämä laakerit pitää laittaa oikein päin, sillä on todennäköisesti merkitystä voitelun suhteen. Tilasin laakerit Pohjolan Tekniikasta Oulusta, toimitusajaksi luvattiin ensiviikon alku. Jos laakereissa olisi ollut tavallinen kuulakehä, ne olisivat löytyneet hyllystä. Moottorin tiivisteet tilasin Mototripiltä ja sain ne viime viikolla. Kannattaa käyttää alkuperäisiä tiivisteitä ainakin lohkojen välissä, sillä akselien päätyvälys säädetään eripaksuisilla shimmilevyillä. Jos tiivisteen korvaa silikonilla, alkavat akselit ahdistamaan.

Ensiviikolla kun saan laakerit, aloitan koneen kasauksen. Kasauksessa on apuna Clymerin kirja sekä netistä löytyvät BMW-varaosien räjäytyskuvat. Viikon päästä on tarkoitus ottaa ensimmäiset savut, saas nähdä miten käy. Onnistuuko kasaus suoraviivaisesti vai pitääkö välillä ottaa takaisin ja laittaa "unohtuneita" osia paikalleen. Sen näkee sitten, mukavaa tämä ainakin on, varsinkin kun rahallinen meno ei ole kovin suuri. :lol: :lol:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Elo 13, 2006 11:27 am 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 1000
Pyörä: 1050 S3, GS1200
ainakin asenne on kohdallaan, yleensä remppoja tehdään hampaita kiristellen ja kiroillen!

rauhassa ja huolella hyvä tulee.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Elo 29, 2006 10:59 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2614
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Tase kirjoitti:
Ensiviikolla kun saan laakerit, aloitan koneen kasauksen. Kasauksessa on apuna Clymerin kirja sekä netistä löytyvät BMW-varaosien räjäytyskuvat. Viikon päästä on tarkoitus ottaa ensimmäiset savut, saas nähdä miten käy. Onnistuuko kasaus suoraviivaisesti vai pitääkö välillä ottaa takaisin ja laittaa "unohtuneita" osia paikalleen. Sen näkee sitten, mukavaa tämä ainakin on, varsinkin kun rahallinen meno ei ole kovin suuri. :lol: :lol:


No niin, taitaa olla loppuraportin aika. Aikataulu ei täysin pitänyt eikä kyllä suoraviivaisuuskaan.

Laakerit tulivat sovitusti ja seuraavana iltana aloin niiden vaihtamisen. Koneessa on 3 sellaista laakeria, jotka voi irrottaa lyömällä, mutta loput kolme pitää irrottaa vetämällä sisäkehästä. Sitä varten on olemassa hienoja ulosvetotyökaluja, vaan eihän minulla sellaisia ole. Ratkaisin ongelman ostamalla rautakaupasta m20 kiila-ankkurin (ja halvan penkkihiomakoneen). Hioin penkkihiomakoneella kiila-ankkuriin hieman olaketta ja laitoin koneen lohkon päälle lattaraudan palaset sillaksi. Teippasin lattaraudat ilmastointiteipillä, joka hieman pehmentää rautojen kosketusta lohkon tiivistepintaan. Sitten lämmitin kuumailmapuhaltimella laakeripesän reunoja ja työnsin kiila-ankkurin sen sisäkehän sisälle. Kiila-ankkuriin kiersin pitkäkierteisen pultin ja suurella aluslaatalla varustetun mutterin. Pultin avulla kirin kiila-ankkurin laakerin sisään niin lujaan kuin mahdollista. Mutterin ja aluslaatan laitoin lattarautojen päälle ja mutteria kiertämällä laakeri irtoaa pesästä, tai sitten ei. Totuuden nimissä on mainittava että homma vaati muutaman iteraatiokierroksen, kiila-ankkuri kun halusi luistaa laakerin sisällä. Lopulta hioin siihen niin paljon olaketta että se piti ja laakeri irtosi. Lisäksi lattarautojen jäykkyys ei ollut riittävä, joten laitoin rengasraudat vielä pakettiin lisäämään taivutusvastusta.

