BMW G650X
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Dirtydevil
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma Helmi 02, 2009 2:40 am
- Pyörä: XT600e
Re: BMW G650X
Kiitoskset linkeistä. Näköjään motokönigillä on halvin putkisto 897e. Täältä oon kans lueskellu, että jotkut on avartanu ilmaputsaria. Olisko jollain kuvaa kyseisestä operaatiosta? Onko siitä enempi hyötyä vai haittaa?
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW G650X
Onnittelut sinnekkin!
Mulla on tuo LeoVince X3 (http://www.leovince.com), ostin sen Allright:sta. Siron ja sutjakan näköinen, ja siksi pitää aika napakkaa patkatusta. Kevyellä ranteella ja Db-killerillä ajellessa äänet ovat ihan asialliset. Taitaa X3 olla samaa kokoluokkaa kuin Remus Freeride? Remus Revolution taitaa olla sitten vähän muhkumpi?
LeoVince X3:n mukaan tulee neljä päätyputkiloa, paksut suorat ja ohuet hiljaisemmat, kipinäverkolla tai ilman. Kulkemiseen ei vaimentajan vaihto mielestäni vaikuttanut mitenkään, ilmanputsarin välikannen poisto tuntui vaikuttavan ehkä jopa vähän. Uloin kansi vaikuttaisi antavan riittävän roiskesuojan normaalikäyttöön ja suodatetut vedethän saa putsarikopasta helposti pois, jos on tarvetta.
Touratech:iltä olen jotain mopooni tilaillut (http://www.touratech.de)
Mulla on tuo LeoVince X3 (http://www.leovince.com), ostin sen Allright:sta. Siron ja sutjakan näköinen, ja siksi pitää aika napakkaa patkatusta. Kevyellä ranteella ja Db-killerillä ajellessa äänet ovat ihan asialliset. Taitaa X3 olla samaa kokoluokkaa kuin Remus Freeride? Remus Revolution taitaa olla sitten vähän muhkumpi?
LeoVince X3:n mukaan tulee neljä päätyputkiloa, paksut suorat ja ohuet hiljaisemmat, kipinäverkolla tai ilman. Kulkemiseen ei vaimentajan vaihto mielestäni vaikuttanut mitenkään, ilmanputsarin välikannen poisto tuntui vaikuttavan ehkä jopa vähän. Uloin kansi vaikuttaisi antavan riittävän roiskesuojan normaalikäyttöön ja suodatetut vedethän saa putsarikopasta helposti pois, jos on tarvetta.
Touratech:iltä olen jotain mopooni tilaillut (http://www.touratech.de)
Re: BMW G650X
Tuolta tuli aikoinaan ´´Leksa´´ tilattua hinta on ainakin kohdallaan.
http://www.motorradteile-hamburg.de/
http://www.motorradteile-hamburg.de/
Re: BMW G650X
No niin, nyt se säkissä ostettu sika on sitten nähty, eli Englannista kuvien perusteella ostettu Xchallenge on nyt tallissani. Kahdella sanalla sanottuna "olen vaikuttunut". Ajo kokemus ko. pyörällä on vasta 20 m, mutta alkuviikosta alla on piikkirenkaan ja jos pakkaset jatkuvat niin tulee varmaan harva´se ilta pyörähdettyä kurvailemassa. Ajattelin lähteä liikkeelle kevyellä tarvikesarjalla : 20 mm korotuspalat sarviin, kahvasuojat ja taaempana olevat jalkatapit. Tietenkin ne must : vaihteensiirtimen reijitys, öljyproppu ja takasisälokarin korokeprikat pitää laittaa.
Vanha BMW R 100 GS BD menee varmaan keväällä myyntiin, että jos jotakuta kiinostaa niin kuva on " Kenellä 2-v gessu " foorumissa.
Vanha BMW R 100 GS BD menee varmaan keväällä myyntiin, että jos jotakuta kiinostaa niin kuva on " Kenellä 2-v gessu " foorumissa.
