Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Elo 11, 2020 1:32 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Tammi 15, 2015 7:43 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 14, 2009 9:56 pm
Viestit: 106
Pyörä: EXCF350, exät FE350, SMC690
Jeh eli eihän tässä muu auta kuin kärryn osto. Ensimmäistä ostamassa, niin neuvot olisivat arvokkaita.

Pyörän kuljetukseen pääsääntöisesti tulisi ja siksi kuomullinen olisi hyvä. Jollain lailla vissiinkin kaikissa lukitus on hoidettu, mutta sitten näitä merkkejä on miljuuna ja tekotapojakin melkein sama määrä. Sama on ruosteensieto jne. eli niistäkin neuvoja otetaan kiitollisna vastaan.

Näin ollen, jos jostain kaupasta saisi suoraan ostettua ja alle 1500 euron, tietty halvempi aina parempi, niin hyvä. :o

kiitos ja kumarrus!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 15, 2015 8:15 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Viestit: 1040
Pyörä: 500EXC
Semmoinen perus referenssi hinta laadusta jossa enempi laatua kuin keskimääräisessä suomalaisessa mallissa on tuo viron Respon 3.25x1.25m vaikkapa Puuilosta kuomulla 1790€ http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/f ... iewProduct

Ei tunnu ainakaan helpolla tuon alle saavan kunnollista uutta.

Paitsi jos mopo sopii tuohon 2.65x1.25m mittaiseen (matalammat laidat) Respoon niin saa 1550€:llä http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/f ... cts/101224

Ja peräkärryhän on parhaiten hintansa pitävä sijoitus, pitää 10 vuotta ilman mitään huoltamista ja myy melkein samalla hintaa millä osti, käytettyjen asiallisen hintaisten tarjonta kun on aina 0 niin kaikki menee heti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 15, 2015 8:21 pm 

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 5:33 pm
Viestit: 48
Pyörä: 250 exc-f
moro, te-ho.itellä kyseisen firman kärri. hinta laatusuhe hyvä :roll:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 15, 2015 8:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3033
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
No, pannaanpa nyt lusikka soppaan. Mulla on kaksi kärryä. Aku merkkisiä ovat. Toinen on isohko kuomukärry (150pakosstax350/1300kg jarrullinen) ja toinen ihan pikkuinen olikohan 120x225 tms.
Iso kärry on "ammattilaissarjaa" ja on rakenteeltaan todella tukeva ja erittäin hyvä ja kestävä kärry minun näkemyksen mukaan. Siinä on päällä korkea kuomu, jaxal merkkinen. Pikkuinen on taasen perus pelti/harrastelija kärry ja huomattavasti hempulampi. Se on toisaalta sitten todella kevyt ja helppo käsinkin työnnellä jne ja uskon että minun käytössä tuo hempulakaan ei tule koskaan kulumaan loppuun tms eli toisaalta tuo halpismallikin riittäisi minulle mainiosti. Toki niin että jarrullista noin isoa ei ole halpista niin pakostakin täytyy ostaa kunnollinen.

Siis joku valtamerkeistä ja oman maun mukaan sopiva koko ja malli niin saa asiansa hoitavan kärryn, huoltaa ja hoitaa vain asiallisesti niin kestää isältä pojalle.

Kuomuissa sen sijaan on isompiakin eroja selvästi. Yksi mitä itse varoisin on kaasujouset ylhäälläpito välineinä, kierrejouset kestää ihan toisella tavalla eikä tarvitse olla vuosittain uusimassa. Ainakin lapin pakkasissa jos vähänkään käyttää niin kerran vuoteen on saanut uusia kaasujousia ja kierrejousin oleva kuomu ei ole tarvinnut toimenpiteitä kertaakaan noin kymmeneen vuoteen. (vaikkakin on kyllä vaihtunut kärry välillä eli ei ole samat "jouset".)

