XRV 750 Koneen kunnostusprojekti

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

TeeIi

XRV 750 Koneen kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja TeeIi »

Nyt alko itellä talvikausi, ku sain tallipaikan hommattua. Eli afrikkalaisen kone laitetaan palasiksi ja toivottavasti myös kasaan... :roll: Syy moiseen urakkaan on väljäksi kulunut laakeri ketjupyörän akselillä, joka pitää metakkaa vedätyksessä. Tässä oletuksessa ainakin itse elä, mutta saa nähä mitä tuolta paljastuu. Remontin ajatuksen ois vaihtaa kaikki laakerit vaihteistosta ja kenties muutaki, jos ilmenee tarvetta, mutta kuitenki pienen budjetin huolto. Nokkaketjut vois ehkä vaihtaa, jos siltä näyttää...

Tähän mennessä oon perushilppeet koneen irrottamisen tieltä saanu jo irrotettua ja eipä vielä oo mitää yllätyksiä tullu vastaan. Eilettäin otin koneen sivukopat auki ja ajatuksena oli lukita 5.vaihteella ja takajarrulla kampiakseli, että saa aukastua tuon magneeton pultin. Ja sen jälkeen sais auki 1. hampikkaan pultin ja kytkinakselin mutterin ja sitten moottori irti. Oli vaan nii tiukassa tuo magneeton pultti että ei meinaa aueta millää. Lisäksi ketju ja muut rakenteet joustaa siinä mukana, pitäs saaha tuo kampiakseli lukittua paremmin. Onko kellää kokemuksia moisten avauksesta??? Tuohon vissiin on olemassa eräänlainen työkalu, jolla tosta magneetosta sais paremmin kiinni...?

Tietääkö muuten kukaan, että kuinka kauan nuo nokkaketjut kestää tossa koneessa? Periaatteessa ei tota magneeton pulttia tarvis irrottaa, jos nokkaketjua ei tarvis vaihtaa. Ei vaan meinaa räjäytyskuvista nähdä, että onko ton magneeton alla lohkon pultteja.
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Noissa pulteissa saattaa olla lukitusaineita mukana.

Hommaa helpottaa, kun lämmittää sitä magneeton pulttia ihan kunnolla kuumailmapuhaltimella. Monta minuuttia, ei se pultti sula.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
aapo
Pyörä: DR 750 S

Viesti Kirjoittaja aapo »

Heh, tämähän on harvinaisempi rojetki. Näitä harvemmin auotaan, tai sitten hondamiehet tekee sen salaa :D Jos siihen magneeton kiinnipitämiseen suinkin saa rakennettua jonkun työkalun niin tekisin, ettei riko koneesta mitään hampaita ym. Voi olla todella tiukassa.

-aapo
-too Big to fail-
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Mun darras se pultti oli niin kovasti kiinni ettei edes kosaaniliekki rittänyt,oli pakko lainata tutun putkimiehen pillit et aukes,ja sittenkin aukes hikisesti,oli joku aikaisempi omistaja pistänyt jenkat täyteen jottain ihme liima ku ei vissin sulannut alle 2000 asteis :x
Sai siin työkalujakin rikottua ennekuin aukes :shock:
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Pekkavee kirjoitti: Hommaa helpottaa, kun lämmittää sitä magneeton pulttia ihan kunnolla kuumailmapuhaltimella. Monta minuuttia, ei se pultti sula.

Pekka
No minulla suli kerran kuumailmapuhallin, kun puhalsin Bemarin perään lämpöä suoraan. Sinne kardaanin laakeriin siinä perässä. Lämpö tuli tietty takaisin ja sulatti puhaltimen kelvottomaksi. No meni uusi hankintaan.
Niissä puhaltimissa on semmoisia suuttimiakin, joita olisi voinut käyttää ilman suuntaamiseksi.

