GPS
Valvoja: Moderaattorit
Kokemuksia GPS-surauttelusta
Alla ensikokemuksia GPS navigoinnin hyödyntämisestä soratiesurautteluun.
Hankin pitkällisen pohdinnan jälkeen vihdoin itsekin GPS:än ja päädyin PDA-GPS yhdistelmään. Ajatuksena nimenomaan hyödyntää navigointia ja tukeutua ainoastaan ohjelman antamaan ääniinformaatioon kuulokkeen kautta, jolloin itse laite voi olla kokoajan taskussa eikä sitä tarvitsisi käyttää ajon aikana.
Kokoonpano on:
- Acer n50 PocketPC (valisin tämän koska siinä on myös wlani. hinta oli Tanskalaisesta webbikaupasta 290e kuluineen, mutta näitä saa varmaan halvemmallakin ja jopa käytettynä jos wlan ei ole tarpeellinen)
- Globalsat BT-338 Bluetooth GPS (omasta maksoin 100e käytettynä, uusi ehkä 160e?)
- TomTom 5 navigointisofta (n. 100-150e, osaa suomeakin)
- Nappikuuloke (5e)
Valmistelu:
Katsoin kartasta pikkukyliä, joista pääsee toiseen ainoastaan pikkuisia metsäauto/pikkuhiekka-teitä. Näistä käännepisteistä tein sitten aiotun reitin surauttelulleni.
Aloitus:
Laitoin GPS:n päälle ja taskuun, Käynnistin Tomtomin ja aloitin navigoinnin ensimmäiseen kylään. Sitten Acer muovipussiin ja taskuun ja nappikuuloke korvaan ja kypärä päähän. Pyörä käyntiin ja matkaan.
Reitillä:
Koskaan ei ole ollut näin mukavaa pikkuteillä ajo. Vehkeet toimi loistavasti ja kertaakaan ei tarvinnut pysähtyä karttaa lukemaan ja ihmetellä missä oikein oltiin. Sen kun surautteli metsäauto/pikkuteitä ja antoi leppeän naisäänen ohjastaa tyyliin: '300 metrin päästä oikealla ... käänny oikealle...' jne.
Kun kaikki kylät oli käyty, laitoin navigoinnin kotiin. Tomtom reititti päällystettyä tietä (joka oli lyhin reitti). Aikani asfalttia ajeltuani näin kivannäköisen pikkupolun erkanevan tiestä. Kurvasin polulle ja aikansa naisääni toitottu että pitäisi kääntyä ympäri. Jatkoin sinnikkäästi eteenpäin ja kohta tomtom löysi uuden reitin ja alkoi opastamaan kohti kotia.
En ole vielä oikein tutustunut tomtomiin, joten en saanut käännepisteistä tehtyä reittiä toimimaan. Ratkaisin siis asian valitsemalla tomitomista 'navigointi määränpäähän' ja määränpääksi seuraava reitillä ollut pikkukylä. Perille päästyäni valitsin uuden määränpään jne. Tuo useasta käännepisteestä koostuva valmis reitti olisi hyvä saada toimimaan, niin ettei matkalla tarvitsisi kaivaa Aceria taskusta ollenkaan.
Täytyy lukea tomtomin manuaali.
Hauska lelu.
Hankin pitkällisen pohdinnan jälkeen vihdoin itsekin GPS:än ja päädyin PDA-GPS yhdistelmään. Ajatuksena nimenomaan hyödyntää navigointia ja tukeutua ainoastaan ohjelman antamaan ääniinformaatioon kuulokkeen kautta, jolloin itse laite voi olla kokoajan taskussa eikä sitä tarvitsisi käyttää ajon aikana.
Kokoonpano on:
- Acer n50 PocketPC (valisin tämän koska siinä on myös wlani. hinta oli Tanskalaisesta webbikaupasta 290e kuluineen, mutta näitä saa varmaan halvemmallakin ja jopa käytettynä jos wlan ei ole tarpeellinen)
- Globalsat BT-338 Bluetooth GPS (omasta maksoin 100e käytettynä, uusi ehkä 160e?)
- TomTom 5 navigointisofta (n. 100-150e, osaa suomeakin)
- Nappikuuloke (5e)
Valmistelu:
Katsoin kartasta pikkukyliä, joista pääsee toiseen ainoastaan pikkuisia metsäauto/pikkuhiekka-teitä. Näistä käännepisteistä tein sitten aiotun reitin surauttelulleni.
Aloitus:
Laitoin GPS:n päälle ja taskuun, Käynnistin Tomtomin ja aloitin navigoinnin ensimmäiseen kylään. Sitten Acer muovipussiin ja taskuun ja nappikuuloke korvaan ja kypärä päähän. Pyörä käyntiin ja matkaan.
Reitillä:
Koskaan ei ole ollut näin mukavaa pikkuteillä ajo. Vehkeet toimi loistavasti ja kertaakaan ei tarvinnut pysähtyä karttaa lukemaan ja ihmetellä missä oikein oltiin. Sen kun surautteli metsäauto/pikkuteitä ja antoi leppeän naisäänen ohjastaa tyyliin: '300 metrin päästä oikealla ... käänny oikealle...' jne.
