Mitkä öljyt SuperTenereen?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

enskari

Mitkä öljyt SuperTenereen?

Viesti Kirjoittaja enskari »

Kyseessä siis -90 st. Tarviiko kytkinlisäaineistettua öljyä, vai kelpaako x100/delvac? Paljonko muiden pelit kuluttaa bensaa? Mulla menee n.7l/100km. Onko liikaa vai paljonko saa viedä ennenkuin pitää suutinputkia rupee vaihtelemaan.
saku
Pyörä: Suzuki DL 1000

Viesti Kirjoittaja saku »

Käytän omassani -91 st:ssä neste superia ja hyvin on pelittänyt. Kulutus mulla on noin 9l/100, pitäs varmaan vaihtaa suutinputket.
Artzi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Artzi »

Kulutus oli viime syksynä 6l paikeilla. Talven aikana kaasarit kunnsotettu (vain tiivisteitä vaihdettu ja puhdistettu) joten ei tarkaa tietoa nykyisestä kulutuksesta. Rempan jäljiltä ainakin käynti ja käynistettävyys paranivat huomattavasti.

Öljyssä pitäisi olla kytkimen lisäaine. Moni ajaa dieselin yleisöljyillä ja hyvin toimivat.
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joissakin Mobil Delvac laaduissa kuulemma on kytkimen pitoaineet + vaihteiston vaatimat hivenaineet.
Adventure

Viesti Kirjoittaja Adventure »

Ajelin aikanaan -89-94 Shell TMO täyssynteettisellä autoöölillä, kun saatiin Moottorikerhon kautta yhteisostona halavalla. Hyvin pelitti.

-Tero-
Sassi
Pyörä: KTM 690 Enduro

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Täälläkin on suositeltu laajasti Mobil Delvac MX 15W-40 öljyä, joka on alunperin tarkoitettu raskaassa käytössä oleviin dieselmoottoreihin 8)
Minä olen ajellut aiemmin Castrol GPS:llä, mutta tuossa kuukausi sitten kävin ostamassa 20L pänikän Delvaccia ja vaihdoin öljyt sekä suodattimen.

Toimii todella hyvin, vaihteetkin toimivat kuin ajatus, samoin kytkin.
(kytkinlevyt ja jouset vaihdoin tuossa aiemmin, kytkinlevyt oli "poltettu" joskus)
Ja mitä olen öljynlämpöjä seurannut, niin Delvac pysyy viileämpänä kuin Castrol, ero on 10 asteen luokkaa.

Sitten joskus talven koittaessa kylmäkäynnistys voi olla hankalampaa, kun tuo on vähän kankeampaa tavaraa, mutta onhan tämäkin toki W -merkinnällä.
Käytin kyllä viime talvenakin sellaista metodia, että kun mopo oli pihalla peite päällä ja kovalla pakkasella piti päästä ajamaan, laitoin auton sisätilalämmittimen puhaltamaan moottorin alta peitteen sisään. Sen kun antaa reilun vartin olla, niin kone on jo liki kädenlämpöinen, ei tarvitse enää huolehtia kylmäkäynnistyksestä :)
(kankeilla öljyillä ongelmaksi tulee helposti se, että kone ei polkaisun jälkeen pyöri yhtään "ilmaiseksi")

Tuosta 20l astiasta vaihtaa öljyt melko monesti, samaa öljyä meinaan laittaa myös ruohonleikkuriin
--
Saukki
Oli KTM 690 Enduro, nyt Can-Am mönkijä
ryynama2

Viesti Kirjoittaja ryynama2 »

Tekniikan maailmassa nro:ssa 09/06 suositellaan käyttämään vain moottoripyörälle tarkoitettua öljyä.

-koska silä varmistetaan kytkimen toiminta
- MP- öljyssä on lisäaineena jotain joka vastustaa korroosiota (talven
seinontaaika)

Tämä tietysti on makuasia, mutta jos haluaa vimpan päälle pyörää "helliä",
niin mp -öljy lienee varmin valinta vaikkakin on hiukan kalliimpaa.
Rapakko
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

ryynama2 kirjoitti:Tekniikan maailmassa nro:ssa 09/06 suositellaan käyttämään vain moottoripyörälle tarkoitettua öljyä.

