BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Pekkavee kirjoitti:No voi hitsin hitsi.
100.000 km huolto työn alla eikä öljyä löydy mistään.

Kävin 4 Neste asemaa läpi lähiseudulla ( Vantaa ) etsien Neste Special 20W-50 öljyä, jota olen käyttänyt. Ei löydy mistään. Se on semmoista vanhan auton öljyä, ihan BMW suositusten mukaista. Ei ole näköjään kuluva artikkeli noilla asemilla.

Oli pakko ostaa Biltemasta 20W-50 "Heavy" öljyä". Maksoi 22.90 eli kympin enemmän kuin tuo Neste olisi maksanut.

Öljynsuodattimen ostin AD Varaosamaailmasta, maksoi 3.90 egee.
Tulpat Fixus Tikkurila 6.- egee kappale NGK BCP 7ET.
Ovat toimineet tosi hyvin mun pyörässä jo aikaisemmin.

Vaihdelaatikkoöljyn ( ja peräöljy ) ostin kanssa Biltemasta 4.50/litra.
Oli vähän jäljellä edellisiä, joten tarvitsin vain yhden litran.

Eli 100.000 km huollot tähän mennessä 43.30 egee.
Ilmansuodattimen tarkistan vielä. Pitääkö ostaa uusi vai riittääkö puhdistus.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

PS. Pitää varmaan jatkossa käydä Neste asemilla tuolla jossain traktori-alueilla. Sieltä ehkä löytyy kyseistä öljyä. Ja ostaa varastoon.

PS2: Venttiilivälykset oli ihan kohdallaan eikä niitä tarvinnut säätää. Kymppitonni sitten säädetty ja lujaa ajettu.
Tuota 20w-50 öljyä saa shellin purnukoissa ainakin kouvolan prismasta ja varmaan monesta muustakin paikasta. Hintaa en muista, mutta jotain 10-20e välissä se taitaa olla.

Traktoreissa ei tietääkseni noin jäykkiä öljyjä käytetä.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

vkoivu kirjoitti:
Tuota 20w-50 öljyä saa shellin purnukoissa ainakin kouvolan prismasta ja varmaan monesta muustakin paikasta. Hintaa en muista, mutta jotain 10-20e välissä se taitaa olla.

Traktoreissa ei tietääkseni noin jäykkiä öljyjä käytetä.
No ajattelin vaan, että siellä "Traktori-alueilla" on myös vanhoja autoja, joihin tuo öljy on parasta ja kysyntää riittää.
No siltähän se näyttää, jos Prismakin myy 20W-50 öljyä.
Kouvola on näköjään "traktorialuetta" Eli vanhoja autojakin löytyy pihapiiristä.

Kai noissa traktoreissa on ihan omat öljyt kuitenkin.

Terveisin
Pekka
:shock: :shock: :shock:
PS. Kiitos siitä kytkinlevystä.
PS 2 Kävin muuten muutamalla Shellinkin asemalla hakemassa 20W-50 öljyä. Ei vaan löydy.
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Pekkavee kirjoitti:
vkoivu kirjoitti:
Tuota 20w-50 öljyä saa shellin purnukoissa ainakin kouvolan prismasta ja varmaan monesta muustakin paikasta. Hintaa en muista, mutta jotain 10-20e välissä se taitaa olla.

Traktoreissa ei tietääkseni noin jäykkiä öljyjä käytetä.
No ajattelin vaan, että siellä "Traktori-alueilla" on myös vanhoja autoja, joihin tuo öljy on parasta ja kysyntää riittää.
No siltähän se näyttää, jos Prismakin myy 20W-50 öljyä.
Kouvola on näköjään "traktorialuetta" Eli vanhoja autojakin löytyy pihapiiristä.

Kai noissa traktoreissa on ihan omat öljyt kuitenkin.

Terveisin
Pekka
:shock: :shock: :shock:
PS. Kiitos siitä kytkinlevystä.
PS 2 Kävin muuten muutamalla Shellinkin asemalla hakemassa 20W-50 öljyä. Ei vaan löydy.
Heh, meinasin tohon edelliseen vastaukseen kirjottaa et ehkä tääl maalla on enempi köyhii kel on vanhoi autoi mihin moista öljyä voi laittaa. :D

Sitä samaista shell x100 superia saa 20w-50 ja 10w-30 viskositeetillä. Traktorimies en ole, mutta käsittääkseni ainakin vanhemmissa traktoreissa käytetään juurikin 10w-30 öljyä ja eikös ne monen mopoilijan käyttämät mobil delvacitkin ole tarkoitettu traktoreihin ja muihin diesel koneisiin?