Kun kaikki laakerit oli irroitettu, huomasin että kytkinakselin laakeri oli sisäpuolelta suojattu. Enhän minä tietenkään sellaista etukateen arvannut, joten kävin seuraavana päivänä vaihtamassa siihen paikkaan tarkoitetun laakerin sen tyyppiseksi. Tovin aikaa ihmettelin tätä konstruktiota, laakeri on "tunnelin perällä" ja sen peräseinää vasten tuleva puoli on suojattu. Lisäksi tunnelin perälle tulee öljykanava. Ensin ajattelin että tässä on jollain tullut virhe koneen kasauksessa, sitten huomasin että laakerille tulevan kytkinakselin keskellä on läpireikä jota pitkin öljy menee kytkimen puolelle.

Laitoin uudet laakerit vuorokaudeksi pakastimeen ja pakastustehon päälle. Sitten lämmitin lohkoa kuumailmapuhaltimella laakeripesän ympäriltä ja asensin laakerit paikalleen. Kaksi laakeria meni pudottamalla pohjaan saakka, muut tarvitsivat hieman vasaran apua. Laakerien asennuksessa hyödynsin aikaisemmin teettämääni magneeton ulosvetäjää. Se sattui olemaan juuri sen kokoinen että sen avulla saattoi lyödä laakerit ulkokehästä paikalleen. Kasailin koneeseen kampiakselin, tasapainoakselin, kytkinakselin ja vetoakselin. Kampiakselin ja tasapainoakselin välinen yhteys on tehty hammaspyörillä. Niiden keskinäisessä ajoittamisessa pitää olla tarkkana, muuten saattaa tärinät lisääntyä. Vaihteiston akselien asennuksessa tarkistelin hammaspyörien ja välirikkojen paikat räjäytyskuvien perusteella. Hammasrattaat olivat kuin uudet, minkäänlaista syöpymää tai kulumista ei ollut havaittavissa. Vaihteensiirtomekanismien asennuksen jälkeen kun lohkot olivat vielä levällään tarkistin vaihteiston toiminnan. Viisi vaihdetta löytyi ja olipa siellä vapaa-asentokin. Sitten uusi tiiviste lohkojen väliin, tippakannulla öljyä laakereihin ja muihin paikkoihin, ja lohkojen kiristys. Tämä vaihe osoittautui ongelmalliseksi. Totesin että joku akseli ahdistaa päittäissuunnassa ja lohkot eivät mene kunnolla kiinni. Tässä vaiheessa totesin että koneen suoraviivaiselle kasaamiselle saa sanoa hyvästit.

No minä ajattelin että ovatko kaikki laakerit varmasti pohjassa ja irrotin lohkojen puolikkaat ja kaikki akselit. Sitten tarkistelin laakerien asennuksia ja taisimpa jotain niistä kokeilla kopaista syvemmällekin. Sitten tavarat takaisin paikalleen ja lohkon kiristys. Edelleen ahdisti, paikallistin ahdistuksen kytkinakselille. Sitten kaivoin taas esille räjäytyskuvat ja aloin tarkistamaan kytkinakselin kokoonpanoa. Ja siinähän oli virhe. Eräs välirikka oli akselilla kyllä oikeassa paikassa, mutta se oli pujahtanut lohkojen väliin kun sen olisi pitänyt tulla kytkimen puolelle. Tämän jälkeen lohkojen kasaus olikin yhtä juhlaa, akselit pyörivät kepeästi ja ylimääräisiä päittäisvälyksiä ei ollut.

Sitten seuraava haasteellinen paikka on suurien mutterien kiristys. Kampiakselilla on magneeton vauhtipyörä ja toisessa päässä ensiövedon hammaspyörä. Koska kiertokannessa oli mäntä paikallaan, lukitsin männän laittamalla kiertokannen molemmille puolille moottorin lohkon ja männän helman väliin puurimat. Sitten kampiakseli sellaiseen asentoon että mäntä haluaa mennä alas. Vaan eihän se pääse kun puurimat estää sen matkan. Puurimat kannattaa puhdistaa huolella sillä kampikammioon ei kannata päästää roskia eikä sahajauhoa. Suuriin muttereihin kierrelukitetta ja 180 Nm momenttiin kierto. Tämä vaati hieman koneen tukemista puristimella pöytään, vaan hyvin se siinä pysyi. Kolmas suuri mutteri on kytkimen keskellä. Sen kiristys vaatii kytkinakselin lukituksen. Toteutin sen laittamalla viitosvaihteen päälle ja nappaamalla lukkopihdeillä vetoakselin booreista kiinni. Tässä puristamisessa kannattaa olla tarkkana etteivät lukkopihdit pääse luistamaan ja rikkomaan booreja. Jälkikäteen tuli mieleen että vetoakselille voisi laittaa ketjupyörän paikalleen ja napata lukkopihdeillä ketjupyörästä kiinni, siten ainakin välttyisi mahdolliselta boorien rikkoutumiselta. Kytkinakselin kiristysmomentti on 140 Nm, eli vähemmän kuin kampiakselilla.