-
MarkkuHoo
- Viestit: 1134
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Re: BMW G650X
Ei ole kuvaa, mutta homma on hyvin selväpiirteinen, poistetaan ilmanputsarin tsekkauksen yhteydessä putsarikotelua suojaava yksi lisäosa, mutta ei laiteta sitä enää takaisin.Dirtydevil kirjoitti:Täältä oon kans lueskellu, että jotkut on avartanu ilmaputsaria. Olisko jollain kuvaa kyseisestä operaatiosta? Onko siitä enempi hyötyä vai haittaa?
Ilmanputsarikotelon päällähän on tavallaan kaksi kantta. Päällimäisenä pyörässä on se sivukatteiden välissä päällä oleva musta katemuovi, siinä penkin edessä oleva. Sen alla on vielä tämä lisäsuoja, joka (oliko 3-4 ruuvilla) irroittamalla pääsee katsomaan sitä varsinaista ilmanputsaria, paperisuodatinta joka on kiinni sillä muovisella rinkulalla.
No, ilmanputsarin päälle ei enää laitetakaan sitten kasausvaiheessa enää tätä lisäsuojaa, jolloin ilmanputsarin "hengitysaukko" kasvaa. Laitat vaan siihen sen katemuovin päälle. Vaikutus? No kaasuun vastaavuus pintakaasulla ehkä hieman paranee, ja ruisku kompensoi lisäilmansaantia antamalla lisää bensaa seoksen tasaamiseksi. Kulku paranee ja bensankulutus vähän kasvaa. Ja ilmanotto alkaa pitää vallan miehekästä imukorinaa jonka kuulet selvästi vakioputken kanssa.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
-
MarkkuHoo
- Viestit: 1134
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Re: BMW G650X
Vastailenpa tässä nyt vähän kaikkeen: minusta ihan must-juttu oli vaihtaa eteen 14-hampainen ratas. X on aika pitkäksi välitetty vakiona. Pyörä herää eloon ihan eri tavalla kun välitys muuttuu vähän tiuhemmaksi, ja 2 ja 3 vaihteella pääse koneen luontainen vahva matalien kierrosten vääntö vielä paremmin esille.jylppy kirjoitti:Tietenkin ne must : vaihteensiirtimen reijitys, öljyproppu ja takasisälokarin korokeprikat pitää laittaa.
Sen vakio 15-hampaisen tai miksei jopa 16:senkin voi heittää takaisin jos lähtee jonnekin vähän pitempään isomman soratien reissuun.
EDIT: Niin ja kyllä suosittelen lämpimästi tekemään/kokeilemaan sitä ilmanputsarin sisemmän kannen poistoa. Must-osastoa sekin.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
-
Dirtydevil
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma Helmi 02, 2009 2:40 am
- Pyörä: XT600e
Re: BMW G650X
Kiitokset neuvvoista. Pitää alkaa ruuvvailee sitä kunhan saa sen tohon talliin. Maaliskuun lopussa olis tarkotus hakea kotia pärrä ja kortti hakemaan heti huhtikuun alussa.
Huomasian muuten, että remuksella on oma online kauppa. Siellä titaani rännin hinta ei oo ees kovin paha 760e. Onko tietoo minkä maalainen tää remus on? Ite oon aattellu, että olis Itävaltalainen tai ainakin sellasen käsityksen oon saanu osotteesta.
http://www.remus.at
Huomasian muuten, että remuksella on oma online kauppa. Siellä titaani rännin hinta ei oo ees kovin paha 760e. Onko tietoo minkä maalainen tää remus on? Ite oon aattellu, että olis Itävaltalainen tai ainakin sellasen käsityksen oon saanu osotteesta.
http://www.remus.at
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW G650X
Mikäs homma tuo on? olenko missannut jotain?jylppy kirjoitti: takasisälokarin korokeprikat pitää laittaa.
-
MarkkuHoo
- Viestit: 1134
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Re: BMW G650X
Katoppas tästä kuvia, ADV-foorumilla: http://www.advrider.com/forums/showthre ... ost5433629Sottapytty kirjoitti:Mikäs homma tuo on? olenko missannut jotain?jylppy kirjoitti: takasisälokarin korokeprikat pitää laittaa.