Pekka
xx851z
Pyörä: XL1000V

Viesti Kirjoittaja xx851z »

Katso tuolta vinkkiä, hihnalla saa ihmeitä aikaan. Sen magneeton irroittamiseen tarvinnee vielä 22 mm pultin 1.5 mm nousulla, juttua jälkimmäisessä linkissä.

http://www.xrv.org.uk/forums/showthread.php?t=7920
http://www.xrv.org.uk/forums/showthread ... 395&page=2

Ari
maqe
Pyörä: Gsf 1200 S

Viesti Kirjoittaja maqe »

eikai tuollasta "rekkaliinan siivua johon on pultattu putkenpätkä" tarvii pitkään veistellä. Pulttipyssyllä tuossa linkin kuvassakin se pultti on irti saatu.
Sellaiset bilteman retkikeitin polttimet on kätsyjä ja helppoja käyttää, ei polta lohkoon reikää kuten happi/assy setillä voi olla riskinä ja varsin pienikokosena helppo säilyttää. Teho riittää paremmin kun sähköpuhaltimissa.
Itse vierastan tuota moottorin vaihteella lukitsemista.... Kirveltää hieman jos vaihteiston rattat ottaa damagea jälkeen päin :(

Nokkaketjulle luulisin korjaamomanuskan antavan venymis arvon, tosin samanhan se on vaihtaa kun näin pitkällä on purkaminen.

Ps. kutkuttava tilaisuus tutkia sylinterin kansia ja nokka-akseleita virityspajaa ajatellen ;)
savage amusement
antti

Viesti Kirjoittaja antti »

Sori, pakko kysyä perinteinen.
Minkämoisilla kilometreillä tuohon remppaan joutui?
Minnekkä lie, polkuni vie...

AT, G/S projekti
EXät: 2xMonkey, Noppeli, PV, 2xPappa, SuperSport, 2xXR80, 2xYZ80, KX80, TM125, WR125, Aprilia AF-1, DR350, R100, K100Rs, R80/7, R80Gs, Yamaha Quad 250, Speed Triple
peegee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peegee »

Luultavasti sulla on jonkinlainen korjausopas käytössä jos kerran konetta olet avaamassa. Kannattaa varmaan myös varmistaa se yksinkertainenkin juttu, elikkä se että yrität avata oikeaan suuntaan. Jospa siinäm pultissa on vasenkätinen kierre.

Pekka
jmka
Pyörä: EXC-F 450

Viesti Kirjoittaja jmka »

aapo kirjoitti:Heh, tämähän on harvinaisempi rojetki. Näitä harvemmin auotaan, tai sitten hondamiehet tekee sen salaa :D Jos siihen magneeton kiinnipitämiseen suinkin saa rakennettua jonkun työkalun niin tekisin, ettei riko koneesta mitään hampaita ym. Voi olla todella tiukassa.

-aapo
Tuskin tuota konetta onaiemmin avattu eli tehtaan jäljiltä lienee. Ei sen nyt ihan kamalan tiukassa luulis olevan, tollanen hihnaviritys lienee turvallisin ratkaisu magneeton lukitsemiseksi. Ja käsittääkseni ko. pultissa on vasenkätinen kierre jonka muistaminen helpottaa irroitushommia 8)
TeeIi

Tuo kuormaliinaviritys oli toimiva ratkaisu :!: Kevyt kiristys ja poks vaan pultti aukes. Kiitoksia neuvoista! On tosiaan korjausopas käytössä, eli oikeaan suuntaan osasin vääntää :) Nyt tilasin M22*1,5 10.9 pultin ruuvit.net :stä, että saa tuon magneeton helposti irti tuolta akselilta.

Niin oma diagnoosi on, että tuo ketjupyörän laakeri on säretty pitämällä ketjua liian tiukalla. Se on vissiin yleinen vikateko näissä vehkeissä. Siinä jos on yhen rautaperseajon emäntä ja matkatavarat ritikalla nii aika äkkiä mahtaa tuo laakeri kulua, jos ketju on liian tiukalla. Välystä siinä akselissa kuitenki on niin aksiaali ku radiaali suunassa. Saa nyt nähä mitä sitte paljastuu ku enemmän aukoo...

