BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

HartsaGS kirjoitti:Sivuseisontatuen käynnistykseneston pois kytkentä eli kuinka se voidaan ohittaa? Sivuseisontatuelta lähtee johdot penkin alle.

Harri
Sähkökaavion mukaan näyttäisi siltä, että johdot vaan kytketään yhteen.
Tai laita joku erillinen johto suoraan sinne penkin alle nastasta toiseen.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
HarriI
Viestit: 1120
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Kiitokset Pekka :D
Jos oikein innostuisi fiksun siitä rakentamaan , niin laittaisi merkkivalon kojelautaan.
Pekkavee kirjoitti:
HartsaGS kirjoitti:Sivuseisontatuen käynnistykseneston pois kytkentä eli kuinka se voidaan ohittaa? Sivuseisontatuelta lähtee johdot penkin alle.

Harri
Sähkökaavion mukaan näyttäisi siltä, että johdot vaan kytketään yhteen.
Tai laita joku erillinen johto suoraan sinne penkin alle nastasta toiseen.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
HarriI
Viestit: 1120
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Pyörä mieltei kasassa taasen... mutta, takajarrun toinen sylinteri jumissa eikä pelitä. Otin jarrupalat irti ja painoin jarru, jolloin toinen sylinteri vain toimii. Latoin hiukan crc tai sinne päin yöksi vaikuttamaan. Joutuuko uusimaan koko jarrusylinterin?

Harri
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

HartsaGS kirjoitti:Pyörä mieltei kasassa taasen... mutta, takajarrun toinen sylinteri jumissa eikä pelitä. Otin jarrupalat irti ja painoin jarru, jolloin toinen sylinteri vain toimii. Latoin hiukan crc tai sinne päin yöksi vaikuttamaan. Joutuuko uusimaan koko jarrusylinterin?

Harri
Tuskin se jumissa on.

Vastusta on vaan vähän enemmän sillä puolella, jolloin toinen puoli vaan liikkuu.
Lukitse se "toimiva" puoli vaikka ruuvipuristimella tai lukkopihdeillä ja kokeile sitten. Varmaan se toinen puoli toimii silloin ihan hyvin.

Oliko jarrupalat kuluneet jotenkin epätasaisti eri puolilla?

Ei kyllä paljon kannattaisi jarrutella ilman jarrupaloja. Männät voi tulla ulos ja nesteet pihalle. Ole varovainen.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
HarriI
Viestit: 1120
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Näin se varmaankin on, kiitokset vinkistä.

Tein tuossa koeajolenkkiä paineasetelman tasapainotuksen jälkeen ja varmuuden vuoksi ajoin pysäkille ja kokeilin myös samalla takajarrulevyä, se oli ihan tulikuuma. Odottelin hiukan, että se jäätyi ja ajelin rauhallisesti kilometrin parin sama juttu. No, soitto rouvalle, että tuo työkalupakki mukaan...

Osasin sitä aavistella, kun takajarrusatula ei oikein hyvin mennyt paikolleen ja jotenkin "kanitti" siis vinossa.

t.Harri
Pekkavee kirjoitti:
HartsaGS kirjoitti:Pyörä mieltei kasassa taasen... mutta, takajarrun toinen sylinteri jumissa eikä pelitä. Otin jarrupalat irti ja painoin jarru, jolloin toinen sylinteri vain toimii. Latoin hiukan crc tai sinne päin yöksi vaikuttamaan. Joutuuko uusimaan koko jarrusylinterin?

Harri
Tuskin se jumissa on.

Vastusta on vaan vähän enemmän sillä puolella, jolloin toinen puoli vaan liikkuu.
Lukitse se "toimiva" puoli vaikka ruuvipuristimella tai lukkopihdeillä ja kokeile sitten. Varmaan se toinen puoli toimii silloin ihan hyvin.

Oliko jarrupalat kuluneet jotenkin epätasaisti eri puolilla?