Takailmaiskaria suojaavaan päälliskerrokseen (se takaiskarin joustavan elementin päällisin osa, "pussi", jonkinlaista kumiseosta) alkaa tyypillisesti hankautua kulumaa vähän kovemmassa ajossa. Iskarin suojana oleva takalokari / kuraläppä hankaa ala-asennossa iskaria pikkuisen, vaarana on että ilmaiskarin suojapussi hankautuisi puhki. Mulla oli tuo kuluma havaittavissa, kuten monilla muilla. Eka vuosimallin lapsentauti.
Tähän on helppo fiksi: lisää takalokarin kiinnityspisteisiin muutaman mm paksuiset prikat väliin, jolloin lokari siirtyy hieman edemmäs iskarista. Kun katsot nuita linkin takana olevia kuvia ja kokeilet vastaavaa kohtaa omassasi, huomaat homman helposti.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW G650X
Kiitoksia!!
Enpä olisi tuota ihan heti huomannut. Kun en ole vielä irroitellut osia tuoltapäin, enkä liioin katsellut pussukan pullistumista mopon päällä istuessa. Menenpä heti askartelemaan.
Edit: Tuli ehkä hieman hifisteltyä.. Hoidin homman kuumailmapuhaltimella, eli pullistin alaläpästä hinkkauskohta-alueet kauttaaltaan reilusti pulleammaksi ja taivutin takaisin oikeaan astekulmaan, että läpän kärki sujahtaa linjakkaasti haarukan ja renkaan väliin.
Enpä olisi tuota ihan heti huomannut. Kun en ole vielä irroitellut osia tuoltapäin, enkä liioin katsellut pussukan pullistumista mopon päällä istuessa. Menenpä heti askartelemaan.
Edit: Tuli ehkä hieman hifisteltyä.. Hoidin homman kuumailmapuhaltimella, eli pullistin alaläpästä hinkkauskohta-alueet kauttaaltaan reilusti pulleammaksi ja taivutin takaisin oikeaan astekulmaan, että läpän kärki sujahtaa linjakkaasti haarukan ja renkaan väliin.
Re: BMW G650X
Nyt on ensimmäinen "talvitesti" ajettu. Laitatin pyörään alle tallin nurkkaan jääneet enduro piikkirenkaat. Alussa oli tarkoitus ajella lähellä olevia aurattuja hiekkateitä, mutta ei mennyt kuin muutama kilometri kun löysin itsen koluamasta vanhalta hiekkakuopalta. Sieltä reitti ohjautui auraamattomalle metsäautoteille, jossa oli ajettu maastoautolla ja moottorikelkalla. Meno oli niin maittavaa, että päätin kokeilla miten pyörä liukuu kyljellään. Sitten piti vielä mennä rytyämään metsässä olevia kävelypolkuja ja mäkiä, joita en ollut aijemmin tohtinut mennä kokeilemaan. Ehkä tämä intoutuminen kertoo, että pyörän hauska jaettavuus tempaisi mukaansa.
Pyörä on todella miellyttävä yllätys, yhtä ketterä ja helppo ajaa kun KTM 250 exc nelari, mutta "löylyä" riittää kun suoranpätkä aukeaa. Suurin yllätys oli ettei ruiskussa ollut mitään on / off efektiä kaasu pois / vähän päällä tilanteessa.
Pyörä ei ole markkinoiden tehokkain, mutta olen muutenkin tullut siihen tulokseen, että minkä maksimitehossa häviää sen ajomukavuudessa maastossa voittaa. Jarrutuksessa pyörä niiaa tosi syvään tällä painolla, mutta siihenkin löytyy apu Touratechiltä. Tilasin muuten jo kahvasuojat ja syylärin suojaraudan, että on mukavampi liukua kyljellään. Korokepalat sarviin ja matalampi pohjaproppu tuli samaan pakettiin. Lisää tulee kun testit etenevät.
Jututin Tiaisen Karia messuilla. Heillä on Xchallenge pyöriä Tunisiassa ajossa. Hän suositteli kovassa röykytyksessä vaihtamaan etujouset, etuvanteen ja avartamaan ilmanottoa.
Pyörä on todella miellyttävä yllätys, yhtä ketterä ja helppo ajaa kun KTM 250 exc nelari, mutta "löylyä" riittää kun suoranpätkä aukeaa. Suurin yllätys oli ettei ruiskussa ollut mitään on / off efektiä kaasu pois / vähän päällä tilanteessa.
