R1200GS

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

TTA
Viestit: 1563
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja TTA »

Itselläni vika oli KAASUN asentotunnistimessa eli siinä potikassa pyörän vasemmalla puolella toisessa kaasuläpässä. Keraaminen potikka. Ulospäin musta mötikkä kahdella ruuvilla kiinni johon menee piuha.
Avatar
Ari
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:58 pm
Pyörä: Helkama
Paikkakunta: Turku

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Ari »

Vanhemmissa 1100 ja 1150 bemareissa kampiakselin asennon tunnistus hoidettiin hihnapyörän takana olevilla Hall-antureilla, jotka olivat melko herkkiä häiriöille.
1200 bemareissa asentotunnistimia on kaksi, kampiakselin tunnistin, joka on tuossa Markon kuvassa ja nokka-akselin tunnistin oikeassa sylinterinkannessa. Nuo 1200:sen anturit ovat eri tyyppisiä, kuin vanhempien avoimet anturit, eivätkä niin vikaherkkiä.
Noiden 1200 antureiden vioista pitäisi tulla ilmoitus mittariston näytölle, eikä käsittääkseni moottori käy lainkaan jos anturi on pimeänä. Kai niissäkin jotain impulssia haittaavaa likaa voi olla, ainakin nokan tunnistin on helppo tarkastaa ja puhdistaa.

Itse arvaisin vian olevan kylläkin jossakin anturissa, jonka vuoksi seokset menevät sekaisin korkeilla kierroksilla. Iso tuoppi vetoa, että vika on imuilman lämpötila-, sylinterin kannen lämpötila-anturissa, tai TPS:ssa.
Ilmamäärän anturi olisi veikkaukseni kohde myös, mutta 1200:ssa ei sellaista taida olla.

Ari
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2618
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

GS-911:llä tarkastin myös ilmanlämpötilan anturin. Näytti aivan oikein ilman ja tuon kikkailujohdon kanssa (johto jolla saadaan pyörä luulemaan lämpötilaa kylmemmäksi --> enemmän soosia koneesee).
Samoin kannen lämpötila-anturit antoivat oikeita arvoja.
Mutta, nuo mittaukset on tietenkin tyhjäkäynnillä. Katsotaas että mitä tänään siitä löytyy.
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Marko Hemmilä kirjoitti:GS-911:llä tarkastin myös ilmanlämpötilan anturin. Näytti aivan oikein ilman ja tuon kikkailujohdon kanssa (johto jolla saadaan pyörä luulemaan lämpötilaa kylmemmäksi --> enemmän soosia koneesee).
Samoin kannen lämpötila-anturit antoivat oikeita arvoja.
Mutta, nuo mittaukset on tietenkin tyhjäkäynnillä. Katsotaas että mitä tänään siitä löytyy.
Vaikka olenkin usein suhtautunut skeptisesti vikakoodinlukijoiden antamaan tietoon niin GS-911:n realtime mittausarvot ovat kyllä hieno ominaisuus. Niiden avulla saa huomattavasti luotettavampaa infoa siitä toimiiko esimerkiksi joku lämpötila-anturi ihan oikeasti ja antaako se oikeita lukemia.

Vika kun käsittääkseni ilmaantui sadekelillä niin se voisi hyvin viitata sähkövikaan, varsinkin kun polttoainepuolella mahdollisia vikakohteita on kovin vähän. Molemmat kokeillut bensapumputkaan kun tuskin on juuri saman verran rikki ja suodattimet saman verran tukkeessa. Paljon ajetussa mopossa huonolla tuurilla tietty toisen pytyn suutinkin voisi kai mennä tukkoon jos suuttimeen pääsisi kulkeutumaan joku kökkö.

Jos koneessa olisi jotain 'mekaanista' vikaa kuten venttiilivikaa niin sellaisten luulisi oirehtivan jo tyhjäkäynnilläkin jollain tapaa.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2618
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Ruiskusuuttimet käytin irti rungoista (ensin toinen ja sen jälkeen toinen) jonka jälkeen käytin pyörää lyhyen hetken jotta näin että polttoainetta tuli molemmista ruiskurungoista.

Tässä nyt miettiessä on tullut sellainen ajatus mieleen että voihan tuo ongelma olla johtosarjassakin...
Kyllä se vika jostain vielä löytyy.