20w-50 öljyjä on kaikenkaikkiaan aika vähän saatavilla ja kun tuon hp2:n korjauskirjan mukaan ainoa suositeltava viskositeetti on 20w-50 niin valikoimaa ei ole liiaksi asti. Mopoöljyinä muutamaa merkkiä ja autoöljyinäkin löytyy joskin heikosti. Tällä hetkellä mulla on koneessa teboilin täyssynteettiset 10w-50 öljyt, joka maksaa teboililla noin 35e/kannu.

Mitäs öljyjä te muuten laittelette siellä merkkiliikkeessä noihin R1200 koneisiin?
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

vkoivu kirjoitti: Mitäs öljyjä te muuten laittelette siellä merkkiliikkeessä noihin R1200 koneisiin?
Castrol GP 4T 20W-50
http://lyhytlinkki.net/?3rfse2u2
BMW suosittelee sitä.
Niillä on varmaan joku diili Castrolin kanssa 8) 8)
Meillä on 208 litran tynnyri.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Viimeksi muokannut Pekkavee, Su Elo 10, 2008 12:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oraniyan
Viestit: 274
Liittynyt: To Elo 03, 2006 10:30 am
Pyörä: 1200 GSA, 300 EXC
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja oraniyan »

Pekka, joskus pari-kolme vuotta sitten mainitsit tuon Nesteen öljyn .ORGissa. Silloin yritin sitä etsiä täältä pääkaupukiseudulta turhaan. Toisen kerran vuosi sitten soittelin läpi ison joukon Nesteen huoltamoita pääkaupunkiseudulla - Helsinki, Espoo, Vantaa, Kerava, Järvenpää. Mistään ei löytynyt, vaikka 20W-50 öljy selkeästi oli Nesteen tuoteluettelossa.

Muutama viikko sitten kävin kysymässä Vantaanlaakson Nesteeltä. Vaikka pieni onkin, se on kuitenkin vielä sellainen asema, jossa mäyräkoirat ja valkosipulipatonki ei ole pääosassa. Ei ollut sielläkään, eikä yhden purkin tilaaminenkaan kuulemma kannattaisi, tulee sen verran toimituskuluja. Pitäisi ottaa isompi määrä kerrallaan (bokserikuskien yhteistilaus...?)

No samana päivänä asioin Nummelassa, jossa päätin poiketa vielä paikalliselle Nesteen asemalle - ja katso: hyllyssä oli kuin olikin yksi pönikkä tuota kaivattua öljyä! Hinta taisi olla 13,80.

Jos mun ostama purkki ei ollut mitään vuosien takaista jäännöserää, niin sittenhän tuota öljyä voisi Nummelan Nesteeltä löytyä useamminkin. Kannattaa soitella ja kysyä. Jossainhan sitä epäilemättä myydään, kun sitä kerran valmistetaankin :)
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

oraniyan kirjoitti: No samana päivänä asioin Nummelassa, jossa päätin poiketa vielä paikalliselle Nesteen asemalle - ja katso: hyllyssä oli kuin olikin yksi pönikkä tuota kaivattua öljyä! Hinta taisi olla 13,80.
Kiitos vinkistä.
Pitää käydä siellä Nummelan Nesteellä, kun ajelen ohi aina joskus.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Tape
Viestit: 284
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 2:30 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tape »

jlohikoski kirjoitti:Mun adv:n startti teki aivan samantyylistä.

Vian löysin viimein startin sisältä: planeettavaihteiston pellinen suojakansi oli irti ankkurilla ja aiheutti välillä täyden oikosulun (kello nollille) ja onnettoman pyörityksen. Planeettavaihteisto on startin niitatussa välissä.

Laitoin uuden startin. Alle 300 uusi.
Nonii. JUURI SAMA VIKA - kyllä hivenen **tuttaa, kun pyörä ollut reilun kuukauden, eikä siinä muuta olekaan, kuin vikoja. Taidan tehdä paluun oranssiin leiriin...