Kun kaikki kylät oli käyty, laitoin navigoinnin kotiin. Tomtom reititti päällystettyä tietä (joka oli lyhin reitti). Aikani asfalttia ajeltuani näin kivannäköisen pikkupolun erkanevan tiestä. Kurvasin polulle ja aikansa naisääni toitottu että pitäisi kääntyä ympäri. Jatkoin sinnikkäästi eteenpäin ja kohta tomtom löysi uuden reitin ja alkoi opastamaan kohti kotia.
En ole vielä oikein tutustunut tomtomiin, joten en saanut käännepisteistä tehtyä reittiä toimimaan. Ratkaisin siis asian valitsemalla tomitomista 'navigointi määränpäähän' ja määränpääksi seuraava reitillä ollut pikkukylä. Perille päästyäni valitsin uuden määränpään jne. Tuo useasta käännepisteestä koostuva valmis reitti olisi hyvä saada toimimaan, niin ettei matkalla tarvitsisi kaivaa Aceria taskusta ollenkaan.
Täytyy lukea tomtomin manuaali.
Hauska lelu.
Moottoritiet voi ottaa suunnitelusta pois. Jotta pääsee pienimmille teille vaatii tavan kartan kanssa suunnittelua, eli valitaan käännepisteiksi kyliä/risteyksiä, joista toiseen pääsee lyhiten noita kartan mustia viivoja pitkin. Sitten valitaan reittimoodiksi 'lyhin reitti'. Näin tomtom reitittää koko reitin mustia viivoja pitkin, mikäli se on lyhin reitti.
Saako olla utelias ja tiedustella, että millaiseen rautaan tässä viitataan jan00b kirjoitti:Ettei olisi kyseessä Garminin .img -formaatti? Jos näin on niin voi olla aika hiljaista sen saaminen Magellaniin.
Oma GPS -hankinta meni toistaiseksi jäihin koska Garminin laitteissa ei ole vaihdettavaa muistikorttia
Markkinoille on lisäksi tulossa myöhemmin tänä vuonna oivallista rautaa itse viritellyn GPS-laitteen alustaksi. Tai onhan noita jo nytkin jos jonkinlaisia, mutta tuossa on näytön tarkkuus parempi kuin kai missää tällä hetkellä myynnissä olevissa vastaavan kokoluokan laitteissa.
olisko linkkiä/lisätietoa saatavilla?
- JSL
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
- Paikkakunta: Espoo
Johan tuo on julkaistukin, Nokia 770. Infoa löytynee jostain Nokian saitilta. Näytön tarkkuus on tosiaan poikkeuksellisen hyvä; 800x480. Vaan puutteitakin siitä löytyy kaavailemaani käyttöön. Luonnollisestikaan se ei ole vedenpitävä. Siinä ei myöskään ole CF-muistikortille paikkaa vaan käyttää pienempää ja paljon kalliimpaa RS-MMC:tä. Siinä on usb-liitäntä, johon siis voi liittää esim. gps-modulin, mutta koska kyseessä on akulla toimiva laite niin usb-liittin ei tarjoa virtaa, se pitäisi viritellä jotenkin muuten.vjr kirjoitti:Saako olla utelias ja tiedustella, että millaiseen rautaan tässä viitataan jan00b kirjoitti:Ettei olisi kyseessä Garminin .img -formaatti? Jos näin on niin voi olla aika hiljaista sen saaminen Magellaniin.
Oma GPS -hankinta meni toistaiseksi jäihin koska Garminin laitteissa ei ole vaihdettavaa muistikorttia
Markkinoille on lisäksi tulossa myöhemmin tänä vuonna oivallista rautaa itse viritellyn GPS-laitteen alustaksi. Tai onhan noita jo nytkin jos jonkinlaisia, mutta tuossa on näytön tarkkuus parempi kuin kai missää tällä hetkellä myynnissä olevissa vastaavan kokoluokan laitteissa.
olisko linkkiä/lisätietoa saatavilla?
Mutta periaatteessa hieman modifioimalla ihan hyvä alusta kartta-gps:ksi kun myyntihinnankin on kaavailtu olevan 350 euron tietämillä. Siihen sitten vielä gps-moduli n. 100 euroa. Muistia ja prosessoritehoa on ihan kivasti. Virta pitäisi viritellä moposta ja vedenpitävyyden suhteen keksiä jotain (läpinäkyvä pussi, Ortlieb tms.?), samaten kiinnityksen. Mutta ihan ratkaistavissa olevia juttuja.
Ja sitten tietenkin pitäisi vielä koodata se softa. En ole jaksanut edes ajatella koko asiaa moneen aikaan. Mutta enköhän tässä vielä joku päivä jatka projektia taas..