Kyllä tuolla nyt olisi tarkoitus vielä ainakin 100tkm ajella, ei noin vähän ajettua raaski alkaa vaihtamaan.
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Marko Hemmilä kirjoitti:Ruiskusuuttimet käytin irti rungoista (ensin toinen ja sen jälkeen toinen) jonka jälkeen käytin pyörää lyhyen hetken jotta näin että polttoainetta tuli molemmista ruiskurungoista.

Tässä nyt miettiessä on tullut sellainen ajatus mieleen että voihan tuo ongelma olla johtosarjassakin...
Kyllä se vika jostain vielä löytyy.

Kyllä tuolla nyt olisi tarkoitus vielä ainakin 100tkm ajella, ei noin vähän ajettua raaski alkaa vaihtamaan.
Gessun johtosarjojen kanssa mä olen viimeaikoina joutunut painimaan vähintään tarpeeksi ja niiden sielunelämä on sen takia tullut turhankin tutuksi. Koko johtosarjan vaihtaminen ei ole mikään suurensuuri urakka, mutta ihan ekana en sitä alkaisi tekemään. :)

Johtosarjaviaksi olisi kyllä omituinen. Yleensä jos johdossa on häikkää niin silloin moottorinohjausyksikkö alkaa kyllä valittelemaan sen johtimen päässä olevan anturin toimimattomuutta. Jos johtosarjavikaa alkaa epäillä niin silloin kannattaa pikkuhiljaa epäillä myös moottorinohajausyksikkövikaakin. Mun GS käynnistyi, mutta ei toiminut kuin jotenkuten tyhjäkäynnillä kun mulla oli molemmat moottorinohjausyksiköt rikki. Vika paikallistui moottorinohjausyksiköihin kun mopossa oli jatkuvasti useampi vikakoodi joita ei saanut poistettua vaikka vaihtoi vialliseksi ilmoitetut anturit ja johtosarjan. Ohjausyksiköiden vaihtaminen testimielessä toisesta moposta on nopea toimenpide, mutta sen pääyksikön vaihtaminen ja sen myötä tulevat EWS haasteet onkin sitten projekti erikseen. Niihin voin antaa vinkkiä jos siihen hommaan jonkun pitää joskus ryhtyä.
virta
Viestit: 854
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 8:19 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja virta »

Ihan vaan huono kontakti johdosta puolaan itsellä aiheutti röpötystä osalla kierroksia. Aika lapsellinen se liittimen lukitus. Sillon kun on molemmat tulpat käytössä ei huomaa eroa, mutta näin ei ole kaikilla kierroksilla.
- jani
Avatar
Ari
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:58 pm
Pyörä: Helkama
Paikkakunta: Turku

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Ari »

Onko joku kokeillut, mitä vaikuttaa, jos yksi sytytystulppa on pimeänä ?

Huomaako käynnissä, jos primary / secondary tulppa ei toimi.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2618
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Tulpat vaihdoin pyörään myös.

Tänään käväisin liikkeessä ja sanoivat että yksi puola oli rikki.
En kerennyt jututtaa huoltomiestä sen kummemmin, mutta huomenissa pitää kysellä asiasta tarkemmin.
Kaikki puolat mittasin yleismittarilla jokunen päivä sitten ja kaikista sain samanlaiset arvot. Onko tuo sitten suuremmilla kierroksilla vasta alkanut temppuilemaan.

Noh, katsotaan nyt huomenna sitten että korjaantuiko ongelma tuolla.

Johtosarjasta: Hyviä kommentteja vkoivulta. Vähän on mielessä käynyt että jos talven aikana vaihtaisi koko johtosarjan. Alkaa noilla kilometreillä jo hieman arveluttamaan johtojen eristeiden kunto, joten oman mielenrauhan vuoksi tuollaisen homman voisi suorittaa. Talvella kun pyörä oli palasina tallissa niin tuota asiaa tuumailin ja tulin siihen tulokseen että tuo vaihto on aika nätti homma.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2618
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Tänään poimin pyörän liikkeestä. Tosiaan yksi puola oli viallinen, vaikka irtaallaan mitatessa oli näyttänyt oikeita arvoja.
Kyllä on pieni ihminen nyt iloinen kun oma pyörä on tallissa ja kulkee taas kuin ajatus :P

Kotiinpäin ajaessa huomasin sellaisen asian että putkessa paukuttaminen väheni huomattavasti uuden puolan myötä. Eli vaikuttaa siltä jotta tuo puola on pitempään ollut heikossa hapessa, mutta ei ollut vielä matkantekoa vaikeuttanut.
Onneksi pääsin kuitenkin Nordkapin reissulta kotiin saakka ennenkuin tuo ongelma alkoi.