Ei kyllä paljon kannattaisi jarrutella ilman jarrupaloja. Männät voi tulla ulos ja nesteet pihalle. Ole varovainen.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
HarriI
Viestit: 1120
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Kävin vielä autotallissa kokeilemassa. Laitoin toiseen jarrusylinteriin puristimen ja varovasti jarrua. Se liikkui. Täytyy huomenna vielä huolellisemmin kasata se ja kokeilla.

Ai niin, tuntu lyhyen ajolenkin kokemuksella, että värinät häipyi...
puskajussi
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Joulu 17, 2004 10:21 am
Pyörä: BMW R1150 GS
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja puskajussi »

En tiä löytyykö jo täältä, mutta öljysuodattimista vielä; selvittelin tuossa paikallisessa autotarvikkeessa noita MannFilterin sopivuuksia!

Eli W712 sopii, mutta ei sovi bemarin suodattimenvaihtotyökaluun! Tää manni on pikkusen pienempi halkaisijaltaan, mutta vastaava missä on mutteri valmiiksi pohjassa on merkinnältään W712/52 ja sellasen laitoin.
Hinnat ilman mutteria 5€ ja mutterilla 8,5€ :shock:
Kallis mutteri, mutta saapahan sen suodattimen helpommin pois :!:
No, bemarin oma suodatin oli keväällä 17,5 jöröö, mutta sen hakemalla pääsikin kylille :!: :!: :!:
Avatar
JJ
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 3:56 pm
Pyörä: BMW R1200 GSA
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja JJ »

Liekö avaimiakin erilaisia; mulla on Mannin MW712-suodatin (onko eri kuin W712?) ja sopii ainakin mun avaimeen (Mahlen tekele).
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

JJ kirjoitti:Liekö avaimiakin erilaisia; mulla on Mannin MW712-suodatin (onko eri kuin W712?) ja sopii ainakin mun avaimeen (Mahlen tekele).
Mikäs ketju noita Manneja myy?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
JJ
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 3:56 pm
Pyörä: BMW R1200 GSA
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja JJ »

Tuo Mann oli tullut Wunderlichilta; en ole vielä täältä kysellyt.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Venttiilien säätö valokuvien kera löytyy täältä, englanniksi

http://www.advrider.com/Wisdom/OVADv2.2.pdf

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Nyt teen 90.000 km huoltoa.

Vaihdoin vasemman sylinterin talvella, kun vanha hajosi viime vuonna kiveen törmätessä..
Sylinterin pultit pitää kiristää niin, että mutterit väännetään ensin momenttiin 20 Nm ja sitten 90 astetta + 90 astetta lisää.

Sylinterin asennuksessa tein sen Raahen moottorikerhon tallissa niin, että ensin 20Nm ja sitten tussilla merkaten 180 astetta.
Ei varmaan kovin tarkka homma.

No nyt pitäisi pultit kiristää ekan kerran uudestaan, tai oikeastaan ne olisi pitänyt kiristää jo 1000 km kuluttua asennuksesta. Sen jälkeen ei pultteja tarvitse kiristää.

No olen nyt HMPK:n jäsen. Sieltä ei löydy niin hyviä työkaluja kuin Raahesta, ei edes momenttiavainta. Ostin momenttiavaimen HongKongista 25.- egee ( Siinä on myös jatkovarsi ja sovite 1/2 -> 3/8 ) ja vielä kulmakiristysmitan Motonetistä.

Toi kulmakiristymitta on tosi hieno. Maksoi vain 6.40 euroa.
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=76-5010
Insinöörikin herkistyy, kun saa noin hienon laittteen hintaan 6.40 egee.