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 15, 2015 9:53 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2250
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
Vanhaa juttuu viewtopic.php?f=12&t=31633&p=334897&hilit=per%C3%A4k%C3%A4r%2A#p334897

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 16, 2015 12:34 pm 

Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
Viestit: 777
Paikkakunta: Rajamäki
Pyörä: Canyon ja Cube
Mä hommasin 10 vuotta sitten oman kuomullisen kärryn. Sillon noita tuli jonkun verran tutkittua. Perusrakenteita kärryissä on mielestäni kahta mallia, sellasisia joissa on oikea runko ja sellasia joissa pohjalevy toimii runkona.Halvemmat on yleensä jälkimmäistä mallia. Noista kun pohjalevy mätänee, niin samalla menee iso osa tukevuuttakin.

Oma hankinta oli silloin lehtijousitettu, hitsatulla rungolla oleva kärry jossa on 1m kuomu. Oman kärryni merkki on HRP. Kyseistä kärryä ei enää käsittääkseni tehdä. Lavan mitat on luokkaa 300*130*34 ja kuomu päälle. Kustansi 10 vuotta sitten tuon budjettisi verran.

-petteri


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 16, 2015 1:01 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1875
Pyörä: pyöräkuume on kova
Mulla on ollut yli 10 vuotta teho merkkinen kärry. Kärry oli varmaan halvin mitä silloin sai. Sellainen pohjalevyllinen, niin kuin tuossa yllä mainittiin. Tein vanerista kopin päälle. Kärryä on melko paljon käytetty. Melko isoja klapikuormia olen kuskannut ja pyörää tietysti ajopaikoille. Ei mitään ongelmaa kärryn kanssa ole ollut.

Tunkemalla sopii kolme pyörää kyytiin(lavan mitat 130 x 300).

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 16, 2015 8:06 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2250
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
Tässä 1300€
http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1674727

Kannattaa sit kysyy et tuleeko vielä rekisteröintikuluja tuohon päälle.

Ei markkinoiden tukevin mutta reilu kolme vuotta kulkenu vähintään viikottain perässä niin viat on ollu ite aiheutettuja.

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 16, 2015 8:45 pm 

Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:31 pm
Viestit: 176
Pyörä: Polku-pyörillä
Kannattaa ehdottomasti tehdä ITE. Miulla 70-luvun lopussa tehty avokärri. Pari kertaa peruskunnostettu, maalattu ja uusittu vanerit. Joku vuosi sitten tehtiin siihen kuomu. ITE. Sain molemmat pojat kaveriksi talkooseen. Laatuaikaa oli, toista kertaa oltiin tallille lähössä ko nuorempi kysy onks hänenkin pakko lähtee... Talven vapaa-ajat meni projektissa, eikä se kuomu paljoo enempää maksanut mitä uus kuomukärry ois kaupassa maksanut, eli normaali diy-projekti.
Vakavasti, omatekosessa kärrissä on pohja matalalla, ei sellainen kuomu minkä alle rähjäpyörä mahtuu, näytä niin ravimiesten laitteelta. Jos kaupankärriin tekee pyörille reiät, pärjää matalammalla kuomulla, mutta mullanajoon on oltava jotkut tulpat niihin reikiin.
jv


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 16, 2015 10:20 pm 

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm
Viestit: 1570
Kyllähän se ite tehtykin alkaa tulla hintoihinsa. Puuilon Respot on nykyään aika tukevia. Tukevuuden näkee yleensä kuivapainosta.
Aika usein näitä pohjalevyn varaan tehtyjä moititaan mutta harva on lauennut ihan totaalisesti. Yleensä vaan nämä pohjalevyn varaan tehdyt ovat muutenkin heppoisia. Esim. laidat on vailla jäykisteitä ja ohutta peltiä.
Mut Suomen lain mukaan näihin saa lastata eniten painoa. On se Laki vaan niin hieno homma.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 16, 2015 10:40 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2598
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Mitähän tuolle tulis maksuja jos ottas joskus Tartosa köydesä perään roikkumaan tuommsen Respo kärrin. Luulis että lähteiltä sais halvemmalla kunhan ois joku ajatus tuontimaksuista/ rekisteröinti yms. Veroja eikai pitäs tuommoseen tulla?