Pyörä ei ole markkinoiden tehokkain, mutta olen muutenkin tullut siihen tulokseen, että minkä maksimitehossa häviää sen ajomukavuudessa maastossa voittaa. Jarrutuksessa pyörä niiaa tosi syvään tällä painolla, mutta siihenkin löytyy apu Touratechiltä. Tilasin muuten jo kahvasuojat ja syylärin suojaraudan, että on mukavampi liukua kyljellään. Korokepalat sarviin ja matalampi pohjaproppu tuli samaan pakettiin. Lisää tulee kun testit etenevät.
Jututin Tiaisen Karia messuilla. Heillä on Xchallenge pyöriä Tunisiassa ajossa. Hän suositteli kovassa röykytyksessä vaihtamaan etujouset, etuvanteen ja avartamaan ilmanottoa.
-
MarkkuHoo
- Viestit: 1134
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Re: BMW G650X
Progressiiviset jouset voi ratkaista tuota osin, kokeile ensin myös keulan asetuksia, comp:ia plussan suuntaan tiukemmalle. Tuo keulan niiaus jarrutuksessa on noissa pitempijoustoisissa aina selvemmin huomattavissa, mutta ehkä Xchallengen taka-ilmaiskarin toimintaperiaate hieman tuota ilmiötä vielä korostaa. Sehän pyrkii palautumaan takaisin koko mittaansa jos painoa ei ole päällä. Varsinkin jos jarrutat vain etujarrulla, niin takaiskari nostaa aktiivisesti perää heti ylös ja näin korostaa keulan niiausta. No konstina tähän on pikkuisen antaa myös takajarrua jarrutuksessa, huomaa että pyörä pysyy paremmin vatupassissa silloin.jylppy kirjoitti:Jarrutuksessa pyörä niiaa tosi syvään tällä painolla, mutta siihenkin löytyy apu Touratechiltä.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Re: BMW G650X
Puhut Markku asiaa, takajarrulla on hyvä "sitoa" perä tiehen, jää sen niskaan tuleva massa pienemmäksi. Säädin puristusvastuksen 4 naksua maximista miinukselle ja ulostulon 7 naksua maximista miinukselle.
Mikä olisi paraspaikka ottaa virta navigaattorille ? Mulla ei ole virran ulosottoa iskarin päällä. Ostin halppis Garmin nuvi 205, sen sai mukavasti sarviin 32mm pakoputken kiinnitys "klemmarilla" kun laittoi toisen pulitn päähän 17 mm nupin mukana tulevan telineen kiinnittämiseksi. Sateella vaan minigrip pussi päälle, niin kuin joku täällä kirjoitteli.
Mikä olisi paraspaikka ottaa virta navigaattorille ? Mulla ei ole virran ulosottoa iskarin päällä. Ostin halppis Garmin nuvi 205, sen sai mukavasti sarviin 32mm pakoputken kiinnitys "klemmarilla" kun laittoi toisen pulitn päähän 17 mm nupin mukana tulevan telineen kiinnittämiseksi. Sateella vaan minigrip pussi päälle, niin kuin joku täällä kirjoitteli.
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW G650X
Tuolla on keskustelua ja loppupuolella pari kuvaa omasta virityksestäni.
viewtopic.php?t=8383&highlight=virranul ... pistorasia
viewtopic.php?t=8383&highlight=virranul ... pistorasia
Re: BMW G650X
Päädyin ottamaan virran navigaattorille satulan alla olevasta vapaasta johdonpäästä, sinne tuleva 12 V ei ole virta-avaimen takana ja on saman sulakkeen alla kuin starttirele ja suuntavilkut. Pyörän akun latauskin näytti onnistuvan sitä kautta. Hämmästystä herätti satulan takaosaan tuleva johdonpää, sinne tuli 9 V virta-avaimen takaa. Sinne saa vaikka nappiparistolla toimivan peruutusäänimerkin tai hälyytysajoneuvo pillin
nettilinkistä "http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... spid=50282" löytyi ko. pyörän räjäytyskuvat varaosahintoineen (tosin dollareina)
nettilinkistä "http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... spid=50282" löytyi ko. pyörän räjäytyskuvat varaosahintoineen (tosin dollareina)