Kone tuli pikkuhiljaa kasattua, sylinteri, sylinterinkansi ja venttiilikoneisto. Nokkaketjun ajoitus on asia joka kannattaa tarkistaa useampaan kertaan. Kun ajoitus on "mukamaste" (suomeksi "olevinaan") kohdallaan, kannattaa pyöräyttää konetta muutama kierros ja jos ajoitus vielä täsmää on kaikki siltä osin kunnossa. Kasausvaiheessa pitää muistaa laittaa öljyä kaikkiin laakeri- ja liukupintoihin. Kun konetta aletaan pyörittämään menee tovi ennenkuin öljynkierto toimii kunnolla. Kasauksen jälkeen totesin että komea ja painava rautamöykky, mitenkähän tuon saisi runkoon paikalleen. Netistä löytyvien tietojen perusteella koneen paino on noin 38 kg, mikä saattaa olla aika lähellä.

Onneksi Funduron rungossa on moottorin alapuolinen osa irroitettava. Nostin koneen hollille ja yrittelin laittaa pultteja paikalleen, eihän siitä yksin mitään tullut. Olin kyllä saanut neuvoja että vasemmalla kämmenellä kannatetaan konetta ja oikealla työnnetään pultti reikään. Vaan ei ollut minusta siihen. Sitten hoksasin lasten pienet työntökärryt, joihin laitoin lankkuja siten että kone tuli sopivalle korkeudelle ja oikeaan asentoon. Työnsin kärryillä koneen paikalleen ja sain ujutettua pultit reikiin. Hieman jälkikasvu vieressä ihmetteli että mihin kaikkeen se isi heidän lelujaan käyttää. Pikkuisen muovikärryissä renkaat notkui, vaan kyllä se vielä ehjäksi jäi. Kun kone oli paikallaan ruuvailin pakoputket ja kaasarit paikalleen. Sitten laitoin jäähdytinnesteet ja moottoriöljyt. Koska kone oli käynyt osina, oli öljypumppujen ilmaus tarpeen. Ohjeet siihen löytyi Clymerin kirjasta.

Sitten tuli se jännittävä hetki, sytytystulpat paikalleen ja starttinappulan painaminen. Kone pyöri iloisesti ja hörähti käyntiin. Tämä tapahtui viime viikon keskiviikkona, eli kolme päivää aikataulusta jäljestä. Vaan ei aikatauluista kannata välittää, aika ei lopu kesken, sitä tulee kokoajan toisesta päästä lisää.

Seuraavana iltana kasailin katteet ja kävin koeajolla. Kone toimi hienosti ja kävi erittäin siististi, jos nyt Rotax voi koskaan siististi käydä. Ennen koneesta kuulunut rohina oli poissa, se ilmeisesti kuului rikkinäisestä tasapainoakselin laakerista. Sitten tuli toinen poikkeama suoraviivaisesta kokoamisesta. Arvailin hieman magneetosta tulevien sähköjohtojen kulkureittiä, lopulta löysin niille suojaisan ja kohtuu viileän kulkureitin. Ilmeisesti saman kuin alunperinkin. Pyörällä on nyt ajettu noin 100 km remontin jälkeen ja hyvin pelaa, siltä osin voi olla tyytyväinen.