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 17, 2015 12:49 am 

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm
Viestit: 1570
Kyselin joskus hintoja ihan suoraan Virosta. Ei säästä kuin pari-kolmesataa. Mut jos lähtee ajamaan sinne muutenkin = kärry täyteen viinaa, niin saattaahan tuo olla kannattavaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 17, 2015 1:39 am 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2598
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
No eipä se häävisti kannata. Kun kuin tympii sitten leikkiä karavaanaria Ouluun asti körötellen.

Tokihan tuo oli kovin teoreettista muutenki. On niin vähä käyttöä kärrylle....

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 17, 2015 3:21 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Viestit: 972
Paikkakunta: Häme
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
t.t.tammi kirjoitti:
Ei markkinoiden tukevin mutta ....... viat on ollu ite aiheutettuja.

Täällä samat kokemukset!
Mulla roikkunu perässä 2009 vuodesta. Ostin vähän käytettynä, kärry 2008 vuodelta. Lava 300x150cm. Laidat 35cm.Ei kippiä.
Päällä edellisen omistajan väsäämä vanerikoppi. Sisäkorkeus ~175cm.

Ainakin näiden vanhempien (ensimmäisten?) JT-Trailerien suuri heikkus on vetoaisat. On tehty ihan liian ohuesta materiaalista.
Aisat rupes mulla antautumaan kun vietiin liian pitkiä (lue: takapainoinen kuorma) hirsiä kaverin Hiluxilla todella pomppuista hiekkatietä. Muistaakseni n.6metrin? hirret tuotti niin suuren momentin röykyissä että aisat eivät sitä kestäneet.
Jaa toinen mikä liittyy kärryn aisoihin on niiden kiinnitys. Ne on M10 pulteilla kiinni lavan etureunasta ja sitten lavan takaosasta. Aisapainoinen kuorma vääntää aisoja irti lavan pohjasta ja kärry saattaa tehdä hytkynhytkyn liikettä sopivisssa olosuhteissa.
Yritin vähentää tätä hytkytihytkyti ilmiötä lisäämällä keskelle yhden kiinnityspisteen.

Muuten "normaaleja" (tasapainoisia) ylikuormia kärry on kestänyt ilman ongelmia.

Uusien JT-Trailereiden aisat näyttää olevan C-profiilia.(toivottavasti paremmat mitä vanhoissa)
Ja uudet JT näyttää kaikki olevan kipillä..?


Liitteet:
IMG_0756.JPG
IMG_0756.JPG [ 130.71 KiB | Katsottu 5031 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Lisäsin vetoaisoihin 3-kiinnityspisteen noin keskelle lavaa.
20131024_160014.jpg
20131024_160014.jpg [ 148.7 KiB | Katsottu 5031 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Vetoaisat ei ole alunperin kiinni kuin etureunassa ja lavan takaosassa.
20131024_144713.jpg
20131024_144713.jpg [ 176.7 KiB | Katsottu 5031 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Liian ohutta..
20131024_144639.jpg
20131024_144639.jpg [ 200.26 KiB | Katsottu 5031 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Vahvistettu L-profiililla.
20131024_144626.jpg
20131024_144626.jpg [ 275.79 KiB | Katsottu 5031 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 17, 2015 10:22 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1509
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
Vastaus kysymykseen: saa, tai sai ainakin 5 vuotta sitten. Nyt en tahtonut löytää mistään valmiiksi koottuna, mutta itse ostin 2010 Aku 265L perävaunun, jossa on Jaxal:in 100cm korkea kuomu. Hinta paketilla oli muistaakseni ~1300€. Lavan koko on 125cm x 265cm ja sopii juuri sopivasti yhden pyörän kuljetukseen. Kuomun ja laitojen korkeus riittää sellaisenaankin, mutta itse laitoin kärryn pohjaan eturenkaalle teräslevystä tehdyn kourun, laskee eturengasta vielä n.10-15 cm alaspäin joten voi käyttää etupäässä jousituksen kuljetustukea eikä tarvitse vetää etupumppuja kasaan.

Vähän huonosti näkyy tuossa kuvassa, mutta jotain osviittaa sentään:
Kuva

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com