Mistä sait JLOHIKOSKI startin tuohon hintaan? Ois himpun kiirus.

EDIT: se pellinpala oli sieltä täältä palanut puhki. Merkkiliikkeessä uus stratti maksais 390€, autosähköliikkeessä 420€, mistä liene sais halvemmalla. Laitoin sen nyt vielä kiinni, kun auttavasti toimii, mutta pikkuhiljaa se menee pilalle, kun rattaiden öljy pääsee nyt sinne sähköpuolelle ( tuo pellinpala kait jotenkin estää sen).
Tape
Viestit: 284
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 2:30 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tape »

Pekkavee kirjoitti:PS 2 Kävin muuten muutamalla Shellinkin asemalla hakemassa 20W-50 öljyä. Ei vaan löydy.
Kyllä meillä täällä vielä pohjoisemmassakin löytyy Shell X-100 super 20w50 öljyä prismasta. Tuo Valvolinen 20w50 VR1 racing mineraali ois varmaan hyvää beemerille, ainakin kaikenmaailman ralliautoissa ja jokkiskuplissa käyttävät sitä. Hinta 30€ 5 litraa.
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Tape kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:PS 2 Kävin muuten muutamalla Shellinkin asemalla hakemassa 20W-50 öljyä. Ei vaan löydy.
Kyllä meillä täällä vielä pohjoisemmassakin löytyy Shell X-100 super 20w50 öljyä prismasta. Tuo Valvolinen 20w50 VR1 racing mineraali ois varmaan hyvää beemerille, ainakin kaikenmaailman ralliautoissa ja jokkiskuplissa käyttävät sitä. Hinta 30€ 5 litraa.
Entä onko traktoreita. :wink:
Avatar
JJ
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 3:56 pm
Pyörä: BMW R1200 GSA
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja JJ »

Tape kirjoitti:Merkkiliikkeessä uus stratti maksais 390€, autosähköliikkeessä 420€, mistä liene sais halvemmalla.
Ebaysta? Onkos se tuollainen:

http://lyhytlinkki.net/?ap1umarh
Tape
Viestit: 284
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 2:30 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tape »

vkoivu kirjoitti:Entä onko traktoreita. :wink:
On. Jopa traktoritehdas. Ja topicissa mainittu itse mopokin on kyllä aikamoinen traktori.
Avatar
gixxerman
Viestit: 4477
Liittynyt: Pe Kesä 23, 2006 5:57 pm
Pyörä: 4xtohtori
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Kiva huomata,että meitä gessuilijoita on muitakin Jklän seuduilla,missähän kinttupoluilla ajelevat kun eikoskaan tien päällä näe
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Avatar
Omakinen
Viestit: 551
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 12:31 pm
Pyörä: KTM 950 SE
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Omakinen »

Tape ainakin tuntuu ajelevan pisteeseen A, kun aika lähteä pisteeseen B, pyörä ei starttaa ja jää sinne :lol:


Anteeks Tape :oops:
vilu
Viestit: 3
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vilu »

Pekkavee kirjoitti: PS. Pitää varmaan jatkossa käydä Neste asemilla tuolla jossain traktori-alueilla. Sieltä ehkä löytyy kyseistä öljyä. Ja ostaa varastoon.
Kortilla on nesteen 20w50 kuopion suunnallakin, ei täällä noita neste asemiakaan oikein ole ja siinä missä kävin ei ollut hyllyssä. AD-varaosamaailmasta volttikadulta löytyi kuitenkin useita kannuja. Liekkö valikoimassa muillakin paikkakunnilla ? Enimmäkseen helsingin suunnalta tuota olisi itsekin tarvetta silloin tällöin hankkia.
Avatar
desmo
Viestit: 327
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:29 pm
Pyörä: ADV
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja desmo »

JJ kirjoitti:
Tape kirjoitti:Merkkiliikkeessä uus stratti maksais 390€, autosähköliikkeessä 420€, mistä liene sais halvemmalla.
Ebaysta? Onkos se tuollainen:

http://lyhytlinkki.net/?ap1umarh
Eikös tollasia myy myös siebenrock?

http://www.siebenrock.com/index1.php?sprache=en
"Kahviautomaatti valuttaa moottoriöljyä kuppiin ja päivä on muutenkin saranoiltaan"
Vastaa Viestiin