Täytyy sanoa että tuo kone on remonttimiehen "unelma":
- siihen käy standardilaakerit ja stefat,
- purkuun ja kasaukseen ei tarvita muita erikoistyökaluja kuin magneeton ulosvetäjä,
- rakenteet ovat yksinkertaiset ja selkeät

Nyt jos ajatellaan lopputulosta niin:
- minä tiedän että koneessa ei ole irtonaisia jousenpätkiä,
- minä tiedän missä kunnossa koneen osat ovat,
- koneessa on uudet laakerit, lohkotiivisteet ja säteishuulitiivisteet (jotka tosin tavallisesti tunnetaan stefa-nimellä tuotemerkin perusteella),
- koneessa on uudet venttiilinvarrenkumit ja venttiilit on kevyesti hiotut,
- koneen käyntiääni on siistimpi kuin ennen,
- minä olen Funduron koneremonttikokemusta rikkaampi ja noin 250 euroa köyhempi.

Laitan tähän huomenna kuvia, nyt se ei näköjään onnistu.

EDIT: Lisäsin muutaman kuvan


Liitteet:
Laakerin irroitusta.jpg [249.58 KiB]
404 kertaa
Vetoakselin lukitus.jpg [249.5 KiB]
357 kertaa
Runko.jpg [331.87 KiB]
359 kertaa


Viimeksi muokannut Tase päivämäärä Ke Elo 30, 2006 9:59 am, muokattu yhteensä 2 kertaa
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Elo 29, 2006 11:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 7:42 pm
Viestit: 482
Paikkakunta: Kainuu
Pyörä: AT RD07A
Selkeästi kerrottu. Tuosta saa mukavasti apua joka ko. operaatioon ryhtyy. Lisää tällaisia.

Kuvat vielä mukaan.

_________________
404 HTTP Error File not found


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 30, 2006 6:17 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 8:49 pm
Viestit: 82
Paikkakunta: Liimattala
Pyörä: XT 600E
Hieno kertomus, toivottavasti ei kuiteskaan koskaan tartte ryhtyä samanmoiseen, rassaamisesta kyllä tykkään, mutta... :roll:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 30, 2006 8:30 am 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2614
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Kiitokset positiivista kommenteista. Lisäilin muutaman kuvan, niitä olisi voinut ottaa enemmänkin mutta kun kädet on kyynärpäitä myöten rasvassa ei kameraan viitsi aina koskea. Niinkuin kuvista näkee, autotalli on sellainen tyypillinen. Siellä on kaikkea muuta kaaoksellisessa järjestyksessä paitsi auto. :lol: Vaan autot pärjää ulkosalla, talli on harrastetila ja valitettavasti myös varasto.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Syys 01, 2006 2:10 pm 

Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Viestit: 1145
Paikkakunta: Haukipudas
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Vakuuttavan oloista jälkeä, huh hei. Olisi jäänyt kyllä meikäläiseltä tuohon purkuvaiheeseen huuli pyöreänä *mites nämä takaisin*.

Omani käy onneksi toistaiseksi niiin nätisti, ettei Tasen autotallin ovelle synny toivottavasti jonoa :)

Kurkkasitko kaasuttimiin samalla? Itse meinasin ne ottaa esille talvella ja putsailla & vaihtaa tiivisteet ja ihmetellä mahdollisesti muutakin toimintaa niissä. Jos uskallan.

_________________
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Syys 01, 2006 2:37 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2614
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
MarkkuHoo kirjoitti:
Kurkkasitko kaasuttimiin samalla? Itse meinasin ne ottaa esille talvella ja putsailla & vaihtaa tiivisteet ja ihmetellä mahdollisesti muutakin toimintaa niissä. Jos uskallan.


En purkanut kaasuttimia. Ehkäpä ensitalvena teen sen, huollan samalla takahaarukan linkut, etuteleskoopit ja ohjauslaakerin. Periaatteessa samat huollot jotka tein Suizalle viime talvena.

Nykyään tuo huolto ja remontinteko on 100 kertaa helpompaa kuin ennen internettiä. Nykyään koskaan ei ole täysin yksin ongelmansa kanssa. On ihan varma että joku muukin on joskus samaan asiaan törmännyt. Sen takia onkin kullanarvoista että ihmiset dokumentoivat kokemuksiaan ja muutkin voivat saada niistä jotain vinkkiä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Syys 01, 2006 3:27 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 11:56 am
Viestit: 315
Paikkakunta: Kello
Hyva Tase !


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com