-koska silä varmistetaan kytkimen toiminta
- MP- öljyssä on lisäaineena jotain joka vastustaa korroosiota (talven
seinontaaika)
En asiasta tiedä, mutta kummalta tuntuu jos ei raskaan kaluston diisseliöljyissä ole korroosion estoaineita, kuten mp öljyssä väitetään olevan. Itse olen siirtynyt Mobilin Delvaciin, ja toimii aivan loistavasti. 32 Euroa 20 litraa, voi vaihtaa vaikka vähän useammin jos siltä tuntuu, eikä käy niin hirviästi lompakon päälle. Olen ajanut vasta 2000km öljyillä, mutta vaihteisto toimii loistavasti, eikä kytkimen kanssa ole ollut vähäistäkään ongelmaa.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

ryynama2 kirjoitti:Tekniikan maailmassa nro:ssa 09/06 suositellaan
:lol:
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Pasi kirjoitti:
ryynama2 kirjoitti:Tekniikan maailmassa nro:ssa 09/06 suositellaan
:lol:
Joo näinhän se on. Pointti tuossa TM suosituksessa taitaa olla se, että jos ei asiasta tiedä mitään niin on parasta valita moottoripyörään tarkoitettu öljy.
Pasi kirjoitti:Joissakin Mobil Delvac laaduissa kuulemma on kytkimen pitoaineet + vaihteiston vaatimat hivenaineet.
Noissa raskaan kaluston öljyissä ei ole kytkintä varten lisäaineita, vaan niistä puuttuvat energiaa säästävät "energy conserving" lisäaineet jotka aiheuttavat kytkimen lipsumista.

Hyvää tarinaa öljyistä löytyy mm. osoitteesta http://motorcycleinfo.calsci.com/Consumables.html
404 HTTP Error File not found
enskari

Viesti Kirjoittaja enskari »

Tutkinpa tossa itse asiaa. Haynesin opus kehoittaa käyttämään apiluokitukseltaan SE,SF tai SG luokan öljyjä. Yamaha kehoittaa välttämään kemiallisia öljynlisäaineita tai öljyjä luokitukseltaan SH/CD tai korkeampia tai ENERGY CONSERVING II. Kyseiset aineet tai öljyt voivat aiheuttaa kytkimen lipsumista. Kyseessähän on jo rippikouluiän saavuttanut mopedi, jonka mosa on suunniteltu varmaankin 80-luvun alussa, jolloin ei tainnut vielä ollakkaan tällaisia öljyjä kuin nykyisin. Ajattelin ensiviikolla vaihtaa shellin tiiseliöljyt, saas nähä kuin äijän käy.
Kale

Viesti Kirjoittaja Kale »

Olen nyt ajellut darralla pari tuhatta kilsaa delvacin kolmekymppisellä yksiasteöljyllä ja kone toimii kuin ihmisen mielipuoli :D mielestäni mekaaniset äänet on vaimeammat kuin castrol gps:llä ja vaihteet toimivat napakammin. Voi olla mahdollista, että kone kilahtaa jo tänään, mutta se on sit sen ajan murhe. Niin kauan kun mopo toimii noinkin hienosti, en aio ostaa monta kertaa kalliimpia TM:n suosittelemia moottoripyöräöljyjä. Varaosaliikkeen myyjä, jolta ostin delvacin sanoi vanhemmilla veteraanipyörillä ajavien ostavan enimmäkseen just tätä kyseistä yksiasteista delvacia. Olikohan se nyt numeroltaan 1330 tms. Järkeilin darran koneen olevan sen verran vanhoillinen rakenteeltaan, että se on varmaankin myös laskettavissa veteraanipyöräksi. :D
Vastaa Viestiin