Topo Finland GPS kartat

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Reitittävä GPS tekee käyttäjänsä tyhmäksi! Tämä on totuus ja vaikka tyhmästä on paha tyhmentää niin jopa itsekin viikonloppuna tunsin suurta kiukkua ja purkautumatonta agressiota kun Vantaan Ikeasta lähdettiin Espoon Bauhaussiin ja kohta huomasin olevani messukeskuksen kulmilla. Tämä loistava gps-laite (HakkapeliittaGPS) päätti ajattaa nopeinta reittiä joka oli hänen mielestään keskustan kautta. Takaisin tulin itse itseäni ohjastaen kehä kakkosta ja ykköstä seuraillen ja matka taittui hyvinkin nopeasti ja kivuttomasti.

Oikeasti oli orpo olo kun seurasi vain äänikäskyjä niin ei ollut mitään havaintoa missä päin Helsinkiä milloinkin oli. Normaalisti kartan avulla suunnistaessa on pääkopassa semmoinen yleiskuva mutta ei tällä kertaa. Lisäksi ainakin kerran voin vannoa navigaattorin sanoneen "Käänny oikealle 2 km päästä" ja heti perään "Käänn NYT!" eli tarkoitti kai 200m eikä 2km.

Mielestäni noiden vektoripohjaisten käsigps-laitteiden heikkous on kartan piirtämisen taso. Informaatiota on ja paljonkin mutta korkeuskäyrien erottaminen polusta ja polun erottaminen kärrypolusta on vaikeaa. Lisäksi tuntuu että jokainen gps-valmistaja keksii itse omat karttamerkintä standardinsa joten suomalaisiin suunnistus ja peruskarttoihin tottuneena on välillä hankala arvata mitä vihreä pläntti kartalla tarkoittaa. Mielestäni selkeä kartta on tämä http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 19&lang=FI

Siksipä minulla on sekä puhelimessa että gps:ssä tuon karttapaikan kartan näköinen kartta. Zoomatessa tarpeeksi kauas muuttuu kartta epäselvemmäksi mutta jokainen polku ja pelto löytyy ja on merkitty selkeästi.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

TTA kirjoitti:Reitittävä GPS tekee käyttäjänsä tyhmäksi!
Tuon kyllä voi allekirjoittaa, etenkin kun kyseessä on Hakkiksen Smart2go. On muuten ohjelman nimi sen verran väärä, ei se niin fiksu ole, että sille sopisi reititystä antaa hoidettavaksi. Tokihan reitinvalintaa voi vaihtaa vaihtamalla nopeimman ja lyhimmän ja/tai ajoneuvoryhmän välillä, mutta silti tulee toisinaan kummallisia ohjeita. Eli pakko se ohje on etukäteen tsekata läpi.

Smart2go:n parasta antia on osoitteiden löytyminen vuodenvaihteeseen asti, ja sen jälkeen kuntaliitoksien jälkeen sekään ei enään täsmää :)
TTA kirjoitti:Siksipä minulla on sekä puhelimessa että gps:ssä tuon karttapaikan kartan näköinen kartta
Itse olen huomannut parhaiten toimivaksi sellaisen systeemin, että on kolme tai neljä eri rasterikarttapohjaa käytössä samaan aikaan, siis Ozissa tms. rasteriohjelmassa. Yksi on n. 1:800 000 tiekartta, jolla liikutaan isompia siirtymiä (siis näytöllä) ja sen jälkeen reitit rakentelen GT-kartalla (1:200 000 tai 1:250 000). Jos vielä tarkempaa tietoa tarvitsee, niin sitten esim. karttapaikan 1:16000 kartta-aineistostta löytyy varmasti kaikki tarvittava. Tällöin tiellä liikkuminen tapahtuu yleensä gt-kartalla, ja tarvittaessa voi zoomata ylös tai alaspäin karttaa vaihtamalla tarkemmaksi. Ozi ozf-formaatti on kyllä sen verran viksu, että ainakin karttapaikan kartta-aineistosta saa selvää vielä 50 prosentin ylös-zoomauksella.

Tässä olen harjoitellut muutamalla ajolenkillä hakkiksessa Ozin näyttöohjausta (kun hakkiksessa ei ole toimintonäppäimiä) ja todennut sen oikein käyttökelpoiseksi. Sitä voi käyttää talvitumputkin kädessä, ja kartan zoomailu tai vaihtaminen tarkemmaksi tms. onnistuu vaikka ajon aikana...
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
vmi

Viesti Kirjoittaja vmi »

Lainaus:"Magellanin vanhempiinkin (5-6 vuotta vanhoihin Meridian ja eXplorist) laitteisiin saa reitittävän kartan (siis ihan siihen GPS laitteeseen), jolloin voi itse valita tekeekö reitin käsin vaiko automaattisesti. Ja tämä sama aineisto on myös tulossa tuohonh uuteen Tritoniin"

Joo näin on. Laitteeseen sopii myös kaikki Magellan CrossOver:in kartat. Lastentauteja varmaan on, mutta sitä vartenhan on päivitykset ;)

Ei pitäisi ostaa ikinä versiota 1.0, koska sen testauksen ja kehitystyön tekee kantapään kautta asiakkaat. Versio 1.01 on jo vähän viisaampi ja 2.01 toimii todennäköisesti hyvin..

Monikäyttöisyys kiinnostaa. Kalalammille ja puroille suunnistaessa voi mopokin jäädä parin poron kuseman päähän ottipaikasta. Eikä isoa paperikartta pinkkaa viitti kanniskella mukana, kun koskaan ei tiedä, mihin huomenna tie vie...
meura

Viesti Kirjoittaja meura »

Mutta mitenpä tehdään kopsu kartasta? Mulla on crossin topo4 kartta ja kun sen kopioin toiselle, vaikka samankokoiselle kortille, niin eipäs kopsu toimikkaan crossissa. Eikä toimi myöskään xl mallissa.