Nyt homma onnistuu tasan tarkkaan omilla työkaluilla.
Noi muut huoltohommathan menee aikaisemmin puhutun pohjalta.
Pieni huolto, ilman vaihdelaatikon ja perän öljynvaihtoja ( vain määrän tarkastus )


Pekka
:shock: :shock: :shock:

PS. Oli muuten kaikki öljyt tallella perässä ja vaihdelaatikossa ja tosi puhtaan näköiset kanssa.
Viimeksi muokannut Pekkavee, Ti Elo 14, 2007 12:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Jarrunesteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ajattelin vaihtaa kanssa jarrunesteet uusiin tossa 90.000 km huollossa.
Ei ollutkaan niin helppo homma.

Ongelmana on oikean puolen ilmausnippa edessä. Se ei ole mikään nippa vaan joku tulppa ja ruuviliitäntä vissiin Bemarin omaan alipainevaihtovehkeeseen.

No selvittelen hommaa.

Huomenna lisää, jos homma edistyy.

Pekka

:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Jarrunesteiden vaihto/ilmaus

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tänään vaihdoin jarrunesteet eteen.

HUOM. Jarruneste vahingoittaa maalia, suojaa tankki yms esim. jätesäkillä roiskeiden varalta.

Ensin oli pieni pulma, kun oikealla puolella edessä jarrukengässä oli semmoinen tulppa eikä ollenkaan ilmausruuvia.
No ostin Biltemasta ilmausruuvin, tuotenumero 66472, M10 x 1 kierre ja kokonaispituus 30 mm. Se tuntui sopivan mainiosti. Hinta 4.- egee/2 kpl.
Erilaisia ilmausruuveja oli Biltemassa 22 erilaista.

Hommassa tarvitaan ilmausletku, esim muovia. Autotarvikeliikkeistä saa ilmausletkuja, joissa on yksisuuntaventtiili. Se helpottaa asiaa.

Ilmausletku kiinni ilmausruuviin jarrukengässä, ensin vasen puoli.
Kaasukahvasysteemi on hyvä kääntää tässä vaiheessa niin, että jarrunestesäiliö on vaakasuorassa.
Jarrunestesäiliö auki. Sen ympäristö on syytä suojata kanssa, koska säiliöstä ruiskuaa nestettä, jos painaa liian ärhäkkäästi kahvaa.
Sitten lisätään säiliöön uutta nestettä, jota aletaan pumppailla järjestelmään.
Säiliön kannen voi kanssa laittaa tässä vaiheessa suojaksi, niin nesteet ei lennä pihalle.

Sitten ilmausruuvia auki puoli kierrosta. Painetaan kahvaa, jolloin vanha neste tulee letkun kautta ulos. Letku kannattaa upottaa johonkin astiaan, jossa on pohjalla kanssa jarrunestettä, niin ei myöhemmin tule ilmaa sitä kautta takaisin.

Kahva pohjassa ruuvi kiinni. Päästetään kahva varovasti.
Ilmausruuvi taas auki.
Painetaan kahvaa, varovasti
Ilmausruuvi kiinni jne.

Välillä tarkkaillaan, että säiliössä on tarpeeksi nestettä.

Yksisuuntaventtiilillä varustetun letkun kanssa ei tarvitse aina välillä sulkea ruuvia.

Kun on saatu muutama säiliöllinen pumpattua systeemin läpi, niin sitten ruuvi kiinni ja sama homma toisella puolella.

Lopuksi ennen koeajoa puristellaan kahvaa, jolloin todetaan, että jarru vastaa kunnolla.

Takajarrun ilmaus ja nesteen vaihto on samanlainen homma.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

PS. Jos ABS osia tai muita osia on vaihdettu jarrujärjestelmään, voi olla, että ABS-yksikötkin pitää ilmata. Niissä on vastaavat ilmausruuvit.
jiitee
Viestit: 419
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 12:41 pm
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja jiitee »

onko toi 90000km ensimmäinen kerta ,kun jarrunesteet pitää vaihtaa.mitenkäs kun sulla on ymmärtääkseni pikaliittimet noissa bensaletkuissa,niin millä saat tankin tyhjäksi tarvittaessa,toiset liittimillä varustetut letkunpätkät,vai millä?
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
Vastaa Viestiin