Ja samahan tuo on muutenki läpi käyä tuo tekniikka nii ei tuu sitte ens kesänä yllätyksiä tien päällä. Ja pitäähän tämmösiä sukupuuttoon katoavia malleja pitää hyvässä kunnossa, ku uuttakaa ei enää mistää saa :cry: Vaikka eipä nuo vissiin kovin helpolla ajamallakaa lopu :lol:

Oli tässä suunnitelmissa vaihtaa samalla kaikki vaihteiston laakerit, stefat ja ehkä myös nokkaketjut sekä öljypumpun ketju, niin tuleepahan kerralla uuden veronen pyörä.
av2
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997

Viesti Kirjoittaja av2 »

antti kirjoitti:Sori, pakko kysyä perinteinen.
Vaikka tätä jo kysyttiin niin yritänpä uudestaan. Eli kiinnostais myös tietää nuo kilometrit vaikkakaan sillä mulle isompaa merkitystä olekaan.
Tosiaan ohjekirjankin ketjunkireysohje on aivan liian kireäksi neuvottu, silloin alkaa ketju ujeltamaan äänekkäästi yli 80km/h vauhdissa.
XRV-97
TeeIi

av2 kirjoitti:
antti kirjoitti:Sori, pakko kysyä perinteinen.
Vaikka tätä jo kysyttiin niin yritänpä uudestaan. Eli kiinnostais myös tietää nuo kilometrit vaikkakaan sillä mulle isompaa merkitystä olekaan.
Tosiaan ohjekirjankin ketjunkireysohje on aivan liian kireäksi neuvottu, silloin alkaa ketju ujeltamaan äänekkäästi yli 80km/h vauhdissa.
40 tkm on mittarissa. Voi tietenki olla ympäri pyörähtäny, mutta on muuten nii hyväkuntosen olonen, että luulen kilometrien pitävän paikkansa... Voisin jopa epäillä, että se on tuo laakeri mikä rupeaa ujeltaan... :?:
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

aapo kirjoitti:Heh, tämähän on harvinaisempi rojetki. Näitä harvemmin auotaan, tai sitten hondamiehet tekee sen salaa :D-aapo
Tämähän on harvinaisuudeltaan verrattavissa alkuräjähdykseen.
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

TeeIi kirjoitti:40 tkm on mittarissa. Voi tietenki olla ympäri pyörähtäny, mutta on muuten nii hyväkuntosen olonen, että luulen kilometrien pitävän paikkansa... Voisin jopa epäillä, että se on tuo laakeri mikä rupeaa ujeltaan... :?:
Nyt kannattaa harkita. 100000 km kohdalla ehkä voi tarkistaa venttiilin välykset (ei todennäköisesti säätötarvetta), muuta ei pitäisi olla syytä tehdä.

Mä luulin yhtenä syksynä joutuvani samanlaiseen urakkaan, kun kone piti ääntä vedätettäessä suurimmilla vaihteilla. Olin aivan varma että paska mikä paska. Olin jo lykkäämässä konetta talliin odottamaan purkua, kun päätin vielä lahteä pienelle koeajolle paikantaakseni äänilähteen. Ääni tuntui tulevan jostain eturattaan seutuvilta. Ajattellin, että voisiko vika ollaa sama joka mulla oli kerran TA:n kanssa kun rattaan lukituslevystä oli poorit kuluneet pois ja ratas pääsi vaeltamaan akselilla ja hinkkasi siihen muoviseen suojakilpeen. Otin suojakilven irti todetakseni että vika ei kuitenkaan ollut tuo. Silmiin osui kuitenkin kulumajälki muovissa siinä rattaan jättöpuolella. Ketju oli ollut aika löysällä ja eturatas kulunut (piikkien päät vääntyneet) joten ratas nosti kettinkiä jättöpuolella ja se pääsi hinkaamaan suojaan. Ketjujen kiristys ja mun moottoriremontti loppui siihen. No, myöhemmin vaihdoin eturattaan.

Tästä tulikin mieleeni, että mulla on vielä niitä Z17 Afrikkatwinspesifisiä eturattaita jos jotakuta kiinnostaa.
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Vastaa Viestiin