Laitteessahan on myös mm. wlan-kortti jolle keksin heti oivallisen käytön myöskin; kahden laitteen välillä saa suoran (lyhyen matkan) VoIP-yhteyden --> voi käyttää puhelimen tavoin kommunikointiin jos kaverilla on samanlainen laite. Samaten dataa voi siirtää laitteiden välillä. Esim. kartta-gps-softassa voisi olla ominaisuus jolla voisi lähettää koordinaatteja kaverille. Eli esim. on kaverin kanssa reissussa ja haluaa ehdottaa kaverille taukopaikkaa tms. niin tökkää sormella ruudulta kohdan ja nappia painamalla pisteen koordinaatit siirtyy kaverin laitteelle joka näyttää pisteen kaverin ruudulla. Sitten voi keskustella, että pysähdytäänkö siellä vai ei. En tosin tiedä mikä tuon suoran yhteyden kantomatka käytännössä on, ei varmasti kovin pitkä, eli edellyttää varmaankin sitä, että ajaa kaverin kanssa peräkkäin.
Joo, kaikenlaisia juttujahan sitä voi visioida. On sitten täysin eri asia toteuttaa ne sekä se, että toimiiko ne edes käytännössä.
Eli huomattavasti helpompaa ja nopeampaa on vain ostaa esim. Garminin laite, ei tarvitse säätää, sen kun käyttää.
Puoli gigaa rs-mmc:tä hintaseurannassa keskihinnalla 44 euroa ja saman verran CF:ää 55 eukkaa. Ei toi nyt kovin paljoa kallimpaa ole... Tietty, jos järjestelmä vaatii gigatolkulla dataa matkaan, niin CF olisi kutakuinkin "ainoa oikea" ratkaisu. Ja noitahan alkaa jo ihmisillä tietty "pyörimään nurkissa" ylimääräsinä (ja sinänsä ilmaisina)n00b kirjoitti:paljon kalliimpaa RS-MMC:tä
-- Backman
kuvagalleria
kuvagalleria
Tuskin sokea kuitenkaan, mutta tuossapa linkki http://www.nokia.com/nokia/0,,74866,00.htmlLake kirjoitti:Nokia 770? Ei löytynyt noksun sivuilta tai sitten olen vain sokea...
-- Backman
kuvagalleria
kuvagalleria
- JSL
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
- Paikkakunta: Espoo
Koitappa http://www.nokia.com/770.Lake kirjoitti:Nokia 770? Ei löytynyt noksun sivuilta tai sitten olen vain sokea...
En jaksanut lukea viestejä läpi joten voi olla että tämä softa on jo mainittu täällä mutta; MapViewGPS. Vaikuttaa aika hauskalta. Vaatii Symbian puhelimen sekä Bluetooth-GPS:n. Karttoja voi skannailla itse tai konvertoida garminin materiaaleista.
Toistaiseksi en ole saanut toimimaan kuin yhden tason karttoja eli en tiedä pystyykö asentamaan ns. lähestymiskartan ja kun zoomaa lähemmäksi vaihdettaisiin tarkempaan materiaaliin.
Toistaiseksi en ole saanut toimimaan kuin yhden tason karttoja eli en tiedä pystyykö asentamaan ns. lähestymiskartan ja kun zoomaa lähemmäksi vaihdettaisiin tarkempaan materiaaliin.
- Mika TA-91
- Viestit: 1465
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Moi,
Tuossa voisi olla myöskin uusi mielenkiintoinen GPS mopo käyttöön, Magellan eXplorist XL isolla näytöllä: http://www.tigergps.com/magellanexploristxl.html. Kokeilin kaverin perus eXploristiä värinäytöllä ja ainakin siinä on tuo näyttö varsin hyvä, jopa vaihtelevassa auringonpaisteessa ja ymmärtääkseni tuossa XL:ssä on sama näyttö (toki isompana). Omalta osaltani joutuu kovasti miettimään nykyisen harmaanäyttö Meridianin päivittämistä...
Niin, ne samat kartta softat jotka käyvät Meridianiin käyvät pääsääntöisesti myös eXploristiin.
Terveisin
Tuossa voisi olla myöskin uusi mielenkiintoinen GPS mopo käyttöön, Magellan eXplorist XL isolla näytöllä: http://www.tigergps.com/magellanexploristxl.html. Kokeilin kaverin perus eXploristiä värinäytöllä ja ainakin siinä on tuo näyttö varsin hyvä, jopa vaihtelevassa auringonpaisteessa ja ymmärtääkseni tuossa XL:ssä on sama näyttö (toki isompana). Omalta osaltani joutuu kovasti miettimään nykyisen harmaanäyttö Meridianin päivittämistä...
Niin, ne samat kartta softat jotka käyvät Meridianiin käyvät pääsääntöisesti myös eXploristiin.
Terveisin
Mika TA-91
Onks tuossa kuinka paljon enempi potkua kuin Meridianissa? Tolla kun zuumaa reilummin "ulos" niin ruudunpäivitys menee melko hitaaksi kun tossa Streets&Destinationissa on aika paljon detaljeja ruudulla... Useimmiten mulla kyllä onkin melko tiivis kuvakulma mutta joskus olis kiva "katsella ympärilleen"Mika TA-91 kirjoitti:Moi,
Tuossa voisi olla myöskin uusi mielenkiintoinen GPS mopo käyttöön, Magellan eXplorist XL isolla näytöllä
-- Backman
kuvagalleria
kuvagalleria