Nyt pitää kokeilla tietsikassa kiinni kahta muistikortin lukijaa yhtäaikaa.

Ajatuksena tehdä sellainen "echo" tai mikä levykuva sen sitten onkaan.

Laitan jutskaa, jos onnistuu :)

-M-
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

meura kirjoitti:Mutta mitenpä tehdään kopsu kartasta? Mulla on crossin topo4 kartta ja kun sen kopioin toiselle, vaikka samankokoiselle kortille, niin eipäs kopsu toimikkaan crossissa.
Ei onnistu, kartta on sidottu muistikortin sarjanumeroon, joka on yksilöllinen jokaiselle kortille. Tutkin joskus tuota ja ainoa tapa on ostaa reilun 20.000 € maksavan korttien kopiointiin tarkoitetun laitteen, jolla sitten kortin kopioi (varmasti joku oikeasti tietotekniikkaa osaava ja korttien kanssa pelaava voi tietää toisenkin konstin).

Terveisin
Mika TA-91
meura

Viesti Kirjoittaja meura »

Oho, sanoisin. Onpa tehty varmuuskopiointi hankalasti :shock:

Kun tuo topo kortti on "vain" 128Mb:n kokoinen ja crossin korttiin on mahdollisuus ladata turhaa dataa. Tila vain jää vähäiseksi.

Laitteessa on mp3 soitin ja kuvan katselu ominaisuudet, niin ajatuksena oli kopsata data 2Gb:n kortille. Jotta olisi enemmän tilaa niille turhille turhuuksille :)

Kukapa sitä, illan pimetessä, nuotiolla haluaa kuunnella jotain kasari musaa crossin 1,5" pihinä kajarista :)

-M-
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Raimo kirjoitti:Itse olen huomannut parhaiten toimivaksi sellaisen systeemin, että on kolme tai neljä eri rasterikarttapohjaa käytössä samaan aikaan, siis Ozissa tms. rasteriohjelmassa. Yksi on n. 1:800 000 tiekartta, jolla liikutaan isompia siirtymiä (siis näytöllä) ja sen jälkeen reitit rakentelen GT-kartalla (1:200 000 tai 1:250 000). Jos vielä tarkempaa tietoa tarvitsee, niin sitten esim. karttapaikan 1:16000 kartta-aineistostta löytyy varmasti kaikki tarvittava. Tällöin tiellä liikkuminen tapahtuu yleensä gt-kartalla, ja tarvittaessa voi zoomata ylös tai alaspäin karttaa vaihtamalla tarkemmaksi. Ozi ozf-formaatti on kyllä sen verran viksu, että ainakin karttapaikan kartta-aineistosta saa selvää vielä 50 prosentin ylös-zoomauksella.
Vielä kun saisi tuohon ozfx formaattiin yhdistettyä eri kartat eri zoomaustasoille. Kalibrointi saattaisi muodostua pulmaksi mutta idea olisi että ulospäin tarpeeksi zoomatessa saisi näkyviin vaikka GT-kartan.
Mika TA-91

TTA kirjoitti: Vielä kun saisi tuohon ozfx formaattiin yhdistettyä eri kartat eri zoomaustasoille. Kalibrointi saattaisi muodostua pulmaksi mutta idea olisi että ulospäin tarpeeksi zoomatessa saisi näkyviin vaikka GT-kartan.
Eikö tämä toiminnallisuus hoida tuon asian?
Find Maps - Several map find options.

Kuva

Find Maps / Find Maps at Cursor - Scans the Map File paths and displays the names of the maps which cover the position at the cursor (center of screen).
Find Maps / More Detailed Map - Scans the Map File paths for a more detailed map at the current position.
Find Maps / Less Detailed Map - Scans the Map File paths for a less detailed map at the current position.

Ainakin vastaava toiminnallisuus tuossa PC versiossa hanskaa tuo eri karttojen välillä zoomamisen.

Terveisin
Mika TA-91
Mika TA-91

meura kirjoitti:Oho, sanoisin. Onpa tehty varmuuskopiointi hankalasti :shock:
Tuon kortin sisällön voi varmuuskopioida PC:lle ihan normaalilla kortinlukijalla, mutta se ei vain toimi muilla korteilla. Jos en ole ihan väärässä (en ole kokeillut, enkä ketään usuta kokeilemaan), niin kuitenkin tuolle samalle kortille tiedostojen palautus PC:ltä onnistuu ihan kortinlukijalla ja koska sarjanumero täsmää, niin toimivat tuolla kortilla. Huomatkaa vielä, että osa (ei kaikki) noista salauksista vaatii kortilla toisenkin tiedoston itse karttatiedoston lisäksi, mutta tuo tiedosto näkyy vain jos olet laittanut kansionäkymästä piilotettujen tiedostojen näytön päälle.

Terveisin
Mika TA-91
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

TTA kirjoitti:Vielä kun saisi tuohon ozfx formaattiin yhdistettyä eri kartat eri zoomaustasoille. Kalibrointi saattaisi muodostua pulmaksi mutta idea olisi että ulospäin tarpeeksi zoomatessa saisi näkyviin vaikka GT-kartan.
Minulla ei ole ollut ongelmia tuon kanssa, kun aiemmin kämmekän napeista ja nyttemmin Hakkiksen näytöltä käytän kartanvaihdon pikavalintoja, kun näytönohjaus on valittuna. Tai siis en nyt tainnut ymmärtää mikä etu tuosta tulisi :?:
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Vastaa Viestiin