Pyörällä on nyt ajettu noin 174tkm, joten mielessä kävi että seuraavalle pitemmälle matkalle (useamman viikon reissu) otan kyllä varapuolan mukaan siihen tulppien viereen.
virta
Viestit: 854
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 8:19 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja virta »

Ari kirjoitti:Onko joku kokeillut, mitä vaikuttaa, jos yksi sytytystulppa on pimeänä ?

Huomaako käynnissä, jos primary / secondary tulppa ei toimi.
Jos päätulppa ei sytytä röpeltää nimenomaan pienillä kierroksilla. Aputulppa toimii suurilla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä käsittääkseni. Aputulpan puuttumista tuskin huomaa kovin helposti.
- jani
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Onneksi vika selvisi noin nopeasti eikä korjaaminen vaatinut hirmuisesti aikaa eikä rahaa.

Johtosarjan vaihtamisesta:

Varsinkin vanhempiin perus GS:n löytyy ebaysta johtosarjoja aika usein ja hinnat ovat muutamasta kympistä muutamaan satkuun. Bemarikaupan listahinta johtosarjalle lienee jossain 500-1000e välillä.

Mikäli pyörässä on ajotietokone, johtosarjassa on silloin muutama piuha ja liitin enemmän. Vastaavasti ESA lisää johtosarjan liittimien määrää. Nuo kaikki edellämainitut saa kyllä pikkasen askarrellen toimimaan keskenään. Uudempien servottomilla jarruilla varustettujen ja servollisten johtosarjoissa onkin sitten vähän enempi eroa. ABS:n liitin on totaalisen erilainen ja eri paikassa. Sen pystynee mittailemalla ja piuhakartan avulla vaihtamaan (muistaakseni noin 15 piuhaa tulee siihen liittimeen). Lisäksi servottomasta puuttuu jarrukahvan ja polkimen juuresta katkaisijat ja nekin vaatisi piuhoitushommia mikäli haluaa servottoman sarjan servolliseen sovittaa. Aivan uusiempien gessujen johtosarjoista mulla ei ole tietoa.

Käytettyyn mopoon ebaysta ostetun käytetyn johtosarjan vaihtaminen huoltotoimenpiteenä ei siis ole mikään kallis operaatio, mutta valmiiksi oikeanlaisen sarjan löytämiseen kannataa hieman panostaa. Varsinkin kun puolet kauppiaista ei tiedä mitä ovat myymässä ja lisäksi osa käytetyn johtosarjan liittimistä voi olla rikki tai johdoissa voi olla murtumia vähintään yhtä paljon kun omassa vanhassa sarjassa, mikäli se on purettu kolarimoposta.

Mulle on jäänyt ylimääräiseksi (ostin väärän sarjan) servottoman ajotietokoneellisen GSA:n johtosarja jos joku on johtosarjaa vailla. Muistaakseni se on täysin moitteettomassa kunnossa ainakin ulkoisesti.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2618
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Kyseessä oli siis päätulpan puola.
Ongelma ilmeni nopeasti kaasua avattaessa röpellyksenä (aivan kuin kierroksenrajoitin olisi hypännyt peliin mukaan).

Homma maksoi 350€ sisältäen myös uuden takarenkaan vaihdon.
Puolan hinta oli 93,25€ + 19% alv
Avatar
oula
Viestit: 166
Liittynyt: La Loka 23, 2010 11:59 am
Pyörä: NX 250
Paikkakunta: Ähtäri

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja oula »

Tuollainen löytyi minulle Ylistarosra.
Vm-04 ajettu 37000km suoraan Saksasta ja hyvillä varusteilla valmiiksi .
Penkitkin jotain mitä lie .
Hymyily lihakset puutunnu ko ajelin kotia välillä metsäautoteitä ja mutkateitä ja taas asfalttia.
On se melekkonen vehe ko on niin hyvän tuntuinen kaikissa ympäristöissä .
Onneksi nyt jo vihdoinkin älysin .
b4rb4p4p4
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2010 12:55 pm
Pyörä: F800GS
Paikkakunta: JNS

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja b4rb4p4p4 »

Vastaa Viestiin